Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näkökulma vapaaehtoiseen lapsettomuuteen: yksinolon tarve

Vierailija
22.03.2017 |

Tuli mieleeni tuosta ketjusta, jossa mietittiin mistä äidit on joutuneet luopumaan tehtyään lapsia ja moni ei kokenut luopuneensa tai kokenut luopumista mitenkään kielteisenä asiana. Taas kerran olkiukkoiltiin (muuta kirjoittaja) sillä tavanomaisella ajatusmallilla että lapsettomat vaan juopottelee, shoppailee ja elää epäsäännöllistä elämää ja siitä sietääkin luopua.

No, minä olen vela. En halua lapsia erityisesti siksi, että en missään nimessä halua luopua seuraavasta asiasta:

YKSINOLOSTA. YKSIN TEKEMISESTÄ. Tuossa toisessa ketjussa joku kirjoitti, että "jos harrastaa lukemista ja leipomista, kai sitä voi tehdä lapsenkin kanssa". No, minä tykkään lukea ja leipoa. YKSIN. Syön mieluiten yksin ja kirjaa lukien, päivällinen syödään miehen kanssa yhdessä keskustellen. Rutiinini ovat minulle erittäin tärkeitä, haluan tehdä omat juttuni oman aikatauluni mukaan. Se on minulle suorastaan välttämätöntä.

Avasin tämän ketjun kun lapsettomuuskeskusteluissa tosi harvoin tulee tämä näkökulma esille. Että osa meistä on oikeasti niin äärimmäisen introvertteja, melkeinpä erakkoja, että lapsi varmasti pilaisi mielenterveyden. Että velaudessa ei ole kyse itsekkäästä biletyksen- tai reissaamisenhalusta kuten usein odotetaan vaan kyseinen valinta voi oikeasti olla jopa sen syntymättömän lapsen etu -ihminen, joka haluaa olla yksin ja tehdä omia juttujaan valtaosan valveillaoloajastaan tuskin olisi kovin mallikelpoinen äiti.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaahan tästä asiasta on puhua, kun ihmisillä on niin tavattoman eri käsitykset esimerkiksi siitä, kuinka paljon ja minkälaista omaa aikaa tarvitsee.

Voisin kysyä joltakin lapsia hankkineelta kaveriltani, saako hän tarpeeksi omaa aikaa pienen lapsen kanssa, ja hän voisi vastata että juu, pari tuntia päivässä ainakin. Mutta se hänen oma aikansa voi olla sellaista, että päivystää lapsen heräämisen varalta, käy kaupassa tai hoitaa suhteita sukulaisiin puhelimitse. Minun omaa aikaani on piirtäminen tai kirjoittaminen flow-tilassa kuulokkeet korvilla, yksin kaupungilla haahuilu ilman puhelinta, elokuvissa käyminen spontaanisti töiden jälkeen tai pitkä kylpy kynttilänvalossa – ja tämän tyyppisiä kokemuksia kaipaan siis joka päivä, enkä ole niistä valmis luopumaan.

Kannattaa siis olla tarkkana, kun kuuntelee muiden kokemuksia. -16

Vierailija
22/50 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sama syy olla hankkimatta lapsia. Minä tosin olen niin erakko, etten voisi ikinä myöskään hankkia miestä. Työpäivinä tarpeellinen sosiaalisuus on mulle vähän liikaakin, loppupäivän tarvitsen totaalista yksinäisyyttä ja hiljaisuutta. Ei siis miestä, lemmikeitä tai lapsia mulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette kuin tyttäreni, siis suurin osa kirjoittajista, jotka kuvailevat yksinäisyyden tarvettaan. Toinen on, ettei hän ole kovin äidillinen. Itse leikin aivan innoissani nukeilla, nuket olivat minulle äärimmäisen rakkaita, nukenvaunut, rattaat, nukenvaatteet ja kotileikit. Olin niin, niin äitiä jo ihan pikkutyttönä ja barbileikitkin jatkuivat niin kauan kuin kehtasin niillä leikkiä.

