Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lahjakkaat oppilaat kärsivät pakkoruotsista

Vierailija
21.03.2017 |

Minulla on aina ollut ns. hyvä kielipää ja olen aina ollut kiinnostunut myös ruotsin kielestä. Olen myös sitä mieltä, että ruotsi on tärkeä kieli pohjoismaisen yhteenkuuluvuuden kannalta, ja mielestäni Suomen ruotsinkielisen väestön omankieliset palvelut on ehdottomasti turvattava.

En kuitenkaan ymmärräm, miksi ruotsin opiskelu on pakollista. Yläasteella ja lukiossa jouduin kuitenkin olemaan samoilla pakollisilla ruotsinkursseilla epämotivoituneiden ja lähes täysin kielitaidottomien opiskelijoiden kanssa, ihan vaan pakkoruotsin takia. Tunnit eivät olleet mitenkään erityisen hauskoja, koska puolet porukasta oli aivan pihalla. Myös yliopistossa olen joutunut seuraamaan kavereiden tuskailua virkamiesruotsin kanssa. En usko, että kovinkaan moni suomenkielinen päätyy virkamieheksi tms. ruotsinkieliseen kuntaan, joten miksi KOKO suomenkielinen väestö pakotetaan tähän? Eikö olisi parempi kannustaa nuoria vapaaehtoiseen ruotsin opiskeluun: näin siellä ruotsintunneilla olisi vain motivoituneita oppilaita, jotka pystyisivät opiskelemaan ruotsia edistyneemmällä tasolla, ja heidän kielitaitoaan voitaisiin sitten tulevaisuudessakin hyödyntää työelämässä.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset lukee a-ruotsia. Siellä ei ole kukaan pakosta.

Vierailija
2/4 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei haluta mitään kieliä.

Yläaste, jossa luetaan vain englantia ja ruotsia ei ole mikään ihme nykypäivänä. Itse luin noiden lisäksi vielä saksaa. Vaihtoehtona oli tarjolla ranska tai venäjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläaste, jossa luetaan vain englantia ja ruotsia ei ole mikään ihme nykypäivänä. Itse luin noiden lisäksi vielä saksaa. Vaihtoehtona oli tarjolla ranska tai venäjä.

Sinä et todennäköisesti osaa mitään kieltä riittävän hyvin. Nykyään pitää englantia osata lähes natiivin tasoisesti. Maailma on muuttunut sinun kouluajoistasi.

Kukaan ei saa syyllistää itseään jos pakkoruotsi ei maistu. Vika on pakkoruotsissa. Pakkoruotsia vaivaa sen tarpeettomuus ja pakollisuus.

Suomessa yritetään osoittaa että pakkoruotsin opiskelijaa vaivaisi motivaation puute tai motivaation puute olisi oma yksilön vika. Näin ei kuitenkaan ole. Vika on ruotsinkielessä ja sen haitallisuudessa, turhuudessa ja pakollisuudessa.

Ruotsin pakollisuus on hyödyttömyyden seurausta. Koska ruotsi on turhaa ja hyödytöntä eikä sitä monikaan valitsisi vapaaehtoisesti, siksi se on pakollista.

Ruotsin pakottaminen koko kansalle alleviivaa ruotsin tarpeettomuuden ja valheellisen mantran ruotsin kielen rikkaudesta Suomelle. Tarpeettomuuteen panostaminen ei millään voi olla rikkaus vaan se on rasite. Suomessa tämä pakkorasite on tehty koko väestöä koskevaksi rasitteeksi, eikä sen haitallisia vaikutuksia saa aliarvioida.

Siten ruotsin kielen keinotekoinen tarve on muodostunut jarruksi suomenkieliselle yksilölle ja koko kansantaloudelle.

Vierailija
4/4 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä olisi Suomelle uusi nokia jos venäjän opiskelijoiden määrä nousisi edes 10%:iin. Venäjä olisi varsinkin nyt merkittävä kauppakumppani koska heillä on rahaa nykyään paljon enemmän kuin ennen ja kansalaisten kulutus kasvaa siellä vauhdilla. Venäjä korvaisi kauppaa EUn kanssa koska EU:ta vaivaa talouskriisi luultavasti hamaan tulevaisuuteen.

Kaksikielisyys on näivettänyt itä-Suomen taloutta jo 90 vuotta ja pakkoruotsi 40 vuotta. Aito kanssakäyminen itärajan yli ja Itä-Suomen taloudellinen kehitys on estetty kaksikielisyyden ja pakkoruotsin takia.

Meillä on vieressä suuri venäjänkielinen neitseellinen markkina jonka on vajaakäytössä, koska venäjänkieltä taitattomina ojennamme kilpailijoillemme mm. Ruotsille edun hydyntää meidän naapurimaan kaupallisia mahdollisuuksia. Ruotsissa opiskellaan enemmän venäjää kuin Suomessa.

Suomessa on tuettu ruotsin kieltä ja siten tuettu yrityselämää Länsi-Suomessa toimimaan Pohjoismaissa ja Ruotsissa. Mutta se ei ole ollut ilmaista koska se on estänyt koko maassa yrityselämää suuntautumasta suurin markkinoihin (Etelä-Amerikka, Kiina ja Venäjä ym.). Selkeimmin pakkoruotsi on estänyt Itä-Suomen yrityselämää luomaan yhteyksiä venäjänkieliseen maailmaan.

Ei ihme että Itä-Suomessa on maamme köyhimmät paikkakunnat. Nyt olisi Itä-suomella mahdollisuus saada hyöty Venäjän markkinoista jos olisi Venäjän taitoisia ja venäläisen kulttuurin tuntijoita. Pakkoruotsi on tämän estänyt koska se ei ole rikkaus vaan rasite.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi