HUHTIHURMUREIDEN KESKIVIIKKO!
Huomenta Hurmaavat Huhtimammat!
Muhun on kai iskeny joku unitauti, viime yönä vetäsin taas 9 tuntia!!! Pissareissut välissä ja samantien taju taas kankaalle. =) Ihana fiilis ku on joutunu niin paljon tässä raskauden edetessä valvomaan.
Olo on nyt helpottunut ja rento kun tietää että ensi viikolla sitten vauvan saa syliin. Maha on niin alhaalla että se painaa tosi ikävästi reisiinkin kun istuu ja sitä saa koko ajan olla nykimässä ylöspäin.
Ja enää ei tarvi juosta kontrolleissa polilla ja neuvolassa. Olo on hyvä, eilen illalla tuli muutama supistus mutta sit nukkumatti vei mennessään.
Vauveli liikkuu tosi paljon edelleen ja potkuttaa kylkeen. Isänsä kanssa hän leikki taas illalla " isi painaa tästä ja vauva vastaa potkaisemalla" -peliä joka on ollu tosi suosittu =) Toinen kiva leikki on " kutitetaan äitiä alamahasta" .
Lueskelin tossa synnytyskertomuksia tuolta Synnytysasiaa -palstalta ja mulle oli yllätys että monella ei noi supparit välttämättä ole näkyneet käyrällä ? Samaa sanoi mun ystävätär joka synnytti kaks vuotta sitten esikoisensa et vaik supisti koko 5 min välein niin ne ei tullu käyrään. Outoa?
Tänään on sit 38 täynnä. =)
Iloista keskiviikkoa kaikille! =) Tuleekohan tänään vauva-uutisia meidän pinkkaan? Olen koittanut katella puuttuuko joku useammalta päivältä...
Annu
Kommentit (33)
täällä sitä vielä pyöritään. Kirjaimellisesti. Mutta MYMLANista ei ole kyllä kuulunut ainakaan viikkoon mitään! Huhuu, oletkos jo hakenut nyyttisi siellä kaukana?????
Viime yö meni täälläkin paremmin. Yhden kerran käänsin kylkeä vähän railakkaammin (siis nostin jalan toisen yli, huh mikä suoritus!) ja vihlaisi kyljen alaosasta aivan turkasesti, olin jo varma että siinä meni kalvot (esikoiselta kun kuvittelen, että kalvot puhkesivat siinä kun pönkäsin sängystä ylös yöllä vessaan ja vauva potkaisi samalla tosi kipeästi kylkikaaren tienoille ja sitten tunnin parin päästä heräsin peppu märkänä lapsivesistä...) mutta ei tosiaan mitään erityisempää kuitenkaan tapahtunut. Tasan 2 viikkoa laskettuun aikaan, eilen vasta heräsin kun joku sanoi PÄIVISSä paljonko on jäljellä, 14 pv ei todellakaan tunnu paljolta... ja vaikka tässä on raskaana oltu 9kk niin tuntuu että en vieläkään ole " valmis!" Ja esikoinen on tosiaan syntynyt " huomenna" eli 38+1 eli vähän jännään että joko viikonloppuna mentäisiin. Vaikka eipä sitä toisaalta kiire ole alapäätään repimään uudestaan...
Mitähän vielä. Joku kyseli äitipolikäynneistä, minä menin eka kerralla lähetteellä kilpirauhastaudin takia, taisi kyllä olla np-ultra samalla, sitten oli rakenneultra ja sen jälkeen ne on äitipolilta aina antaneet uuden ajan. 4 kertaa olen yhteensä käynyt, yksi oli vauvan kokokontrolli ja samalla valmennuspolikäynti ja viimeinen kerta synnytystapa-arviointi (eka synnytys imukupilla ja epäily häntäluun murtumisesta joten sen vuoksi). joka käynti on maksanut 22e. Nyt sitten saisi seuraavan kerran mennä synnyttämään ellei mitään erikoista tule. Ei minullakaan esikoista odottaessa ollut yhtä ainutta äitipolikäyntiä, ei vaikka maksa-arvot nousivat ja olisi saanutkin olla näin jälkeenpäin ajatellen, ainoastaan sitten neuvolan täti laittoi 37. viikolle lähetteen keskusneuvolaan vauvan koon arvioimiseksi kun sf-mitat olivat aika hurjia.
