Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Peräpukamaleikkaus - Kokemuksia?

Vierailija
23.03.2017 |

Ulkoiset pukamat päässeet niin pahaksi, että leikkaus kai edessä, pelottaa vain aivan hirveästi se kipu mikä tulee leikkauksen jälkeen. Miten te selvisitte siitä ja kuinka kovaa kipu oli asteikolla 1-10?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta, mutta varmasti on aika hankalaa istumisen ja etenkin ulostamisen kanssa. Eiköhän tuohon saa aika hyvät kipulääkkeet. Pitääkö pitää vatsa löysällä aluksi? 

Vierailija
2/37 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kokemusta, mutta varmasti on aika hankalaa istumisen ja etenkin ulostamisen kanssa. Eiköhän tuohon saa aika hyvät kipulääkkeet. Pitääkö pitää vatsa löysällä aluksi? 

Kuulemma pitää. Pitää syödä keittoja ja soseita ettei vatsa mene kovaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi päästä noin pahaksi

Vierailija
4/37 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkikäteiskipu oli aivan hirveää. Kipuaste 12. Kesti 2kk parantua ja jouduin pyytämään sairaslomalle jatkoa, koska aamuisin oli yhtä tuskaa käydä vessassa eikä ikinä voinut tietää, montako tuntia milloinkin kestäisi... Ei siinä ois voinut töihin mennä :(

Vierailija
5/37 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tottakai ne voi päästä? Ei se ole välttämättä edes omista toimista kiinni, ne pahenee yleensäkin ajan kanssa.

Vierailija
6/37 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälkikäteiskipu oli aivan hirveää. Kipuaste 12. Kesti 2kk parantua ja jouduin pyytämään sairaslomalle jatkoa, koska aamuisin oli yhtä tuskaa käydä vessassa eikä ikinä voinut tietää, montako tuntia milloinkin kestäisi... Ei siinä ois voinut töihin mennä :(

Hui kamala!! Apua, olen niin kipuherkkäkin, että en varmaan selviä edes hengissä!! Ap

Vierailija
7/37 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko se sen kivun arvoista? Ap

Vierailija
8/37 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen istumatyötä ja minulla on ollut aina taipumusta ummetukseen. Lisäksi joillakuilla on isompi taipumus saada pukamia kuin toisilla. Siinä syy pukamille.  - Ihan tavallinen tarina siis. 

Olin leikkauksessa pari vuotta sitten.  Leikkaus tehtiin puudutuksessa, muistaakseni epiduraali. Olin navasta alaspäin tunnottomana mutta tajuissani koko leikkauksen ajan. Tämä helpottaa toipumista, kun ruumista ei tarvitse rasittaa nukuttamisella. Liikkumaan pääsin vasta seuraavana päivänä, koska jalat rupesivat kantamaan aika hitaasti. Yövyin sairaalassa ja ajoin taksilla kotiin. Nopeammin toipuva olisi päässyt leikkauspäivän iltana kotiin.

Ulostaminen on tosiaankin ensin hankalaa. Kannattaa hankkia Visibliniä ja ulostuslääkettä ensi alkuun. Kuitupitoista ruokaa pitää syödä ja vettä juoda, jotta kakka kulkee kunnolla.  Kaurapuurostakin on apua vatsan toiminnan säätelyyn. Söin jonkin aikaa Panadolia ja istuminen oli hankalaa, mutta toivuin leikkauksesta ihan hyvin. Käveleminen tekee hyvää ja tietenkin huolellinen alapesu joka vessakerralla.  Noin kuukauden kuluttua olin taas ihan normaali. Aika paljon olen unohtanut tuosta ajasta. Ei siis jäänyt mitään traumoja tapahtuneesta. 

Leikkauksesta on nyt pari vuotta ja jokin aika sitten huomasin, että uusi ulkoinen pukama on tullut ihan huomaamatta. Olisi varmaan pitänyt jatkaa kuitupitoisella ruokavaliolla, mutta repsahdin. En ole vielä käynyt lääkärillä asian vuoksi, mutta sekin on jälleen edessä. 

Vierailija
9/37 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen istumatyötä ja minulla on ollut aina taipumusta ummetukseen. Lisäksi joillakuilla on isompi taipumus saada pukamia kuin toisilla. Siinä syy pukamille.  - Ihan tavallinen tarina siis. 

Olin leikkauksessa pari vuotta sitten.  Leikkaus tehtiin puudutuksessa, muistaakseni epiduraali. Olin navasta alaspäin tunnottomana mutta tajuissani koko leikkauksen ajan. Tämä helpottaa toipumista, kun ruumista ei tarvitse rasittaa nukuttamisella. Liikkumaan pääsin vasta seuraavana päivänä, koska jalat rupesivat kantamaan aika hitaasti. Yövyin sairaalassa ja ajoin taksilla kotiin. Nopeammin toipuva olisi päässyt leikkauspäivän iltana kotiin.

Ulostaminen on tosiaankin ensin hankalaa. Kannattaa hankkia Visibliniä ja ulostuslääkettä ensi alkuun. Kuitupitoista ruokaa pitää syödä ja vettä juoda, jotta kakka kulkee kunnolla.  Kaurapuurostakin on apua vatsan toiminnan säätelyyn. Söin jonkin aikaa Panadolia ja istuminen oli hankalaa, mutta toivuin leikkauksesta ihan hyvin. Käveleminen tekee hyvää ja tietenkin huolellinen alapesu joka vessakerralla.  Noin kuukauden kuluttua olin taas ihan normaali. Aika paljon olen unohtanut tuosta ajasta. Ei siis jäänyt mitään traumoja tapahtuneesta. 

Leikkauksesta on nyt pari vuotta ja jokin aika sitten huomasin, että uusi ulkoinen pukama on tullut ihan huomaamatta. Olisi varmaan pitänyt jatkaa kuitupitoisella ruokavaliolla, mutta repsahdin. En ole vielä käynyt lääkärillä asian vuoksi, mutta sekin on jälleen edessä. 

Niin olen kuullut, että ne herkästi uusiutuu. Toivottavasti ei jatkuvasti tarvis käydä veitsen alla. Pakko nämä on silti nyt leikkauttaa, on sen verran hankalat. :/ Ap

Vierailija
10/37 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko se sen kivun arvoista? Ap

Oli ja ei. Sain siis pukamat alun perin synnytyksestä. Leikkauksessa (milligan) vain kurottiin kait tuota suuaukkoa sen verran tiukaksi, ettei läpi meinannut tulla mitään. Noin puolessa vuodessa tuli uudet pukamat, vaikka kuinka yritin pitää ulosteen pehmeänä. Toivotaan, että sinulle käy paremmin!

Vierailija
11/37 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoiset pukamathan yleensä hirtetään, mikä on täysin kivutonta.

Vierailija
12/37 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkoiset pukamathan yleensä hirtetään, mikä on täysin kivutonta.

Ei vaan sisäiset hirtetään ja ulkoiset saa pois vain veitsellä.

Vierailija
13/37 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ulkoisia voi hirttää?

Vierailija
14/37 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ulkoisia voi hirttää?

Luulisin että siksi kun niiden päällä on iho , kun taas sisäisten päällä on limakalvo.

Vierailija
15/37 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu millä tekniikalla tehdään.Itsellä tehtiin RAR-tekniikalla, joka ei kyllä sovi kuulemma kaikille.Leikkaus meni hyvin ja auttoi todella paljon.Leikkaus päiväkirurginen ja illalla oli kyllä kipuja kun tuli ilmavaivoja.Mutta sen jälkeen ei juurikaan.Paranin yllättävän nopeasti ja hiihtämässä oli jo 10 pv:n jälkeen.Sen jälkeen on pitänyt pitää huolta ettei vatsa menee yhtään kovalle.Ennen leikkusta oli tehty useampi hirttohoito , josta ei juurikaan apua, sen toimenpiteen jälkeen olin kipeämpi kuin leikkauksen.

Vierailija
16/37 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa RAR tekniikka....

Vierailija
17/37 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoisia ei voi hirttää ,koska siitä tulee kova kipu, ja verenkierto loppuu pukamaan mikä on hirtetty ja pukaman irtoaminen kestää noin 6-8 vrk.

Vierailija
18/37 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoisia ei voi hirttää ,koska siitä tulee kova kipu, ja verenkierto loppuu pukamaan mikä on hirtetty ja pukaman irtoaminen kestää noin 6-8 vrk.

Vierailija
19/37 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökääs siis paljon, paljon perunaa ja juureksia. Pysyy pylly kauniina.

Vierailija
20/37 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tottakai ne voi päästä? Ei se ole välttämättä edes omista toimista kiinni, ne pahenee yleensäkin ajan kanssa.

Asia on paljon kiinni ihmisen kudostyypistä. Siihen ei voi itse vaikuttaa millään tavalla.