Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä vauvan kanssa?

paska äiti
20.03.2017 |

Mitä teette päivät pitkät vauvojenne kanssa? (noin puolivuotiaan) Itse en keksi mitään ja ahdistaa ihan hirveesti... on lelut ja kirjat ja lastenlaulut mutta ei niitä jaksa se vauva enkä kyllä itsekään...

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue tuota Joukolatar-blogia. Siitä saat hyviä vinkkejä siitä, minne mennä vauvan kanssa.

Vierailija
2/24 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue tuota Joukolatar-blogia. Siitä saat hyviä vinkkejä siitä, minne mennä vauvan kanssa.

siis tarkoitan kotona. en halua lähteä mihinkään, ihan liikaa häslinkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kotiin ajattelit linnoittautua, ööööö kuinkahan pitkäksi aikaa? Puolivuotiaan saa jo rattaisiin ainakin puoli-istuvaan asentoon, varmaan nauttisi hänkin maisemien katsomisesta. Menkää katsomaan leikkipuiston tai päiväkodin laidalle keinuvia ja leikkiviä lapsia, koiran/mopon/moottoripyörän/bussin/junan bongaaminen voi olla iso juttu pienelle. Kuka siellä kotona jaksaa kökkiä parhaimpaan vuodenaikaan, eikö sun mieskin pidä sua jo ihan idioottina mökkihöperönä?

Vierailija
4/24 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla syytikkää?

Vierailija
5/24 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee käsilläsi jotakin, mitä vauva voi seurailla. Minun vauvani tuntuvat aina tyyntyneen, kun mulla on ollut jotakin "omaa" puuhasteltavaa tai on ollut isosisaruksien leikkejä katseltavana.

Siis tyyliin: vauva on kylläinen ja vaippa kuiva, kun olette lueskelleet ja seurustelleet, laita hänet mukavaan paikkaan helistin käteen katselemaan, kun itse kuorit perunoita, maalaat taulua tai peset ikkunoita. Pysyt itsekin järjissäsi.

Vielä parempi vielä kyllä olisi, jos lähtisitte ulos.

Vierailija
6/24 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita jotain kivaa lempimusiikkiasi (ei liian lujalle), ota vauva syliin ja tanssikaa yhdessä, pyörikää ym. ja hassutelkaa.

Mene peilin eteen vauva sylissä, niin että näet vauvan ilmeen ja "lennätä" vauvaa. Vauhti vauvan mieltymyksen mukaan. Lopeta heti, jos on vähänkin vakava ilme eikä tykkää. Pidä tukevasti kiinni koko ajan.

Onko sulla vanhoja paperisia valokuvia? Katselkaa niitä yhdessä, kerro ketä ja mitä kuvissa on.

Lukekaa yhdessä ilmaisesitteitä, muotikuvastoja, selailette naistenlehtiä... Ei niiden aina tarvi olla pelkkiä vauvojen kuvakirjoja. ;-) Selität samalla mitä niissä on. Meillä oli hitti kaikki vihannekset ja nätit naiset. :-D

Tutki mitä kaapeista löytyy: mitä tavallisia tavaroita voisit antaa tutkittavaksi?

Haistelkaa erilaisia mausteita-> vauva saa uusia tuoksukokemuksia.

Laita erilaisiin tiiviisti kiinni pysyviin purkkeihin eri juttuja: riisiä, kuivia herneitä ym. Jokaisesta lähtee erilainen ääni. Tulee erilaisia ääniä.

Rummutelkaa ja koputelkaa erilaisia pintoja: metallia, muovia, lasia, pahvia...

Tutustuta erilaisiin materiaaleihin: mikä on pehmeää, kovaa, liukasta, karheaa, samettista, nahkaa, tahmeaa...

Ryömiikö vauva vielä? Jos ei, niin laita vaikka joku lakana alustaksi lattialle vauvan lähelle ja leivo tai pilko vihanneksia ym. siinä ja vauva voi katsella. Voit samalla jutella vauvalle paremmin ja antaa vähän kokeilla jotain ja haistella.

Vierailija
7/24 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitkään ajattelit lapsen vangita kodin muurien sisäpuolelle?

Vierailija
8/24 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää syömään, museoon, näyttelyihin.. Kävelylle, kylään, mummuille, vaareille.

Nyt pois kotoota ja het.

Tänään voit siivoilla kaapit, katsella valokuvia, elokuvia, leluja, siivoilla, laittaa ruokaa... Mut huomena pihalle taas, eiks nii?

Vierailija
9/24 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen ääneen vauvalle niitä kirjoja joita itse luen. Ei käy niin tylsäksi :D

Vierailija
10/24 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet hankkinut vauvan jos et jaksa/voi mennä lapsen kanssa minnekään? Haloo nyt! Eihän vauva opi koskaan olemaan missään jos olette kahdestaan kotona kaikki päivät! Siis et jaksa lähteä ja pakata tavaroita hänelle niinkö?

Muskari, värikylvyt, äiti&lapsi jumpat, kavereiden näkeminen, ulkoilu jne jne.

Käyn usein itse ihan vauvan kanssa kahdestaan lounaalla koska haluan hänen oppivan olemaan ravintolassa jne. Ja olen yksinhuoltaja eli kaikki tekemiset ja lähtemisen ovat omalla vastuulla.

Vierailija
11/24 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet hankkinut vauvan jos et jaksa/voi mennä lapsen kanssa minnekään? Haloo nyt! Eihän vauva opi koskaan olemaan missään jos olette kahdestaan kotona kaikki päivät! Siis et jaksa lähteä ja pakata tavaroita hänelle niinkö?

Käyn usein itse ihan vauvan kanssa kahdestaan lounaalla koska haluan hänen oppivan olemaan ravintolassa jne. Ja olen yksinhuoltaja eli kaikki tekemiset ja lähtemisen ovat omalla vastuulla.

Kuule, pieni empatia toista äitiä kohtaan olisi toivottavaa. Onko liikaa vaadittu?

Vierailija
12/24 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä muutoin menee: saatko levättyä tarpeeksi ym.? Entä miten vauva voi? Voisiko sulla olla jotain masennusta? Onko vauvan isä kuvioissa? Onko sulla perhettä tai ystäviä lähellä?

Vierailija
13/24 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, pieni empatia toista äitiä kohtaan olisi toivottavaa. Onko liikaa vaadittu?

Kuule. Jokainen voisi miettiä vähän tarkemmin ennen kuin lisääntyy, että onko kykenevä hoitamaan lasta. Miten voi olla "liikaa häslinkiä" lähteä puolivuotiaan kanssa ulos? Ei taida olla kaikki ihan kunnossa AP:lla. 

Vierailija
14/24 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan myös kuinka oli aika samanlainen olo marraskuussa syntyneen vauvan kanssa. Jotenkin se kaikki pimeys ja kylmyys teki asioista muka hankalampaa ja veti mielen matalaksi. Eikä asiaa helpottanut eräs lähipiirissä vauvan syntymän jälkeen tapahtunut iso kriisi/suru. Ekan talven ja kevään ramppasin neuvolapsykologilla eikä mieli tehnyt lähteä minnekään muskareihin. Mutta se onneksi helpotti kevään ja kesän koittaessa. Olen miettinyt joskus, onkohan yhteyttä synnytyksen jälkeisellä masennuksella ja vauvan syntymäajalla? Voisin kuvitella, että kesällä syntyneen kanssa olisi ollut luontevampaa lähteä heti ulos ja ihmisten ilmoille?

Missä päin ap asutte? Jos olette pk-seudulta ja haluat, niin meistä saa vaikka kävelyseuraa. Lapsi ei tosin ole enää vauva, vaan jo parivuotias. :-)

12

Vierailija
15/24 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule. Jokainen voisi miettiä vähän tarkemmin ennen kuin lisääntyy, että onko kykenevä hoitamaan lasta. Miten voi olla "liikaa häslinkiä" lähteä puolivuotiaan kanssa ulos? Ei taida olla kaikki ihan kunnossa AP:lla. 

Sinä se sitten olet hieno ihminen :)

Aurinkoista kevättä sinnekin!

Vierailija
16/24 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä lisäänyit?

Vierailija
17/24 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei kannata tuudittautua tuohon että vauvan kanssa on sitten kiva käydä syömässä kun sen siihen opetat. Ei se tarkoita että lapsi siitä alkaa pitämään.

Ja ihan kokemuksella puhun.

Vierailija
18/24 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida sulla olla kaikki kunnossa tai ainakaan ei pidä lisääntyä jos ei pysty tajuamaan että ne kaikki vauvatkin on erilaisia. Anna lapsi pois ennen kuin kasvatat siitä kaltaisesi. Parempi tulevaisuus sillä jos saa empatiakyvyllisen kasvattajan.

Vierailija
19/24 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Ei sen puolivuotiaan kanssa tarvitse varsinaisesti "tehdä" mitään. Riittää kun on.

Tottakai ulkoilu, muskari jne voi piristää äitiä ja pirteä äiti on aina parempi kuin jämähtänyt. Mutta ei sillä sen vauvan kehityksen kannalta ole mitään oleellista merkitystä.

Vauvalle riittää sylit, juttelut, hellimiset, perushoito, lelujen tutkiminen yhdessä ja itsekseen jne.

No mitä itse teen... Hmm, käyn kävelyllä mutta vauva nukkuu silloin. Luen kuvakirjoja ja milloin mitäkin. Lauletaan ja tanssitaan. Makaan lattialla ja vauva nuhjuaa ympärillä (7kk ja osaa jo kontata). Jumppaan vauva sylissä tai vieressä. Ojentelen leluja ja höpöttelen. Sitten ihan perushoito toki, vauva mukana yleensä soseiden tekemisessä.

Hyvin harvoin käyn missään ruokakauppaa kummemmassa.

Vierailija
20/24 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just eilen oltiin lasten kanssa reissussa ja miehen kanssa naurettiin, että miten se silloin yhden lapsen kanssa tuntui niin hankalalta lähteä ja reissata, mutta nyt kun on kolme alle 5-vuotiasta niin sehän oli oikeasti ihan luxusta liikkua vain yksi lapsi matkassa :) Lähde ihmeessä edes vaunulenkille, käykää kaupan kautta hakemassa eväät molemmille jos vauva ei nuku ja syökää niitä jossain kivassa paikassa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän