Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on kun on ADHD? Kuvitelkaa..

Vierailija
20.03.2017 |

Kuvittele itsesi vaikka töihin tai kouluun tilanteeseen missä joku pitää luentoa ja sinun täytyy kuunnella. Mitä tapahtuu adhd-ihmisen päässä?

Aluksi sitä asiaa kuunteleekin, sitten tulee mieleen, että pitikö kaupasta ostaa tomaatteja. Sitten joku yskäisee ja ajatus katkeaa, hetken aikaa pystyy kuuntelemaan mitä luennoitsija sanoo, sitten silmät huomaa siniset verhot josta tulee ajatus että auto pitäisi käyttää pestävänä, mistä tulee mieleen viime kesän autoreissu lappiin ja teltassa nukuttu yö, tulikoha laitettua se teltta muuten kuivumaan sen jälkeen? Mihinhän laitoin makuupussin?

Yhtäkkiä huomaat, että et ole kuunnellut mitään mitä luennoitsija sanoo, nyt se kysyy jotakin yrität muiden vastauksista päätellä mistä on kyse, mutta se ei selviä, tulet levottomaksi, et ole enää yhtään kärryillä mistä puhutaan, mitä teet? Aloitat liikehtimään, naputat kynällä, liikutat jalkojasi, katseesi harhailee ympäri huonetta, korvasi kuulevat jokaisen äänen mitä huoneessa kuuluu: Kynät rapisee paperia vasten, jonkun nenä vinkuu, vesiputkista kuuluu suhinaa, ulkona kuuluu autojen ääntä, mikähän lintu siellä laulaa?, samaan aikaan mietit että onpa kirkas valaistus ja mielenkiintoisia tauluja seinillä, tuolla on joku pahvilaatikko, mitähän siellä on? Alkaa tulla nälkä ja jano, milloinhan pääsee syömään? Onkohan pissahätäkin?

Sitten luennoitsija käskee lukemaan kappaleen luentomateriaalistasi: Ryhdyt lukemaan, mutta ajatus lähtee taas harhailemaan, luet saman lauseen 5 kertaa, viimeisellä kerralla oikein pinnistät että myös ajattelet mitä luet, pääset seuraavaan lauseeseen ja taas ajatus harhailee jne. lopulta luennoitsija jatkaa luentoaan ja olet edelleen täysin pihalla siitä mistä puhutaan.

Sellaista on kun on adhd, eikä vain tuo hetki vaan elämä on jatkuvasti sellaista, joka hetki minkä pystyy keskittymään on suuren pinnistyksen takana, tavallinen työpäivä voi olla uuvuttava urakka, mutta kotonakin pitäisi vielä jaksaa keskittyä ja tehdä asioita, esim. siivota, aiotkin siivota, kunhan ensin istahdat hieman koneelle lepäämään ja luet vauva-palstaa, välillä käy mielessä ajatus, että pitäisi siivota, mutta jumitut palstalle, ajatukset ovat täysin siellä, ylikeskityt eikä päähäsi mahdu mitään muuta kuin keskustelupalstan lukeminen. Pään sisällä käy koko ajan jatkuva "kohina", kaikki ärsykkeet ovat yhtä voimakkaita, sieltä pitäisi poimia yksi ärsyke johon keskittyä ja myös pitää ajatus siinä.

Kuvitelkaa millaista on lapsilla, jotka eivät kykene hillitsemään oireita senkään vertaa kuin aikuiset, heitä pidetään häirikköinä, tyhminä, laiskoina, toivottomina tapauksina, ärsyttävinä, vaikka heidän päidensä sisällä on kaaos jota he eivät kykene hallitsemaan.

Jotkut sanovat ettei adhd:ta ole olemassakaan, eivät sanoisi niin, jos itse kärsisivät kyseisestä häiriöstä.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamen.

T. 72 milligrammaa Concertaa päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se, kun luulet koko ikäsi että olet vaan tyhmä kun et pysty keskittymään ja olemaan hiljaa paikoillasi. Luulin aina että se on kaikille yhtä vaikeaa, ja olin vaan laiska idiootti kun en pystynyt samaan kuin muut.

Vierailija
4/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ihminen voisi kuvitella tuota tunnetta sillä että kun yrittävät keskittyä johonkin niin joku tulisi ja puhaltaisi pilliin korvan juuressa epäsäännöllisin väliajoin.