Tyttäreni oli toista maata, leikki paljon pienenä, mutta pikkueläimillä, myöhemmin legoilla ja legoista rakentaminen oli samanlainen intohimo kuin itselläni nukkeleikit. Hän kaipasi paljon omaa aikaa jo silloin, omia juttujaan tehden. Hän uppoutui rakenteluihin veljensä kanssa päiväkausiksi loma-aikoina. Aina oli menossa joku mittava rakennusprojekti - he ovatkin molemmat nyt insinöörejä.

En yhtään yllättynyt, kun hän sanoi, ettei usko koskaan haluavansa lapsia, ei ole sillä tavalla kiinnostunut lapsista ja äitiydestä ja oman ajan tarve on edelleen suuri. Olen täysin hyväksynyt tämän. Minusta olisi ihan kamalaa, jos hän alkaisi väenväkisin hankkia lapsia, koska niin kuuluu tehdä tms. ja tulisi onnettomaksi ja ahdistuneeksi. Silloin kokisin epäonnistuneeni äitinä, jos olisin tunkenut hänet muottiin, joka itselleni sopi niin hyvin, mutta hänelle ei.

Vierailija
24/50 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kansalaialoitteen kannattaja kirjoitti:

Nyt voi kannattaa kansalaialoitetta. 

Jokainen kannatus ja jakaminen on tärkeä, jotta kansalaisaloite saisi riittävästi kannatusta ja julkisuutta. 

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2401 

"Steriloimislain ikäraja pohjoismaiseksi eli 25 vuotta ja lapsiluvuksi kaksi lasta" 

Kävin allekirjoittamassa, vaikka minusta ikäraja saisi kyllä olla 18. :) Meillä miehelle tehtiin vasektomia vuosia sitten, kun gyneni ei suostunut kirjoittamaan minulle lähetettä sterilisaatioon kun olin juuri täyttänyt 30 "mielesi muuttuu kuitenkin". No, äänestin jaloillani.

Vierailija
25/50 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme molemmat rauhallisia luontoihmisiä. Viihdymme yksin. Saimme lapsen, joka myös on rauhallinen. Emme ole huomanneet, että olisimme kärsineet vauvan tulosta mitenkään kohtuuttomasti. Minusta tuntuu, että vauva on sellainen kuin perheensäkin, miksi ei teilläkin? Onko miehesikin yksinolosta nauttiva?

Herään tuntia aikaisemmin kuin ennen vauvaa. Vauva kyllä  nukkuu hyvin, mutta aikaa menee aamuisin enemmän vauvan kanssa, vaikka muusta päivän ohjelmasta ei olisi vielä tietoakaan, niin en tahdo jäädä hiippailemaaan vain yöpuvussani kotona. Kotoa lähtemiseen menee aina vähän enemmän aikaa vauvan kanssa.

Olen palannut harrastusteni pariin. Työhön paluustani en ole vielä päättänyt. Rauhallista vauvaammehan hoitaa isä siinä missä äitikin. Rintani sentään muistuttavat, että on aika palata kotiin imettämään, mikä on kyllä luonnollisinta riippuvuutta, mitä voin ajatella.

Vierailija
26/50 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette kuin tyttäreni, siis suurin osa kirjoittajista, jotka kuvailevat yksinäisyyden tarvettaan. Toinen on, ettei hän ole kovin äidillinen. Itse leikin aivan innoissani nukeilla, nuket olivat minulle äärimmäisen rakkaita, nukenvaunut, rattaat, nukenvaatteet ja kotileikit. Olin niin, niin äitiä jo ihan pikkutyttönä ja barbileikitkin jatkuivat niin kauan kuin kehtasin niillä leikkiä.

