Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

***HEINIKSET vko 28***

07.07.2008 |

Aloitellaan uusi pino näin viikon alkuun.

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
07.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kokonaisena täällä(kin) ollaan. Välillä yöt vähäunisempia,välillä nukun kuin tukki. Päivisin on pakko ottaa unet,rupeaa olemaan jo niin väsy,ja aina ajattelen että jos yöllä tuee lähtö,niin jaksaa sitten paremmin kun nukkunut kuola poskella päivällä :) Meillä on myös lenkkeilty,siivottu ja saunottu,mutta ei tuota tulosta. Lenkkeily käy selkään ennemminkin. Välillä on kuukautiskipumaista kipuilua alaselällä ja vatsalla,ei muuta. Mieskin odottaa kärsimättömänä,kun hänellä alkaa kesäloma vauvan synnyttyä. Rassaavaa varmaan kun kaikki muut tietävät päivän jolloin kesäloma alkaa... Meijän tyttö myös päivittäin pyytää että antaisin jo vauvan,voi kun hän tietäisi miten mielellään täyttäisin sen toiveen :)

Perjantaina mulla neuvola,meillä kanssa sijaisia,aiemmin ollut neuvolan muita terveydenhoitajia,nyt nuori sijainen joka ei ainakaan meidän neuvolassa ole aiemmin ollut. Ihan mukavan oloinen,mutta silti on mukavampi jutella ihan vakihenkilökunnan kanssa. No,pääasia että tarkistaa kuitenkin että kaikki kunnossa,joskus vaan tympii sijaiset,mutta sitähän tämä kesäaika on...

Taisi olla aiemmin liikkeellä heinämammoilla se kännykän rikkoutuminen,mulla myös tänään kännykkä hajosi. Piti hakea heti uusi,kun en uskalla ilman puhelinta olla.

Jep,kaikille voimia viimeisiin viikkoihin! Mäkin luulen että kun se "vauvaputki" aukeaa,niin kyllä niitä sitten alkaa tulla :)

Paitaressu rv 38+2

Vierailija
22/102 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko oli tulla tänne pyörimään kun ei nukkumaankaan viitsi mennä... Mä en oikeasti enää edes halua iltaisin nukkumaan kun tiedän miten vaikeaa nukahtaminen on.

Nyt vatsa on toiselta puolelta ihan pinkeänä ja sattuu niin h*lvetisti!! Mä en tiedä mistä johtuu... Samoin alapäätä "kolottaa" niin, että liilahtaminenkin sattuu ja vihloo sinne tajuttomasti... Eli ei mene hyvin!

Mä niin mieluusti luopuisin jo masusta ja raskaana olosta. Kamalaa, että pahimmillaan tätä voi jatkua vielä kolme viikkoa.

Miehellä alkoi tänään kesäloma virallisesti ja nyt toivoisinkin, että vauva tulisi mahdollisimman nopeasti sillä mies ei voi jäädä isyyslomalle enää kesäloman loputtua. Niillä on niin pieni firma, että se ei oikein onnistu kun toistenkin pitää saada kesälomansa pidettyä. Mies pitää isyyslomansa sitten myöhemmin.

Kyllä nyt luulisi jo niitä vauvojakin alkavan putkahtelevan meille heinäkuisille! Mitenköhän Miljan tilanne on? Mä olin jo ihan varma myös, että Jouhilla olisi vauva kainalossa...

Mä en enää voi edes poistua tästä asunnosta kun menen ulos niin jokainen vastaantuleva naapuri kyselee, että EIKÖ VIELÄKÄÄN? Noh... Miltäs näyttää?! Muuten vain maha pystyssä siellä taaperran. Samoin äitini vastaa puhelimeen joka kerta: No, joko nyt?

Kaikkien ensimmäiset lauseet mulle koskee tätä asiaa... Miten ne ei voi luottaa siihen, että me TODELLA ilmoitetaan sitten kun jotain tapahtuu. Aivan kuten luvattukin on.

Kaiken lisäksi tätäkin voi siis jatkua vielä useamman viikon... EIH!

Noh, nyt täytyy yrittää keksiä taas jotain muuta toimintaa tai sitten yrittää nukkumista.

Viivi ja edelleen 38+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mitään uutta kuulu. Paitsi, että juuri tänä yönä ei satu oikein nukuttamaan :)... Lohduttavaa kuulla, että tätäkin tuntuu olevan liikenteessä. Supistuksia tulee harvakseltaan, ja öisin aina välillä niin kipeitä, että herättävätkin, mutta loppuvat sitten aina jonkin ajan kuluttua. Ei se vaavi kyllä vielä näillä synny.

