**LOKAKUUN päivänsäteet** vk 28
Näin ne viikot vaan vähenee :)
Aurinkoista maanantaita kaikille ja kirjoitellaan nyt entistä ahkerammin, ettei jäädä toisten jalkoihin!
Fanny 25+1
Kommentit (42)
Mulle tuli Kelan päätös äitiyspakkauksesta alkuviikosta, pakkausta ei ole vielä tullut. Luulen, että äitiysrahapäätös saattaa tulla vasta sitten, kun äippäloma on alkanut. Haen nimittäin sitä rahaa viimeisten 6 kk tulojen perusteella ja ne katsotaan tietysti siihen äippäloman alkuun saakka. Elokuun ja syyskuun alun tulot vaan ei ole vielä tarkkaan tiedossa, kun se riippuu vähän ensi lukuvuoden tuntimääristä (opettajien palkka vaihtelee vuosittain sen mukaan paljonko saa/joutuu ottamaan opetustunteja). Mutta eipä tuo hirveästi haittaa, koska työnantaja maksaa palkan marraskuun loppupuolelle saakka.
Joku kyseli iästä, olen 28, mies on 33 ja esikoinen 2,5.
Sitten vielä tuosta raudasta. Itse syön obsidania. Kun aloitin sen, niin ensimmäisen neljän päivän jälkeen tuli maha aivan älyttömän kipeäksi, kramppaili yms. Pidin sitten pari päivää taukoa, ja suunnittelin etten sitä enää ota ollenkaan. Aloitin sitten kuitenkin uudelleen, rupesin ottamaan iltaisin juuri ennen nukkumaan menoa appelsiinimehun kera. Aluksi joka toinen ilta ja nyt joka ilta eikä vatsavaivoja ole enää ollut.
Miltä teillä muilla nuo supistukset tuntuu? Mulla esikoisella ne oli sellaisia, että maha meni kovaksi muttei tuntunut sen kummemmin miltään. Nyt ne ovat kipeitä (ei mitään oikeisiin supistuksiin verrattuna kuitenkaan), mahaa rupeaa ensin polttamaan ja hetken päästä se menee ihan kovaksi. Tätä tulee siis sekä levossa että mm. portaita noustessa tai esikoista nostaessa, muutamia kertoja päivässä. En oikein tiedä pitäisikö olla huolissaan, onneksi on lääkärineuvola ensi viikolla niin tulee tsekattua paikat.
Ceres 26+5 (muistaakseni)
Mulle tuli Kelan päätös äitiyspakkauksesta tänään, päivärahasta ei vielä.
Miä otan rautatabletit yöllä vessareissulla, niin ei niin kovasti juimi vatsaa. Maha on kyllä kovettunut. Toivotaan ettei tule ummetusvaivaa niin kuin teillä jollakulla oli.
Supistukset mulla sellasia että maha kovettuu ja joskus on vähän kipeetäkin mutta menevät huilatessa heti ohi ja liittyvät selvästi fyysiseen rasitukseen. Oon kuitenkin aika tarkka niiden kanssa, itsellä kun jo kolme sektiota takana ja kohtukin ohentunut, niin riski repeämiseen supistusten myötä suurempi.
Tämmöisiä tänne.
tanni
Mun ei oo vielä pitäny syödä rautaa, mutta varmaa on se, että kun se tulee kehiin, käyn hakemassa luontaistuotekaupasta Floradixin Kräuterblut-Saftia. Se on sellasta yrttijuomaa, ei mikään vallottava makuelämys, mutta tehokas ja tosi hellä vatsalle! Mulla ei obsidania kestäny ollenkaan. Joku moitti levolacin makuakin, miksi ihmeessä? ;) -On se kyllä niin pahaa, ettei mikään. Päätin kuitenkin, että juon putelin loppuun, vaikka teho on kyllä olematon.. ja aamut on aina yhtä ällöttäviä aloittaa sillä.
Mullakin supistelee aina välillä, yleensä enemmän ahertaessa. Lapsen nostamiset ei oo ollut hankalia. Ilokseni typykkä löysi jalat alleen ja nyt kävellä töpsyttelee ihanasti!
Eilen illalla tuli sellanen mahakipu pariksi tunniksi, että melkein säikähdin. Koko vatsa oli ihan tulessa, mutta kultapallerolla oli varmaankin mahassa kaikki hyvin, ainakin semmoista jumppaa jaksoi pyörittää! Ens viikolla lääkärineuvola ja voi olla, että siellä on mieslääkäri..semmonen ujo ja säikky. Nyt jo ärsyttää koko ajatus. Mä en ainakaan koe sitä erityisen miellyttäväksi tilanteeksi muutenkaan. Toivon, että joku naiskeikkalaisista ois jo palannu lomilta..
Mä taidan olla lokakuisten nuorin äiti, 22 v. Kuten jo kerroin, meillä on juuri vuoden täyttänyt tyttö. Hän ehtii varmaankin 1,3 vuoden ikään, kun saa leikkikaverin. Siitä oon niin onnellinen ja kiitollinen. Vaikka hommat ainakin tuplaantuu, en koe ajatusta ollenkaan kamalaksi. Niin pian tulee se aika, että sisaruksista on seuraa toisilleen. Meän neiti on ainakin niin seurallinen tapaus, että on äiree välillä ihmeissään..ja myös kovin omatoiminen syönneissään ym. jo nyt.
Lähdetäänkin tästä evästämään ja suloisesti sotkemaan!
Etpäs ole, minä olen juniori täällä, eli 20v! ;)
Täällä tuli päätökset Kelasta viime perjantaina ja tänään tuli pakkaus. Mies saa hakea sen, kun itse joudun olemaan töissä iltavuorossa. Hypistelen niitä ihanuuksia sitten yötä myöten :D
Vauva liikkuu hurjasti, hauskaa kun välillä tuntee jonkun raajan ihan selvästi vatsan läpi painelemalla, sitten hän vetää kätensä/jalkansa pois heti kun siihen osuu. Potkut ovat niin hurjia jo, että koko maha tärähtelee ja jos totta puhutaan, niin olisi mukavaa, jos tämä poika olisi vähän rauhallisempi, tai että tuo myllääminen ajoittuisi ennemmin aamu/päiväaikaan, kuin ilta/yöaikaan.
Tajusin tänään, että minullahan alkoi eilen viimeinen kolmannes, hurjaa! :)
Vauvatar.fi:stä tilaamani vaunut, sitteri ym. tavarat tulivat eilen illalla, ihanaa! Niitä koko perheen voimin ihasteltiin, kokeiltiin ja hämmästeltiin.
Meillä on kotona nyt auttamaton tilan puute, vaunut ja kaikki kun on sisällä, ja nyt sitten kun tänään tulee vielä se iso pakkauskin sinne lojumaan. Onko täällä kenelläkään muulla asunto niin, että ei asu maan tasalla, eikä ole hissiä? Me asumme toisessa kerroksessa, eikä hissiä ole. Olisi mukava kuulla miten muut ovat ratkaisseet tuon vaunujen säilytys ja ylös/alas saanti ongelman! Että vinkkejä vaan tänne kiitos! Oma äitini kehui, että hän jätti aina portaiden alle, kun olimme pieniä, mutta eipä tänä päivänä taida uskaltaa jättää, sitä paitsi siitä varmaan valitettaisiinkin.. Meillä ei ole erikseen vaunuvarastoa. :(
Lillian 28+1
Lillian: Me asutaan kolmannessa kerroksessa eikä hissiä... Meillä on toi pyörävarasto niin iso, et laitetaan noi uudet vaunut sinne (eli ns ulkoiluvaunut) ja hommataan parvekevaunut erikseen. Eihän noita portaita hullukaan selvittäis vaunujen kanssa... Onneks just tänään kuulin kaverilta et niillä ois toimettomana vaunut jotka sais vaan hakea pois.
Sitteri on vielä hommaamatta. Hoitopöytä-asia meinataan hoitaa vaan sellasella mein vanhempien sängyn päälle nostettavalla alustalla (noin 30€). Mein sänky kun on niin korkea, ettei tarvi silti kumarassa vaippaa vaihdella tms. Muuten alkaa alla aika hyvällä mallilla vauvan tarvikkeet. No, sellasia pieniä täydennyksiä kuten vaipat, tutit, mahd tuttipullo jne on ostamatta.
Oon vissiin aiemminkin sanonut mut mun mielestä ton äippäpakkauksen tavarat on tosi ihanan värisiä! Ei ehkä ne suklaanruskeat colleget iskenyt,mut keltaisen paidan kanssa menee ihan kivasti. Makuupussin kuviointi oli aivan iiihana. Paras näkemäni aikoihin. Esikoisella oli aikanaan esim toppapuku yms keltaista ja tummansinistä, joten onneks tuli poika silloin...
Määitte & Mini08 26+6
Onko teidän niissä ulkovaunuissa kova- vai pehmeä koppa? Eli missä kannat sen vauvan ylös?
Tilaamissani vaunuissa on pehmeä koppa, koska ajattelin, että sitä on helpompi kanniskella sitten edes-takaisin. Kariseepa raskauskilot ainakin, jollei muuta hyvää! ;) Täytyy vain toivoa, ettei vauva sitten aina herää, kun alan häntä rahtaamaan..
Meilläkin on pyörävarasto tuolla, johon en tosin ole vielä tutustunut. Pelottaa vain, etteihän sieltäkin sitten varastettaisi/muuten sotkettaisi niitä vaunuja! :( On myös häkkikellari, johon ehkä mahtuisi, mutta kyllä sitä sitten pitäisi tyhjentää ja on siinä sitten hommaa joka kerta sinne tunkea ja lukita ovet ym.
Lillian: ai, kiva että täällä on muitakin niiin nuoria..;) Jäi mainitsematta, että mieheni on 27 v.
Määitte: Meillä mies teki vanerista, joka sitten petsattiin sellasen levyn pinniksen päälle. Laitoin siihen sitten tarrateipeillä reunallisen vaahtomuovialustan kiinni. Toimi mainiosti ja säästi tilaa! Nyt meillä jo tuplaten tilaa ja kunnon kodinhoitohuone.
Mä otin tälle kakkosellekin pakkauksen, kun tykkään, että siinä on niin hyvät ne makuupussit ja täkit+lakanat ja kun meillä vielä menee molemmat käytössä. Rahasumma lopen aika pieni. Toki ne olis voinu laittaa kaksostenrataskassaan.
Lillian: Me asuttiin toisessa kerroksessa silloin kun esikoinen oli vauva. VAunuissa oli kova kantokoppa jolla kuljetettiin kotiin, parvekkeelle hommattiin vanhat perusvaunut joihin koppa mahtui sisälle. Vaunut jätettiin alakertaan portaiden vieressä olevaan nurkkaukseen. Talossa ei muilla ollut pieniä lapsia niin hyvin mahtui siellä säilyttämään. Ja talo oli summeritalo niin ulkopuoliset eivät päässeet ramppaamaan. Ystäväni naapurissa laittoi lisäksi vaunut polkupyörän kierrelukolla käytävän patteriin kiinni.
Supistuksista oli puhetta.. minulla osa on mahan kovetttumista mutta pääasiassa ilkeän tuntuisia aaltomaista poltetta. Kannattaa käydä tilanne tarkistamassa jos epäilyttää, itselläni alkoi nopeasti kohdunkaula lyhenemään ja avautumaan.
Eli täytän tosiaan 37 ennen kuin vauva syntyy, syyskussa, mies on 39. Ja neljättä (ja viimeistä)odotellaan. Esikoinen on 10v, keskimmäinen7v ja nuorinkin jo täytti viisi. Kaikki vauvakamat vaunuja lukuunottamatta on myyty/annettu pois, joten siksi otan pakkauksen. Vaunut on "ihanaa" 90-luvun mallia mutta täysin toimivat ja ehjät. Pinnasänky ostettiin käytettynä (30e) ja isäni nikkaroi sen päälle hoitoalustan. Vaikka tilaa kaiken järjen mukaan pitäisi olla (180 neliötä ja tällä hetkellä siis 5 henkeä) niin kummasti sitä säilytystilaa tarviisi lisää. Vauvanvaatteille tilattiin eilen Askosta lipasto, tulee parin viikon toimitusajalla.Auton turvaistuimen saan veljeltäni ja samoin oon saanut paljon vauvanvaatteita jotka tosin jaamme pikkusiskoni kanssa joka odottaa esikoistaan samoilla viikoilla kuin minä. Sitteri jostain pitäis hommata, muuten rupeaa tavarat olemaan. Meinaatteko muut kestovaippailla vai käyttää kertakäyttövaippoja vai sekä että? Miä oon vielä kahden vaiheilla sen asian suhteen...
tanni
Tannille: Mulla on tullut hankittua ykköselle aika paljon Fuzzin M-kokoa, jota ajattelin vaavilla rueta käyttämään muutaman kuukauden iässä. Untuvaviikot ja hetki siitä menee mitä luultavammin kertiksillä. Esikoinenkin ollut aina kyläreissut tm. kaupan vaipoissa.
Lillian33: mein vaunuissa on kova kantokoppa, onneks aika kevyt. Jotenkin huomasin jo esikoisen kohdalla et se on kätevä, eikä pieni herää niin helposti kuin pehmeässä kopassa jos joutuu kuljettelemaan.
Tanni: Myönnän suoraan ettei musta oo lähtemään kestovaippailuun... Eli hirveitä maailmantuhoajia ollaan kertakäyttövaippoinemme,heh. Mä kokeilin esikoisen kohdalla, mut ei, ei vaan jaksanut. Hyvähän se ois, hyvä et jotkut siihen rumbaan jaksaa lähteä.
Saatais kaverilta myös yli 200 vaatetta vastasyntyneestä 1,5 vuotiaan kokoihin 100€:lla. Ei paha mun mielestä kun miettii paljonko ajan mittaan säästäis. Ja todella samaiselta ihmiseltä ilmaiseksi parvekevaunut. Mä kun oon työttömänä niin tuo raha ois äkkiä maksanut itsensä takaisin!
Määitte & Mini08 26+6
Moiks.
Löysin tämän keskustelun vasta eilen ja jo tänään piti tulla kurkkimaan uusia kuulumisia.. :) Mies on golfreissulla pari päivää (golfaa nyt varastoon ensi kesää varten) ja mulla aikaa surffailla täällä.
Kelan paperit odottaa täytettynä hyllyn päällä ja nyt odotellaan vain työnantajalta (toista viikkoa) selvitystä alkuvuoden tuloista. Laskin kuitenkin, että korotusta palkkaan olisi tullut tarpeeksi ja se tekis n. 200 egee kuussa lisää rahaa ensi keväänä.. Tulisi varmasti tarpeeseen. Mutta odottavan aika tuntuu pitkältä ja olishan se kiva hoitaa jo nuo paperit alta pois ja saada kaikki lippulaput ja äitiyspaketit kotiin..
Painonlisäyksestä: mulla oli tullut 26+1 yht. 7 kg. Olen joutunut antamaan itselleen vähän armoa puntarilla käydessä, kun olen painoa tarkkaillut aiemmin tod. kriittisesti. Mutta oman mielenrauhan kannalta on ollut kiva, että se on vielä ollut about mahan seuduilla. Sitä loi itselleen jonkinlaisen haavetilan siitä kuinka on hehkeä, hoikka mamma, jolla on pieni sievä vatsa, eikä muuta. Nyt huomaan päivä päivältä suhtautuvani asiaan rennommin. Tulee mitä tulee. Jos syön normaalisti ja riittävän monipuolisesti, niin en saa kantaa turhaa huolta asiasta. Pikkuhiljaa maha-asukki on noussut paria poimua tärkeämmäksi. :) Ja edelleen tunnen itseni hehkeäksi..