Että sellaista. Nyt pitäisi mennä päiväunille, poitsu tuolla jo yrittää unta kiinni mutta ei ilmeisesti oikein tahdo vielä onnistua, käytiin aamulla perhekerhossa ja siellä oli tosi paljon porukkaa ja meluista, vissiin vähän stressaantui siitä metelistä liikaa eikä uni meinaa tulla. Mutta jos äiti edes saisi taas vähän levätä, väsymys on kyllä hurjaa vaikka hb:nkin pitäisi olla hyvissä lukemissa ja viime yökin tuli tosiaan nukuttua enimmäkseen. No, ehkä se tästä vielä pahenee sitten kun vauva on käsissä... :P
Tsemppiä kaikille loppusuoralaisille...
eikkuli 38+0
Ekaksi tsemppiä! Ja toisekseen toivon et sua kohdellaan kaikin tavoin paremmin ku mua ja toivon et saat lääkäriksi semmosen aika nuoren mieslääkärin jonka nimikirjaimet on A S ja se on semmonen pitkä ja tumma. Nuoreksi mieheksi ymmärtää sit äärettömän hyvin miltä tuntuu olla tuskasena viimesillään raskaana! =)
Paljosta vetoa et siellähän sit ollaan yhtäaikaa? =)) Sovitaan vaikka tunnussana niin tunnistetaan toisemme =))
Hyvä vaan että lähettävät sinne kun sulla on olo noin tukala, ei muuta ku tulta päin ja voimia matkaan!
Annu
Tota mahallaan nukkumista jo odotan kovasti. En tiedä mistä johtuu, mutta nyt on alkanut tuo kylkiasento olemaan tosi puuduttava! Kädetkin puutuu öisin niin, että välillä oikein pelästyn, kiertääkö veri ollenkaan! Voisiko johtua turvotuksesta.....joka tapauksessa tosi ikävää. Täytyy muistaa nauttia siitä hetkestä, kun saapi nukkua mahallaan taas!
Tsemppiä tosiaan sulle Lumo sinne Tayssiin! Mahdatko jäädä sinne jo saman tien?Jännää....perässä tullaan joka tapauksessa, siis sinne tayssiin. Oon jo Annullekkin ihan kade, kun tietää saavansa nyytin viimeistään ensi viikolla!
Itsellä tuntuu, ettei asia edisty nyt oikein mitenkään.....kovin toivoisin vauvan laskeutumista, muutama tuntuvampi supparikin saisi mielen iloiseksi (hassua...) ja lähtisi nyt edes se limatulppa tai jotain, mutta ei niin mitään.....no, olen vaan malttamaton, eihän vauvalla vielä kiire tarvi ollakkaan.
Jollakin oli ultrakin vielä näin loppuvaiheessa. Mullakin on tullut sellainen olo, että juuri kun haluaisi, että tilannetta seurattaisiin nyt tarkkaan, niin eipä ole enää ultraa tai muuta kuin neuvolakäyntejä. Sitä saa kaikenlaisia ajatuksia päähänsä, että onko sitä lapsivettä riittävästi ja miten istukka voi....sehän alkaa jo kalkkeutua. Ja mikä on kohdunsuun tilanne. Sitä mulla ei ole kertaakaan neuvolassa täti katsonut, vain lääkäri kahden ultran yhteydessä. Ja sitten epäilen sitäkin, että tekikö se lääkäri mulle sitä synnytystapatutkimusta, kun en ainakaan huomannut mitään ja täällä olen ymmärtänyt, että se tuntuu kyllä, kun noita luita tunnustellaan....Neuvolatäti sanoi vaan, että kyllä lääkäri olisi sanonut, jos olisi epäillyt jotain.
