Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies valvoo yöllä:(

Vierailija
25.03.2017 |

Vitsit kun ärsyttää, kun mies valvoo iltaisin tai käytännössä öisin myöhään ja nukkuu päivällä.

Edellisyönä heräsin puoli kaksi ja mies oli yhä hereillä surffaamassa, kun ei saanut nukuttua, kun oli vähän flunssa. Kävin keittiössä juomassa vettä ja samalla huomasin, että kahvipannu on lämmin. Eli mies oli illan istunut vilkkuvan ruudun ääressä tankaten kahvia ja sitten jostain kumman syystä ei tullut uni. (Eikä ole eka kerta.) Eilen tietenkin oli univelassa, kun piti herätä aikaisin ja tänään on sitten nukkunut suurimman osan päivästä. Kuulemma huono olo, väsyttää ja vähän flunssakin. Eikä näe mitään yhteyttä olollaan omaan toimintaansa.

Kypsyttää, kun itsekin olen flunssassa ja pitää koko päivän juosta lasten perässä yksin ja varsinkin isompi kyselee, koska isi jaksaisi leikkiä.

Milloin aikuinen ihminen tajuaa, että yöllä pitäisi edes yrittää nukkua?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse harrastan yökukkumista, koska se on ainoa mahdollisuus saada omaa aikaa. Nalkuttava vaimo pitää huolen, että kavereiden kanssa ei voi käydä harrastuksissa tai kaljalla. Kyllähän tuo nalkuttaa valvomisestakin, mutta en nyt ihan hiireksi ajatellut ryhtyä.

Teillä ei ole lapsia? Kuinka terveelliseksi itsellesi arvioit tuon harrastuksesi?

Parikin kappaletta. Tuskin kovin terveellistä, mutta pitää minut järjissäni tässä suhteessa.

Sinulla on siis omaa aikaa yöt kun valvot ja päivät kun nukut. Milloin vaimolla on omaa aikaa?

Silloin kun hän sitä haluaa.

Eli siis käytännössä koska, jos sinä nukut päivät kun muut perheessä valvovat? Vaimon oma aika on siis aina iltaisin ja sinä hoidat silloin asiat?

Vierailija
22/43 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhut surffaamisesta. Tiedätkö, onko kyseessä pelaaminen, työnteko, leffojen tms. katselu vai ihan vain päämäärätön surffaus linkistä toiseen? Onko miehelläsi jokin projekti, uusi harrastus, työstressiä, raha- tai muita huolia? Salaileeko mies sitä, mitä selailee?

Oman vapaa-ajan hakeminen valveillaoloaikaa pitkittämällä on inhimillistä ja tietyssä määrin normaalia. Pitemmän päälle se on tietenkin ongelma. Nettiriippuvuus, kuten muutkin riippuvuudet, on useimmiten oire, ei varsinainen syy.

Sanon näin, koska olen itse miehesi kaltainen mies. En ole miehesi, koska en keitä iltaisin kahvia ja meillä on vain yksi lapsi ;). Tunnistan ongelmani, mutta syyt ovat sen verran monimutkaisia ja oireet pitkittyneitä, etten ole vielä löytänyt tietä ulos vahingollisesta toiminnasta ammattiavun hakemisesta huolimatta. Yksinkertaistetusti: roikun netissä aamuyöhön, koska koneen kiinni laittaminen ja nukkumaan meneminen sinetöisi sen, etten tänäkään päivänä saanut ratkaistuksi ongelmiani.

Kannattaa puuttua asiaan jollain tavalla, mutta suora nalkuttaminen tai edes puheeksi ottaminen ei välttämättä ole hedelmällinen tapa. Jos miehesi ei oikeasti tiedosta toimintansa ongelmallisuutta, jotenkin hänet on se silti saatava tunnistamaan. Taustalla oleviin ilmiöihin tai ongelmiin olisi löydyttävä parempi tapa käsitellä: aikaa harrastaa tai purkaa ongelmia. Tärkeintä olisi saada vahvistettua rutiineja etenkin iltaisin. Siis jossain määrin samalla lailla kuin lapsillakin: rauhoittuminen, iltarutiinit, säännöllinen nukkumaanmeno. Aikuisena ihmisenä vastuu tästä on ensisijaisesti miehelläsi, mutta jos pystyt mitenkään tukemaan tässä rutiinien vahvistamisessa, aina parempi.

Kiitos, tässä oli hyviä pohdinnan aiheita. Olen melko varma, että taustalla ei ole suurempia murheita. Miehellä on aina ollut tapana unohtua illalla valvomaan, ilman tietokonettakin. Luulen, että suurimmat syyt ovat tapa sekä jonkun aiemmin mainitsema kaipuu omaan rauhalliseen aikaan. Jonka ymmärrän erittäin hyvin, olen kaivannut sitä hyvin paljon itsekin, mutta olen myös todennut, että ilman vuorokausirytmistä tiukasti kiinni pitämistä ei arjesta tule pidemmän päälle mitään. Itse lähden vielä miestä aiemmin töihin, joten minulla on sitäkin vähemmän aikaa iltaisin itselleni ja silti univelkaa meinaa kertyä heti, jos joku sairastelee tai tulee iltarutiineihin jotain sählinkiä tai lapsi herättelee yöllä.

Toivoisin, että mies mieluummin välillä ottaisi sovitusti omaa aikaa, päivällä. Se olisi koko perheellekin helpompaa, kun tietäisi etukäteen milloin mies aikoo olla poissa kotoa eikä tarvitsisi aina viikonloppuisin arvailla herääköhän mies tänään aamulla vai iltapäivällä ja nukahtaako johonkin aikaan päivästä tunniksi tai kolmeksi. Tämä tekee myös koko perheen yhteisen ajankäytön vaikeasti ennakoitavaksi.

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa neuvoa, mutta meillä vähän samanlaista... mies on kyllä vähentänyt tuota paljon lapsen myötä ja on osallistuva isä. Arkisin nukkuu n. 00.30-06.30, mikä on ehdottomasti liian vähän. Mies on kärttyinen, unohtelee asioita, eikä itse nää yhteyttä univelkaan. Rasittavinta on se, että mies aamusta toiseeseen huijaa itseään että "huomenna herään ajoissa" ja laittaa herätyskellon soimaan joskus kuudelta. Itse hän on niin koomassa, ettei edes kuule kun kello piipittää tunnin verran. Ja mua kyrsii, että joka aamu joudun heräämään kuudelta, vaikka työn puolesta voisin nukkua seittemään.

Viikonloppuisin mä herään lapsen kanssa lauantaina ja mies sunnuntaina. Siihen en missään nimessä suostuisi, että aamuherääminen kuuluisi aina mulle. Perjantaisin mies valvoo johonkin kahteen ja lauantaisin taas siihen puoli yhteen.

Tästä on miehen kanssa puhuttu ja puhuttu, tehty sopimuksia joista hän lopulta aina luistaa jne. On oltu rakentavia ja sit on välillä hermo mennyt kun mikään lupaus ei pidä. Joskus olen jopa keskellä yötä vetänyt pääkatkaisijasta sähköt pois kun ei kone ole muuten sammunut. Tämä oli jo vähän radikaalia ja tästä on aikaa.

Vierailija
24/43 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse harrastan yökukkumista, koska se on ainoa mahdollisuus saada omaa aikaa. Nalkuttava vaimo pitää huolen, että kavereiden kanssa ei voi käydä harrastuksissa tai kaljalla. Kyllähän tuo nalkuttaa valvomisestakin, mutta en nyt ihan hiireksi ajatellut ryhtyä.

Teillä ei ole lapsia? Kuinka terveelliseksi itsellesi arvioit tuon harrastuksesi?

Parikin kappaletta. Tuskin kovin terveellistä, mutta pitää minut järjissäni tässä suhteessa.

Sinulla on siis omaa aikaa yöt kun valvot ja päivät kun nukut. Milloin vaimolla on omaa aikaa?

Eli siis käytännössä koska, jos sinä nukut päivät kun muut perheessä valvovat? Vaimon oma aika on siis aina iltaisin ja sinä hoidat silloin asiat?

Taisi olla liian ylivoimaista ymmärtää sinulle. Rautalankaa: vaimo ilmoittaa koska haluaa viettää omaa aikaa. Minä sovitan omat touhuni sen mukaan. Pärjään tarvittaessa lyhyillä yöunilla. Comprende?

Vierailija
25/43 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitsit kun ärsyttää, kun mies valvoo iltaisin tai käytännössä öisin myöhään ja nukkuu päivällä.

Edellisyönä heräsin puoli kaksi ja mies oli yhä hereillä surffaamassa, kun ei saanut nukuttua, kun oli vähän flunssa. Kävin keittiössä juomassa vettä ja samalla huomasin, että kahvipannu on lämmin. Eli mies oli illan istunut vilkkuvan ruudun ääressä tankaten kahvia ja sitten jostain kumman syystä ei tullut uni. (Eikä ole eka kerta.) Eilen tietenkin oli univelassa, kun piti herätä aikaisin ja tänään on sitten nukkunut suurimman osan päivästä. Kuulemma huono olo, väsyttää ja vähän flunssakin. Eikä näe mitään yhteyttä olollaan omaan toimintaansa.

Kypsyttää, kun itsekin olen flunssassa ja pitää koko päivän juosta lasten perässä yksin ja varsinkin isompi kyselee, koska isi jaksaisi leikkiä.

Milloin aikuinen ihminen tajuaa, että yöllä pitäisi edes yrittää nukkua?

Nukuin vuosia vain 3-4 tunnin yö unet, mielenterveys meni lopullinen niitti taisi olla kun en nukkunut viikkoon. En suosittele kenellekään, ymmärrän hyvin miksi valvottaminen on tehokas kidutuskeino.

Vierailija
26/43 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te sanotte aina että istuu tietokoneella? Minä istun ainakin tuolilla.....

Minä oon ollu 9 vuotta yövuoroissa ja se rytmi vaan toimii minulta paremmin, kaikki ihmiset eiole aamuvirkkuja, viimevuosi tuhannelle jumittunut ajattelu että päivärytmi olisi ainoa oikea....

Miksei voi tehdä sillain että toinen hoitaa aamusin ja toinen iltasin? Kyllä siinä välimaastossakin sitä yhteistä aikaa löytyy jos vaan molemmat haluaa.

Vierailija
27/43 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on pakkovalvoja myös arkisin. Se kyllä nukahtaa aina heti kun vain malttaa nukahtaa, mutta kun ei malta. Ruudut kiinnostaa enemmän. Joudun pakottamaan sen iltapesulle jossakin vaiheessa, etten itse herää keskellä yötä sähköhammasharjaan ja kolinoihin. Alkuillasta on saattanut nukkua yli tunnin tv:n edessä.

Nukutaan tämän ja kuorsauksen takia eri huoneissa. Harmittaa tietysti tosi paljon tällainen tilanne.

Mies sanoi että lapsena sai nukahtaa aina television eteen ilman hammaspesua, ja siitä hänet kannettiin sänkyyn. Se heijastuu tähän kehnoon elämänhallintaan nukkumisen osalta.

Vierailija
28/43 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa neuvoa, mutta meillä vähän samanlaista... mies on kyllä vähentänyt tuota paljon lapsen myötä ja on osallistuva isä. Arkisin nukkuu n. 00.30-06.30, mikä on ehdottomasti liian vähän. Mies on kärttyinen, unohtelee asioita, eikä itse nää yhteyttä univelkaan. Rasittavinta on se, että mies aamusta toiseeseen huijaa itseään että "huomenna herään ajoissa" ja laittaa herätyskellon soimaan joskus kuudelta. Itse hän on niin koomassa, ettei edes kuule kun kello piipittää tunnin verran. Ja mua kyrsii, että joka aamu joudun heräämään kuudelta, vaikka työn puolesta voisin nukkua seittemään.

Viikonloppuisin mä herään lapsen kanssa lauantaina ja mies sunnuntaina. Siihen en missään nimessä suostuisi, että aamuherääminen kuuluisi aina mulle. Perjantaisin mies valvoo johonkin kahteen ja lauantaisin taas siihen puoli yhteen.

Tästä on miehen kanssa puhuttu ja puhuttu, tehty sopimuksia joista hän lopulta aina luistaa jne. On oltu rakentavia ja sit on välillä hermo mennyt kun mikään lupaus ei pidä. Joskus olen jopa keskellä yötä vetänyt pääkatkaisijasta sähköt pois kun ei kone ole muuten sammunut. Tämä oli jo vähän radikaalia ja tästä on aikaa.

Tämä oli juuri kuten meillä! (Paitsi mun ei tarvitse kuunnella sitä herätyskelloa, kun lähden jo ennen ekaa miehen herätystä töihin.) Osallistuva mies, mutta mies on kärttyinen, eikä näe mitään yhteyttä unenpuutteeseensa ja vuorokausirytmin heittelyyn. Mekin ollaan onneksi päästy jo siihen, että minä saan aina välillä nukkua aamuisin ja mies on nyt myös alkanut usein hoitamaan lasten iltatoimet, joten minä pääsen ajoissa nukkumaan, joten oma univelkani pysyy nykyään jo kohtalaisesti aisoissa. Mutta sitä suuremmalla syyllä kiukuttaa nähdä toista valvomassa yöllä ja kärttyisenä päivällä, kun kukaan ei ole estämässä nukkumaanmenoa.

t. ap

Vierailija
29/43 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisi olla liian ylivoimaista ymmärtää sinulle. Rautalankaa: vaimo ilmoittaa koska haluaa viettää omaa aikaa. Minä sovitan omat touhuni sen mukaan. Pärjään tarvittaessa lyhyillä yöunilla. Comprende?

Tää on tätä, miehellä on automaattisesti joka päivä ja yö omaa aikaa, mutta vaimon pitää sitä erikseen pyytää.

Vierailija
30/43 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on tätä, miehellä on automaattisesti joka päivä ja yö omaa aikaa, mutta vaimon pitää sitä erikseen pyytää.

Kuka puhui mitään pyytämisestä?

Vierailija
31/43 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ilmoittaa, ei muuta asiaa mihinkään. Olet siis vaimon pikkuapuri, ja silloin tällöin jopa itse hoidat lapsiasi että hän saa hetken hengähtää. Yh.

Vierailija
32/43 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mies ei edes ilmoita, vaan päättää vaan että nyt on mun omaa aikaa eli vaimo hoitaa lapset ja kaiken muun. Vaimo vaan sit jossain vaiheessa huomaa, että tää toinen vanhempi on nyt vissiin niin kanttuvei, ettei hänestä ole tekijäksi. Minunkin mies "pärjää" vähillä yöunilla eli menettää hermot heti kun lapsi vähän kitisee, unohtaa kaikki sovitut asiat eikä voi lähteä mihinkään, kun se lähteminen on niin raskasta ja energiaa vaativaa.

Vierailija
33/43 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helvetti näitä mä ja mun perse-miehiä.

Vierailija
34/43 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi helvetti näitä jankkaaja-uhriutuja-ämmiä.

Niinpä. Ketjussa mainitut ukot vaikuttaa aika masentuneilta ja nalkutus siihen päälle varmistaa escapismin tarpeen.

AP, syötä ukolle hesarin jutusta mainittuja tavaroita. Ehkä se elämästä irtoamisen tarve vähenee.

http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005116084.html

Vierailija
35/43 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuu perheen kanssa, täytyy ottaa ne toisetkin huomioon.  Jos haluaa elää ihan oman päivärytmin mukaan, ei kannata puolisoa tai perhettä hankkiakaan.

Vierailija
36/43 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ois sellainen hurja ajatus, että kertoisit miehellesi tunteesi? 

Vierailija
37/43 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeä mies, kun keittää yöllä kahvia ja surffailee netissä ilman SINUN lupaasi. Tuskinpa nämä piirteet ovat tulleet vasta parisuhteen myötä eli tiesit, mihin ryhdyit.

Vierailija
38/43 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luulet että hän viettää aikansa netissä, silloin kun nukut? Hän pettää sinua netissä, ties kuinka monen naisen, ehkä myös miehen kanssa.

Vierailija
39/43 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kuitenkin juo vain kahvia, ei alkoholia? Minun iltavirkku ex-mieheni valvoi aina viikonloppuöisin tietokoneen ääressä, kunnes lopulta kyseessä alkoi olla aina kalsarikännit. Meni nukkumaan vähän ennen kuin minä heräsin, nousi aikaisintaan iltapäivällä ja ilta meni krapulassa ennen kuin alkoi uudestaan juomaan. Toivottavasti sinun miehelläsi on kyse vain valvomisesta, vaikka ihan yhtä hyvin eli huonosti sellainenkin näköjään ottaa vastaan sen palautteen, pyynnöt ja toiveet ettei tarvitsisi koko yötä olla hereillä. Ainut mikä yhtään sai minun eksästäni kommenttia irti oli viitata siihen mitkä asiat jäi tekemättä yhdessä/piti tehdä yksin/ei onnistunut kunnolla koska hän oli "valvonut" eli mitkä oli ne seuraukset.

40/43 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös exä oli tuollainen. En ymmärrä miten se jaksoikin aina istua koneella, ensin päivän töissä, sitten illan kotona. Viikonloppuisin sitten menikin aamuyöhön asti koneella, päivä nukuttiin iltaan asti ja sama uudestaan.

Tietokoneriippuvuus, yhtä paha kuin alkoholismi.