Sinkkumies ihmettelee, leipien päiväykset
Miksi niissä ei lue valmistuspäivää. Kaikissa muissakin tuotteissa lukee valmistuspäivä. Nyt täytyi mennä (tänäänkin) ma aamusta ostamaan leipää, että saa varmasti tuoretta kun vklopun jälkeen hyllyt tyhjillään.
Tosin tänään on talviloma ja ensi viikkokin on lomaa. Olisihan sitä voinut lomailla, mutta täytyisi korjailla rikkinäisiä vehkeitä tämä loma.
Sinkkumies
ps. ketju ei ole sitten vinkujille (tiedän että osaavuuteni tekee jotkut kateellisiksi)
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyrkkisääntö on, että vaalea sekaleipä on myyntikelpoista tuollaiset kolme päivää, mutta ruisleipä 5-6 päivää. Sen tuoreempaa leipää saat, mitä kauempana on parasta ennen -päivämäärä. Ostin tänään kaurasämpylöitä, joiden parasta ennen on 23.03. eivätkä ne edes tuolloin ole vielä syömäkelvottomia.
Olet nyt mennyt halpaan. Eihän tässä siitä puhuttu, vaan haluan _tuoretta_ leipää. Sinäkin ajattelet vain säilyvyyttä, koska näin kaupat ovat sinulle halunneet uskotella.
Ylimääräiset voi pakastaa, mutta leipä pitää ostaa tuoreena!
Sinkkumies
Eipä vaan tuostahan se juuri päätellään. Esim. Vaasan Ruispalat: jos päiväys on 4 päivää tästä hetkestä eteenpäin, on leipä tämänpäiväistä eli tuoretta. Tunne ostamasi tuotteet!
Ei tuota voi tietää. Kyllä niissä valmistuspäivä pitäisi lukea. Kaltaisiesi takia niitä ei niihin koskaan saada, jotka lyövät vakavan asian leikiksi. Valmistajienkin on helppo laittaa asia leikiksi. Tämän takia koko "hyvinvointi" yhteiskunta rapautuu, kun kaikki on leikkiä vaan..
Sinkkumies
Kyllä ei leikkiä ollut. Totista totta. Olen tiirannut leipien päiväyksiä 23 vuotta ja tiedän kokemuksen tuomalla varmuudella milloin mikäkin laji on tuoretta. Ei se vaihtele, että joskus pannaan päiväykseen 2 päivää eteenpäin ja joskus 4, vaan on tieteentarkkaa.
Tottakai se vaihtelee. Jos reseptiä muutetaan niin myöskin vkp muuttuu. Eräs tuttavani on toiminut leipurina (lapsuuden aikainen) jolta muutaman hyvän vinkin sain itse tekemiseen aikoinani, mutta ovat vain unohtuneet matkan varrella, kun ei ole ollut käyttöä niille.
Säilyvyyteen vaikuttavat monet tekijät, lisäksi riippuu onko merkintä parasta ennen.
Sinkkumies
Leivässä tuskin on viimeistä käyttöpäivää.
Kinkkumies ihmettelee, Sikojen lahti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaako joku vielä kaupan leipiä?
Leivän teko on helpompaa kuin heinänteko.
Taatusti on aina tuoretta ja hinnaltaan edullista.
Aikoinaan harjoittelin leivän teon ja aloin jo olemaan siinä melko haka, vaikka itse sanonkin. Olin silloin sinkkuna ja ne isot leivät vain eivät vain tahtoneet tulla syödyksi ja harrastus pääsi hiipumaan. Viimeksi kun leivoin leipää, niin se nyt oli jotain.. muttei niin hyvää kuin aikaisemmin osasin tehdä kun harjoittelin sitä. Ohjeen katoin netistä ja niistä ei voi koskaan olla varma, kun välillä tulee kaikenlaisia ohjeita. Kaikenlaisia kasvismössöohjeita riittää täälläkin, niin on hyvin epävarmaa mitä laatua se ohjeen esittänyt itse itselleen kaipaa.
Pitäis ehkä joskus verestää muistoja.
Sinkkumies
Sinkku minäkin olen, mutta leivon silti itse leipäni. Teen ihan kohtuu isoja satseja ja laitan aina suurimman osan leipää pakkaseen ja sieltä kun ottaa tuoreeltaan pakastettuja, niin ovat ihan tuoreen veroisia.
No sitä tuli välillä leivottua esim. 05:00 aamulla ja vietyä koiraa ulos, aamutoimet, suihku ja sitten olisi vielä pitänyt ehtiä töihin ja tyhjentää auto lumesta.
Kaik ei aina mee ku römssöössä.
Sinkkumies
Tuoretta leipää saa, kun ostaa leipomomyymälästä. Siellä myydään eilen leivottu puoli-ilmaiseksi, ja sitä vanhempaa ei myydä.
Vierailija kirjoitti:
Tuoretta leipää saa, kun ostaa leipomomyymälästä. Siellä myydään eilen leivottu puoli-ilmaiseksi, ja sitä vanhempaa ei myydä.
Tiedämme sen, mutta ketjun aihe on, koska saamme kaupan leipiin valmistuspäiväyksen. Tuosta voisit tehdä oman aloituksen mihin kerätään kaikki liikkeet mistä tuoretta saa.
Saa sitä kaupastakin, mutta eivät vain viitsi kertoa mitkä leivät ovat tuoreita. (pelko)
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyrkkisääntö on, että vaalea sekaleipä on myyntikelpoista tuollaiset kolme päivää, mutta ruisleipä 5-6 päivää. Sen tuoreempaa leipää saat, mitä kauempana on parasta ennen -päivämäärä. Ostin tänään kaurasämpylöitä, joiden parasta ennen on 23.03. eivätkä ne edes tuolloin ole vielä syömäkelvottomia.
Olet nyt mennyt halpaan. Eihän tässä siitä puhuttu, vaan haluan _tuoretta_ leipää. Sinäkin ajattelet vain säilyvyyttä, koska näin kaupat ovat sinulle halunneet uskotella.
Ylimääräiset voi pakastaa, mutta leipä pitää ostaa tuoreena!
Sinkkumies
Eipä vaan tuostahan se juuri päätellään. Esim. Vaasan Ruispalat: jos päiväys on 4 päivää tästä hetkestä eteenpäin, on leipä tämänpäiväistä eli tuoretta. Tunne ostamasi tuotteet!
Ei tuota voi tietää. Kyllä niissä valmistuspäivä pitäisi lukea. Kaltaisiesi takia niitä ei niihin koskaan saada, jotka lyövät vakavan asian leikiksi. Valmistajienkin on helppo laittaa asia leikiksi. Tämän takia koko "hyvinvointi" yhteiskunta rapautuu, kun kaikki on leikkiä vaan..
Sinkkumies
Kyllä ei leikkiä ollut. Totista totta. Olen tiirannut leipien päiväyksiä 23 vuotta ja tiedän kokemuksen tuomalla varmuudella milloin mikäkin laji on tuoretta. Ei se vaihtele, että joskus pannaan päiväykseen 2 päivää eteenpäin ja joskus 4, vaan on tieteentarkkaa.
Tottakai se vaihtelee. Jos reseptiä muutetaan niin myöskin vkp muuttuu. Eräs tuttavani on toiminut leipurina (lapsuuden aikainen) jolta muutaman hyvän vinkin sain itse tekemiseen aikoinani, mutta ovat vain unohtuneet matkan varrella, kun ei ole ollut käyttöä niille.
Säilyvyyteen vaikuttavat monet tekijät, lisäksi riippuu onko merkintä parasta ennen.
Sinkkumies
Leivässä tuskin on viimeistä käyttöpäivää.
On niissä välillä kun siihen pieneen metalliklipsiin ei mahdu parasta ennen teksti.
Sinkkumies
No, jos sen aamulla pitää olla uunituoretta, niin leivo illalla jääkaappiin ja kylmäkohota. Ei tarvi nousta viideltä.
Vierailija kirjoitti:
Ostaako joku vielä kaupan leipiä?
Leivän teko on helpompaa kuin heinänteko.
Taatusti on aina tuoretta ja hinnaltaan edullista.
Tämä. Tee itse leipäs.
Sinkku minäkin olen, mutta leivon silti itse leipäni. Teen ihan kohtuu isoja satseja ja laitan aina suurimman osan leipää pakkaseen ja sieltä kun ottaa tuoreeltaan pakastettuja, niin ovat ihan tuoreen veroisia.