No, kaipa kaikki on ihan hyvin kuitenkin.
kaikki on valmista vauvan tulla, nyt sitten sananmukaisesti odotellaan päivä kerrallaan. Ja yritän jotain tekemistä keksiä, ettei aika ihan kävisi pitkäksi. Kovin kyllä jo jännittää tuleva elämänmuutos, esikoista kun odotellaan. Vielä tuntuu jotenkin ihan utopistiselta, että kohta meitä tosiaan on jo kolme!
Mymlanista tosiaan ei ole kuulunut hetkeen, eiköhän pian kuulla kuulumiset sieltä kaukaa!
Jospa tästä lähtisi vähän tiskejä raivaamaan.....palailen!
mimoskainen 37+4
Tuntuu, että kyllä se kevät koittaa vaikka viileitähän noi ilmat ovat olleetkin vielä. Pukeutumiskysymys :) Ulkona ollaan pikkupoikien kanssa kyllä joka päivä 2-3h.
Omaan napaan ei oikein mitään ihmeitä kuulu. Vauvelin liikkeet ovat täälläkin muuttuneet venyttelyiksi ja hiljaisia hetkiä on enemmän. Olo on muhkea (kelläpä täällä ei olisi)ja huomaan kyllä, että se sisäänpäinkääntyminen on omalla kohdallanikin alkanut. Tekisi mieli olla vain hissuksiin itsekseni ja sehän taas ei meillä onnistu :D Pinnaa kiristää milloin mies, milloin isoimmat lapset ja välillä vaan ketuttaa koko oma olemus.
Supistukset ovat lisääntyneet ja kovasti toivon, etteivät ylly niin, että pitäisi lähteä piikille. Sektiota odotellen...
Mandi ja kuutonen 35+6, 2,5 viikkoa sektioon
Tilanne taalla rauhoittunut, vauva lopetti jossain vaiheessa eilisiltaa sen tolkuttoman paan ruuvaamisen ja kipukin hellitti. Rauhattomista oista karsin minakin ja viime yona kun sitten kerrankin nukuin tosi hyvin, alko koko tien koirat aivan kamalan konsertin, jota kesti ainakin pari tuntia. Varsinkin vastapaisen talon 3 koiraa haukku taukoamatta ilman et talonvaki ilmeisesti heras. Meillakin iso susikoira pihassa, mut on sentaan nahty se vaiva et koira on koulutettu eika ilman syyta hauku. AAARRGGHH...
No niin, Pipsukka kyseli ikkunanpesuvinkkeja. Ko. homma ei kuulu munkaan suosikkeihin ja " pelastus" on ollut ns. valmiit " kosteuspyyhkeet" , jotka on tarkoitettu juuri ikkunoiden pesuun. Ei tarvitse vetta eika muutakaan, taalla niita myydaan ainakin Azax-merkilla, olisiko Suomessa Ajax ?
Vesijumpasta myos sen verran, etta mulla laakari kielsi sen nimenomaan siksi, etta oli lonkat kipeena ja kieltamatta lopetuksen jalkeen tilanne paranikin huomattavasti.
Meilla esikoinen 4,5 v. on ilmeisesti ymmartanyt, etta vauva todella kohta syntyy ja on muuttunut tosi itkuherkaksi ja ei paastaisi minua minnekkaan yksin. Monet keskustelut on kayty ja vakuutettu, etta vauvan tulo ei muuta sita kuinka hanta rakastetaan jne, mutta tuntuu silti olevan tosi kova paikka neidille tama pikkusiskon tulo. Toisina paivina kylla sitten kertoo kuinka ihanaa on vauvan tulo ja voi kun se jo syntyisi yms. Miten teilla muilla ?
Palaillaan taas.
Saarad 35+4
Mä luulen, että sun kannattaa jättää se vesijumppa passelisti väliin vain. Luultavasti se kipeyttää lonkkia vain enemmän, koska vaikkakin vesi on pehmeä vastus, niin silti varsin voimakas sellainen. Mä suosittelisin enemminkin vaikka kunnon venyttelytuokiota. Noin yleisesti ottaen vesijumppaa suositellaan mikäli on nivelongelmia, mutta loppuraskaudesta se on taas aivan eri asia, eikä ole verrattavissa muihin nivelongelmiin.
Ja mikäli sulla on paikat yhtään auki, niin pöpöjen kulkeutuminenhan saataa myöskin olla uimahallin vedessä vaarana..
tilda
Minäkin täällä olen vielä kasassa. Tosin viime yönä käväisi mielessä että jokohan tulee lähtö, mutta olen nukahtanut jossain vaiheessa. Pari tuntia supisteli melkoisen napakkaan, mutta epäsäännöllisesti. Loppuyöstä näin unta että tyttövauva syntyi :-) Tiedä sitten oliko enneuni vai mitä, mutta muistan vain ihmetelleeni että miten tämä on niin eri näköinen kuin kaksi aikaisempaa :-))
Jotenkin tuo Hopen kertomus tästä aamusta sopii kuin nenä päähän meidänkin aamuun. Lapset tulivat vuoron perään meidän sänkyyn ja pyörivät siinä sitten ja toinen alkoi ähistä ja heitellä jalkojaan ja toinen alkoi puolen tunnin päästä etsimään nukkeaan joka olikin jäänyt omaan sänkyyn. Eli unisaldo jäi viime yönä klo 23-03 ja klo 04.30-05.30 ja sitten alkoi se lasten möyhentäminen ja itse yritin silmät kiinni edes vähän torkkua. Huoh!
Huomenna olisi taas neuvola.Tänään saatiin kasattua sentään tuo vauvan sänky. Patja ja petari pitäisi vielä pestä. Sentään sairaalakassi on puoliksi pakattu. Loput kai sitten tulee heiteltyä jonkun järjen mukaan kun lähtö tulee - tai sitten ei.
Nyt vielä laittamaan ruoka pöytään, kun lapset leikkivät keskenään. jos ehtisi ennenkuin riita taas alkaa...
Vointeja, rouvat :-)
Pikkis rv 38+1
Täälläkin vielä ihan yhtenä kappaleena. On vaan ollu niin paljon hässäkkää, et ei oo joutanu kirjottelee, pikasesti vaan lueskellu muiden kuulumisia.
Jännä oli kun yhtenä iltana alko supistelee niin tuli semmonen olo, et en haluu tänään synnyttää kun se koskee niin paljon = ) kaikkee sitä näin loppusuoral miettii. Vaikka niin pienel välil on nää synnytykset, et ei kait se sit kuitenkaan NIIN PALJON oo sattunu, vaikka kyllähän se koskee...
Mut muuten ei oikeestaan mitään uutta masu rintamalla.
Ainut et tuntuu kyl miten huono äiti sitä onkaan, ku laitettiin eilen esikoinen (2v3kk) omaan huoneeseen, kun ei sitä vauvalle saatu enään mahtuu sänkyy meidän huoneeseen ja vaik perhepedissä varmaan sit nukutaan, niin pelotti se et ku esikoinen kömpii meidän sänkyyn öisin niin kömpii vahingossa vauvan päälle, niin pakko oli sit jotenki ratkasta. Nuorempihan (1v3kk) jäi sit meidän huoneeseen, mut jos käy niin et yöt hajoo pahasti vauvan tultua niin sit saa nuorempi tehdä seuraa vanhimmalle. SEKAVAA, mut jospa joku sai selvän.
Muuten meni sit yö tosi hyvin siel omassa huoneessa, ei kertaakaan itkeny eikä huudellu perään, eikä tullu pois huoneesta keskellä yötä, mut ei liikaa kehuta ettei joudu perumaan puheitaan, et tais olla äidille vaikeempaa ku lapselle.
Nyt kattoo salkkareita!
M@nsikk@ ja pikku3 rv37+4 (hui, mitkä lukemat)
missäs vaiheessa kukakin on? =) Itsellä vielä kaksi viikkoa laskettuun. alkaa olla jo aika tukala olo joten sais jo syntyä. =)
Ikkunanpesuvinkkiä heti kärkeen: mä olen käyttänyt semmoista kaupasta valmiina ostettavaa, suikupullosta suihkuteltavaa pesuainetta ja Viledan ikkunarättiä. Näillä käynyt suht kivuttomasti. Itsekin tuota ikkunaurakkaa olen suunnitellut... Viikon päästä varmaan rupean tekemään näitä raskaampia hommia, saunan pesuakin olen säästellyt... :) Jos niistä muka jotain hyötyä olisi, siis synnytyksen käynnistymistä aatellen...
Eilen illalla alkoi kunnon menkkajomottelu alavatsalla, lievällä selkäsäryllä säestettynä. Nukuin kuitenkin ihan hyvin, aamulla jatkui sitten sama tunnelma. Nyt koko päivän ollut tosi kökkö olo. Ja mieliala on enimmäkseen kuin pääpirulla. Voe voe!
Mies on taas seuraavat kolme yötä yövuoroissa. Vähän hädissään näitä mun oloja (ja valituksia niistä) seurailee, pelkää, että rupean nyt näihin saumoihin synnyttelemään. Hankalaa saada keskellä yötä sijaista duuniin hälytettyä! Ja anoppi, joka lupautunut hoitamaan esikoista, on hänkin reisussa. Minä kyllä lupasin miehelle, että en aio ruveta synnyttämään vielä toviin. Sinänsä voisin lähteä vaikka heti, mutta saisi vauva vielä rauhassa kasvella ainakin pari viikkoa. Ja toiveajattelua, että etukäteen päivänvaloon pyrkisi, luulen ma... :)
Tänään vauva liikkunut ajoittain aika paljon, mutta ei tämä mikään vauhtiveikko tosiaan ole. Pitäisi nyt edes suht tasaista muksetta, ettei tarvitsisi huolestua... Liiku, babe! Eilen aamulla juuri laskeskelin sängyssä liikkeitä, kun esikoinen sai hepulin ja kiljahteli vienosti, mikä kyllä laittoi vauvaan liikettä. Muihin ääniin en ole huomannut niin reagoivan!
Mitäköhän peetulle kuuluu, ei ole näkynyt pariin päivään?
fruitille: tosi pitkä aika käymätä neuvolassa! Eikös se neuvola 30n vkon jälkeen ole joka toinen viikko ja 36n jälkeen joka viikko. Omituista peliä! Kuten joskus aiemminkin kerroin täällä, ei mullakaan 1. rakaudessa ultrailtu ollenkaan 12. vkon jälkeen, kuten ei myöskään tehty mitään kokoarvioita tai synnytystapa-arvioita tms. Kun kävin väärän hälytyksen laitoksella vkoa ennen synnytystä, silloin ultrasi ja katseli kokoja jne. Mutta ilman tuota en olisi saanut mitään vihiä ennen rytinätä! Ja en kyllä osannut kaivatakaan, en juuri tiennyt näistä jutuista (en ollut löytänyt vauvapalstaa:)) ja mulla oli tosi surkeita lääkäreitä neuvolan kautta tuolloin. (Nyt onneksi tosi kiva lääkäri!)
Kylläpä taas särkee selkää, raagh.
Hyvää vointia kaikille ja kaikkien vauvoille!
Tilp. 34+6
Minäkin kerran viikossa pinoutuja olen vielä yhdessä kasassa. Viime aikoina olen kyllä huomannut menkkamaista jomottelua ja selkäsärkyä. Tänä aamuna taisi olla jo jotain muutakin, ainakin oli niin heikko olo, että. Tähän asti kaikki onkin mennyt niin kovin helposti ja koko raskaus on tuntunut niin mukavalle. Alkaisikohan luonto hiljalleen valmistaa meikäläistäkin synnytyksen lähenemiseen, kun olo alkaa vähitellen olla kypsä.
Lähden vielä maistelemaan tuoreita sämpylöitä... Huomenna onkin viimeinen neuvolalääkäri, joten niitä kuulumisia sitten huomenna. =)
Elliina 36+3
Kiitos ikkunanpesuvinkeistä. Sisälaseista saattaakin selvitä pelkällä Windus-pullolla, mutta ulkopinnat näyttävät kyllä kaipaavan vähintään juuriharjaa :-) Täytyy testata vaikka perjantaina ainakin aamuauringon puoleisista ikkunoista miten homma sujuu.
Kiitos myös jumppakommenteista. Jätin ihan suosiolla väliin, lonkkaluut ja lantionpohjan lihakset ovat sen verran hellänä, että pelkkä yskiminenkin sattuu. Toivottavasti pehmenevät samalla, muuten tuntuu vähän turhalta kärvistellä.
Olin päivällä jalkahoidossa ja voin sen jälkeen tosi huonosti. Istuin ilmeisesti vähän turhan pystyssä, sillä vauva alkoi loppuvaiheessa protestoimaan oikein kunnolla ja vaihtoi puolta ekaa kertaa varmasti kahteen kuukauteen! On ollut napakasti vasemmassa kyljessä tähän saakka, yhtäkkiä pieni kiukkuinen pylly (?) punki ulos oikealta puolelta. Sattui oikein. Nyt on kyllä asettunut takaisin vakipaikalleen, mutta vatsa oli hoidon jälkeen niin kipeä etten saanut sukkia ja kenkiä jalkaan ilman apua :(
Esikko on oikea loistavan ajoituksen mestari ja paha 2v uhma on palannut parin kuukauden tauon jälkeen...huh. Reppana on saanut aivat järjettömiä raivareita nyt viikon joka ilta, eikä mikään auta. Tulee ihan surku katsella toista kun koko maailma on vastaan :-(( Tänään esim. tyhmä äiti piirsi vääränlaisen koiran... Sitä sitten huusi ja raivosi 15 min, räkä ja kyyneleet lentäen. Syliin ei saanut ottaa heittelehti lattialla ja paiskoi tavaroita. Onneksi tilanne pikku hiljaa laukesi, mutta kyllä se on välillä kovaa olla 2 v... (ja äidille pitää pokkaa kun toinen on niin kovin tosissaan).
Hyviä yöunia ja vähäisiä vessareissuja kaikille!
Mä ehdinkin vastailla sulle tohon toiseen ketjuun,muta vastailen nyt tännekkin.
Eli siis mä olen mennyt polille monesti ilman lähetettä ja todellakaan ei ikinä ole pois käännytetty.
Yksikin kerta oli sellainen,että edellisen sektion haava alkoi kirvelemään ja särkemään ihan tosiaan ja sille päivälle ei ollut enää neuvolaan aikaa,joten minä tyttö lompsin polille ja siellä sanoivat vain,että hyvä,kun tulin.
Kannattaa soitella huomenna jo neuvolaan ja vaatia aikaa,kun kerran tunnet,että tarvetta olisi.Sitä vartenhan he siellä ovat ja tämä tämmöinen neuvola systeemi on pystyyn pistetty,että odottava äiti saa sieltä avun mahdollisiin ongelmiin!
Niksu edelleen 38+4