Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kolme eri sähkölaskua, wtf?

20.03.2017 |

Tajusin tänään, että saan kuukausittain ihan normi sähkölaskun paikalliselta sähköntoimittajalta. Vaikka heidän pitäisi toimia tähän osoitteeseen ainoastaan nimenomaan sähkönsiirtäjänä, ja sähkösoppari mulla on sitten fortumille. Eli saan paikalliselta toimittajalta kuukausittain (pienen) sähkölaskun, ja 3kk välein samasta paikasta sähkönsiirtolaskun ja fortumilta varsinaisen sähkölaskun myös aina 3kk välein? Mitäs pirua? Muutin siis noin puoli vuotta sitten uuteen kämppään, ja tein harvinaisen tarkasti nuo uudet sopimukset. Noh, koska mulla on ollut todella hektiset puoli vuotta, tajusin tuon ylimääräisen laskun vasta tänään kun satuin sellaisen avaamaan ja paneutumaan siihen vain pelkän nopean maksamisen sijasta! Kenenkäs moka tämä sitten on? Eli oon puol vuotta maksanut ylimääräistä..

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mainittakoon että kun tein tuota sähkönsiirtosopimusta tälle kyseiselle firmalle, asiakaspalvelijalle mainitsin, että VAIN siirto. Koska varsinainen sähkösopimus jo on. Voi pyhä perkele. Onks täällä nyt joku korvausvelvollinen? Murrrrrrrrrhhhhnngh.

2/7 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sepä se. Itse asun Helsingissä, olen Helenin asiakas. Mulle soitti SuomenEnergiayhtiön edustaja, tosi paljon halvempi jne...

Lopputulos: maksoin ihan vitusti överiä vs. jos olisin pysynyt Helenissä.

Mut näitä ei toki saa uutisoida...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/7 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä todelliset kWh:t laskemalla sopimuksen synnystä lähtien yhteen mitä on laskutettu sähkönsiirtoa. Vertaa ynnäämällä Fortumin laskuttamat kWh:t. Jos Fortum on laskuttanut kaikki siirretyt sähköt, silloin ilmoitat, että laittavat hyvityslaskun tai sovi vähennys seuraavasta siirtolaskusta. Silloin varmaan kertovat mikä on laskun oikea syy jos sitä on.

Äkkiseltään tulee kuitenkin mieleen joku taloyhtiön sopima autopaikka tai vastaava, jossa kuuluukin olla pieni lasku. Jos on perusteltu, voit kysyä Fortumilta miksi eivät ole ottaneet laskuttaakseen. On myös mahdollista, että sähköyhtiön olisi kuulunut antaa laskutustiedot Fortumille, mutta ovat jättäneet antamatta.

Vierailija
4/7 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa asunnossa ei voi olla kahta eri sähkön myyntisopimusta yhtäaikaa. Toki silloin, mikäli kohteessa on kaksi eri sähkömittaria (usein esim maatiloilla on kaksi)

Aluksi kehoittaisin tarkistamaan laskuista käyttöpaikkatunnukset, jotta täsmäävät. Käyttöpaikkatunnus kohdentaa sopimuksen oikealle sähkömittarille, eikä sopimusta voi tehdä ilman tunnusta. Tämä tieto on siis sopimuksia tehdessä sähköyhtiöille jopa osoitetta tärkeämpää.

T. Sähkönmyyjä

Vierailija
5/7 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mmmamma kirjoitti:

No sepä se. Itse asun Helsingissä, olen Helenin asiakas. Mulle soitti SuomenEnergiayhtiön edustaja, tosi paljon halvempi jne...

Lopputulos: maksoin ihan vitusti överiä vs. jos olisin pysynyt Helenissä.

Mut näitä ei toki saa uutisoida...

Kotimaan energiasta kannattaa pysyä kaukana. Tekevät valheellista mainontaa ja ovat esimerkiksi valehdelleet Vattenfallin asiakkaille toimivansa heidän nimissään. Asiakkaalle on uskoteltu heidän pysyvän edelleen vanhan sähkömyyjän asiakkaana, ainoastaan hinnat halpenevat, vaikka todellisuudessa asiakas vaihtaa kokonaan sähköyhiötä. Tämän lisäksi eivät noudata kuluttajasuojalakia 14 vuorokauden perumisoikeuden osalta.

Firma toimi ennen siis suomen energiayhtiön nimellä, mutta vaihtoi huonon julkisuuden vuoksi nimensä Kotimaan energiaksi. Mikäli kiinnostaa, googlettamalla löytyy aikapaljon lisätietoa.

Vierailija
6/7 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ei se kotimaan energia ole sen halvempi kuin muutkaan sähköfirmat, pörssisähkön hintakaan ei ole välttämättä sen halvempi kuin tasahintainen. Toisaalta kotimaan energialla on kalliit perusmaksut. Helen ja Vattenfall on halvempi, lähes poikkeuksetta, koska heillä halvemmat perusmaksut, ja sähkön hintakin voi olla halvempi. Lisäksi kotimaan energialla tulee joku kuukausittainen vakuutusmaksu pörssisähkön mukana, joka täytyy perua erikseen (se on hyödytön), mutta maksaa muutamia euroja kuukaudessa.

Vierailija
7/7 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurella kulutuksella kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota energian hintaan, ei perusmaksuihin.

Mikäli vuosikulutus alkaa olla luokkaa 10000kWh/vuosi, ei euron edullisempi perusmaksu näy missään, mikäli energian hinta on sopimuksessa korkeampi.

Myyjänä törmään tosi usein asiakkaisiin, jotka perustavat sopimuksen valinnan ainoastaan perusmaksuihin, eikä energian hintaa ajatella juuri lainkaan, koska perusmaksu kuulostaa suuremmalta puhuttaessa euroista verrattuna energian snt hintaan. Tässä sitten ihmetellään miksi sähkölaskut on niin suuria.

Tosin taas pienellä kulutuksella esim. kerrostalossa järkevin sopimus on mahdollisimman pienillä perusmaksuilla.