Miten teillä muilla muuten neuvolassa näin loppuvaiheessa seurataan vauvan kokoa ja kohdunsuun tilannetta? Olen itse menossa taas huomenna neuvolaan ja pääsen jopa lääkäriin (suussa paha suusammas, joka ei ole parantunut kahden viikon lääkekuurilla). Mietin tässä, että pitäisikö lääkärin kanssa jutella vauvan koosta. Viikko sitten terveydenhoitaja arvioi käsikopelolla, että vauva olisi ollut n. 3400 g. Nyt olenkin ryhtynyt miettimään, että tätä menoahan meille syntyy yli 4-kiloinen vauva, jos nuo arviot yhtään pitävät paikkaansa. Olisi myös kiva tietää kohdunsuun tilanne. Naistenklinikalla viimeksi päivystyksessä käydessäni kätilö sanoi, ettei kohdunsuuta tutkita infektioriskin vuoksi ihan huvikseen ja pelkästä mielenkiinnosta, joten tutkimatta jäi. Mutta joku taisi mainita th:n neuvolassa kokeilleen kohdunsuuta.

Mä olen käynyt neuvolassa julkisella puolella ja kaikki lääkärikäynnit yksityisellä, kun vaavia on siellä hieman autettu alkuun. Nyt mun oma lääkäri on lomalla laskettuun aikaan 21.7. asti, joten tätä ennen en pääse tsekkaukseen hänelle. Tosin hän oli ennne lomaansa sitä mieltä, että en olisi enää "kokonaisena" hänen lomalta tultuaan... Saas nyt nähdä. Tällä hetkellä tuntuu, että olen kokonainen vielä joulukuussakin. Mieheni aina lohduttelee, että ei ole kukaan lapsi vielä jäänyt syntymättä...

Tsemppiä kaikille, ja minäkin toivon, että vauvaputki "aukeaa"! Meitä taitaa olla jo aika monta silleen "hilkulla", joten eiköhän kohta jotain tapahdu. Toivottavasti Viivin kolotukset ja kivut johtavat syntymään, ja anzku olisi jo tositoimissa.

Milja ja vaavi 38+1

Vierailija
24/102 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut lähtö sitten viime yönäkään. Miksi ihmeessä tämä ei voi syntyä!!!!! Tässä alkaa toden teolla käymään aika vähiin, kun ylihuomenna vauva on taatusti syntynyt, sektioaika on klo 7:15. Jännittää ihan kauheasti. Tänään olisi loistava päivä lähteä synnyttämään, siis mun mielestä. Vauva tuntuu olevan eri mieltä asiasta.

Kävin tuossa jo terveyskeskuksessa antamassa verinäytteen sektiota varten. Kauheen lohdullista, nyt osaavat tilata oikeanlaista verta veripankista. Voi voi sentään. Ei naurata sitten yhtään. =(

Eilen siivosin esikoisen vaatekaappeja ja laitoin vauvan loput vaatteet paikoilleen. Mitähän sitä tänään puuhaisi? Josko leipoisi pakkaseen jotakin vierasvaraa. Mulla ei oo valmiina pakkasessa kuin yksi raparperipiirakka vasta, sillä ei pitkälle pötkitä.

Marju 39+5

Vierailija
25/102 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan kans edelleen tiiviisti yhtenä kappaleena... tosin aika malttamaton kappale on tämä mamma... Yöt menee tunnin välein pissaillessa, mut onneksi nukahdan heti kun menen sänkyyn (tai sohvalle tai tuoliin...)

Muakin on supistanut, mut ei tarpeeksi, ei vaikka siivois, saunois, sekstais ja juoksis pitkin katuja... heti kun asettuu paikoilleen, niin supistukset lopahtaa. Pikkuinen jaksaa kyl masussa oikein hyvin, et sen puolesta ei tarvi olla huolissaan - onneksi.

Olis niin ihanaa saada se pieni ihminen tuohon vierelle paijattavaksi ja olis niin kiva saada muiltakin heiniksiltä vauvauutisia!!

Lupailin tyhmiä kysymyksiä jo tuossa otsikossa, mä mietin ihan hulluja asioita, mut kun en tiedä, niin en tiedä ja siksi kyselen teiltä, kanssasisaret:

Pitääkö vaunuihin laittaa patjan päälle vielä jotain muuta kun vauva? Siis voishan siihen jonkun puklusuojan laittaa, mut miten te teette? Entä tyynyt? Käytetäänkö ihan vastasyntyneellä sellaista pientä littanaa tyynyä vaunuissa tai sängyssä? Jos ei, niin milloin on tyynyn aika???

Entä miten kesävauvan kanssa, JOS tälle kesälle nyt sattuis tulemaan helteet, niin annetaanko ihan pienelle rintamaidon lisäksi vettä kuumana päivänä, jos ei, niin missä vaiheessa vettä voi antaa niin, ettei maha mene vauvalla ihan kipeäksi ja sekaisin tms??

Jestas sentään, mitä mielessä liikkuukaan... On niin pöljiä kysymyksiä, etten edes kehtaa neuvolassa kysyä (josko tuolla tietoakaan olisi, niin nuijalta vaikuttaa nuokin kesäsussut siellä...)

Mutta näin täällä, jatketaan odottelua ja oikein napakoita supistuksia kaikille Heiniksille!!

Fertiensis ja viikko la:aan :D

Vierailija
26/102 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovasti odottelen teitä vauva puolella :)

Tiedän miltä tuntuu kun supistelee, loppuu ja alkaa taas.. Ei mitään säännöllisyyttä.

Vaikka neiti syntyikin meillä sen 4vkoa etuajassa, silti olin jo siinä vaiheessa niin kypsä! Heti kun ajatteli että nyt syntyy kun supisteli, niin supistukset loppuivat!

Sitten kun vielä lapsivesi meni, mutta supistukset ei tulleet niin HERMOT meinas mennä!

Ja noista supistuksista, kyllä ne on alkaakseen makuullakin ja levossa:) jos on tullakseen.

Meillä vauva arki on sujunut mukavasti.

Marjulla ei mene enään aikanaan pitkään. Toivottavasti pääsette kaikki vauva arkea pyörittämään pian ja säästylle kesähelteiltä ( niin siis miltä helteiltä :D ) masun kanssa

Eppuliini ja Noora 5vkoa ja yhden päivän päälle :D

Vierailija
27/102 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidätte mua varmaan ihan hulluna, mutta mulla on jo vähän ikävä vauvamasua... Ja mielessä pyörii jo uusi raskaus :-D Vaikka mä niin vannoin, ettei enää ikinä.

Meillä sujuu vauva-arki myös tosi mukavasti. Tyttö syö todella hyvin ja paino olikin perjantaina jo 3200g. Melkein 400g noussut viikossa! Kohta saa pienimpiä vaatteita pakata jemmaan.

Fertiensis, mulla on vaunuissa patjan päällä vielä makuupussi. Sään mukaan pidän sitä auki tai vähän kiinni. Tyynyä vauva ei tarvitse. Mä pidän vauvan pään alla joko harsoa tai tyynyliinaa. Ei sit puklut sotke muuta. Mä en nyt jaksa muistaa, missä vaiheessa mä oon lapsille ottanut tyynyt käyttöön. Mutta päälle vuoden iässä kuitenkin. Ja ihan littanalla on aloitettu.

Nyt kutsuu kakkavaippa... :-D

myLove ja typy 3 vkoa

Vierailija
28/102 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona näyttäisi tulevan hieno päivä =) Heti tulee iloisempi mieli! Täällä supisteli yöllä harvakseltaan ja nyt tuntuu, ettei ole mitään oireita.

Aamuyöstä heräsin siihen, että vatsa oli kuin kivi ja ihan epämuodostunut kökkö. Ja aloin miettimään, että koska vauva on viimeksi liikkunut?! Yöllä sitten tökin masua ja sain kuin sainkin vauvan oikaisemaan jalkansa. Vasta sitten pystyin nukahtamaan uudestaan! Onko muilla tällaisia tuntemuksia? Mulla tää kolmas raskaus on aiheuttanut kaikenlaista panikointia paljon enemmän kuin edelliset!

Nyt taidan mennä pihahommiin, josko jaksais hetken jotakin puuhailla. Mukavaa päivän jatkoa!

Tiitus rv 38+4

Vierailija
29/102 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi unien laatu vaihdella yöstä toiseen: kun edellinen yö oli tosi huono niin viimeyönä nukuin kuin pieni porsas klo 23-01.30 (vessakäynti :-) ) ja siitä sitten ilman heräilyjä puoli ysiin asti. Tuntuu, että tänään on energiaa vaikka muille jakaa. Kohta lähdetäänkin poikien kanssa kävellen läheiselle leikkikentällä niin saadaan raitista ilmaa ennen ruokaa - ja ulkona paistaa aurinko!

Monet meistä Heinämammoista vaikuttavat aika kärsimättömiltä synnytyksen suhteen. Minullakin on vähitellen alkanut ajatus synnytyksestä tunkeutumaan mieleen, mutta vielä en edes haikaile synnärille lähtöä. Päinvastoin odottelen vauvan syntyvän aikaisintaan lasketun ajan tienoilla kuten veljensäkin tai sitten mennään yli, että hurahtaa. On itsellä rauhallisempi mieli, kun ei koko ajan asiaa mieti. Ja viikonloppuna ajattelimme lähteä miehen kanssa kaksi elokuviin, joten olis kyllä paree, että vauva pysyy mahassa vielä ainakin viikonlopun yli :-) Ei meinaan olla oltu kahdestaan elokuvissa piiiitkäään aikaan. Saadaan sitten tulevat isoveljet Mummille ja Vaarille yökylään :-)

Omaa napaa sen verran, että viimeisen vuorokauden aikana ei ole juurikaan supistellut, joten siitä johtunee viimeyön hyvät unetkin. Muutenkin olo ihan hyvä. Liekö Hb:kin noussut tuplakuurin avulla, mutta se selvinnee perjantain neuvolassa.

Joku kyseli omasta mielestään "tyhmiä" kysymyksiä (Sori, en muista nickiä) - ei niitä tyhmiä kysymyksiä taida oikeasti olla ja sitä vartenhan neuvola on, että siellä voi kysyä ihan mitä vaan. Minä just eilen miehelle sanoin, että niin hyvin on vauva-aika unohtunut, että aloin miettiin, että missäs sitä vauvaa yleensä pidetään, jos pikkuinen ei syö tai nuku (minä, kun en ole innostunut liinailusta yms.) - että tämmöisiä pähkähulluja aatoksia minunkin mieleen nousee, vaikka kaksi vauvaa olen jo onnistunut pieniksi miehiksi kasvattaan. Ja mies muuten vastasi, että eihän ekojen viikkojen aikana muuta teekään kuin syö, nukkuu ja kakkaa ja eiköhän se siitä sitten mieleen tule, kun vauva kasvaa eli eiköhän luonto ja äidinvaistot hoida sitten homman.

