Voi vitulialainen taas siirrytään kesäaikaan!
Koska tämä hullu tapa lopetetaan!
Taas menee rytmi sekaisin pitkäksi aikaa,tästä ei ole kenellekkään mitään hyötyä,valoa riittää joka tapauksessa aamulla ja illalla.
Oliko tuosta joku kansalaisaloitekin vireillä,allekirjoittakaa jos on.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Koska tämä hullu tapa lopetetaan!
Taas menee rytmi sekaisin pitkäksi aikaa,tästä ei ole kenellekkään mitään hyötyä,valoa riittää joka tapauksessa aamulla ja illalla.
Oliko tuosta joku kansalaisaloitekin vireillä,allekirjoittakaa jos on.
Samaa mieltä. Aloite enää pari viikkoa voimassa. Kaikki allekirjoittamaan, jotta saataisiin 50 000 nimeä täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs kun aurinkokin muuttaa koko ajan rytmiään? Alkaa nousta aiemmin ja laskea myöhemmin. Pitäisikö sekin lakkauttaa turhana, elämää sekoittavana tekijänä?
Oletteko jossain 8-16 töissä, kun pystytte elämään sellaista elämää, jossa kaikki tapahtuu aina tasan samaan aikaan ja tunnin muutos sekoittaa kaiken?
Valtaosa väestöstä käy säännöllisessä työssä esim. 7-16.
Suurin yksittäinen kesäajan vihaajaryhmä on koululaiset,heille on muutenkin aamuheräämiset vaikeaa ja nyt sitä vielä aikaistetaan tunnilla.
Ihanaa, kesäaika alkaa!
Ymmärrän että jollekuille saattaa aiheuttaa ongelmia, mutta jos kellojen siirtely lopetetaan, ehdottomasti pitäisi jäädä kesäaikaan. Aamun valoisilla tunneilla ei tee yhtään mitään, töissä on oltava valosta riippumatta, mutta ah ihanuutta, kun töiden jälkeen riittää päivää pitkälle iltaan asti! Elämästä tulee heti parempaa.
En asu siis Suomessa, eli täällä tulee kesäisinkin pimeää. Tunti lisää valoa iltaan tekee aivan valtavan suuren eron.
Vierailija kirjoitti:
Miten te, joilla menee rytmi ihan sekaisin yhden tunnin muutoksesta pystytte matkustamaan?
En ole koskaan matkustanut maahan, jossa olisi iso aikaero. Eikä lomamatkoilla tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te, joilla menee rytmi ihan sekaisin yhden tunnin muutoksesta pystytte matkustamaan?
En ole koskaan matkustanut maahan, jossa olisi iso aikaero. Eikä lomamatkoilla tehdä töitä.
No kyllähän sitä lomamatkankin jälkeen täytyy joskus töihin palata. Jotkut kun kirjoittelevat miten elämä on ihan helvettiä kerrojen siirrosta vielä kahdenkin viikon päästä.
Kuka tämän älyttömän perinteen on edes keksinyt?! Taas saavat ulkomaalaiset nauraa omituisille suomalaisille... Tekisi mieli pistää kapina pystyyn, että perkele en käännä !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaanpa sitä nyt herkkiä kukkaisia.
Juuri nyt tulee merkittävä muutos, kun saadaan iltaan kokonainen tunti lisää valoisaa. Kyllä siitä on hyötyä ja iloa. Ja missä se tunti ihmisessä itsessään tuntuu? Ei missään. Maanantaina on ihan ajassa. Sitä joutuu herranen aika selviämään monen monen tunnin aikaeroistakin, kun matkustaa. Erityisherkät säätäkööt aikataulunsa viiden minuutin satseissa etukäteen.
Miksi se valoisa pitää olla illassa,paljon parempi että valoisaa on aamulla.
Valaoisa aika kokonaisuudessaan ei vähene tai lisäänny kellon viisareita siirtelemällä!
Koko yhteiskunta laitetaan kaksi kertaa vuodessa täysin turhiin ja järjettömiin kellosulkeisiin jota kaikki vihaa.
Mikä järki tässä on?Joo, tosi kivaa olisi kesällä jos kolmelta aamulla tulisi jo valoisaa. Kaikki lenkille!
