Lähihoitajiksi opiskelevat - onko lääkelaskennan tentti vaikea?
Pyydän, että tänne ei tultaisi v***uilemaan tyyliin kuin että jos VPK:n palomiehille sanottaisiin tulipalon jälkeen, kun "oikeat" palomiehet pääsevät paikalle: VÄÄRIN sammutettu! Ymmärrän, että sairaanhoitajilla on eri koulutus. Minä nyt vaan käyn tätä koulua.
Kommentit (19)
Lääkelaskut on tyyliin; osaston lääkekaapissa on burana 400 mg tabletteja. Lääkäri on määrännyt potilaalle 800 mg x 2 keskivaikeaan kipuun. Montako tablettia potilaalle menee vuorokaudessa?
Ei ollut minusta hankala. Luin kyllä kaksi viikkoa etukäteen ja olen ihan hyvä matikassa. Luet vaan kunnolla ja teet netistä harjoiteluja. Onnea sitten koepäivään!
Ei oo vaikea jollet ole ihan tampio.
Yksikön muunnoksissa kannattaa olla tarkkana. Mutta jos on tunneilla ollut mukana, niin ei pitäisi olla ongelmia.
Ei vaadita edes numeerista integrointia tai derivointia päässälaskuna, numeerisessa derivoinnissa on ongelmana epästabiilisuus, jos on paljon pieniä numeroita jotka lähes yhtä suuria, niin tarkkuus laskuissa saattaa kärsiä.
Varmista että osaat muunnokset ja opettele se simppeli laskukaava lääkkeen vaikuttavan aineen, annoksen ja lääkemääräyksen suhteen. Harjoittele tekemällä tehtäviä. Huomaat, että lääkelaskut ovat hyvin yksinkertaisia ja kaavamaisia.
TAP kaava ja 20 guttaa on 1ml taitaa riittää
Kyllä ne tunnilla ne opettaa. Meillä tentti oli joka tunnin lopuksi ja jos kaikki oli oikein seuraaville tunneille ei tarvinnut mennä. Itse olin toinen meidän 30 hengen luokasta, joka pääsi ekalla läpi. Kolmannen kerran jälkeen suurinosa oli päässyt jo läpi. Hankaluuksia tuntui tuottavan kerto ja jakolaskut allekain ja kysymysten tarkka lukeminen. Mutta tänävuonnahan on tullut jo uudistus, että saatte laskimet mukaan jolloin ei niiden allekain ja kertolaskujenkaan kanssa tule silleen ongelmia.
Roomalaiset numerot muuten tarvii osata, mut ne oppii nopeesti.
Oon aina ihmetellyt että miten lähäreiksi niin paljon hakeutuu ihmisiä jotka on noin paskoja matikassa? Tottakai noi on tärkeitä koska väärin laskettuna vie jonkun hengen mutta ihan mielenkiinnosta kerran etsin käsiini lääkelaskuja ja pitkän matikan taustalla oli itkettävän helppoja vaikken tiedä yhtään mitään lähärin hommista. Enkä edes ollut huippu matikassa, 7-8 luokkaa. Eikö nää ihmiset jotka tuskailevat että koko koulutuksen vaikein juttu koskaan olleet matikan tunnilla....?
Kysyin tätä, kun nyt kuvittelen olevani lähes nero. Harjottelin kokeisiin suurinpiirtein 15min ja läpi meni, että hujahti 😁
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Oon aina ihmetellyt että miten lähäreiksi niin paljon hakeutuu ihmisiä jotka on noin paskoja matikassa? Tottakai noi on tärkeitä koska väärin laskettuna vie jonkun hengen mutta ihan mielenkiinnosta kerran etsin käsiini lääkelaskuja ja pitkän matikan taustalla oli itkettävän helppoja vaikken tiedä yhtään mitään lähärin hommista. Enkä edes ollut huippu matikassa, 7-8 luokkaa. Eikö nää ihmiset jotka tuskailevat että koko koulutuksen vaikein juttu koskaan olleet matikan tunnilla....?
Lähäri oli mun kohdallani ns. pakkorako. Mulla on niin paljon muutakin puuhaa ja sitten olis loppunut tuet kokonaan. Jokainen euro on kumminkin tarpeen. Itse kävin koulua ns. erikoisalalla - en siis amiksessa ja lukioa en käynyt. Tottakai nyt olen jo ihan mielissänikin ja jos vielä saa ammatin. Vaikka tuskin sitä edes koskaan tarvian. Mistäpä sen kuitenkaan tietää.
Opettelin ulkoa ne vaikeimmat ja pääsin ekalla läpi. Osa on sellaisia laskuja, mitä työssä ei ikinä tarvitse, missä on se kaava. Suurin osa on helppoja peruslaskuja.
Mutta HEI!! Aamulla ennen kokeita 15 minuutissa oppii sen, mitä vaatii lääkelaskennan tentti?! Ollaanko tässä nyt ihan oikeasti menossa joskus hoitamaan ihmisiä näin hataroilla tiedoilla?!!
Vierailija kirjoitti:
Lääkelaskut on tyyliin; osaston lääkekaapissa on burana 400 mg tabletteja. Lääkäri on määrännyt potilaalle 800 mg x 2 keskivaikeaan kipuun. Montako tablettia potilaalle menee vuorokaudessa?
Ei siis todellakaan oo näin helppoja. Ei kannata uskoa sitten kaikkia valheita tällä sivustolla. Kyllä tarvii aika paljon miettiä ja muunnella yksiköitä ja opetella tiettyjä kaavoja.
Opettele yksikkömuunnokset, konsentraatioverranto ja yhtälön ratkaisukeinot. Noilla taidoilla ratkaiset kaikki lääkelaskut. Nämähän opetettiin jo peruskoulussa, eli kaiva vaikka vanhat matikan kirjat esiin tai eti netin ilmaisista opetusympäristöistä.
Joillekin helppo, joillekin vaikea. Itse koin lääkelaskut helpoimpana asiana koko koulutuksen aikana, kun taas joillekin luokkatovereille (jotka olivat kyllä muuten ihan osaavia), ne oli puolestaan niin vaikeita, että piti monta kertaa uusia. Jos vertaa esimerkiksi yläasteen matikkaan, niin suunnilleen saman tasoisia tehtäviä, osa paljon helpompiakin.
Asiat opetetaan kyllä tunneilla. Yläasteella matikka 7 eikä lääkelaskut ongelma.