Terkuin,

Tinttis ja Pirpana 38+1

Vierailija
30/102 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milja kyseli neuvolan käytännöistä... Meillä ei neuvolassa terkat katso kohdunsuun tilannetta, ja itse asiassa missään neuvolassa missä olen käynyt niin ei ole koskaan katsottu. Ainoastaan niissä kahdessa lääkärineuvolassa ja sitten äitipolilla.

Olen kysynyt terkan mielipidettä kokoon, mutta nyt kesäsijaiset eivät kyllä oikein ole sanoneet mitään kunnollista.

Fertiensis kyseli "tyhmiä" kysymyksiä. Niitä ei todellakaan ole, itsekkin olen jo unohtanut kaiken vaikka kuopus on vasta 2!

Mutta mulla on siis vaunuissa odottamassa kaksinkertainen sideharso patjan päällä, se on siitä helpompi puhdistaa kuin koko patja. Ilmojen vähän viilentyessä vaihdan sen tilalle makuupussin. Tyynyä et tarvitse! Mä olen sängyssä käyttänyt aina tyynyliinaa vauvalla tyynyn tilalla. Jos pulautuksia tulee niin se on taas siitä helppo vaihtaa. Litteään tyynyyn ollaan muistaakseni vaihdettu joskus vuoden iässä... Jos muistan nyt oikein... Mutta tyynyä et siis vauvalle tarvitse vielä hetkeen.

Muistaakseni jos vauva on pelkällä rintamaidolla ja imetys lapsentahtista ei tarvitse vettä antaa vauvalle. "Korvikevauvoille" muistaakseni suositellaan antamaan vettä. Mutta kyllä mun mielestä esim. automatkoilla jos on todella kuuma voi "rintavauvallekkin" varata vettä mukaan. Vesi pitää tietysti olla keitettyä ja huoneenlämpöistä ja pieniä määriä kerralla.

Toivottavasti tästä oli jotain apua!

Mulla ei yö sitten sujunut todellakaan hyvissä merkeissä. Juuri kun olin puoli kolmen aikoihin nukahtamassa lopullisesti kuopus kiipesi meidän sänkyyn ja alkoi oksentamaan!! Koko yön sitten melkein valvoinkin poikaa ja toisekseen sängyssä oli niin ahdasta etten edes saanut kunnon asentoa, että olisin voinut nukkua...

Nyt vaan toivon ja rukoilen, että mä en saa tota tautia!! Mulla oli kamala 5 päivän vatsatauti joskus viikolla 30-33 ja mä ihan oikeasti olin ihan varma että kuolen. Se oli ihan kamalaa kun vatsa karamppasi kun oksensi ja kun oli niin poikki ettei jaksaisi liikkua ja pakko oli.

Nyt pitää mennä hoivaamaan tuota pientä potilasta...

Viivi ja Vatsa 38+2

Vierailija
31/102 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli taas neuvola. Täälläkään ei enää katsota kohdunsuun tilannetta. Edellisen kerran oli muistaakseni vkolla 34 tai 35 lääkärinneuvolassa, kun tarkistettiin. Vauvan painoarvio oli nyt 3,4 kg, joten hyvältä vaikuttaa. Koko ajan pelko yli nelikiloisesta vauvasta. Terveydenhoitaja yritti päätä liikuttaa, mutta on jo hyvin lähtökuopissaan. Kysyin tuosta yövalvomisesta, kuulemma on normaalia näin raskauden loppuvaiheessa, ennakoi lähestyvää synnytystä, kun istukan toiminta heikkenee.

Kysyin samalla myös tuosta autoilusta, meinasi vaan, että tottakai uskaltaa lähteä tuonne 120 km päähän, että onhan siinä lähellä synnytyssairaaloita.

Itsellä paino oli jopa tippunut vähän, johtuu varmaankin siitä ettei turvotusta nyt ollut niin paljoa.

Jaksamisia kaikille.

Syysvilja 38+4

Vierailija
32/102 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on taas tän viikon neuvola takana ja kaikki ok.

Tosi huonosti tulee munki nukuttuu yöt ja se ärsyttää aivan suunnattomasti!

Vaikka tietää ettei seuraavana pvnä edes oo pakollisia menoja ja 4,5vuotiaan pojan kanssa saa halutessaan aika hyvin levättyy pitkin päivääkin jos siltä tuntuu..

..Silti..

Mullakaan ei tosissaan oo tullu viel mitään "kiirettä" saada vauvaa ulos.

Ei varsinkaan kun muistuttaa itteään mitä tossa välissä joutuu vielä tehdä ennen kun se sylissä asti on. =)

Tosin mulla ei ookkaan mitään hirveen pahoja oloja tässä ehtiny tulemaan vielä.