Tämä on hyvä näkökohta. Minä en nimittäin ikinä leikkinyt kotia tai äitiä, olin hirveän pettynyt kun sain vauvanuken lahjaksi koska mielestäni sillä ei voinut leikkiä. Barbeilla kyllä leikin hyvin pitkään, mutta en "hoitanut" niitä vaan leikin monimutkaisia mielikuvitusleikkejä joissa barbiet oli kullankaivajia ja intiaaneja tms. seikkailukirjakamaa. :)

Lemmikeistä muuten vielä: en nyt muista mainitsinko, että meillä on koira. Sekin tuntuu välillä "vaativan" liikaa kun ollaan kahdestaan kotona. Koiramme on luojan kiitos erittäin itsenäistä rotua eikä mikään seurakoira joka haluaisi koko ajan olla minussa kiinni. Mutta silti koen välillä kuormittavana että olen ikään kuin "valmiudessa" koko ajan jos sen vaikka täytyy päästä yllättäen pihalle. Onneksi sillä alkaa olla nyt sen verran ikää että rakko ja suoli toimii kellontarkasti. :)

Vierailija
27/50 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme molemmat rauhallisia luontoihmisiä. Viihdymme yksin. Saimme lapsen, joka myös on rauhallinen. Emme ole huomanneet, että olisimme kärsineet vauvan tulosta mitenkään kohtuuttomasti. Minusta tuntuu, että vauva on sellainen kuin perheensäkin, miksi ei teilläkin?

Täh? Minä olen ainakin temperamentiltani ihan eri maata kuin vanhempani. Tykkäsin leikkiä yksin, en kestänyt meteliä ja hölötystä ja vihasin antaumuksella kaikkia sukujuhlia, joihin minut pakotettiin. Onneksi vanhemmat huomasivat ajoissa, ettei minua kannata yrittää pakottaa perheen muottiin.

Kokemukseni ansiosta en elättele mitään harhoja siitä, että rauhalliset ja hiljaisuutta arvostavat vanhemmat saisivat rauhallisen ja yksin viihtyvän lapsen. (Jollainen olisi minulle siltikin liikaa.) -16

Vierailija
28/50 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut lapsen tehneet kokevat tarpeelliseksi vakuuttaa lapsettomalle, että lapsi kannattaa hankkia? Onko tämä joku biologinen tarve lajin säilymisen kannalta?

Mielestäni kenenkään ei pidä tehdä lapsia ellei niitä halua ja lapsettoman ja lapsellisen elämän eri puolia on hyvä pohtia eikä tehdä päätöksiä pelkän vauvakuumeen tai muun huumassa. 

Mutta ensimmäistä kertaa varsinaiseen lapsellisiin kohdistuvaan vihaan olen törmännyt tällä palstalla, miksi lapsia ei saisi tehdä ja miksi lapsellisten rakkaus lapsiaan kohtaan ja elämänvalinnat ylipäänsä liikuttavat vapaaehtoisesti lapsettomia? Miksi pitää yrittää sanoa että lapset ovat väärä valinta ja elämä on siksi kamalaa, vaikka lapsellinen ei sitä näin edes koe? 

Vierailija
29/50 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini oli haukkunut minua tuosta, että ei kukaan selväjärkinen ihminen ole tuollainen ja niinpä en tunnistanut tarvettani vaan kuvittelin, että muutun, koska äidin mielestä sellaisia ihmisiä ei oikeasti ole, jotka eivät kykenisi muuttumaan kun lapsia tulee. En pystynyt muuttumaan, nyt kiusaan äitiä kuvailemalla hänelle miten lapseni kärsivät, kosoa HÄN oli niin mulkku ja hän vääntelehtii käsiään, koska minä olen kuulemma niin hirveä vanhempi. Noh, olisi kannattanut miettiä puhuuko totta lapselleen maailmanmenosta, vai kaunisteleeko kakkiea ja haukkuu muka "poikkeavuutta". Siinähän miettii nyt paljonko lapsenlapset kärsivätkään.

Vierailija
30/50 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä sama syy olla hankkimatta lapsia. Minä tosin olen niin erakko, etten voisi ikinä myöskään hankkia miestä. Työpäivinä tarpeellinen sosiaalisuus on mulle vähän liikaakin, loppupäivän tarvitsen totaalista yksinäisyyttä ja hiljaisuutta. Ei siis miestä, lemmikeitä tai lapsia mulle.

Täällä toinen samanlainen. :)

Itse asiassa hämmästelen vähän niitä yksinäisyyttä tarvitsevia, jotka kuitenkin pystyvät elämään/asumaan yhdessä miehen kanssa. Minä en kykenisi kuvittelemaan olevani yksin, jos saman katon alla kuitenkin olisi joku toinen (se mies).

Olen siis ihan totaaliyksineläjä. Vain se pitää pään kunnossa, kun kodin ulkopuolella töissä ja vapaalla on kuitenkin koko ajan kontaktissa muihin.

Vähän harmittaakin tämä suuri yksin olemisen tarpeeni, kun periaatteessa kuitenkin pidän lapsista ihan hirveästi. Valitettavasti en vain voi niitä itse hankkia. Voisin kutsua itseäni vaikka "vastentahtoisesti ja olosuhteiden pakosta -velaksi".  :)

Vierailija
31/50 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää yrittää sanoa että lapset ovat väärä valinta ja elämä on siksi kamalaa, vaikka lapsellinen ei sitä näin edes koe? 

Vapaaehtoisesti lapsettomille on täysin yhdentekevää, miten lisääntyjät kokevat oman vanhemmuutensa. Oleellista on vain se, miten kukin meistä kokisi sen itse.

Lasten hankkiminen on väärä valinta ei siksi, ettet pitäisi siitä, vaan siksi, että toisen pakottaminen elämään, sen väistämättömiin kärsimyksiin ja vääjäämättömään kuolemaan se on julma ja eettisesti kestämätön teko. Lisääntyjille oikea rangaistus olisi kuolemantuomio tai elinkautinen vankeusrangaistus. -16

Vierailija
32/50 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut lapsen tehneet kokevat tarpeelliseksi vakuuttaa lapsettomalle, että lapsi kannattaa hankkia? Onko tämä joku biologinen tarve lajin säilymisen kannalta?

Mielestäni kenenkään ei pidä tehdä lapsia ellei niitä halua ja lapsettoman ja lapsellisen elämän eri puolia on hyvä pohtia eikä tehdä päätöksiä pelkän vauvakuumeen tai muun huumassa. 

Mutta ensimmäistä kertaa varsinaiseen lapsellisiin kohdistuvaan vihaan olen törmännyt tällä palstalla, miksi lapsia ei saisi tehdä ja miksi lapsellisten rakkaus lapsiaan kohtaan ja elämänvalinnat ylipäänsä liikuttavat vapaaehtoisesti lapsettomia? Miksi pitää yrittää sanoa että lapset ovat väärä valinta ja elämä on siksi kamalaa, vaikka lapsellinen ei sitä näin edes koe? 

En tajua miten se voi sun persettä kutittaa, jos joku on tätä mieltä omasta elämästään.

Vierailija
33/50 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa hämmästelen vähän niitä yksinäisyyttä tarvitsevia, jotka kuitenkin pystyvät elämään/asumaan yhdessä miehen kanssa. Minä en kykenisi kuvittelemaan olevani yksin, jos saman katon alla kuitenkin olisi joku toinen (se mies).

Ei tuo ole koskaan aiheuttanut ongelmia, kun kumppanina on joku, joka tarvitsee itsekin yksinoloa ja osaa kunnioittaa toisen tarpeita. Minua ei häiritse se, että toinen vaikka tiskaa keittössä samalla kun itse kirjoittelen makuuhuoneessa. Siitä satunnaisesta astian kolahduksesta tulee itse asiassa erittäin kotoisa ja turvallinenkin olo.

Ja vähemmän yllättäen sitä haluaa olla sen kanssa, jota rakastaa. -16

Vierailija
34/50 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin tänään että minusta tulee VELA. En ymmärrä mikä tarve ihmisillä on lisätä ihmis määrää maapallolla. Kenelläkään ei mielelstäni ole oikeutta synnyttää kuolevalle planeetalle ihmisiä kuolemaa. Saatan kumota päätöksen jos voitan esim. lotossa ja pystyn takaamaan lapselleni erittäin varakkaan elin ynpäristön. On turhaa tuottaa tänne taas yksi naama heräämään klo7 joka aamu rikastuttamaan miljardi yhtiöitä ja haaveilemaan paremmasta

Vierailija
35/50 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette liian varovaisisa. Ette anna vain elämän kuljettaa. Koskaan et muuttua saa? Muutut kuitenkin ellet tahdo muumioitua.

