Voinko tervehtiä sairasta ihmistä sanomalla "terve"?
Kommentit (21)
Voit hyvin tervehtiä noin. Muista kuitenkin erotessanne, että et sano "hyvästi", sillä se on äärimmäisen loukkaavaa.
Itse olen apteekissa töissä ja tervehdin aina sanomalla terve.
Sokealle voi hyvästiksi huikata että "nähdään" ja kuurolle "kuulemiin".
Jos sairas ottaa päikkärit kun lähdet, kannattaa sanoa lepää rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen apteekissa töissä ja tervehdin aina sanomalla terve.
Jos olisin vanha ja sairas, oudoksuisin apteekin työntekijän käyttämää tervehdystä "Terve". Kyllä vanhalle pitää olla kohtelias, Päivää, on sopivampi ilmaisu.
Mutta eikö terve ole lyhyempi versio siitä, että terveyttä toivotaan toiselle, joten erityisen sairaalle se olisi vielä kohteliaampaa? Paitsi jos on jo saattohoidossa ja terveyden voittoa ei enää toivota.
voiko impotentilta kysyä: kuis roikkuu?
Hahhaa aikoinaan kassalla työskennellessäni sanoin asiakkaalle "Terve!" oikein iloisella ja rempseällä äänellä, joka johti hirveeseen raivokohtaukseen häneltä. Huusi ja kiukkusi, että näyttääkö hän muka mun mielestä terveeltä. Oli hyvin hämmentävä tilanne. :'D
Kannattaa sanoa korostetun empaattisella äänellä "Sairas", jotta sairas ymmärtää ettet esim. pilkkaa vahingoniloisena.
Terve-tervehdys on johdettu terveisistä, joka on johdettu toivotuksesta "terveitä vuosia!". Eli voit.
"Terve. Ainii, vi*ttu sähän oot sairas. No moikka vaan sitten".
No miksi pitäisi? Ketä aiot tervehtiä? Tuskin nyt ainakaan saattohoitopotilasta, ellei hänellä satu olemaan erikoinen huumorintaju.
Kolkko tuijotus riittää, jos et voi väistää katsetta.
Suosittelen nuorison käyttämään tervehdystä mo! Ja jos pitää vastata kysymykseen myönteisesti sanotaan O ja jos kielteisesti sanotaan E. Niillä pärjää pitkälle.