Toki hyörin vatsani kanssa yläkäyrällä ja KAIKKI vaatteet kinnaa jo ja huonoimpina päivinä haluis vaan maata jonkun hierottavana ja itkee vähäsen.

Mut enemmän mua silti pelottaa kaikki se mitä tulee tän jälkeen,vaikka yks lapsi ennestään jo onki ja sillälailla ei uus tilanne.

Mutta onhan jokainen lapsi aina erilainen ja mitä vaan voi käydä.

Huokaus. Eli ei kiirettä olis ei..sen takia iskiki eilen hieman hysteriaa ku rupes tulppaa irrottaa pikkasen iltapäivällä ja illalla sainki hyviä supistuksia n.10min välein. Kun oli viis kasassa,iski paniikki, laitoin tvn kiinni ja rupesin nukkumaan!

..siinä olin kuin en mitään huomaiskaan kunnes nukahdin. Hah..

(kieltäjä)

No tänään päätin touhuta kaikkee pientä etten asiaa liikaa ajattele. Ja kyllähän sen sitte huomaa jos tulee tosi kyseeseen.

Näillä eväillä koitan nyt jatkaa päikkäreille että jaksaa vielä kahvittaa miehen synttäreitä iltapäivällä.

Jaksetaan!!!

Vipu 37+1

Vierailija
33/102 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tuli neuvolassa käytyä ja eipä mitään erikoista. Hemoglobiini vaan edelleen laskussa, oli huimat 102 nyt. :( Pelottaa, että mitä se sitten synnytyksen jälkeen on. Edellisen synnytyksen jälkeenkin oli niin hutera olo, niin nyt jos menettää paljon verta niin eihän sitä pysy tolpillaan. :/

Turvotusta löytyy myös ihan tarpeeksi, mutta onneksi verenpaine oli hyvä ja pissakin puhdas. Hiki valuu ihan noroina, vaikka ei ole kovin lämmin ilmakaan. Onko muilla vastaavaa? :D

Paino oli myös mulla vähän laskenut, turvotuksesta huolimatta. Tosin nyt oli eri vaaka taas käytössä. Ja mullakin taas vaihtuu terkka kun tämä toinenkin jää lomalle. Tuntuu vaan aika turhalta esim. mitata sf-mittaa, kun aina on eri terkka ja ne mittaa ehkä vähän eri lailla...

Fertiensiksen kysymyksiin:

Vaunuihin voi patjan päälle laittaa jotakin suojaksi. Meillä ei niinkään ollut esikoisella pukluongelmaa, mutta kakkaongelma oli. Niitä kakkoja kun ei mikään vaippa tai vaate pitänyt sisällään, niin oli hyvä olla suoja vaunuissa. Ja tyynyä ei vauva tarvitse lainkaan. Meillä esikoinen (2v 5kk) ei vieläkään oikein käytä tyynytä, kun on niin kova pyörimään sängyssä.

Rintaruokitulle vauvalle ei tarvitse antaa vettä. Sitten muistaakseni vasta voi antaa, kun kiinteät on aloitettu.

Tiitus: minäkin aina välillä kokeilen, että vieläkö vauva liikkuu. Jotenkin sitä on nyt toisen lapsen aikana enemmän huolissaan. Esikoisen odotusaikana kaikki meni niin hyvin, etten oikein osannut murehtia mitään. :) Ihan sama synnytyksen kanssa: nyt sitä pohtii joka päivä ja esikoisen aikana ei oikein vielä synnytyksen alkaessakaan osannut pelätä mitään. :)

Tinttis: olispa kiva jos minäkin olisin yhtä rauhallisin mielin synnytyksen suhteen. :) Mä joka päivä mietin, että joko se syntyis...

Milja: ei meilläkään ole tutkittu kohdunsuuta muuten kuin lääkärineuvolassa, eli eipä sitä taideta paljon tutkia. Vauvan kokoarvion sain tässä raskaudessa lääkärineuvolassa, mutta ekassa raskaudessa kokoakaan ei tutkittu mitenkään, kun vasta synnytyksessä.

Viivi: toivottavasti et saa sitä oksennustautia. Se on kyllä varmaan jotain ihan kamalaa mennä oksennustaudissa synnyttämään. :/ Joku flunssakin vielä menis, mutta oksennustauti on kyllä inhottavaa!

Mullakin mies on työreissussa (työmaat aina eri puolilla Suomea) ja tulee vasta perjantaina tai lauantaina. Toivottavasti ehtii synnytykseen mukaan. :) Nyt kun on anoppi kylässä, niin ei enää ole lapsenvahtiongelmaa. :)

Anne rv 38+5

Vierailija
34/102 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaks tuntia hurahti kuin siivillä, kun siivosin jääkaappia. Nyt on vaan olo aika surkea, joka paikkaa kolottaa tuo kyykkiminen ja jynssääminen. Noh, eiköhän kuitenkin iltaa kohden helpota:)

Mä haluaisin jo synnyttämään, mut mitenkään kovin malttamaton en vielä ole, kun olen ihan asennoitunut siihin, että tämäkin vauveli on masussa viihtyvää sorttia. Mulla siis molemmat aiemmat raskaudet on menneet rv 42+ !!!

Viiville kovasti jaksuja ja peukkuja pidellään, ettet oksutautia saisi! Mulla on parilla kaverilla alkanut synnytykset juuri mahataudin seurauksena, eikä kuulema ollut mitenkään kivaa ihan puolikuntoisena synnyttää!!!

Jokos Annu on synnärillä;)?

Tiitus, kyllä mäkin olen pari kertaa havahtunut siihen, että milloinkas se vauva viimeksi oikein liikkui. Sit hirveellä panniikilla toista herättelemään. Ja tää on niin itepäinen vauveli, ettei oikein suostu heräämään tönimiseen vaan vaatii jotain makeaa:D

Mulla alkoi viime synnytys muuten vasta sitten, kun lopetin hirveän suppari-metsästyksen. Olin jo ihan luovuttanut, että syntyisi ilman käynnistystä ja päätin ottaa päivän ihan vaan lepäillen ja makoillen. Mitään en tehnyt ja olo oli mahtava! Yönkin sitten nukuin loistavasti ja aamulla alkoikin supistelemaan kun heräsin:o

Että näinkin voi mennä...

Pricilla ja Muru tasan 39

Vierailija
35/102 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei tapahdu muuta kuin että voin huonosti. Jatkuva kuvotus on vienyt kaiken ruokahalun ja tekee nukkumisestakin hankalaa.

Paino on pudonnut kaksi kiloa kun elän pelkällä vesimelonilla ja mansikoilla. Mikään muu ei oikein mene alas. Mitähän tää kuvotus oikein on?

Mitään syntymisen merkkejä vauva ei osoita. Jaksaisinkohan edes synnyttää kun kaikki voimatkin on mennyt.

Kvaak rv 40

Vierailija
36/102 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole oikein jaksanut edes kirjoitella, kun tuo esikoisen yökukkuminen vie kaikki voimat =o(

Ostettiin pojalle matkasänky viime viikolla ja laitettiin se meidän huoneeseen. nukkuikin hyvin yhden yön ja siitä ajateltiin, että kyseessä olisi joku eroahdistus. Seuraavana yönä valvoi tunnin (sekin kuitenkin paljon vähemmän, kun yleensä), mutta kolmantena yönä valvoi taas yli kolme tuntia ja mulla palo hermo ja kiikutin pojan omaan huoneeseensa, jossa valvoi ja leikkikin jonkin aikaa ja jossain vaiheessa oli nukahanut.

Eilen vein pojan hoitoon mun kaverille siksi aikaa, kun käytiin siellä viimeisesssä lääkärissä + synnytystapa-arviossa (siitä kohta lisää) ja kaverini sanoi, että poika on kasvaut tosi paljon viime näkemästä, venähtänyt pituuta siis. Siitä sitten tuli mieleen, että kun toisinaan myös itkee öisin, niin olisiko kyseessä kasvukivut ja nälkä??? Kun aina mukkuu jonkun 4-5h ja sitten herää.

Annettiin sitten illallä vähän tukevampi iltapala ja poiak nukahti suht helposti omaan sänkyynsä ja nukkui puoli ysistä johonkin vartin yli neljään asti, oli siinä välissä varman viiteen asti hereillä, mutta vasta sitten tuli meisän huoneeseen ja nukahti meidän väliin puoleksitoista tunniksi. Ei yö meni tosi paljon paremmin.

Kamalaa, että jos syynä on ollut nälkä, ja me ollaa kiljuttu kuorossa, että nyt pää tyynyyn ja silmät kiinni ja ole hiljaa ainakin!! Ja meille on tulossa kohta toinene lapsi (pikkusen huono-äiti kompleksi!!!)

No, lääkäri käynnistä. Oli sitä mieltä, että estettä alatiesynnytykselle ei ole ja esikoinen oli vaan niin väärässä tarjonnassa, että ei sen takia syntynyt alakautta.

Sokerit oli ok.

Vauvan koko arvio 2,6kg, viikkoja oli eilen 36+4

Ottivat käyrääkin jonkun matkaa, mittasinvat paineet ja ottivat pissanäytteen. Kaikki ok. Jäi ihan hyvä miele lääkärikäynnistä, kerrankin. Kohdunsuulla ei ollut tapahtunut mitään. Kanavaa jäljellä 3cm ja kiinni oli ja kiinteä.

Ainoa mikä jäi mietityttämään, oli se, kun lääkäri sanoi, että käynnistelemään ei käydä kun alla on sektio, arpi ei sitä välttämättä kestäisi. Eli tarkoittaako sitä, että jos tämä ei synny 42 viikkoon mennessä, niin sektioon mennään taas? En tajunnut kysyä tuota. Tämä kun tuli eteen iitä vaiheessa, kun kysyin, että voisiko synnytyksen tällä kertaa käynnistää lasketun ajan tienoilla, ettei vauva kon puolesta jää syntymättä normi kautta.

Mutta tosiaan tuon keskustelun jälkeen lääkäri tarkasti synnytyskanavan luut ja oli sitä mieltä, ettei ahtautta ole ja tuo vauvahan kuulosti aika pieneltä. Esioine oli näillä viikoilla 3kg ja syntyessään 42+0 oli sitten 4,2kg.

