Ei juma, anoppi on ostanut selkäni takana vaunut ja tulee tänään pitämään jotain luovutusseremoniaa
Mies laittoi äsken viestiä että anoppi tulee iltapäivästä käymään ja kuulemma tuollaisella asialla. Mies on tiennyt että vaunut on ostettu, muttei kuulemma tiedä minkälaisia. Sanoi ettei hennonut kieltää kun äitinsä halusi auttaa. Silti viimeksi eilen puhui kanssani, että mennään viikonloppuna katselemaan (ollaan jo kerran käyty, mutta nyt mentäisiin tekemään päätöstä kaksien väliltä), eli ihan suoraan valehteli.
Olisiko oikeasti liikaa toivottu, että hartaasti toivotulle esikoiselleen saisi vanhemmat valita vaunut, ei anoppi? :( Anopin tuntien sieltä on nyt tulossa jotkut aevan ihaaanat valkonahkaiset prinsessavaunut valtavilla pyörillä ja röyhelöillä, eli just sellaiset, mitä ei missään tapauksessa haluta.
Kommentit (408)
Nykyään vaunuissa on niin paljon eri ominaisuuksia, että niistä on tullut tosi henkilökohtainen valinta. En antaisi kenenkään valita ja ostaa meille vaunuja jos sellanen tilanne olisi. Toivottavasti miehesi on vinkannut millasia olette miettinyt..
Ap:n arvostelijoille sanoisin, että ennen kuin itse on tuossa tilanteessa, ei voi tietää, miltä se tuntuu. Meillä anoppi oli valmiiksi päättänyt, missä poikansa asuu sitten tulevan perheensä kanssa, ja talonkin sinne rakennuttanut. Pientä kriisiä siinä sitten riitti, kun sen paremmin sijainti kuin itse talokaan eivät olleet sellaisia, joissa pystyisin viihtymään.
Vielä avioliittomme alkuaikoina anoppi osteli miehelleni housuja, kenkiä ym. Ekalle vauvalle kaiveli esiin miehen vanhat vaunut, jotka olleet vanhat jo varmaan miehenikin ollessa vauva. Asiat voi tehdä monella tavalla, mutta itse olen harrastanut montaa tässäkin ketjussa mainittua asiaa: laittanut anopilta tulleita tavaroita eteenpäin kierrätykseen, ollut tyly ja sanonut ei kiitos ja laittanut miehen selittämään, että hoidamme itse hankintamme. Aika ajoin näitä saa käydä läpi aina uudelleen.
Tsemppiä!
Ymmärrän ap:n mielipahan. Vaikka bugaboot ovatkin trendikkäät (meillä on tummansiniset), niin suurin harmistus varmasti on, että niin tärkeässä asiassa anoppi ei anna miniän itse tehdä valintaansa. Joten siinä on turha kenenkään vängätä, että ap:n pitäisi olla kiitollinen kun sai niin hienot ja kalliit vaunut.
Myisin vaunut pois ja ostaisin sellaiset kuin itseä miellyttää. Parasta olisi, jos mies selittäisi asian äidilleen js asettuisi vaimonsa puolelle (toivottavasti napanuora on jo katkaistu, ellei ole, niin tässä oiva tilaisuus).
Jos menee sen takia välit anoppiin, niin hänen kannattaisi katsoa itse peiliin ja miettiä käytöstään. Ei kenenkään (anopin tai edes oman äidin hyvine neuvoineen tms.) kuulu tunkea liikaa vauvan äidin reviirille.
Itse olisin kiitollinen, jos olisivat käytännölliset ja hyvät. Värillä ja merkillä ei olisi väliä.
Vierailija kirjoitti:
Apua. Kuolisin jos anoppi tekis jotain tollasta! Mun anopilla on huonoin maku koko universumissa. Tulis jotkut nallekuosiset punavihreäruutuiset vuodelta 86.
Itse valitsisin modernit ja minimalistiset.
Huutonaurua. Kiitos tästä mielikuvasta! :D
Vierailija kirjoitti:
Minua harmittaa vielä kahdenkymmenen vuoden jälkeenkin, etten ostanut mieluisia, uusia vaunuja, vaan kelpuutin miehen sukulaisen vanhat vaunut.
