Miten saisin vähennettyä turvotusta?
Olen 38v perusterve nainen. Bmi 24. Syön terveellisesti, herkkuja harvoin ja nekin makeita. En syö pizzaa tms oikeastaan koskaan. Liikuntaa harrastan kerran pari viikossa talvella, kesällä enemmän, lähinnä hyötyliikuntaa eli kävely, pyöräily.
Joka aamu kun herään on käteni niin turvoksissa, että sormia on lähes vaikea saada nyrkkiin. Silmien alla on usein pussit, mutta tämä ei ole niin paha kuin kädet. Kun käyn kävelyllä, ovat sormeni tunnin lenkin jälkeen aivan tönköt turvotuksesta.
Olen vähentänyt suolan käyttöä lähes minimiin, lopettanut kofeiinijuomat, en juo limsoja. Ei mitään vaikutusta näillä.
Millä saisin tämän turvotuksen pois? Vinkkejä?
Kommentit (6)
Juotko yli 2 litraa vettä päivässä? Sitä nyt testaisin ainakin ensialkuun. Nukutko asennossa, missä verenkierto käteesi on estynyt, esim. käsi pään yläpuolella, vartalon alla, tms.?
Työkaverini kävi vyöhyketerapiassa raskausaikana turvotuksen takia, lähti pois kokonaan eikä tullut takaisin. Sitä voisi testata jos ei ole mitään selkeää syytä mistä tuo voisi johtua. Lääkärillä kävisin myös.
Kiitos vastaajille.
Olen yrittänyt juoda enemmän ja juoda vähemmän, ei eroa.
Ruokavaliossa ei tällä hetkellä ole sokereita eikä viljoja koska laihdutan ( -8kg tänä vuonna). Siksi ihmettelen turvotuksia, kun ruokavalio on tällä hetkellä aika optimaalinen.
Nukkumisasentoa en ole tullut ajatelleeksi, kiitos vihjeestä.
Selluliittia on myös hirveästi takareisissä ja pepussa, huono nestekierto? Otan selvää vyöhyketerapiasta.
Oletko varma, että olet perusterve, vai eikö sinua vain ole tutkittu? Varmistaisin ensin lääkärillä ainakin, että sydän ja munuaiset ovat kunnossa.
Saunominen poistaa nestettä tilapäisesti, samoin hieronta. Kuulemma ns. lymfahieronta on erittäin tehokasta. Ruoka-aineista ananaksella on nestettä poistava vaikutus, ja erityisesti tuoreen ananaksen "puisevalla" keskiosalla, jonka monet heittävät pois. Samoin monet yrttiteet ovat nestettä poistavia.
Minulla on sydämen vajaatoiminta ja jatkuva nesteenpoistolääkitys, mutta sormet turpoavat kävellessä silti, se ilmeisesti liittyy jotenkin liikuntaan.
Onko kilpirauhanen tarkistettu? Voi nimittäin aiheuttaa turvotusta!
Saatko kuitenkin suolaa syömästäsi ruoasta? Liian vähäinen suolan saanti turvottaa myös.
Makeutusaineiden käyttö?
Vaikka kyllä mullekin tuli mieleen, että josko kuiteskin siellä olisi jotain perussairautta takana?
Gluteeniton ja sokeriton ruokavalio auttoi mulla. Nyt ei enää edes turvota menkkojen aikana.