Vierailija
36/50 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se vaan on ihaninta mitä on ja haluamme, että kaikki saavat kokea tämän onnen.

Vierailija
37/50 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää yrittää sanoa että lapset ovat väärä valinta ja elämä on siksi kamalaa, vaikka lapsellinen ei sitä näin edes koe? 

Vapaaehtoisesti lapsettomille on täysin yhdentekevää, miten lisääntyjät kokevat oman vanhemmuutensa. Oleellista on vain se, miten kukin meistä kokisi sen itse.

Lasten hankkiminen on väärä valinta ei siksi, ettet pitäisi siitä, vaan siksi, että toisen pakottaminen elämään, sen väistämättömiin kärsimyksiin ja vääjäämättömään kuolemaan se on julma ja eettisesti kestämätön teko. Lisääntyjille oikea rangaistus olisi kuolemantuomio tai elinkautinen vankeusrangaistus. -16

Minä en ole noin jyrkkä että ketään olisin rankaisemaan lähdössä, mutta ymmärrän kyllä hyvinkin tuon ajatuksen omakohtaisesti, että elämä on niin täynnä kärsimystä ja kuolemaa, että minulla tämä on hyvinkin suuri syy siihen etten ole hankkinut lapsia. Joo, on ilon hetkiäkin, mutta minusta kärsimyksen ja kuoleman olemassaolo tekee silti elämän sellaiseksi, mitä en itse haluaisi elää, enkä halua tehdä uusia eläjiä tällaiseen maailmaan. 

Vierailija
38/50 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se vaan on ihaninta mitä on ja haluamme, että kaikki saavat kokea tämän onnen.

Tässä taas tulee esiin se oman itsen ja omien tunteiden laajentaminen muihin ihmisiin. Se, että sinä koet sen olevan ihaninta mitä on, ei tarkoita, että kaikki muut kokevat sen samalla tavalla. Kaikkien pitäisi ymmärtää, että jokainen kokee asiat eri tavoin. Minulle ihaninta mitä tiedän, on oma rauha. En silti edes yritä väittää, että se on yleismaailmallisesti ihaninta mitä on.

Vierailija
39/50 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole noin jyrkkä että ketään olisin rankaisemaan lähdössä, mutta ymmärrän kyllä hyvinkin tuon ajatuksen omakohtaisesti, että elämä on niin täynnä kärsimystä ja kuolemaa, että minulla tämä on hyvinkin suuri syy siihen etten ole hankkinut lapsia. Joo, on ilon hetkiäkin, mutta minusta kärsimyksen ja kuoleman olemassaolo tekee silti elämän sellaiseksi, mitä en itse haluaisi elää, enkä halua tehdä uusia eläjiä tällaiseen maailmaan. 

Ei elämässä tarvitse edes olla mitenkään erityisen paljon kärsimystä. Ei minunkaan elämässäni ole. Asia on vain niin, että hankkimalla lapsen tulee aiheuttaneeksi n. 80–90 vuoden mitalta erilaisia pienempiä ja isompia kärsimyksiä ja lopulta vakavia sairauksia ja toisen ihmisen kuoleman. Sen sijaan siitä, ettei joku synny, ei koidu mitään haittaa, koska ei ole ketään, jolle tuo haitta voisi koitua. Lapsen hankkiminen on julmin teko, jonka ihminen voi tehdä, ja rangaistuksen tulisi olla sen mukainen. -16

Vierailija
40/50 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette liian varovaisisa. Ette anna vain elämän kuljettaa. Koskaan et muuttua saa? Muutut kuitenkin ellet tahdo muumioitua.

Jokainen valitsee sotansa. Kaikki muuttuu ja menee eteenpäin, siihen ei kukaan voi vaikuttaa. Mutta minä myös haluan tiettyä pysyvyyttä. Ja tärkeimpänä on se oma identiteetti ja itse. Ihminen ei ole enää sama lapsien jälkeen kuin ennen, vaikka niin luulee. Muutos on paljon rajumpi kuin esimerkiksi ajan kanssa tuleva muutos jota ei juuri huomaa ja jonka voi helposti liittää itseensä.