Meisän suvun naisilla, kun ei yleensä ole nämä synnytykset käynnistyneet ilman avustusta, niin jäi vähän outo fiilis tuosta.

Onko kenelläkään mitään kokemusta moisesta? Siis että ensin olis syntynyt vauva sektiolla ja seuraava alakautta?

Soitin sitten neuvolaankin ja peruin tämän viikon ajan, kun tuolla polilla ottivat nuo kaikki arvot, niin tuntuis tyhmältä mennä jo torstaina taas neuvolaan. Siirrettiin maanantaille.

Ai niin, oli niin liikkuvainen tämä meidän yksilö, että eivät saaneet mitattua napavirtauksia, kun napanuora ei vaan pysynyt paikallaa =o)

Mutta eipä tänne muuta, synnytystä en todellakaan odota ainakaan kuukauteen, kun eipä tuo edellinenkään syntynyt niin kun olis pitänyt. Elokuulle siis mennään ihan varmasti ja rytinällä. Siirryn sitten joskus sinne vauvapuolelle, kun olen pari viikkoa täällä yksin kirjoitellut, hihi.

mam80 36+5

Vierailija
37/102 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

VIELÄKIN täällä :( en tajua,nyt on jo 5päivä menossa,kun koko valveillaolo ajan joko koskee taukoamatta alaselkään ja koko alapäähän yleensä tai sitten supistelee n. 5-10min välein ja eilen ne todella oli kipeitä,aikaisemmat on olleet aika pientä tuohon.. mutta,kun menen sänkyyn,että ehdin levätä ennen lähtöä (juu,naurattaa tosi paljon,mitä lähtöä??),niin supistukset loppuu pikkuhiljaa ja minä nukahdan.. ja eikun sama kierros taas aamusta alusta.. tietty on hyvä,että edes yöt menee aika hyvin ja saan nukkua,en valita liikaa,ettei kohta jo yötkin ala mennä päin hemmettiä..

soitin tänään sinne synnytyssaliin ja kyselin taas tyhmiä,kun ei se neuvolan sijainen tiedä kuitenkaan. onneksi ainakin se kätilö oli tosi ihana ja vastaili ystävällisesti kaikkeen :) eli täällä ei tarvitse lähetettä,vaan sinne todella mennään,kun tulee 41+5 yliaikaiskäynnille ja siellä sitten lääkäri päättää vauvan ja äidin tilan (ottaako ne huomioon myös mielentilan?*hehheh*) huomioiden,että käynnistetäänkö saman tien vai antavatko sieltä käynnistykseen ajan. jos tämä sinne asti menee,niin kyllä minä jo aion vaatia suoraan sitä käynnistystä,sanoivatpa mitä tahansa. kroppa alkaa tosiaan tehdä tenän tässä vaiheessa ja kukas muu kuin esikoinenhan siitä kärsii,kun ei äiti jaksa/pysty leikkimään.. meillä poika jo osaakin sano,että äitillä pahaolo tai äitiin koskee.. huono omatunto,kun niin mielelläni tekisin esikoisen kanssa kaikkea..:/

jotain on lorahdellut nyt viime yönä ja tänä aamuna housuun,mutta edelleenkään en usko sen olevan muuta kuin sitä valkovuotoa.ihmettelen kyllä,mistä sitä riittääkin noin paljon.. soittaessani kysyin sitäkin,mistä tietää,onko se lapsivettä vai mitä ja ainut vaihtoehto on käydä paikanpäällä tarkastamassa tilanne.. taidan ainakin vielä tänään jättää väliin,turha käynti se kuitenkin on..

no,juu.. meillä sukulaiset ovat ehdottaneet,että tähtäisin synnytyksen huomiseksi,niin sitten tulisi monen päivän putki synttäreitä peräjälkeen.. voi kun se olisikin niin helppoa! :) tänään juhlittiin mun pikkuveljeä,täytti 17, vanhaksihan sitä alkaa itsensä tuntea :))

nyt lepäämään,miehen vanhemmat tulee tänään käymään. mitenkähän sitä päivittelyä jaksaisi.. "eikö se vieläkään synny".. *huokaus*

-annu ja pikkumies 41+0-

Vierailija
38/102 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hip hei! Ei ne supistelut ole ihan hukkaan menneet. Lääkäri tutki tänään kohdunsuun tilanteen, ja se oli auennut kahteen senttiin ja kaula oli hävinnyt kokonaan. Lisäksi kohdunsuu, joka oli aiemmin takana, oli kuulemma kääntynyt keskilinjaan eli vauva voi syntyä milloin vain.

Neuvolassa kaikki oli hyvin ja hemppakin huiteli 137:ssä eli ei tarvitse enää rautajuomaa juoda. Sydänääniä mittaillessa neuvolantäti sanoi, että vauva liikkuu siihen malliin, että se on syntymässä näinä päivinä... En tosin muistanut kertoa, että söin juuri ennen neuvolla ison pullan sen kunniaksi, että kohdunsuu on auennut lisää :).

