Suositelkaa oikeasti pelottavia kauhukirjoja? Ei taida sellasia ollakaan?
Kingiä kehutaan paljon, itse olen lukenut häneltä Tohtori Unen, tosin en kokonaan vaan noin puolet, koska se oli äärettömän tylsä. Myös Revolverimiestä oon lukenu ja oli tappavan tylsä sekin. Siksi tuntuu ettei King varmaan nappaa vai pitäskö vielä kokeilla lukea jotain sen kirjaa?
Luen paljon Robin Cookia ja Tess Gerritseniä, ovat todella hyviä kirjoja mielestäni, mutta eivät kauhua ja kauhukirjallisuus kiinnostaisi ja muutenkin tekee mieli tutustua muihin kirjailijoihin eikä vaan lukea koko ajan kahden saman kirjailijan tuotoksia ja muutenkin pian lukenut jo kaikki noiden kirjat.
Kirjoja tulemaan !!?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt minulle mikä hemmetti on se kirja, jossa nainen on naimisissa ja alkaa epäilemään, että mitä muistaakseni tämän miehen entiselle vaimolle tapahtui. Lopussa nainen saa muistaakseni puhelun jostain ja varmistuu, että mies murhasi naisen. Mies on lopussa väsäämässä jotain pienoisjunaa.
Rebecca?
Vierailija kirjoitti:
Kingin kirjat ovat yliarvostettua paskaa. Kauhean tylsiä, jaarittelua, liikaa yksityiskohdissa junnaamista. Ei mitään äksöniä ollenkaan.
"Äksöniä" kaipaavat ne, joilla ei itsellään ole mielikuvitusta. Pelottavaa ei ole se, että hierotaan veri ja suolenpätkät päin naamaa, vaan se, että vihjaillaan sopivasti ja annetaan sitten ihmisen itsensä kuvitella se pahin mahdollinen.
Olen lukenut kaikki Kingin kirjat lukuunottamatta Mustia torneja. Pelottavin oli Kalpea aavistus. Myös Epätoivon kaupunki oli todella hyvä.
Minua ovat pelottaneet eniten ufokirjat, esim. Whitley Strieber: Ne ovat täällä.
Brett Easton Ellisin kirjat esim. Amerikan Psyko ja Glamorama
Erik Axl Sund kaikki neljä: Varistyttö, Unissakulkija, Varjojen huone ja Lasiruumiit.
Edesmenneen James Herbertin kirjat
Kingiltä vaikka uinu uinu lemmikkini.
Koonzilta kuun valo.
Musta Kingin Cell tai suomeksi Kuulolla oli melko jännittävä ja pelottavakin. Se oli tavallaan realistisempi kuin monet muut kauhukirjojen aiheet, koska käsittelee teknologian kautta tapahtuvaa epidemiaa. Tuollainen puree muhun, tulee mieleen Black Mirror -sarja ja 28 päivää myöhemmin -leffa joista myös tykkään.
Oon juuri hetki sitten lukenut kauhukirjasuosituksia, mutta en tiedä montako on suomennettu, en löytänyt omasta lähikirjastostani yhtäkään. Scott Westerfeldin Uglies oli yksi dystopiatyyppinen, joka mun mielestä kuulostaa kauhulta vaikka onkin kai luokiteltu scifiksi. Kiinnostavilta kuulostavat myös Shirley Jacksonin The Lottery, Tim Lebbonin Berserk, Paul Tremblayn Head Full Of Ghosts ja Aldous Huxleyn Uljas uusi maailma, dystopia sekin. Ehkä joku noista kirjailijoista voisi kiinnostaa sua.
Mulle pelottavin kirja ollut kingin salems lot/painajainen, jonka luin 90-luvulla. Kirja on tallessa, en ole vielä uskaltanut lukea toista kertaa...
Ei varsinaista kauhua, mutta hyytävä: Poika raidallisessa pyjamassa.
Olen nähnyt myös leffana, mutta kirjana parempi - kuten kovin usein.
Lovecraft, jos sen tyyppinen meininki toimii. Niissähän ei varsinaisesti tapahdu "mitään".
Koonzilta myös pelottavaa kauhua on se, minkä kannessa on tyttö ja kirveen terä.
Kirjan nimeä en nyt muista.
House of Leaves
Lovecraftin tuotanto
The Picture of Dorian Gray
Frankenstein
The Yellow Wallpaper
En tiedä, ovatko "oikeasti pelottavia" kaikkien mielestä, mutta omia suosikkejani genrestä.
Hohto oli minusta käsittämättömällä tavalla älyttömän pelottava. Käsittämätöntä siksi, että elokuvan useampaan otteeseen nähneenä monia juttuja osasin tietenkin odottaa. Mutta kirjassa hyytävä tunnelma rakentui vielä paremmin kuin leffassa.
Lukekaapa sellaiset kuin Aavevalo ja Noitavalo. Todella kammottavia. Päähenkilö on nainen molemmissa, kirjojen nimet vähän hupsut mutta aivan todella hyvin kirjoitetut sen lisäksi että tarjoavat lievästi sanottuna kammottavaa parapsykologista kauhua.
Kauhua lisää kun tietää että kirjailija itse paljastui naiseksi joka harrasti noituutta ja magiaa ihan tosissaan ja mm hyväksikäytti omia lapsiaan.
Lisäksi kirja keskiyö on yksinäinen paikka on ihan ok.