Vierailija
5/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan. Ja kun lopulta saat mammapalstan kiinni ja alat siivoamaan, muistat että täytyy pestä myös pyykkiä, menet laittamaan pyykkejä ja jätät imurin huutamaan toiseen huoneeseen. Kesken pyykin muistat että kukat on kastelematta, teet siis sen ihan äkkiä pyykin laiton välissä. Sitten alkaa tehdä mieli kahvia ja lataat keittimen. Alat ihmetellä miksi imuri on päällä, muistat että siivous on kesken, alat imuroida, mutta sitten tulee pissahätä ja menet vessaan, tulee mieleen, että peilissä on hammastahnaa mikä täytyy pestä heti pois. Parin tunnin pyörimisen jälkeen huomaat että imurointi on edelleen kesken, kahvinkeitin rikki koska unohdit laittaa sinne vettä, pyykkikone edelleen laittamatta päälle.

Vierailija
6/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi viedä roskat: Istut koneella ja muistat että pitäisi viedä roskat, mutta huomaatkin kiinnostava linkin ja avaat sen, kiinostavassa linkissä on kiinnostava linkki ja avaat senkin, muistat että piti viedä ne roskat, meinaat nousta ylös, mutta sitten silmäsi osuu välilehteen: Facebookissa on ollut joku tapahtuma, päätät katsoa sen, kurkkaat samalla etusivun ja selaat sitä seuraavan puolituntia, kunnes muistat että roskat piti viedä, nouset ylös, huomaat, että lattialla on sukka, viet sen pyykkikoriin-

Palaat takaisin koneelle ja katsot hauskan youtube-videon, sitten muistat, että olit miettinyt uusien verhojen ostamista, googletat verhot ja selaat seuraavan 40 minuuttia eri verkko-kauppoja, koska bongasit myös kivoja tyynyjä, mistä tuli mieleen että voisi kesäksi ostaa riippumaton, mistä tuli mieleen, että terrassille tarvisi uuden laatikon takapihan tavaroita varten, mistä tulee mieleen, että pitäisi ostaa uusi vedenkeitinkin josta ajatus palaa keittiöön ja roskiin.

Ainiin ne roskat piti viedä, kävelet keittiöön ja muistat ettet ole syönyt 6 tuntiin, nälkä on, menet jääkaapille ja alat tehdä ruokaa, palaat koneelle syömään ruuan ja samalla lukemaan vauva-palstaa, hypit ketjusta toiseen, onkohan joku kommentoinut komenttiasi? Oh tuolla on taas kiinnostava aihe...2 tuntia vierähtää, havahdut kun vastatessa ei menekkään viesti perille vauva-palstalle: Kello on jo 23, aamulla on herätys klo 5, nyt pitää joutua nukkumaan! Ainiin ne roskat..no täytyy viedä ne huomenna.

Seuraavana päivänä sama toistuu.

Jonkun mielestä olet vain laiska ja saamaton, miten se on niin vaikeaa viedä roskapussi 40 metrin päähän? Eihän se vie aikaakaan kuin pari minuuttia. Niinpäniin ja sen roskapussin viemisen lisäksi on monesti paljon muutakin mitä pitäisi tehdä.

Vierailija
7/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä kirjoitus mutta miksi kaikki keskittymisvaikeudet kohdistuvat tylsiin tehtäviin? Ei ole mitään ongelmaa heittää sohvalle pötkölleen selaamaan vauva-palstaa mutta imurointi on vaikeaa.

Vierailija
8/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette kuvailleet minun elämäni!! Yritin tk-lääkäriltä saada lähetettä tutkimuksiin, mutta kuulema kaikille käy joskus näin niin homma jäi siihen. Nyt kärvistelen itsekseni ja yritän ottaa itseäni niskasta kiinni. Yksityiseen ei ole varaa.

Vierailija
9/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä kirjoitus mutta miksi kaikki keskittymisvaikeudet kohdistuvat tylsiin tehtäviin? Ei ole mitään ongelmaa heittää sohvalle pötkölleen selaamaan vauva-palstaa mutta imurointi on vaikeaa.

Kukaan ei pysty keskittymään niin kauaa että sais tohon kysymykseen vastattua.

Vierailija
10/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassakäynti on aina yhtä juhlaa, kun unohdit kirjoittaa kauppalapun, tai jos kuitenkin muistit, niin jätit sen lapun kotiin.

Kaupassa tuleekin käytyä parhaimmillaan joka päivä. Mieluiten siinä samassa kaupassa, jotta tiedät missä mikäkin tuote sijaitsee. Ja vaikka tuttu kauppa, niin pyörit siellä kun mikäkin mielipuoli edes takaisin, kun unohdit ottaa sitä leipää ja oi kuinka kaunis kukka tuolla ja vehnäjauhotkin oli loppu. Kivan näköinen kynttilä ja kurkkuakin piti ostaa. Kotona sitten tajuat että ainakin vessapaperi jäi.

Jonkun verran olen oppinut keskittymään koulussa. Työturvallisuuskurssilla nousi hikipisarat ohimoilta kun jatkuvasti ajatukset karkaili, tai sitten se puhe muuttui joksikin kummalliseksi mölinäksi, josta ei saanut mitään selvää. Luojan kiitos niistä kysymyksistä selvisi pitkälti maalaisjärjellä ja aikaisemmalla työkokemuksella.