Siis sua oikeesti vaivaa tuollainen asia, parin vuosikymmenen takaa? No jo on helppo ollu sun elämäs. Mua vaivaa kyllä mummon kutoman liian pienen villapaidan sijaan enemmän se, kun lapseni sairastui murrosiässä psyykkisesti ja joutui itsemurhayrityksen jälkeen suljetulle. Mutta huolensa kullakin.
Luojan kiitos meidän appiukko on oppinut toimimaan anopin selän takana. Anoppi oli ajatellut (eli päättänyt), että meille pitää hankkia kuivausrumpu, kun kuopus syntyy.
Harmi vaan, että ainoa paikka, mihin se mahtuu on pikkiriikkisen kylpyhuoneemme siinä ainoassa kohdassa, mihin saa hoitopöydän. Minulla on pahoja selkäongelmia ja hoitopöytä on välttämätön. Vaatteet mahtuvat kyllä kuivumaan isoihin makuuhuoneisiin.
Appi sitten kerran vierailulla vähän vaivihkaan kertoi tästä suunnitelmasta ja saatiin hänen kanssa sovittua, että kuivausrumpu tulee, kunhan on aika luopua hoitopöydästä. Anopin tuntien meillä olisi muuten jo kuivuri jonkun kaverin kellarissa odottamassa muoveissa käyttöönottoa ja tämän lisäksi vielä verisesti loukkaantunut anoppi.
Ap.lle siis täydet sympatiat!!
Laittaako joku muka vauvan vaunuihin tonnin, jota käytetään sitten vajaa vuosi.
Jotain suhteellisuuden tajua, sillä hyvätuloinen saa tehdä töitä yli viikon ja pienituloinen pari viikkoa töitä, saadakseen verojen jälkeen ostettua vaunut.
Tää palsta vilisee naisia, jolla on mennyt suhteellisuuden taju rahaan, sillä ei ainakaan omassa tuttavapiirissäni tehdä noin kalliita hankintoja muutamaksi kuukaudeksi, vaan ylimääräinen raha sijoitetaan tuottavammin, vaikka tulevaisuudessa lapsen käyttöön.
Ei ihme, jos köyhät pysyy köyhänä ja ovat velkakierteessä, kun ei ymmärretä rahan arvoa ja on mentävä viimeisempien trendien mukaan, mitä markkinatalous nyt keksikään ja sitten asutaan jossakin vuokralähiössä tai velkataakka niskassa.
Vierailija kirjoitti:
Jotain suhteellisuuden tajua, sillä hyvätuloinen saa tehdä töitä yli viikon ja pienituloinen pari viikkoa töitä, saadakseen verojen jälkeen ostettua vaunut.
Tää palsta vilisee naisia, jolla on mennyt suhteellisuuden taju rahaan, sillä ei ainakaan omassa tuttavapiirissäni tehdä noin kalliita hankintoja muutamaksi kuukaudeksi, vaan ylimääräinen raha sijoitetaan tuottavammin, vaikka tulevaisuudessa lapsen käyttöön.
Ei ihme, jos köyhät pysyy köyhänä ja ovat velkakierteessä, kun ei ymmärretä rahan arvoa ja on mentävä viimeisempien trendien mukaan, mitä markkinatalous nyt keksikään ja sitten asutaan jossakin vuokralähiössä tai velkataakka niskassa.
Mä NIIN komppaan sua. Itse hankin vauvalle käytetyt vaunut parilla sadalla markalla koska koin ettei ole järkevää ostaa kalliita uusia vaunuja vuodeksi kun muitakin rahareikiä oli. Vaunut kelpasiva meiltä vielä eteenpäinkin joten ihan hyvä juttu. Kaikki syöttötuolit jne hommasimme käytettyinä, samoin osan vaatteista. Sille vauvalle kun on ihan sama mitä sillä on päällä kunhan se on lämmintä ja mukavaa. Tämä varustelu kertoo vaan siitä että nykyäidit haluavat nostaa itsetuntoaan kylvämällä rahaa moisiin juttuihin "koska sillä ja tällä ja tuolla" on sellaiset tai paremmat.
Sille vauvalle/lapselle on tärkeintä että olette läsnä ja vauva/lapsi saa kunnollista hoitoa, kaverien ja naapureiden mahdolliset mielipiteet vauvan varusteista voitte vetää vessanpöntöstä alas.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään vaunuissa on niin paljon eri ominaisuuksia, että niistä on tullut tosi henkilökohtainen valinta. En antaisi kenenkään valita ja ostaa meille vaunuja jos sellanen tilanne olisi. Toivottavasti miehesi on vinkannut millasia olette miettinyt..
Onko vaunuista tullut naisen kilpavarustelua? Vinkata nyt miehen äidilleen, että ostaa tonnin vaunut, jonka hinta vastaa käytetyn auton hintaa.
Mulla on anoppi, joka haluaa aina itse päättää mitä antaa, kun ei se kuulemma muuten mikään lahja ole. Seurauksena eräänä jouluna sai tyttäremme kaksi samaa lahjaa kun ei voi yhtään sopia kuka hankkii mitäkin. Vaatekokoja ei voi kysyä ja sitten katsotaan kun lapsi yrittää liian pieniin vaatteisiin tunkea itsensä. Kerran tilasi meille astiaston kysymättä, oli niin kamala että ei voinut ajatellakaan käyttävänsä. Paljastui sitten tosin että oli itselleen ensin ajatellut ja sitten hyvää hyvyyttään mukamas meille antamassa kun appi oli suuttunut salaa hankitusta kalliista astiastosta. Ovat vähävaraisia ja olisi hieno juttu minusta että nekin lahjarahat menisivät johonkin hyödylliseen mistä lapsille olisi iloa. Asioista ei myöskään voi keskustella asioina, mutta onneksi noita räikeimpiä tapauksia ovat itse nähneet niin ei ole tarvinnut riidellä, sillä kaikki sanominen johtaa riitaan, vaikka miten nätisti puhuisi.
Hitsi, kyllä tuollaiseen hankintaan pitäisi ottaa varsinainen käyttäjä mukaan. Meilläkin miehen kanssa 30cm pituuseroa, piti käydä vähän kokeilemassa vaunuja liikkeessä. Käytiin myös testisurvomassa ne pienemmän auton takakonttiin. Itse en ulkoile extreme-olosuhteissa, mutta olen käsittänyt että pyörilläkin on aika paljon väliä. Ja irrotettava kroppa vai ei, pehmeä vai kova... jne.
On tosi ihana asia, että anoppi haluaa auttaa näin isolla hankinnalla, mutta tapa on vähän huono. Meilläkin mun vanhemmat ostivat esim. tripptrappin ja kyllä me oltiin mukana valikoimassa väri ja pehmusteet. Ja se oli ihana apu, säästettiin paljon.
Miksi pikkuasiasta tehdään näin suuri asia? Myykää vaunut ja ostakaa hluamanne. Eihän niitä käytetä kuin 6-12 kk, meillä n 6 kk, lapsi ei suosrunut makuulle. Onneksi ostinkin käytetyt vaunut 50 e, ja ostin sit kunnon rattaat. Vaunut eimaailman kauneimmat olleet, mutta käytännölliset.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin vajaa vuosi!!? Meidän ainoa lapsi täyttää kolme ja rattaat edelleen käytössä päivittäin (ostettiin siis aikoinaan yhdistelmät ja nyt ratasosa käytössä). Meinaatko, että vajaa vuoden ikäinen kävelee kilometrin kauppaan? Vai oletko niitä jotka kulkee autolla joka paikkaan eikä ymmärrä ekoarvoista mitään? Toisilla meillä ne vaunut/rattaat on oikeasti käytössä enkä todellakaan olisi huolinut mitä tahansa romuja. Hyvin nuo rullaa edelleen vaikka kilometrejä on paljon takana ja kohta myyn ne muutamalla satasella eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaunut on täysin vääränlaiset mitäs jos sanoisit anopille rehellisesti että voisko kärryt vaihtaa. Kerrot että sinulle vaunujen ulkonäkö on tärkeää ja että olet haaveillut jo kauan tietynlaista vaunuista. Luultavasti hän ymmärtää ja jos ei on se hänen ongelmansa
Joo, tai tämä ei oikeastaan ole edes pelkkä ulkonäkökysymys, vaan liikutaan paljon julkisilla ja asutaan keskustassa, joten pitäisi olla esim. kääntyvät etupyörät ja vaunujen sen verran kevyet ja pienet, että mahtuvat busseihin ongelmitta. Ulkonäkö tietysti vaikuttaa myös, jotkut prinsessaunelmat ovat niin kaukana omasta mausta kuin vain ikinä voi mikään olla.
Kääntyvät pyörät on todella epäkäytännölliset, täällä stadissakin :s
Joo, ihan samaa manaan autoissa ja polkupyörissä.
Lahjalla on vaihto-ja palautusoikeus. Vaihda mieleisiisi tai palauta ja ota rahat.
Arvokas lahja.
Me ostettiin esikoiselle käytetyt brion vaunut aikanaan, maksoivat 140e. Toimivat hyvin sen 1,5 vuotta mitä olivat käytössä, sitten ostin pelkät rattaat.
Jos joskus saan toisen lapsen ja rahatilanne on toivon mukaan parempi kuin tuolloin opiskelijana, todellakin ostan upouudet ja just sellaiset vaunut kuin haluan. Ihan vain koska voin. 2 lasta on muutenkin ihan maksimi niin voihan sitä sitten panostaa.
Kyllä niitä käytetään enemmän kuin vuosi. Itse ostin työkaverin käytetyt gessleinit. Ensin esikoisella kolme vuotta, sitten kuopuksella. Lopulta menivät naapurin perhepäivähoitajalle puistovaunuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä NIIN komppaan sua. Itse hankin vauvalle käytetyt vaunut parilla sadalla markalla koska koin ettei ole järkevää ostaa kalliita uusia vaunuja vuodeksi kun muitakin rahareikiä oli. Vaunut kelpasiva meiltä vielä eteenpäinkin joten ihan hyvä juttu. Kaikki syöttötuolit jne hommasimme käytettyinä, samoin osan vaatteista. Sille vauvalle kun on ihan sama mitä sillä on päällä kunhan se on lämmintä ja mukavaa. Tämä varustelu kertoo vaan siitä että nykyäidit haluavat nostaa itsetuntoaan kylvämällä rahaa moisiin juttuihin "koska sillä ja tällä ja tuolla" on sellaiset tai paremmat.
Sille vauvalle/lapselle on tärkeintä että olette läsnä ja vauva/lapsi saa kunnollista hoitoa, kaverien ja naapureiden mahdolliset mielipiteet vauvan varusteista voitte vetää vessanpöntöstä alas.
Olen samaa mieltä. Minusta tonnin vaunut, jos mikä on suurta rahan haaskausta.
Me ollaan lääkäri-arkkitehti pariskunta ja vaki työt ja kaikki vauvan tarvikkeet on ollut kierrätyskamaa ja hyvin ollaan pärjätty ja lapsi ollut tyytyväinen.
Senkin rahan, mitä käyttää yli kalliisiin tuotteisiin, voi käyttää lapsen hyvinvointiin ja olla pitempään kotona perhevapailla tai tehdä lyhempää työpäivää, kun lapsi on pieni, eikä pitää hoidossa.
Jos meidän isoäidit ostaisivat tonnin vaunuja, niin pyytäisin palauttamaan, ei siksi, etteikö ne kelpaisi tai ne olisi puutteelliset, vaan minusta se on rahan tuhlausta ja ympäristön kuormittamista.
Lapsi tuskin ymmärtää mitään merkkituotteiden päälle tai miten sillä pönkitetään äidin egoa.
Suurin osa kommenteista on hölmöjä vaikka kirjoittaja on ollut kärryillä tapahtumista. Ei se menoa silti haittaa.