En saa seminaarityötä valmiiksi, huomenna palautus... Mitä teen? Sähköpostia opettajalle?
Kyseessä ekan vuoden harjoitusseminaari. En mitenkään saa 10 sivua kirjoitettua huomiseen mennessä. Miten pitäisi toimia? Varmaan olisi hyvä laittaa opettajalle sähköpostia, että jättäydyn pois kurssilta. Hävettää ihan sairaasti! Kaikki opponenttijärjestelyt menee uusiksi mun takia. Voisinpa vaan kuolla. Mitä ihmettä mä laitan siihen sähköpostiin? Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa, miten toimitte?
Kommentit (24)
Joko laitat viestiä, että olet kipeä ja sovitte uuden ajan tai sitten tyydyt heikkotasoiseen suoritukseen ja väsäät sen nyt päivässä.
Itse en kehtaisi kertoa näin myöhään etten ole saanut valmiiksi. Mieluummin sitten pieni valkoinen valhe.
Siitä hyvästä, jos saat siirrettyä deadlinea niin teet ensi kertaan mennessä työstäsi oikein extrahyvän.
Jep,10 sivua ei ole mitään.Viisi lähdettä riittää varmaankin.Ala kirjoittamaan nyt.Se menee kyllä,se on harjoitus!
Vierailija kirjoitti:
10 sivua ei ole mitään! Tiedän monja, jotka ovat ainakin esseissä tehneet yhdessä illassa tuon verran. Päivä on vasta nuori, sinä pystyt siihen!
No kun en tiedä yhtään, mistä aloittaisin tai edes mistä kirjoitan. Yleensä aina on jonkinlainen idea siitä, miten rakentaa kirjoituksensa ja mitä aiheita käsittelee, mutta tämän tutkielman kanssa mä oon istunut viikon kirjastossa, yrittänyt lukea jotain aiheeseen liittyvää, mutta en ole saanut mitään kirjoitettua. Mulla on alusta asti ollut sellainen tunne, että en pysty tähän, jotenkin en vaan pysty. Tuntuu, että kaiken, mitä mulla on aiheesta sanottavaa, voisi tiivistää kahteen lauseeseen. En löydä edes mitään mielenkiintoista lähdekirjallisuutta, lähinnä vain perusteoksia. Aihe on niin puuduttavan tylsä, että meinaan nukahtaa kun ajattelenkin sitä. Varmaan olisi pitänyt mennä juttelemaan seminaarivetäjälle, mutta jotenkin häpesin näitä ongelmiani ja ajattelin, että kaikki muut ovat jo pitkällä oman työnsä kanssa. Kysyin kyllä sähköpostilla neuvoa, että mistä lähteä liikkeelle, mutta opettajan vastaus oli erittäin mystinen ja hämmensi mua entisestään. Oon vähän uupunut näihin opintoihin nyt, tuntuu että hukun työmäärään, ja tämä seminaarikatastrofi on lannistanut mut aivan totaalisesti.
Jos se työ pitää kirjoittaa suomeksi, niin pystyt kyllä. Laitat vaikka turhia täytesanoja ja toistat edellisen lauseen eri sanoin. Kyseessä on harjoitus ja oppimistilanne, ei lopputuloksen tarvitse olla edes hyvä. Näppis laulamaan vaan!
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ekan vuoden harjoitusseminaari. En mitenkään saa 10 sivua kirjoitettua huomiseen mennessä. Miten pitäisi toimia? Varmaan olisi hyvä laittaa opettajalle sähköpostia, että jättäydyn pois kurssilta. Hävettää ihan sairaasti! Kaikki opponenttijärjestelyt menee uusiksi mun takia. Voisinpa vaan kuolla. Mitä ihmettä mä laitan siihen sähköpostiin? Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa, miten toimitte?
Pane tämä vauvapalsta kiinni ja rupea töihin. Anna itsellesi seuraavaan av-palstan vilkaisuun lupa, kun olet saanut puolet työstä tehtyä. Ei se valmistu täällä lukiessasi jonninjoutavia aloituksia, tämä on ajanhukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 sivua ei ole mitään! Tiedän monja, jotka ovat ainakin esseissä tehneet yhdessä illassa tuon verran. Päivä on vasta nuori, sinä pystyt siihen!
No kun en tiedä yhtään, mistä aloittaisin tai edes mistä kirjoitan. Yleensä aina on jonkinlainen idea siitä, miten rakentaa kirjoituksensa ja mitä aiheita käsittelee, mutta tämän tutkielman kanssa mä oon istunut viikon kirjastossa, yrittänyt lukea jotain aiheeseen liittyvää, mutta en ole saanut mitään kirjoitettua. Mulla on alusta asti ollut sellainen tunne, että en pysty tähän, jotenkin en vaan pysty. Tuntuu, että kaiken, mitä mulla on aiheesta sanottavaa, voisi tiivistää kahteen lauseeseen. En löydä edes mitään mielenkiintoista lähdekirjallisuutta, lähinnä vain perusteoksia. Aihe on niin puuduttavan tylsä, että meinaan nukahtaa kun ajattelenkin sitä. Varmaan olisi pitänyt mennä juttelemaan seminaarivetäjälle, mutta jotenkin häpesin näitä ongelmiani ja ajattelin, että kaikki muut ovat jo pitkällä oman työnsä kanssa. Kysyin kyllä sähköpostilla neuvoa, että mistä lähteä liikkeelle, mutta opettajan vastaus oli erittäin mystinen ja hämmensi mua entisestään. Oon vähän uupunut näihin opintoihin nyt, tuntuu että hukun työmäärään, ja tämä seminaarikatastrofi on lannistanut mut aivan totaalisesti.
No niin, tuossahan oli asian ydin. Olet saanut vääränlaista neuvoa ja kaiken lisäksi olet stressaantunut. Entäpä jos pyytäisit opettajalta täsmennyksiä ohjeeseen? Kertoisit, ettet ympärtänyt hänen viestiään.
Sen sijaan että kirjoitat tänne, niin sinuna alkaisin kirjoittaa sitä seminaarityötä. Kyllä tuon 10 sivua ehtii kirjoittaa. Kursseilla, joissa muita osallistujia liittyy suoritukseen esim. ryhmätyöt, opponointi niin en ole koskaan ollut pois. Tuo on ikävä tilanne myös niille muille. Jos olen ilmoittautunut tenttiin ja en syystä tai toisesta pääsekään, niin ilmoitan kurssin henkilökunnalle etten pääse. Eivät sitten turhaan laita minulle paperia sinne saliin. Mielestäni ihan perus järki ja käytöstavat näissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Joko laitat viestiä, että olet kipeä ja sovitte uuden ajan tai sitten tyydyt heikkotasoiseen suoritukseen ja väsäät sen nyt päivässä.
Itse en kehtaisi kertoa näin myöhään etten ole saanut valmiiksi. Mieluummin sitten pieni valkoinen valhe.
Siitä hyvästä, jos saat siirrettyä deadlinea niin teet ensi kertaan mennessä työstäsi oikein extrahyvän.
En usko, että deadlinea on mahdollista siirtää, koska seminaarityöt esitetään ensi viikolla. Suurin ongelma on se, että en osaa tehdä tätä työtä. En löydä muita lähteitä kuin perusteoksia ja yhden artikkelin. En osaa keksiä mitään tutkimuskysymystä aiheesta. Opettaja varoitteli, ettei työ saa olla deskriptiivinen, ja juuri sellainen tästä työstä tulisi. Mulla ei ole mitään uutta sanottavaa aiheesta. Ehkä saisin jotenkin puserrettua 5 sivua, mutta 10 sivua en tästä saa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä aihe on?
Kiinteistöoikeutta.
Ei se maailma kaadu yhteen työhön. Jollet iltaan mennessä ole saanut mitään aikaiseksi, niin kirjoita ohjaajalle pahoittelut ja selvitä tilanne. Et ole ensimmäinen, joka ei saa työtä tehdyksi, ja monet vain katoavat mystisesti, kun eivät uskalla kertoa tilanteestaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei se maailma kaadu yhteen työhön. Jollet iltaan mennessä ole saanut mitään aikaiseksi, niin kirjoita ohjaajalle pahoittelut ja selvitä tilanne. Et ole ensimmäinen, joka ei saa työtä tehdyksi, ja monet vain katoavat mystisesti, kun eivät uskalla kertoa tilanteestaan.
Kiitos, tämä helpotti. Yritän vielä tämän päivän kirjoittaa, ja huomenna laitan meiliä, jos en saa tehtyä.
Paras idea on aloittaa struktuureista.
1. Päätä siis (alustava) otsikko
2. ala rakentaa sisältöluetteloa niin että se kuulostaa mahdollisimman järkevältä ja loogiselta
3. Tämän jälkeen otsikoiden alle alaotsikkojen lisäystä.
4. Ala kirjoittaa tekstiä eri osioiden alle:
4.1 Johdantoon yleistä diipadaapaa
4.2 Ekaan kappaleeseen kertausta ja syventymistä samaan diipadaapaan
4.3 Mahdollinen käytännön osuus /katsaus toteutuksiin
4.3 Tämän jälkeen aiheesta pohdintoja
4.4 Lopuksi tiivistelmä kaikesta paskasta ja pari huomiota työstäsi
Vaikket saisi työtäsi kokonaan valmiiksi, ovat struktuurit jo valmiina ja saat niitten alle tuotettua tekstiä helpommin kuin tyhjälle paperille. Jäsentely on näin ollen jo valmiiksi tehty
Eikös seminaarityö tehdä proseminaarin jälkeen? Eli sama juttu, mutta hieman laajempi. Rakenne noudattelee samaa kaavaa ensin esittelet oman aiheesi, siis kiinteistöoikeus. Mitä se on? Eli etsimällä aiheesta ja käsitteistä määrittelyjä saat jo jonkin verran tekstiä aikaiseksi. Miten se poikkeaa jostain muusta "oikeudeusta". Siis teet erotteluja. Miten sitä on tutkittu tähän asti? Ketkä ovat tutkineet? Millaisia näkökulmia on tuotu esiin? Onko sinulla jokin uusi vinkkeli asiaan? Jos aiheesta ei ole tutkimusta (mitä epäilen) voit perustella työsi hyödyllisyyttä sillä. Jos taas on, voit vertailla eri tutkimuksia.
Joka tapauksessa joudut selittämään kaiken ikään kuin lukija ei tietäisi aiheesta mitään. 10 sivua kirjoittaa aika helposti vielä ensi yön aikana. Loppuun yhteenveto ja sivun/ kaksi sivua lähteitä. Piece of cake.
Muista että opponentti ei tiedä sitäkään mitä sinä. Ja työ ei ole koskaan "valmis". Opponentin huomiot on tarkoitettu siihen, että voit petrata työtäsi sitten myöhemmin. Siis tarkoitus on oppia.
Ehkä olet tehnyt siitä liian ison mörön ja olet jo täysin lamaantunut aloittamaan. Pysytkö ajattelemaan, että se on vain yksi työ ja, jos se menee "pieleen" niin ensi kerralla teet paremmin. Tärkeintä että saisit sen kuitenkin tehtyä. Yritä katsoa mallia vanhoista töistä. Älä ajattelle, että sen pitäisi olla täydellinen, kunhat saat tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Miten sairastuminen päivää ennen on yhtään parempi syy? Jos on ollut sairaana jo viikon, niin sitten ymmärrän, mutta sekin olisi pitänyt ilmoittaa aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Eikös seminaarityö tehdä proseminaarin jälkeen? Eli sama juttu, mutta hieman laajempi.
Etkö osaa lukea? Ap sanoo heti aloituksessa, että kyseessä on ensimmäisen vuoden työ. Tuskin on siis kyse proseminaarin jälkeisestä työstä, saati mistään laajemmasta kuin mitä on tähän asti tehty.
Miksi kommentoitte, kun ette tajua mitään?
Pistät nyt ihan ensimmäisenä tämän av-palstan kiinni. Sitten rupeat vain kirjoittamaan.