Työt sitten pitääkin olla tarpeeksi mielenkiintoisia, ettei mitään pahoja virheitä tekisi tai virheitä ollenkaan.

Monet lapset joutuvat vain kärsimään tämän kanssa, eivätkä saa apua. Minä olin yksi heistä. Äiti ei edes suostunut laittamaan minua mihinkään tutkimuksiin :(

Vierailija
11/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä kysymys. Tylsät askareet ovat tylsiä, ne eivät ole suoraan palkitsevia. Esimerkiksi tiskaaminen on yksi tällainen askare: Se on vain pakko tehdä että saa puhtaita astioita, pelkkä siisteys ei tuo niin paljoa mielihyvää että sen vuoksi saisi motivaatiota tehdä sitä hommaa: Tiskaan vasta kun astiat loppuu. Nyt minulla on tiskikone, mutta sama ongelma on senkin kanssa, vaikkei muuta tarvisi tehdä, kuin nakata tabletti koneeseen ja pistää kone päälle, niin se vain on ylivoimaisen vaikeaa tehdä koska se on tylsää ja on paljon hauskempaa kirjoittaa tätä tekstiä.

Tiskaaminen ei varmasti ole mukavaa monelle neurologisesti normaalilekkaan ihmiselle, mutta he kuitenkin kykenevät kontrolloimaan omaa toimintaansa ja katsomaan asioita nykyhetkeä pidemmälle ja tajuavat, että joskus on kuitenkin tiskattava, jos en nyt tiskaa niin se on vielä kovempi urakka huomenna.

Kovin tyhjentävästi en osaa tuohon vastata, ymmärrän hyvin että on käsittämätöntä miten ei saa itseään tekemään jotakin asiaa joka on esim. 10 sekunnissa ohitse, vaikkapa laittamaan jotakin tavaraa metrin päähän hyllyyn, siinä se tavara odottaa hyllyyn laittamista 2 viikkoa, vaikka operaatio kestäisi 10 sekuntia. Tämä onkin varmasti se asia, mikä saa ihmiset epäuskoiseksi adhd:n suhteen ja ajattelemaan, että kyse on vain laiskuudesta.

Tässä eräs päivä minulle kävi niin, että olisi pitänyt lenkittää koirat, niin päädyinkin imuroimaan koko huushollin, yleensä käy niin, että pitäisi imuroida koko huusholli, niin päädynkin lenkittämään koiria. Miksi näin käy? Yksinkertaistettuna siksi, että aivoni vain ovat niin nyrjähtäneet, mielihyväkeskus saa minut tekemään lähes aina jotain muuta kuin mitä pitäisi tehdä, kaikenlaiset "pakot" ja velvollisuudet on kuin myrkkyä nielisi vaikka sitten kun on aloittanut ja tehnyt onkin usein hyvä mieli ja tyytyväinen olo.

Vierailija
12/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ajatukset on aina harhailleet tuolla tavalla, mutta ei minulla ole adhd. Tosin saattaisi olla add, mutta olen ollut kiltti ja hiljainen sekä rauhallinen, vähän ujokin, aina. Pystyn myös keskittymään kiinnostaviin asiohin tosi hyvin. 

Vierailija
13/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei pysty keskittymään niin kauaa että sais tohon kysymykseen vastattua.

Hah, pystyinpäs! Tosin en ihan keskeytyksittä, kerran pyyhin koko tekstinkin poissa.

Vierailija
14/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo hyvin tuttua. Itsellä on diagnosoitu adhd.

Ja joku ylempänä kommentoi että milsi kohdistuu vain tylsiin juttuihin se ettei voi keskittyä. Ei pidä paikkaansa. Luento voi olla äärimmäisen mielenkiintoinen mutta keskittyminen on silti vaikeaa. Sitten harmittaa kun luento menee sivu suun.

Telkan katselu ja vauvapasta on ns kevyttä viihdettä ja siihen on helppo keskittyä. Aivot lepää kun ei tarvitse miettiä mitään. Mutta sitten ei kyllä kuule ketään eikä mitään. Lapsi voi kysyä monta kertaa että kuuletko äiti taaskaan mitään mutta ei vaan pysty rekisteröimään muuta kun sen television.

Ei adhd;ta ymmärrä kuin toinen samanmoinen.

Erittäin ärsyttävä neurologinen häiriö.

Vierailija
15/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös samanlaista elämää. Luen jotain. En muista mitä luin. Luen uudestaan ja uudestaan. En muista mitä luin. Yritän keskittyä kuuntelemiseen. Aiheeseen liittymättömiä ajatuksia tulee päähän. En muista mitä kuulin. Vain sanoja sieltä täältä. Et osaa istua paikoilla. Aina jalan heiluttava. Jooga ajatuksena on pahin painajainen, heti hengitysharjoitusten jälkeen. Aloitan innoissani tekemään jotain. Yhtäkkiä on seitsemän projektia kesken ja mihinkään ei riitä keskittymiskyky. Netissä pompin aiheesta toiseen. En voi jatkaa opiskeluja. En tehdä haastavia töitä.

Arvatkaa mitä? Kun harrastat seksiä, silloinkin mietit uusien verhojen väriä ja viikonlopun ruokia, vaikka kuinka yrität keskittää ajatuksesi itse tilanteeseen.

Lapsena olin ujo, arka ja hiljainen. Voisiko tämä olla aikuisiän adhd? Vai aiheuttaako masennus tätä? Help!

Vierailija
16/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös samanlaista elämää. Luen jotain. En muista mitä luin. Luen uudestaan ja uudestaan. En muista mitä luin. Yritän keskittyä kuuntelemiseen. Aiheeseen liittymättömiä ajatuksia tulee päähän. En muista mitä kuulin. Vain sanoja sieltä täältä. Et osaa istua paikoilla. Aina jalan heiluttava. Jooga ajatuksena on pahin painajainen, heti hengitysharjoitusten jälkeen. Aloitan innoissani tekemään jotain. Yhtäkkiä on seitsemän projektia kesken ja mihinkään ei riitä keskittymiskyky. Netissä pompin aiheesta toiseen. En voi jatkaa opiskeluja. En tehdä haastavia töitä.

Arvatkaa mitä? Kun harrastat seksiä, silloinkin mietit uusien verhojen väriä ja viikonlopun ruokia, vaikka kuinka yrität keskittää ajatuksesi itse tilanteeseen.

Lapsena olin ujo, arka ja hiljainen. Voisiko tämä olla aikuisiän adhd? Vai aiheuttaako masennus tätä? Help!

Adhd:sta on erilaisia muotoja, mutta kyllä niiden oireiden olis pitänyt alkaa jo lapsena, se on yksi kriteeri minkä pitää täyttyä, että saa diagnoosin (tai ainakin ennen oli), Adhd ei puhkea yhtäkkiä aikuisiällä, ainakaan ilman selkeää aivovammaa.

Vierailija
17/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää

Vierailija
18/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne mielenkiintoisetkin tehtävät on vaikeita. Shoppailu on kaaosta, elokuvien katselu on kaaosta, mielenkiintoisten kirjojen luku on kaaosta... pahimmillaan jopa syöminen on sitä että lautanen unohtuu toiseen huoneeseen, ja sitten vesilasi, ja minnes se veitsi nyt jäikään, jne. Kun alan selata AV-palstaa päädynkin lukemaan uutisia, sitten muistan että piti hommata uusi pöytä, sitten muistan että pitikin hommata jotain muutakin... tunnin päästä havahdun siihen kun luen wikipedia-artikkelia nuudeleista.

Vierailija
19/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Adhd:sta on erilaisia muotoja, mutta kyllä niiden oireiden olis pitänyt alkaa jo lapsena, se on yksi kriteeri minkä pitää täyttyä, että saa diagnoosin (tai ainakin ennen oli), Adhd ei puhkea yhtäkkiä aikuisiällä, ainakaan ilman selkeää aivovammaa.

Niin minäkin olen kuvitellut. Masennus ja stressi jättänyt jälkeensä vuosia kestäneen keskittymisvaikeuden? Tämä alkoi ehkä 20-vuotiaana vasta.

Vierailija
20/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pyöritellyt tätä viimeaikoina paljon mielessä, koska minulla se pahenee kun olen äitiyslomalla. Hukkaan pakottavat aikataulut ja rutiinit. Se sen kai tekee.

Luin jostain artikkelin tyttöjen adhd:sta (ADD) ja se oli ensimmäinen herätys. Juttu oli täydellinen kuvaus minusta pienenä. Sitten tuli vastaan kirjoitus aikuisten add:sta. Äiti ihminen oli kyseessä. Ja samaistun taas kaikkeen.

Nämä teidän tekstit on myös täydellinen kuvaus pääni toiminnasta.

Se on kai tyypillistä että ajatus ei karkaile samaan tapaan, kun on tekemässä jotain kivaa. En tiedä miksi niin on, mutta niin väsynyt olen kuuntelemaan saarnaa itsekkyydestä ym. kun en taaskaan muistanut jotain arkista missä ei ollut minusta kyse. Että tahtoisin viimeinkin jotain apua tähän.

Mistä aikuinen voisi lähteä hakemaan itselleen diagnoosia? Ja lääkitystä. Voin mennä vaikka yksityisellekin, kunhan on asiaan perehtynyt lääkäri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä