Suositelkaa oikeasti pelottavia kauhukirjoja? Ei taida sellasia ollakaan?
Kingiä kehutaan paljon, itse olen lukenut häneltä Tohtori Unen, tosin en kokonaan vaan noin puolet, koska se oli äärettömän tylsä. Myös Revolverimiestä oon lukenu ja oli tappavan tylsä sekin. Siksi tuntuu ettei King varmaan nappaa vai pitäskö vielä kokeilla lukea jotain sen kirjaa?
Luen paljon Robin Cookia ja Tess Gerritseniä, ovat todella hyviä kirjoja mielestäni, mutta eivät kauhua ja kauhukirjallisuus kiinnostaisi ja muutenkin tekee mieli tutustua muihin kirjailijoihin eikä vaan lukea koko ajan kahden saman kirjailijan tuotoksia ja muutenkin pian lukenut jo kaikki noiden kirjat.
Kirjoja tulemaan !!?
Kommentit (106)
John Ajvide Lindquvist:
- Kultukka Tähtönen
- Ystävät hämärän jälkeen
Joe Hill: Sydämen muotoinen rasia
Stephen Kingiä ei mielestäni kannata pitää pelkkänä kauhukirjailijana. Laajaan tuotantoon mahtuu niin paljon erilaisia teoksia. Pedon sydän on mielestäni koskettava ja kaunis ajan kuvaus, Lissun tarinaa pidän puolestaan rakkausromaanina.
Jos taas puhdasta kauhukirjaa pitää suositella, nostaisin Kingin tuotannosta ehdottomasti Julman leikin. Ihan hirveä kirja, jossa tunnelmaa rakennetaan taitavasti. En halua lukea tuota kirjaa toiste.
Huom. kyseinen kirja ei ole niille, joiden mielestä kauhu on yhtä kuin veri ja suolenpätkät.
Vierailija kirjoitti:
Stephen Kingiä ei mielestäni kannata pitää pelkkänä kauhukirjailijana. Laajaan tuotantoon mahtuu niin paljon erilaisia teoksia. Pedon sydän on mielestäni koskettava ja kaunis ajan kuvaus, Lissun tarinaa pidän puolestaan rakkausromaanina.
Jos taas puhdasta kauhukirjaa pitää suositella, nostaisin Kingin tuotannosta ehdottomasti Julman leikin. Ihan hirveä kirja, jossa tunnelmaa rakennetaan taitavasti. En halua lukea tuota kirjaa toiste.
Huom. kyseinen kirja ei ole niille, joiden mielestä kauhu on yhtä kuin veri ja suolenpätkät.
Julma leikki oli minunkin mielestäni karmiva, enpä lukisi sitä toista kertaa. Omat suosikit Kingin kirjoista ovat Tukikohta, Se ja Insomnia, olikohan se suomeksi Uneton yö?
Vierailija kirjoitti:
McClean: Saattue Muurmanskiin. On ilmestynyt viime sotien aikaan ja todella kauhea kirja realistisesta sotatilanteesta. En itse pystynyt lukemaan sitä loppuun aikoinaan. Mutta jos kauhua haet niin sitten kannattaa lukea.
MacLean. Saattue Murmanskiin on ikisuosikkejani, mutta minusta se on enemmän nyyhky kuin kauhu, ainakin ne pahimmat kohtaukset on kirjoitettu heruttaen. Liikaa sukulaisia kärsii kovan kohtalon, voi sanoa spoilaamatta mitään. Kirjailijallaon joitain maneereja, jotka alkavat ärsyttää, tässä ne ovat "potkureiden toimiessa aluksen omina pyöveleinä".
Omat traumani - olen 38, lukenut aikuisena - olen saanut Richard Bachmanin (Stephen King, eri nimi, eri tyyli) kirjoista Juokse tai kuole ja Pitkä marssi. Ovat suoraviivaisia dystopiakuvauksia, jaarittelemattomia ja yllättävän häijyjä.
Vierailija kirjoitti:
Peter Straubin "Kummitusjuttu" on ilkeä kirja. Barkerin "Kadotuksen peli" on OK.
Straubin Kummitusjuttu on melko pelottava. Myös siitä tehty elokuva Ghost Story vuodelta 1981 pelotti minua nuorena.
Kingin Julma leikki on ainoa kirja, joka mulla on jäänyt kesken siksi, että en enää pystynyt jatkamaan lukemista kun tarina meni niin kauheaksi. Luin jo sormien raosta ja laitoin kirjan monta kertaa kiinni ja yritin uudestaan, mutta oli pakko lopettaa. :D
Jo Nesbo (Nesbø tai Nesbö löytyy haulla joskus eri kirjoja +tuloksia).. Anywayz,,.. Lukekaa hänen Lumiukko The Snowman,. Itte löysin sen Nextorysta.. On varmaan muissakin kirjapalveluissa.
Yks on kans Risteily Mats (en muista sukunimeä mut kirjankansi on ku Hohdon käytävillä verinen).
Ja tietty Hohto noin niiku psykologisena kauhuna, suora kauhukummitusjuttu sekään ei ole.
Paras kauhu välttää suolenpätkät ja verellä lotraamisen ja silmänpuhkomiset.
Vähän niiku kauhuleffan tunnelma enneku mitään on vielä tapahtunu... Itte diggaan just sellasesta.
Ulkom.aa.laispolitiikka tämän päivän Suomessa.
Jotkut Pasi Jääskeläisen novellikokoelmat ovat tosi inhottavia. Esim Missä junat kääntyvät. Ei ihan peruskauhua mutta aiheuttaneet vuosien inhoa.
Luin nuorena paljon just kauhutarinoita.
Mieleenpainuvimmat;
Kingin, uinu uinu lemmikkini
Sheldonin, kerro minulle unesi
Marko Hautalan "Kuoleman arkkitehti" vei tehokkaasti yöunet, kun olin juuri muuttanut vanhaan rähjäiseen kerrostaloon
Vierailija kirjoitti:
Marko Hautalan "Kuoleman arkkitehti" vei tehokkaasti yöunet, kun olin juuri muuttanut vanhaan rähjäiseen kerrostaloon
Tarkoitit varmasti Pimeän arkkitehtia. Tosi hyvä kirja ja kirjailijalla muitakin hyviä.
Kingin Hohto on peloittavin kirja mitä olen lukenut.
Tohtori uni voi olla tylsä jos ei ensin lukenut hohtoa, on hohdon jatko-osa. Tämä musta torni sarja johon revolveri mies kuuluu, pitää lukea alusta koko sarja, joka taas ei ole yksin Stephen Kingin kirjoittama. Stephen King on tehnyt paljon kauhukirjoja, kyllä niistä löytyy.
William Katz: Yllätyskutsut
http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_2379#.WnDV-hKpWow