Mulla on viimeksi mitattu hemoglobiini 22 vkolla, se oli 132. On se toki lähtötilanteesta (156) laskenut paljon, mutta onneksi pysynyt vielä hyvänä. Mulla on myös taipumusta ummetukseen ja kaikkiin muihin vatsaoireisiin. Olin ulkomailla vko 23 ja vatsa toimi yhden kerran koko vkon aikana. Ei paljon naurattanut. Kun palasin töihin loman jälkeen, vatsa alkoi taas toimimaan about normaalisti. Sieltä on kyllä perua se, että nykyään Duphalac kuuluu mun jokaiseen aamuun ja syön luumuja n. 10 kpl päivittäin.. Ja kysykää vain mistä tahansa ruiskeesta mitä apteekki myy raskaana oleville, kaikki tuli kokeiltua.. Kauheat kouristukset, ei mitään tehoa.. Mulla on sellainen olo, että jos vatsa ei toimi, ei mikään toimi. Luultavasti on kuitenkin vielä tän asian tiimoilta vaikeemmat ajat edessä päin, itseni tuntien.. :(
Supistuksista vielä. Mulla ne alkoi n. vko 23. Muutama ollut vähän kivuliaampikin, pääsääntöisesti kuitenkin kivuttomia mahan kovettumisia. Ja aika usein ne tulee yöllä kun käy vessassa. Onneksi ei ihan päivittäin, enkä ole huomannut niitä erityisesti rasituksen yhteydessä. Tulevat aika randomilla.
Äsken tuijottelin mahaa ja sen möyrimistä, kaveri menee melkoista ympyrää siellä, eikä koskaan voi ennakoida missä päin seuraava potku tuntuu..
Hyvää yötä!
T. Ksia 27+risat + laatikollinen suklaarusinoita
Tässä ollaan muutama viikko oltu niin lennossa, mökillä, kyläilemässä, muuttohommissa jne, ettei netissä ole päässyt käymään, mutta nyt sitten vihdoin taas täällä!
Määitte: minäkin kärsin unettomuudesta, olen kärsinyt koko raskauden ajan mutta nyt se vaan pahenee. Yleensä nukahdan ihan hyvin ja nukun pari tuntia, kunnes herään ja pyörin pari tuntia (tai nousen ylös lukemaan tms kun en jaksa pyöriä). Olen kokeillut lisämagnesiumia, koska usein pohkeet kramppaa, mutta eipä ole auttanut ainakaan vielä.No, nyt on sentään loma eli voin päivällä koittaa lepäillä, mutta en tajua miten jaksan olla taas töissä tällä nukkumisella!
Hemoglobiini on mulla 96, tai oli kaksi viikkoa sitten. Vaikka olen syönyt 200mg obsidania jo ikuisuuden. Menen nyt otattamaan verenkuvaa yms ennen seuraavaa lääkärineuvolaa varten. Mitä ne voivat tehdä jos hemppa edelleen laksee? Mitä seurauksia siitä on vauvalle? vai saako vauva sen mitä tarvitsee ja minä vaan riudun aneemisena?
Ummetusta on ja selkävaivoja, alaselästä kuuluu vaan raks raks välillä ja tämä vaivaisuus todellakin turhauttaa! Mulla on synnynnäinen rakennekuluma selässä jo muutenkin ja sain lähetteen fysioterapiaan, mutta aikoja sinne on vasta parin kk:n päästä... Kun tarvitsisin apua NYT! Ostin kyllä itselleni mahavyön ja se vähän auttaa. Painoa on kyllä tullut tosi tosi paljon ja se varmaan eniten näitä kremppoja aiheuttaa. Noin 15 kg... :(
Meillä ei vielä ole tietoakaan mistään valmennuksista, kerran kysyin sitä neuvolasta, mutta eipä tullut mitään vastausta. Ja nyt on joka paikka vissiin lomilla...
Kuka sanoi, että vauva liikkuu vähänlaisesti? Mullakin useimmiten sellainen olo, ei tosiaankaan ole mitään hirveetä hulabaloota. Mulla kyllä on istukka etuseinämässä, sehän voi vaikuttaa liikkeitten tuntemiseen. Pari päivää sitten hämmästyin, kun näin, että maha hytkyy, vaikka en tuntenut mitään liikettä siellä! Mutta silti välillä ihmetyttää ja huolettaa.
Jaksamista kanssasiskoille!
Saneline 27+
Suonenveto vaivat on potenssiin 10 tässä raskaudessa verrattuna edellisiin, vaikka söisi kuinka magnesiumia. Viime yönäkin 5 suonenvetoa! pohkeet on jo ihan paskana ja kävellessä sattuu.. ARGHHHH
G rv 29
Ihanaa, oon viikon ollut nyt suomessa lomalla ja alkaa jo olla sellainen sopivasti arjesta irtaantunut olo (paitsi että taisin kyllä nähdä tänä yönä työunia, höh). Vähän yli viikko on vielä lomaa jäljellä, kiva nähdä perheitä ja ystäviä. Hyvä kaverini sai pari päivää sitten terveen poikavauvan, ihanaa, ajattelin että ehkä ensi viikolla kehtaisi mennä lyhyelle visiitille kun ovat päässeet sairaalasta kotiin?
Mitä mieltä muuten olette noista visiiteistä synnärillä ja vastasyntyneen vauvan kotona? Musta tuntuu että vauvan synnyttyä olisi kiva kun perhe ja ystävät kävisi (varsinkin kun saan sairaalassa oman huoneen), mutta joku kohtuus siihen pitäisi saada. Hiljattain oltiin sairaalassa katsomassa yhtä vastasyntynyttä (vanhempien nimenomaisesta kutsusta), ja siellä pieneen sairaalahuoneeseen tunkeutuneena oli KAHDEKSAN vierailijaa! Siinä tuore äitiraukka harjoitteli sitten imetystä kaikkien katseiden alla, sanoin miehelle reissun jälkeen että saa sitten laittaa meidän vieraat kuriin jos tuollaiseksi sirkukseksi menee.
Viirulla oli ollut supistuksia. Kyllä mullakin on ollut ehkä kaksi tai kolme päivässä, mutta yleensä kävellessä tai muuten huhkiessa. Kyllä mä kävisin näyttämässä paikat lääkärille ennen reissuun lähtöä, tulis ainakin itselle turvallisempi olo? Mun lääkäri muuten sanoi matkustamisesta, että auton tärinät on pahempia kuin juna tai lentokone, eli toistuvia pitkiä automatkoja kannattaisi välttää.
Olen täällä suomessa ollessa vähän riehaantunut ostamaan vauvanvaatteita, kirppareilta (ja uutenakin)... On jotenkin huono omatunto "törsäämisestä", mutta kyllä kai jo viikolla 26 voi alkaa valmistautua vauvan tuloon? Ja ehkä parempikin vähän hajauttaa hankintoja eri kuukausille. Mites te muut, oletteko jo tehneet ostoksia? Meillä rattaat, hoitopöytä, sänky, sitteri ja muut isommat tulee miehen veljeltä käytettyinä, eli lähinnä vaatetta ja kylpyamme pitää itse hankkia. Niin joo, sain ostettua netistä ihka uuden äitiyspakkauksen 200 eurolla niiden jo ostettujen vaatteiden lisäksi, eli nyt tosiaan taitaa riittää! Mutta toisaalta kokeneemmat äidit sanoo, että vaatteita menee pyykkiin useammat päivässä...
No joo, nyt on niin hyvä ilma että voisi yritellä maauimalaan kokeilemaan uutta mammauimapukua!
Voi että, miten ihana se on! Ihan tosi paljon hienompi kuin vuoden -03 pakkaus! Ehkä hieman poikamainen minusta (en tiedä kyllä katselenko tätä asiaa jotenkin puolueellisesti, poika kun meille on tulossa), kun oli paljon sinistä, vihreää ja ruskeaa. Mutta oli kyllä todella hieno!
Tuosta vierailuista, minä en haluaisi sairaalaan ketään muuta kuin mieheni ja esikoiseni, ehkä meidän vanhemmat + sisarukset, jos on ihan pakko. Haluan ensimmäiset viikot keskittyä vain vauvaani ja lapsiini yleensä, enkä vieraiden kestitsemiseen (tiedän, kukaan ei odota kestitsemistä, mutta silti kuitenkin odottaa). Täytyy vain rohkeasti ja röyhkeästi osata sanoa ei!
-Cerise kyseli hankinnoista, meillä on jo vaunut, sitteri, vaatteet (äitiyspakkaus), turvakaukalo, enää puuttuu oikeastaan sänky ja hoitopöytä, jotka haemme ensi viikolla ja amme. Eli et mielestäni ole yhtään aikaisessa!
Aion kysyä ensi kerralla neuvolassa, että tuntuuko vauva terkan mielestä isolta vatsan päältä. Minulla alkaa olla todella tukala olo tämän kanssa, ja nyt on vasta 29. rv menossa! On hengenahdistusta maakuulla ja välillä jopa istuvaltaankin... potkutkin on niin voimakkaita, että minusta tuntuu, että tämä vauva on hirmu iso. Pääseekö äitiyspolille muuten tarkistukseen (ultraan ym.) tälläisten tuntemusten perusteella ikinä, vai vaaditaanko siihen aina se suuri sf-mitta tai jotain vastaavaa? Minulla sf hiukan käyrän yläpuolella, mutta ei mitenkään kamalasti.. Esikoiseni syntyi 3690g rv 41+6, eli ihan normaalin kokoisena. Häntä odottaessa tämä hengenahdistuskin alkoi vasta ihan viimeisillä viikoilla, miten tässä yli kymmenen viikkoa vielä kestää..?
Tällaisia ajatuksia tänään, hyvää viikonloppua!
Lillian 28+2
Taisi olla Saneline joka kirjoitteli huonosti nukutuista öistä ja mietti töihin paluuta. Itse palasin töihin maanantaina ja kyllä väsyttää, täytyy myöntää. Yöt on niin rikkonaisia ja lomalla pystyi nukkumaan päivällä vajeita takaisin. Jalat ovat 8h seisomisen/kävelyn jälkeen aika muhennosta ja toinen työpäivähän täällä odottaa kotona. Tiistaina oli lääkäri ja kaikki oli kuitenkin ok. Kohdunsuu vähän pehmennyt mutta ei muuta mainittavaa. Supistelusta kerroin ja käski ottaa uudelleen yhteyttä jos pahenevat. Vauva loikoili poikittain ja siltä se on tuntunutkin ja on kovin ylhäällä kuten minulla ovat olleet aiemmatkin. Hengästyttää, hengästyttää...Vasemmalla puolella on ollut jonkun verran pistävää kipua parina päivänä, menee levossa ohi kyllä. Täytynee kysyä neuvolasta mitä on jos pahenee. Vai onko se vaan vauvan poikittaisesta asennosta johtuvaa?? Tai vaikka iästä eli Tannin ikiä olen itsekin. 37 tulee loppuvuonna täyteen. Kolmatta lasta odotetaan-myös sitä viimeistä- ja esikko täyttää ensi kuussa 9.
Minä en ole ostanut vielä yhtään vaatetta ja varmaan vaan pari pientä kokoa olevaa hommaan nyt. Entisiä on tallella ja niitä tuppaa kyllä sitten tulemaan lahjana ihan mukavasti kun sukupuoli selviää. Minulla ei ole kokemusta suuresta määrästä vauvapyykkiä eli kumpikaan vauva ei ole pulautellut paljoa ja vaipatkin ohivuotivat harvoin. Niin kyllä kävi, että vaatteita ehti mennä pieneksi ennen ensimmäistäkään käyttökertaa kun vauva kasvoi niistä niin nopeasti ulos. Mutta onhan niitä ihana ostella. Vielä olen hillinnyt itseni kuitenkin.
Vauvan liikkeistä. Minullakin istukka edessä ja kätilö sanoi, että vaikuttaa liikkeiden tuntemiseen. Toisaalta tänäänkin osa tuntui hyvinkin napakasti ja selvästi ja välillä on turhankin hiljaista pitkältä tuntuvia aikoja. Esikko taas mylläsi niin paljon, että jouduin loppuraskaudessa äitipolille sydänkäyrään kaksi kertaa kun vauvan syke oli niin korkealla. Kaikki oli onneksi ok, oli vaan niin vilkas tapaus! Ja on muuten edelleen... Tuo vilkas tapaus muuten tällä hetkellä imuroi eteisestä hiekkoja ja pyysin samalla imuroimaan keittiönkin!
Jaksamista kaikille ja mahdollisimman rauhallisia öitä!!
susasana 27+3
Meillä oli tänään vanhoja kavereita (miehen kavereita, joihin toki olen tutustunut) kylässä. Ottivat vähän kaljaa, kävivät saunassa ja lähtivät sitten Tammerfesteille. Tulinkin sitten tänne nettiin, kun saan kerrankin rauhassa olla..
Ikää kyseltiin, minä olen 29-v, ja ensimmäistä odotetaan.. Tuntuu, että sitä alkaa olla ensisynnyttäjäksi jo vähän vanha, mutta toisaalta aika tuntui nyt vasta oikealta vauvan tulemiselle. Ja onneksi sitten tärppäsikin aika pian :)
Meille tuli eilen äitiyspakkausilmoitus, mutta ei ehditty vielä hakea postista, maanantaina pitäisi mennä. Vaatteita tai muitakaan tekstiilejä en ole vielä vauvalle ostanut. Haluan ensin tutkia äitiyspakkauksen rauhassa läpi, ja sitten miettiä, mitä sitä pitäisi vielä hankkia. Onneksi oma äitinikin on aika innolla tässä vaate- ja lakana-asiassa mukana. Hänkin varmasti osaa minua hankinnoissa opastaa, vaikka minun ja veljeni vauva-ajoista on tietysti jo kulunut kauan..
Aika hyviä vinkkejä ja ajatuksia täältäkin palstalta olen saanut! Esim. joku mainitsi sen vauva-vakuutuksen. Minulla ei olisi tullut koko asia ollenkaan mieleen, mutta soitin vakuutusyhtiöön, ja he lähettivät heti paperit. Maanataina palautan. Hiukanhan se menee nyt yliaikaa, kun kolme kuukautta ennen laskettua aikaa olisi hakemuksen pitänyt olla yhtiössä, mutta lupasivat sen verran joustaa. Joku toinen kertoi alkavansa ommella tulokkaalle pussilakanoita. Niin tosiaan, sellaisiakin pitäisi varmaan olla.. (anteeksi nyt, etten muista nimimerkkejä..)
Yöt ovat minullakin olleet jo jonkin aikaa melko huonoja. Tuon kylkikivun vuoksi en oikein pysty nukkumaan kummallakaan kyljellä, selälläni vaan. Ja kun olen selälläni, kuorsaan.. Mies on ruvennut heräilemään kuorsaamiseeni, ja sehän minua vasta häiritseekin ja harmittaa.. Myöskin suonenvetoja tai jalkakramppeja on. Onneksi on enää neljä viikkoa töitä (pakko koittaa ajatella enää). Sitten pääsee vihdoin lomailemaan ja saa huilata aamulla pitkään ja ottaa päiväunia, jos on ollut huono yö.
Lämmintä viikonlopun jatkoa!
t: Merrily 27+0
Siis kaikki muutko vielä odottelee Kelan päätöksiä??? Mä kun sain haettua äitiyspakkauksenkin jo pari viikkoa sitten... Päätös tuli parissa viikossa ja pakkauksen sain postista vajaan viikon päästä siitä kun päätös tuli... Asustellaan siis Raisiossa.
Tuosta painosta,niin mulle oli kesäkuun puoliväliin mennessä tullut jo sellaiset 10-12kg... Ekassa raskaudessa tässä kohtaa oli tullut 5kg... Mut loppusaldo oli silloinkin +15kg. Eli aika rankka loppukiri silloin ollu.Toivon todella ettei enää tulis enempää painoa kuin sen verran mmitä vauva kasvaa. Nythän se nopein painonlisäys vauvalle alkaakin. Vauvelin painoarvio viime perjantaina oli 830g.
Määitte & Mini08 26+6