Toivossa siis edetään, vaikka en usko synnytykseen ennen kuin vauva on oikeasti ulkona. Tänään on tullut paljon kuumia aaltoja ja menkkamaista kipua alavatsassa ja alaselässä, mutta varsinaiset kovat supistukset antavat edelleen odottaa itseään. Voimia kaikille!

Milja

Vierailija
39/102 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kun täällä saa noihinkin tyhmiin kysymyksiin vastauksia, välillä tuntuu ettei mulla ole omaa ajatustoimintaa enää ollenkaan, vaikka niin maalaisjärkiseksi olen itseni kuvitellut.. tuosta vesiasiastahan kyllä tulee varmasti vielä kysyttyä synnärillä/neuvolassa.

Onpa ihana lukea teidän muiden tuntemuksista ja samalla jännätä, kuka ehtii seuraavaksi. Itse kävin taas reippaan kävelylenkin ja eipä tuosta muuta hyötynyt, kuin kunnon ylläpitämistä. Vauva mellastaa ihan hirmuisesti, ei ole vielä kiinnittynyt, muttei se pää siellä enää niin kovasti pomppimaankaan pääse, eli kohti lähtökuoppia tuolla mennään. Kohdunsuu oli mullakin auennut noilla mitäänsanomattomilla supistuksilla: on jo sormelle auki, tosin vielähän tuostakin on pitkä matka lapsen syntymään... ;)

Mitenkäs teillä muilla, onko sukulaiset antaneet olla rauhassa? Meillä tuntuu et varsinkin miehen suku pommittaa ja soittaa koko ajan!! Laskettuun aikaankin on vielä viikko, mitä jos tää menee 2 viikkoa yli?? Onneksi ne soittaa mun miehelle, mä en jaksais ollenkaan kuunnella sitä "NOOOOO? Onko mitään tuntemuksia???" Eikö ne ymmärrä, et kyllä niille ilmoitetaan sit kun on jotain ilmoitettavaa!?!? Taidan olla vaan ihan hermoheikko..

Toinen asia mikä rassaa jo valmiiksi on se, että koko suku on tulossa heti katsomaan vauvaa. Mä en oikein tiedä miten se menisi parhaiten päin.. kotiin en halua heti vieraita, mutta toisaalta väsyneenä synnytyksestä haluaisin levätä sairaalassa ja ilman anopin sun muiden tuijottelua (ja oletettavan hyviä neuvoja) opetella imetyksen saloja ja tutustua omaan pienokaiseen isän kanssa rauhassa. Lyhyen vierailun varmaan jaksaisi, mutta kun sukulaiset tulee matkan päästä, niin eihän se puolessa tunnissa ole vierailu ohi.

Tuntuu, et olen kamalan itsekäs tuossa asiassa, ymmärrän toki että kaikki odottaa ihan hurjasti tätä pienokaista ja mielelläni kaikille tulokasta esittelenkin kun sen olen saanut, mutta mutta mutta... en tiedä... eihän ne pahalla...

Nyt on jo pää sen verran sekaisin kaikesta, että taidan kellahtaa lukemaan kirjaa ja varmaan siinä tulee unikin taas vaihteeksi :)

Tsemppiä ja kääröjä kainaloon meille kaikille!!

F ja pikkuinen

Vierailija
40/102 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä mikä viallinen yksilö minä olen, kun kaikilla muilla supistelee ja paikat aukee mutta mulla ei!!!!!!!!! :)

No mä en jaksa enää edes murehtia koko asiaa, menee varmaan käynnistykseen tämä homma ja mun puolesta se vauva saa painaa vaikka 6kg, en jaksa enää stressata... :)

Tänään oli neuvola ja kaikki suht ok. Verenpaine vähän koholla ja turvotusta runsaasti. Hb oli noussut itsestään 126! Ei tarvii enää lisärautaa popsia.

Perjantaina uudestaan neuvolaan ja sit maanantaina ja silloin varataan aikaa käynnistykseen jos ei ole syntynyt sitä ennen.

Kohdunsuun tilannetta ei nyt katsottu. Mun oma th ei sitä koskaan katso mutta tämä toinen joka mulla nyt on oman th:n loman ajan katsoo aina joskus ja pyydettäessä. En nyt edes pyytänyt katsomaan, kun tuskin siellä mitään on tapahtunut... Plääh.

Fertiensis kyseli noista sukulaisista ym. Minäkään en haluaisi samantien alkaa ottamaan vieraita vastaan mutta taitaa olla mahdotonta.... Ehkä se nyt menee jo tämän toisen kanssa mutta esikoisen aikaan mua ärsytti ihan tosissaan!!! Etenkin, kun imetys ei onnistunut ja kaikki muukin oli uutta. Olis kiva aloittaa nyt vauvaan tutustuminen ihan oman porukan kanssa mutta meneppäs siitä sanomaan niin on kohta joku sukusota pystyssä... Hankalaa! :)

Marjulla onkin nyt ihanan jännitävät päivät tiedossa, kun sektio on jo niin lähellä!! Ja voihan se vauva ehtiä syntymään alakautta ennen sitäkin... :)

kumppari rv 40+2