Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hautapaikan osto

Vierailija
20.03.2017 |

Miten se käytännössä hoidetaan? Onko Helsingssä tietty hautuumaa josta niitä on kaupan? Onko mahdollista ostaa se lapsuuspitäjästä?

Kommentit (14)

Vierailija
2/14 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle on varattu hautapaikka lapsuuskaupungista. perhehauta. kaikki mahtuu kun tuhkataan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on isä haudattuna lapsuuskuntaan. Mahdunko minäkin sinne jos tuhkataan?

Vierailija
4/14 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on isä haudattuna lapsuuskuntaan. Mahdunko minäkin sinne jos tuhkataan?

Luulis sen pöntön mahtuvan.

Vierailija
5/14 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautapaikan voi lunastaa korkeintaan 25 vuodeksi kerrallaan. Sitä ei siis voi varsinaisesti ostaa. Kun tuo määräaika tulee täyteen, voi taas maksaa seuraavan 25 vuotta, jos suku haluaa pitää paikan. Joka vuosi näkee hautausmailla hautakivien vieressä lappuja, joissa ilmoitetaan, että pitäisi maksaa uusi jakso, jos halutaan pitää hautapaikka. Ellei maksajaa ilmaannu, otetaan hauta uusiokäyttöön.

Vierailija
6/14 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mietitään juuri uusitaanko isoisovanhempien hautapaikka, vai ilmoitetaanko hautausmaata hoitavaan seurakuntaan, että haudan saa ottaa uusiokäyttöön. Hautaan on haudattu vain nämä kaksi isoisovanhempaa ja he olivat meille nuoremmille ventovieraita. Nyt on kuollut viimeinenkin niistä, jotka vielä muistivat heidät. Koska meillä ei ole mitään yhteyksiä paikkakunnalle. missä hauta on, ja matkaakin on useita satoja kilometrejä, luultavasti päädymme siihen, ettemme enää uusi hautapaikkaa.

Vierailija
7/14 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
8/14 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on taas sellainen ongelma hautapaikan kanssa, että suku on varannut kaksi vierekkäistä paikkaa niin, että alimmaiseksi tulee kaksi perinteistä arkkuhautausta ja siihen päälle voi sitten haudata tuhkauurnia. Minä en kuulu kirkkoon, en ole uskovainen, enkä halua että tuhkani haudataan kirkon hautausmaalle. Olen jo antanut kahtena kappaleena tekemäni hautaustahdon kahdelle samalla tavalla kanssani ajattelevalle sukulaiselle. Menivät sitten möläyttämään muulle suvulle, että heitä eikä minua ei sitten saa haudata kirkkomaalle. Voitte vain arvata, mikä huuto siitä tuli. Nyt sitten olemme sopineet puolison kanssa, että ensin kuoleva huolehtii siitä, että vainaja tuhkataan ja tuhkat sirotellaan mereen ja jälkeen jääneelle saman palveluksen tekee sitten miehen suvusta joku. Heistä kukaan ei kuulu kirkkoon, ei ole uskovainen tai halua tuhkiaan kirkkomaahan. Omalle (onneksi pienelle) suvulle saa ilmoittaa kuolemastani vasta kun tuhkaus on tehty. Ei mitään kuolinilmoituksiakaan lehteen. Voi, mikä riesa voikaan hautapaikka olla.

Vierailija
9/14 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä et voi vapaasti valita. Esim. Hietaniemi on täynnä ja Malmillakin tarvitaan jo perusteluja. Seurakunta antaa muutaman mahdollisuuden paikoista, jotka ovat vapaana. Mikäli kyseessä on uurnahautaus on paikkoja helpompi saada, koska tarvittava maa-ala on luonnollisestikin pienempi.

Vierailija
10/14 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on monella pienemmälläkin paikkakunnalla. Vanha - ja halutuin - hautausmaa ja paikkoja on tarjolla vain uudemmalla hautausmaalla. Uusi hautausmaa voikin olla sitten aika ikävä tasainen ja puuton peltoläntti. Vanhoilla hautausmailla kuten Hietaniemessä on tunnelmaa, koska siellä on vanhoja puita ja tunnelmaa. Samoin Malmilla, Honkanummesta en sitten tiedä. 

Vierailija
11/14 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 korjaa. Siis vanha - ja halutuin - hautausmaa on täynnä ja ... 

Vierailija
12/14 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät pitäisi polttaa energiaksi.

Vierailija
13/14 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautausmailla on eri käytäntöjä. Mun suvun hauta on vanhalla hautausmaalla eräässä pikkukaupungissa, ja se on ostettu "ikiomaksi " jo 1930-luvulla. Siellä ei ole ollut vuosikymmeniin uusia hautapaikkoja tarjolla, mutta vanhoihin sukuhautoihin voi haudata. Tuhkauurnilla ei oikeastaan ole rajaa. meidän sukuhaudassa on kuusi paikkaa, ja sinne on haudattu isoisovanhemmat ekaksi.

Vierailija
14/14 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautausmailla on eri käytäntöjä. Mun suvun hauta on vanhalla hautausmaalla eräässä pikkukaupungissa, ja se on ostettu "ikiomaksi " jo 1930-luvulla. Siellä ei ole ollut vuosikymmeniin uusia hautapaikkoja tarjolla, mutta vanhoihin sukuhautoihin voi haudata. Tuhkauurnilla ei oikeastaan ole rajaa. meidän sukuhaudassa on kuusi paikkaa, ja sinne on haudattu isoisovanhemmat ekaksi.

Veikkaanpa, ettei enää miltään hautausmaalta voi ostaa hautapaikkaa ikiomaksi. Tuo 25 vuotta taitaa olla se aika, joksi hautapaikan voi lunastaa. Yksi syy on ollut se, että näillä "ikipaikoilla" alkoi olemaan paljon hautoja, joita ei enää kukaan hoitanut ja seurakunnankaan kanssa ei ollut solmittu hoitosopimuksia. Tällaiset hylätyt ja hoitamattomat haudat ovat alkaneet olemaan seurakunnille rasitteita. Niinpä hautapaikkoja ei enää ole saanut tietojeni mukaan moneen vuosikymmeneen varsinaisesti ostettua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän