***HEINIKSET vko 28***
Kommentit (102)
Nopeat kuulumiset! Oon ollut nettipimennossa muuton ja synnytyksen takia. Meille syntyi viime perjantaina 4.7. (39+5) pieni tyttövauva ja arkea kahden lapsen kanssa ollaan ehditty harjoitella jo muutama päivä. Neiti oli syntyessään 3190g ja 48cm ja kova oli tyttö imemään jo heti synnytyssalissa. Synnytys meni hyvin, tosin täysin luomusti (jos märkää pyyhettä otsalla ei lasketa kivunlievitykseksi...), koska eipä siinä hätäkässä ehditty edes sukkia jalkaan laittamaan. Synnytys kesti virallisesti 3h ja ponnistus 2 min. Paikat oli 5cm auki, kun lapsivedet meni yhtäkkiä rytinällä ja heti olikin jo pää näkyvissä ja eikun ponnistamaan. Siinä meni odotushuoneen sohva märäksi ja onneksi sattui lähellä olemaan kätilö, joka kärräsi pyörätuolilla äkkiä synnytyssaliin. Ois muuten vauva syntynyt siihen sohvalle...
Muutto saatiin onneksi ihan hyvään malliin, joten oli kiva tulla vauvan kanssa kotiin. Vaikka edellisestä synnytyksestä ei ole kuin reilu kaksi vuotta, tuntuu tämä kaikki taas ihan uudelta ja jännältä. On se vauva vaan niin pieni...
En oo ollenkaan perillä ketkä muut on vauvan jo saaneet, mutta HURJAN PALJON ONNEA kaikille muillekin nyyttinsä saaneille!
Voimia loppuodotukseen muille! Nyt ei tällä kertaa enempää. Neiti varmaan kohta heräilee ja mä pääsen tyhjentämään nämä tankit....
Mukavaa loppuviikkoa!
helmiska ja neiti kesäheinä 6 päivää
Onnittelut kaikille nyyttinsä jo noutaneille ja tsemppiä kaikille omaansa pian hakemaan lähteville. Ainakin pari vauvaa on odotettavissa tänään käynnistysten takia ja Jouhikin lienee jo nyytti kainalossa :-)
Mulla ovat supistukset täysin kadonneet (mitä nyt muutaman kerran supistelee illan/yön aikana). Toisaalta olotila on tosi hyvä, joten mikäs tässä ollessa. Viikkosiivousta tässä aloittelen ja kovasti odotan jo huomista, kun lähdetään miehen kanssa Treelle shoppailemaan (lähinnä vaatteita miehelle), syömään ja elokuviin. Naapurin Heinämammakin näyttää vielä kotona häärivän (kohta viikko yli LA:n), joten mulla ei tässä ole mikään kiire synnärille.
Jännittävää odototusta meille vielä poksahtamattomille ja Anzkulle erityisesti jaksamista ja peukut pystyyn, että lähtö tulee pian.
Terkuin,
Tinttis ja Pirpana 38+3
Yöstä ollaan selvitty kokonaisena. Nyt ei tarvii enää jännittää, miehen viimeinen pitempi työreissu takana päin :D Jess jess. Huomenna miehellä alkaakin sitte kesäloma. Tais miestäkin hieman jännittää, kun soitti aamulla ja sanoi ettei oikein uni tullu, kun mietiskeli vaan, että jos mä lähen täältä yksin laitokselle.. Vaan kyllä mua ärsyttää nuo sukulaiset, kun koko ajan soittelee. Äitikin koko ajan soittelee ja viestittelee, samoin mummo. Onhan nekin tietysti innoissaan mutta kuitenkin. Anoppi on ottanu ihmeen rauhallisesti, oon ihan positiivisesti yllättyny. Isäkin soitti eilen ja sanoi, että voinhan mä mennä niille yöksi, kun mies on reissussa, mutta ei, mieluummin olen kotona kaikessa rauhassa. Joku pohdiskeli tuolla aikaisemmin niitten sukulaisten vierailusta vauvan syntymän jälkeen. Minä myös. Ainakin nyt tuntuu sille, että kotiin tulon jälkeen haluais olla ihan rauhassa perheen kesken pari päivää. Aivan uus elämäntilanne, niin haluais aluksi totutella ilma muiden hössöttämistä.
Anzkulle jaksuja!!
Hirmuisesti onnea Iltahämärälle ja Helmiskalle!!
Helmiir 39+2
Tulkaahan tuonne vauvapuolelle, kunhan ehditte :-)
myLove ja typy 3 vkoa
kaikille nyyttinsä saaneille:)!!! Täältä perästä tullaan, sitten joskus...
Mä tässä laskeskelin, et tämä vauveli pitäisi käynnistää viimeistään tämän kuun vika päivä. Toivon todellakin, että syntyy tämän kuun puolella, koska muutenhan eka lapsilisä tulisi vasta SYYSKUUSSA ja meillä on nyt tän kesän ollut helkutin huono rahatilanne ja ylimääräinen satku tulisi todellakin tarpeeseen. Kaikkea mäkin mietin...
Annuko valitteli, että vauva painaa peräpäähän...? Mulla on jo pitkään vauvan pää painanut peräsuolta (kivuliasta!). Aiemmat vauvat ei ole moista iloa aiheuttaneet, joten pelkään, että tämä olisi jotenkin huonommassa tarjonnassa?!
Eilinen mansikoiden keräys tuotti yhden supistuksen (säälittävää) ja törkeän kipeän selän. Oikeastaan niskasta pohkeisiin saakka koko selänpuoli on ihan jäykkä ja kipeä. No sainpahan ämpärillisen kuitenkin kerättyä. Pakkaseen menee pieni osa, mut suurimman osan syödään kyllä tyttöjen kanssa:P
Meillä on ollut tapana kutsua kaikki "lähellä" olevat sairaalaan vaavia ihailemaan, niin ei tarvitse sitten kotona olla koko ajan kestitsemässä. Toisaalta musta on kyllä aina yhtä kiva nähdä vieraita ja kavereita, joten ovet meille ovat avoimena kotiutumisenkin jälkeen:)
Ikinä en ole vieraita tuntenut mitenkään taakkana, tosin olen kyllä molempien synnytysten jälkeen ollutkin hurjan energinen ja pirteä. Jos oikein väsyttäisi, niin ehkä sitten vieraisiinkin suhtautuisi eri tavalla...
Mut nyt lähden kokkaamaan ja leipomaan...
Pricilla ja Muru 39+2
Hurjasti onnea nyyttinsä jo saaneille! Kateeksi käy :-)
Mulla oli tänään neuvola, ja terkan mukaan vauva olisi laskeutunut! Itse en osaa sanoa, vaikka olen ollut huomaavinani, että enemmän tilaa on hengittää kuin tässä vaiheessa aiemmissa raskauksissa. Mulla kumpikaan lapsista ei laskeutunut ennen synnytystä, joten jospa tämä olisi nyt tulossa sisaruksiaan aikaisemmin... toiveajattelua!
Th sanoi myös, että kontrolli, joka mulle tehdään laskettuna aikana vauvan koon takia voi hyvin tarkoittaa, että aikovat käynnistää tuolloin. Puolitoista viikkoa sitten vauva arvioitiin kolmekiloiseksi mikä tarkoittaisi, että laskettuna aikana painaisi 4 kg. 3-vuotiaani oli syntyessään 4,5 kg (rv 41+5) ja ainakaan noin paljon yli th:n mukaan tuskin päästetään.
Toivoisin tosi kovasti saavani vauvan syliin viimeistään laskettuna aikana. Siksikin, että 4 viikkoa la:n jälkeen anoppi perheineen tulee viikoksi kylään, ja haluaisin siinä vaiheessa olla kunnolla toipunut synnytyksestä.
Eilen oltiin koko päivä Tykkimäessä lasten kanssa ja autoajelu sekä koko päivän jalkeillaolo sai sentään hiukan supistuksia aikaan... Lisää niitä!
Hurjan Paljon onnea nyyttinsä noutaneille, teitähän alkaa olla jo monta!!
Täällä ei tapahdu mitään. Ei oo minkäänlaisia tuntemuksia:(
-Cafe- 39+4
Onnea ihan hurjasti kaikille, joilla jo pikkuinen köllii kainalossa!!!
Cafe: samoissa mennään, ei mitään tuntemuksia! Muutamana päivänä ollut kipuja ja jatkuvasti kivuttomia supistuksia, mutta ei muuta... vauva viettää omaa kivaa tuolla sisuksissa ja tuntuu viihtyvän vähän liiankin hyvin :)
No mutta, kukaan ei oo tonne sisään jäänyt, jatkakaamme odottelua...
Pirteää perjantaita ja paljon babyja Heiniksille!!
Fertiensis + köllimölliäinen 39+2
Tuntemukset ovat olleet jo monena yönä sellaiset, että jokohan tulee lähtö, mutta ei. Jännästi sitä alkaa itsekin odottaa, vaikka toivonkin, että menisi vielä lasketulle ajalle ainakin. Eli tasan viikko on laskettuun aikaan!
Eilen oli neuvola ja lääkärikin kävi tarkastamassa kohdunsuun tilanteen supistusten takia. Sormelle auki ja kaulaa sentti jäljellä. Eli jotain on tapahtunut, mutta saa nyt nähdä! Vauvan pää on ollut jo kauan alhaalla ja oli nyt kiinnittyneenä. Liikkeet ovat erittäin vähäisiä enää ja täytyykin nyt laskea, että liikkuu kymmenen kertaa tunnissa, kun on hereillä, muuten äitipolille käymään.
Paino oli vähän tippunut ja lapsiveden määrä vähentynyt. sf-mitta oli 34 cm.
Onnea kaikille vauvan jo synnyttäneille ja me muut koitetaan jaksaa!
Tiitus rv 39 =)
Poika syntyi eilen klo:9.11. Sairaalassa kerettiin olemaan alle 2 tuntia joten ei kauaa. Kaikki meni hyvin vaikka kipeää teki. (milloinkas se ei tekisi kipeää?) Poika oli 3980g ja 52cm sekä pää oli 37,5cm. Niin ja synnytys tapahtui viikolla 38+1.
Tässä nyt harjoittelen pippelien pesua :D Tuntuu aika oudolta tytön jälkeen ;)
Annu: Toivottavasti sinäkin pääset pian tänne kysiin ;) Toki kaikki muutkin halukkaat omiin sairailoihinsa :)
Jouhi ja poika 1vrk
Ainakin Liinuxi, iltahämärä, helmiska ja Jouhi olivat jo synnyttäneet. :)
Ja tsemppiä sektioon/käynnistykseen menijöille ja muillekin.
Mulla on ruvennut olemaan vihlontaa häpyluussa ja nivusissa nyt jatkuvasti (paitsi ei istualtaan), sekä alaselkä kipeytyy helposti. Terkkarin mielestä vauva on jo alkanut laskeutumaan, eli siitä varmaan johtuu. :) Mäkään en muista, että esikoinen olisi missään vaiheessa laskeutunut ja neuvolakortin mukaankin on sf-mitta kasvanut ihan loppuun asti.
Supistuksia tulee silloin tällöin, mutta vielä niissä ei ole tehoa. :( Turvotus jatkuu vaan... oliskohan lämpimien kelien syytä?
Sain vihdoin sairaalakassinkin pakattua ja nyt on sitten ne kaksostenrattaat ostettuna. :) Testattukin on esikoisen kanssa ja vaikuttavat tosi käteviltä.
Mulla myös avomies tulossa työreissusta tänään, eli nyt saa synnytys senkin puolesta alkaa. :)
Tuskin menee enää kovin kauaa: np-ultran mukaan nyt olisi rv 39+6 ja rakenneultran mukaan jo rv 40+1. Esikoinen syntyi rv 40+5 ja silloin laskettu aika oli np-ultran mukaan.
Supistuksia odotellessa...
Anne rv 39+1
Aamupäivällä kävin taas neuvolassa ja kaikki arvot ok (Hb:a ei tosin tällä kertaa otettu) ja vauva on nyt laskeutunut ja kiinnittynyt. Eilisen illan ja viimeyön supisteli napakasti ja melkein aloin jo kellottaakin, mutta en sitten jaksanut yötä siihen käyttää ;-). Tänäänkin on supistellut ja alapää on ihan hellä, mutta edelleenkin lähdössä shoppailu/elokuviin miehen kanssa kohtapuoliin. Terkkari kehoitti ottamaan sairaalakassin mukaan, mutta taidan vielä jättää kotiin... kameran voi laittaa vaikka käsiveskaan varanvuoksi. En minä kuitenkaan usko, että tämä kaveri syntyy ainakaan kovin paljon ennen laskettua aikaa ja nyt ei ole vielä edes 39 viikkoa täynnä.
Nyt alan valmistautuun lähtöön, joten supisteluja ja mukavaa perjantain jatkoa kaikille.
Terkuin,
Tinttis ja Pirpana 38+4
Täällähän oli ehditty kaivatakkin jo! Meillä siis kaikki hyvin onneksi.
Lähdettiin silloin siis (ti-ke yönä) sairaalaan koska vauva ei ollut juuri liikkunut. Noh, autossahan se tietysti alkoi jo potkimaan ja minä suren, että ihan turhaan mennään taas... Sairaalassa pistivät sitten käyrälle ja vauvan sydänäänet olivat yli 200... Tässä vaiheessa alettiin jo puhumaan leikkauksesta ja kätilölle tuli kamala kiire saada meidät lääkärille ultraan. Itseäkin jo pelotti, että mikä vauvalla on koska sydänäänet vain jatkuivat niin korkeina.
Noh, ultrassa kaikki oli loistavasti ja vauva voi hyvin ja ihmeteltiin mistä korkeat sydänäänet jatkuvat. Jouduin jäädä sairaalaan yöksi ja käyrää otettiin aina tasaisin väliajoin. Sydänäänet rauhoittuivat onneksi aamuun mennessä.
Yöllisessä ultrassa oli kuitenkin katsottu lapsivettä olleen vähän, mutta siihen ei kiinnitetty huomiota. Aamulla sitten luullessani pääseväni kotiin menin vielä lääkärille, joka ultrasi ja lapsivettä todettiinkin olevan niin vähän, että jotain on vialla tai ainakin menossa vikaan (istukka ei ilm. enää tuottanut vettä) ja synnytys päätettiinkin käynnistää.
Sain pienen pienen murun cytotec-lääkettä kohdunsuulle noin 12 aikoihin ja kohdunsuu oli silloin 1-2 cm auki ja kanavaa vielä jäljellä. Varoittelivat, että saattaa kestää useamman vuorokaudenkin, että käynnistyy. Noh, homma menikin sitten aika nopeasti ja supistukset olivat lopussa jo todella rajuja. Luulin oikeasti kuolevani. Synnytys kesti 3h 21m kaikkine vaiheineen ja palkinto oli maailman ihanin!!
Tyttö syntyi siis raskausviikolla 38+2 ja 9.7.2008. kello 18.10. Pituutta oli 53cm ja painoa 3740g ja päänympärys 35cm. Kaikki vauvalla oli onneksi veden vähyydestä ja korkeasta pulssista huolimatta hyvin.
Tänään kotiuduttiin. Sokeriarvot (mulla raskausdiabetes) olivat vauvalla loistavat koko ajan. Imettänyt olen osittain. Vauva ei jaksa oikein vielä imeä rintaa, nukahtaa heti rinnalle päästyään. Pulloakaan ei juurikaan ime, nielee vain. Mutta uskon, että se tästä vielä onnistuu!
Tulen myöhemmin kertomaan synnytyksestä vielä!
Nyt täytyy mennä ihailemaan kääröä taas!
Viivi ja Vauva 2 pv
Onnittelut ja kiva, kun kaikki meni hyvin.
Omaan napaan ei kummempia. Ei tapahdu mitään, todella turhauttavaa. Vaikka siivois, kiertelis kaupoissa, ajaisi autolla tai kyykkisi kasvimaalla.
Mutta, jospa jotain tapahtuisi kuudauden sisällä. Missähän vaiheessa alkavat käynnistelemään.
Syysvilja 39+1
Jospa taas koittaisin jotain kirjotella... Kesä-heinäkuun vaihteessa tehtiin meidän perheen lomareissu ja vietettiin viikko mökillä. Heti tuon viikon jälkeen matkustin vielä kavereiden kanssa viikonlopuksi toiselle mökille. Kun sitten mies ja lapset tulivat minua tuolta reissulta hakemaan suunnattiin kaikki yhdessä ideaparkiin ja shoppailtiin siellä loppupäivä.. Kyllä olikin sitten seuraavana päivänä aikas väsyny olo. Tuli mieleen, että jos nyt pitäis lähteä synnyttämään, en kyllä jaksais! No ehkä nämä viimeiset viikot kannattaa ottaa vähän rauhallisemmin.
Tämän viikon neuvolassa kaikki oli ok, mitä nyt paino noussut vähän reippaammin viime aikoina. Mutta myös tuo sf mitta on sitten kasvanut nyt enemmän. Ehkä vauvalla on jokin viimehetken kasvupyrähdys menossa =)
Supistukset on selvästi lisääntyny ja ovat jonkin verran voimakkaampia kuin aiemmin. Mitään synnytykseen viittaavaa ei kuitenkaan oo vielä ollu havaittavissa. Pari päivää sitten vauva oli yöllä kääntynyt jotenkin eri päin, kun potkut ei enää tunnu tuossa oikeassa kyljessä niin kuin kauan tähän asti. Liikkeet tuntuu nyt enimmäkseen tuossa keskellä mahaa..
Onkohan kukaan muu jättänyt kaikkia valmisteluja näin viime tippaan. Toivon todella että vauva ei synny kovin paljo aiemmin, kun pinnasänky on vielä kasaamatta ja vauvan vaatteitakin pesin vasta nyt ekan koneellisen. Niin ja tuon nuorimman vaatteet on vielä siinä lipastossa, johon vauvan vaatteet on tarkoitus laittaa. no eiköhän kaikki järjestyis, vaikka nyt syntyiskin.. Tekstiä tais tullakin taas hiukan enemmän kuin vaan "vähän". Odotellaan jännityksellä, kuka seuraavaksi ilmoittaa vauvauutisia!
oikee enkeli ja Tintti 37+3
nyt niitä sitten alkaa tulemaan...
Mitenkähän mulla tämä teksti koko muuttui niin isoksi tässä koneella - ups.
me oltiin viikko reissussa, palattiin eilen ja luulin jo 4h ajotunnin aikana että poika syntyy tänään. Kyyneleet valui silmistä välillä ja naama punaisena ähkin, oven kahvassa roikkuen. Oli meinaan niin kipeät supistukset- Mutta sitten kun tultiin kotiin, kaikki loppui. Ei kiitos enää automatkoja mulle, jos ne ei johda mihinkään.
Mua on jatkuvasti supistellut, kävelylenkit on järkyttävän hidasta laahustamista ja selkää särkee- Mutta mitään ei tapahdu. Kaikki aiemmat raskaudet on mennyt väh rv40!! Eli miksi tämä syntyis aiemmin??
Mulla on vielä valmisteluja tekemättä - *oikee enkeli* - pinnasänkyä pitäisi säätää, ja laittaa lakanat ym + äitiyspakkauslaatikko pitäis laittaa ensisängyksi..kai se on ihan ok, vaikka onkin pari vuotta vanha (en ottanut nyt lainkaan).
Omaa sairaalakassia enkä siis vauvankaan ole pakannut.
Just katoin kuopuksen synnytyskertomusta, siinä lapsiveden menosta poika oli maailmassa 8 min päästä..eli kun miehelle sanoin että olis jännä jos nyt alkais vaikka eritavalla tämä synnytys kuin aiemmat, vaikka vesien menolla, niin mies vaikutti lähinnä kauhistuneelta..sehän syntyis samantien. Ja niinhän siinä vois käydä. Eli suppareita vaan tänne kiitos!
Kärsivällistä mieltä kaikille odottaville - nyt menen komentamaan koululaisia sänkyyn..
sinuvi 38+0
Olisin tiedustellut Viiviltä, että synnytitkö Hyvinkäällä ja millaista palvelua siellä sai? Olen itse menossa sinne lähipäivinä.
T. Hellapoliisi 39+5
Viiville onnittelut vaavista!
Meidän naapuriinkin syntyi muutama tunti sitten vauva (vihdoinkin - reilun viikon meni yli) eli nyt voin minäkin alkaa henkisesti valmistautua synnytykseen :-). Mies tuosta lähti just naapurin miehen kanssa baariin vauvaa juhlistamaan eli tänne jäin lasten kanssa kuin nalli kalliolle... no, kömmin kohta sänkyyn eikä synnytyksestä tietoakaan, joten menköön mies nyt kun vielä ehtii.
Vauva on taas illan myllännyt mahassa oikein ahkerasti ja aiheuttanut karmeita "sukkapuikko"pistoja alapäässä. Supistelee aina silloin tällöin, mutta ei mitään säännöllistä, joten tämä kaveri pysynee omassa yksiössään vielä aikansa.
Leppoisaa lauantain jatkoa, tosin kohta on jo sunnuntai :-)
Terkuin,
Tinttis ja Pirpana 38+5
Hellapoliisi, juu synnytin Hyvinkäällä ja etukäteen oli hieman ennakkoluuloja, jotka hautasin kyllä saman tien. Ihana paikka! Tai en tiedä oliko paikassa mitään erikoista, mutta todella mukavaa henkilökuntaa ja todella hyvää "palvelua" sain. Ei tarvinut kokea olevansa vaivaksi.
Synnytyssali oli mukavan avara, tosin parisänkyä ihmettelin kun ei siellä ollut. Mutta sitä en tarvinutkaan, joten meitä ei haitannut sen puute.
Mitään yhteisiä tiloja siellä ei juurikaan ole (tilaa istua esim. vieraiden kanssa tai illalla katsella telkkaria). Vain sellainen missä voi ruokailla. Huoneissa taisi kaikissa olla telkkarit, mutta sitä on aika vaikea katsoa siellä jos joku haluaa levätä.
Mutta kaikin puolin todella siisti paikka ja henkilökunta todella mukavaa ja avuliasta!
Kaikille paljon tsemppiä! Moni tuntuu jo tuskastuneen olotilaansa, ja en yhtään ihmettele. Moni teksti on kuin omasta kynästäni alkuviikosta vielä. Tiedän ettei tämä juuri lohduta, mutta sitä ei koskaan tiedä koska alkaa tapahtua vaikka niin tuntuisi ettei mitään tapahdu ikuisuuksiin! Ja tämä on kyllä kaiken odottamisen arvoista. Olen niin rakastunut tuohon meidän pikku neitiiin. Nyt jo suren kun ne kasvavat niin nopeasti... Meillä on koko naapurusto ihaillut tyttöä ja ihanahan se on! Oma olokin on yllättävän hyvä, mutta täytyy tosin vielä muistaa ottaa suht rauhallisesti vaikka nyt hyvältä tuntuukin.
Viivi ja Pikku Neiti 3 pv
minä edelleen täällä.. *iso huokaus* eilinen meni kyllä täysin itsesäälissä kieriskellen ja itkien. en päässyt neuvolaan,sattui ihan liikaa koko kävely. neuvolan terkkari kehotti soittamaan synnytyssaliin ja kysymään neuvoa sieltä,mutta eivätpä ne siellä mitään voi,kuten arvelinkin. sanoivat,että odottelen sitä oikeaa lähtöä kotona lämpöpussin kanssa.. juu,sitä olen tehnyt nyt jo 6päivää ja kivut senkun kovenee.. nukuin sitten yli 2tunnin päiväunet ja olo koheni huomattavasti,loppuilta meni hyvin,vain vähän jomotti ja ekaa kertaa tällä viikolla söin lämpimän ruuan :)
tänään ei kyllä passaa vauvan syntyä,äidin miesystävä täyttää 50,enkä haluaisi pilata sitten niitä juhlia viemällä esikoisen sinne hoitoon.. äiti oli vuokrannut Hummerin,jolla lähtevät kuskin kera ajelulle :) no,ei kyllä merkkiäkään,että syntyisi noita helvetin vihlontoja lukuunottamatta. jotenkin sitä syntymää on odottanut jo niin kauan,että maku on mennyt tähän hommaan ihan täysin. vielä viikko sittenkin jaksoin odottaa sitä vauvan näkemistä.. nyt odotan vain,että saan nämä kivut loppumaan. huonoa omaatuntoa poden kun noin sanon,mutta totta se on. olo on ihan paska. onneksi sunnuntaihin ei enää ole montaa päivää,jos vaikka käynnistäisivät sitten suoraan.. jos huono tuuri jatkuu,niin lähettävät varmasti vielä kotiin.. tosin minä en aio sieltä kyllä enää kotiutua ilman vauvaa,jään vaikka istumaan sinne aulaan ja sanon,että enää en poistu ilman vauvaa.
nyt taas aamutoimiin.. jospa tämä päivä on eilistä parempi.
-annu ja pikkumies 41+2-