Mikään ei ole sen parempaa kun lenkki aamuyöllä auringonnousun aikaan.
Kannattais kerrankin ottaa Venäjästä mallia ja lopettaa tämä hullutus.
Venäjä sanoi kiitos riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt tulee merkittävä muutos, kun saadaan iltaan kokonainen tunti lisää valoisaa. Kyllä siitä on hyötyä ja iloa. Ja missä se tunti ihmisessä itsessään tuntuu? Ei missään. Maanantaina on ihan ajassa. Sitä joutuu herranen aika selviämään monen monen tunnin aikaeroistakin, kun matkustaa. Erityisherkät säätäkööt aikataulunsa viiden minuutin satseissa etukäteen.
Miksi se valoisa pitää olla illassa,paljon parempi että valoisaa on aamulla.
Valaoisa aika kokonaisuudessaan ei vähene tai lisäänny kellon viisareita siirtelemällä!
Koko yhteiskunta laitetaan kaksi kertaa vuodessa täysin turhiin ja järjettömiin kellosulkeisiin jota kaikki vihaa.
Mikä järki tässä on?Joo, tosi kivaa olisi kesällä jos kolmelta aamulla tulisi jo valoisaa. Kaikki lenkille!
Mikään ei ole sen parempaa kun lenkki aamuyöllä auringonnousun aikaan.
Olen kyllä samaa mieltä, mutta kolmelta on vielä aavistuksen liian aikaista :D
Vierailija kirjoitti:
Kuka tämän älyttömän perinteen on edes keksinyt?! Taas saavat ulkomaalaiset nauraa omituisille suomalaisille... Tekisi mieli pistää kapina pystyyn, että perkele en käännä !
Eiköhän se ole pikemminkin päinvastoin. Suomessa tehdään niin kuin muuallakin Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän sitä lomamatkankin jälkeen täytyy joskus töihin palata. Jotkut kun kirjoittelevat miten elämä on ihan helvettiä kerrojen siirrosta vielä kahdenkin viikon päästä.
Miten tämä liittyy lomiin,en ole koskaan siirrellyt kelloja lomamatkoilla.
Olen käynyt allekirjoittamassa sen kesäaikaan siirtymistä vastustavan adressin adressit.comissa. Minä olen niitä ihmisiä, joilla kesäaikaan siirtyminen on hankalaa ja kärsin myös jet lagista.
Esimerkiksi maatiloilla tämä aiheuttaa ongelmia,eläimillä on lähes minuutin tarkka aikarytmi.
Työaikoja ei yksinkertaisesti voi yhtäkkiä muuttaa tunnilla johonkin suuntaan,tämä aiheuttaa ylimääräistä ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä nään aina punaista, kun joku idiootti ottaa tämän esille! Kun matkustan jonnekin lomalle, en siellä herää aamulla klo 5 kellonsoittoon ja lähde tekemään jotain suorittavaa ja ajatusta vaativaa! Lomalla on yks hailee mitä kello on, samoin matkustaessa lomalle. Mutta kun normaali arki pitää sovittaa sen mukaan mitä kello on, niin se kyllä vituttaa, jos joutuu luopumaan yhdestä tunnista yöunissa! Onko tämä nyt ymmärretty vai palataanko ensi vuonna taas asiaan?!
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, kesäaika alkaa!
Ymmärrän että jollekuille saattaa aiheuttaa ongelmia, mutta jos kellojen siirtely lopetetaan, ehdottomasti pitäisi jäädä kesäaikaan. Aamun valoisilla tunneilla ei tee yhtään mitään, töissä on oltava valosta riippumatta, mutta ah ihanuutta, kun töiden jälkeen riittää päivää pitkälle iltaan asti! Elämästä tulee heti parempaa.
En asu siis Suomessa, eli täällä tulee kesäisinkin pimeää. Tunti lisää valoa iltaan tekee aivan valtavan suuren eron.
Ihanan itsekästä. MInä minä minä minä, kun mulle ei tästä ole ongelmaa, niin ei haittaa. Ajattelisit sydänsairaita. Ne ei kauheesti tykkää näistä kesäaikaan siirtymisistä, niistä kun tutkitusti aiheutuu ihan sydänkohtauksiakin.
Jos oikeasti haluttais oikea aika meille suomalaisille, niin kelloja pitäisi siirtää nyt tunti taakse päin ja pitää se siinä koko ajan. Pohjois-Norjassa, joka sijaitsee täsmälleen meidän Lapin yläpuolella, on sama aika kuin Ruotsissa. Pohjois-Norjalaisilla ei ole läheskään niin paljon kaamosmasennusta mitä meillä suomalaisilla. Meidänkin pitäisi siis siirtyä siihen aikaan, mikä ruotsalaisilla ja norjalaisilla on. Hyödyttäisi yhteiskuntaa kaikin puolin.
Ei ole kyse siitä, että kellon siirtäminen olisi jotenkin ylipääsemättömän vaikeaa, mutta kun se on täysin tarpeetonta. Jos voit tehdä saman asian yksinkertaisemmin, niin tee se niin.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt allekirjoittamassa sen kesäaikaan siirtymistä vastustavan adressin adressit.comissa. Minä olen niitä ihmisiä, joilla kesäaikaan siirtyminen on hankalaa ja kärsin myös jet lagista.
Tää on voimassa oleva kansalaisaloitenimekeräys kellon siirtelyn lopettamiseksi
Vierailija kirjoitti:
Helppo naureskella jos itsellä ei ole vaikeuksia unirytmin kanssa. Tiedätkö mitä yksi valoisa lisätunti illassa tekee iltavirkulle, jolla on muutenkin vaikea nukahtaa illalla ja herätä aamuviideltä töihin? Se tekee sen ettei todellakaan saa unta illalla ja sisäinen kello on aamuneljä kellon soidessa viideltä. Sillä ei ole mitään tekemistä erityisherkkyyden kanssa! Itselläni menee kuukausia että sisäinen rytmini taas kääntyy, lisäksi molemmat lapset kukkuisivat vaikka koko yön. Vaan ei auta, nyt on koko tämä viikko totuteltu lapsia pikkuhiljaa menemään vieläkin aiemmin nukkumaan jotta tuleva maanantai ei ota niin voimille. Ei meilläkään mies reagoi mitenkään, se nukkuu ja herää kun "käsketään". Nyt kuitenkin tuo äkkiä lisääntyvä illan valoisuus tekee mulle ja lapsille sen ettei ketään nukuta, aamulla taas jälleen pimeää kun 6:30 lähdetään kotoa = ei edes herää virkeänä. Olikin jo mukavia aamuja lähteä valoisan aikaan liikkeelle. Tästä kesäajasta ei Suomessa ole mitään hyötyä, kun kesäillat ovat joka tapauksessa valoisia. Sen sijaan että ne valoistuisivat pikkuhiljaa, rysäytetään keinotekoisesti tunti valoa ihan väärään päähän päivää ja se tuntuu.
Tuo matkailu on vähän huono vertailukohta. Me eletään reissatessakin sisäisen kellon mukaan, eli jos kohdemaassa on kello 8 aamulla ja meillä klo 7, me herätään klo 7 ja mennään päivä sen mukaan. Ja lomalla ollaan lomalla, ei väkipakolla heräämässä kellonsoittoon ja pakotettuja nukkumaan tiettyyn kellonaikaan. Voidaan vaikka valvoa illalla myöhempään ja herätä vastaavasti myöhempään, sitä ei määrää työt. Miten pihalla pitää ihmisen olla ettei tätä ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
En tajua aikuisia ihmisiä, joiden "rytmi menee sekaisin pitkäksi aikaa" yhden tunnin kellojen siirrosta. Sitä paitsi kesällä tulee muutenkin jo tarpeeksi aikaisin valoisaa, onneksi on sentään kesäaika!
Joillakin oikeasti menee jopa sydämen rytmi niin sekaisin tästä ajan siirtämisestä että tulee äkkikuolema.
Tutkimuksissa on todettu että kesäaikaan siirtyessä seuraa piikki sydänkohtauksissa ja silti joka vuosi sama meno jatkuu.
Ei, vaan valomerkki tulee 02:30 ja kun kello on 3:00, niin se vaihtuu 4:00.