Erityislapsen äiti ei enää jaksa!
Miten voi Helsingin kokoisessa kaupungissa ole näin surkeaa erityislapsen avun saanti kouluun??? Lapsellani on monta neurologista sairautta ja tarvitsee niiden vuoksi kovasti apua esim. sosiaalisessa kanssakäymisessä. Helsingissä ei opetusviraston mukaan ole kuulemma yhtään lapselleni sopivaa erityisluokkaa, joten lapsi on aina vaan normiluokalla koulussa henkilökohtaisen avustajan kanssa. Ja avustaja ei yhtään estä tilanteita. Lastani haukutaan koko ajan vammaiseksi ja idiootiksi sun muuksi ja kun lapsi menettää tämän jälkeen hermonsa ja käy kiusaajien kimppuun, koulu poistaa hänet koulusta ja tekee lastensuojeluilmoituksia. Ongelmia ei ole missään muualla kuin koulussa. En enää tiedä miten voin itse käydä töissä, kun koko ajan on pelättävä mitä koulu taas tekee.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis itse luokassa ja todistat että tapahtumien kulku tuo?
Tiedätkö, ihan hirveän usein se on just noin, vaikka kotona ne tavislapset kertookin aina vaan sen kohdan, missä se erityislapsi riehuu.
Mä olen yrittänyt opettaa omat lapseni katsomaan asioita vähän muiltakin kuin vain siltä omalta kantilta, ja kummasti ne tarinat on alkaneet näyttää vähän erilaisilta. Kun tiedetään kuka ja miten provosoituu, häntä on tosi helppo härnätä pienilläkin jutuilla yli reunan. Ja porukalla. Ja sitten olla niin viattomina.
Omien lasteni luokalla on siis ollut aina myös pari erityislasta. Olen äärimmäisen ylpeä siitä, että oma lapseni on parhaansa mukaan asettunut e-lapsen puolelle, ja pyytänyt muita jättämään tämän rauhaan, kun porukka meinaa taas lähteä laulamaan jotain typeriä " Eeli erityisluokalle"- laulujaan.
Tässä olisi jokaisella vanhemmalla syytä katsoa peiliin. Ihan hirveän moni kannustaa lapsiaan loppupeleissä kiusaamaan ja syrjimään e-lapsia, usein ihan ajattelemattomuuttaankin. Niin tein itsekin ennen kuin aloin oikeasti älytä mikä on järkevää ja mikä ei.
Minulla on opekoulutus ja ihan jo siellä harjoittelukouluissa kyllä näin, mikä se kuvio on. Kertaakaan en nähnyt tilannetta jossa viaton ja hento adhd-poika on aiheettoman hyökkäyksen kohteena, vaan yleensä sitä ns kiusaamista edelsi ainakin puoli tuntia täysaikaista opetuksen ja muiden häirintää. Ravataan, paiskotana, heitellään, huudellaan, tökitään, hörötelläänm ravataan vessassa, kaadetaan tuolia, maataan lattialla, kahlihdutaan patteriin, mölistään... sitten jollakulla palaa hermo ja uhriutuminen alkaa.
Eikö siellä sinun opekoulutuksessasi opetettu että tuo kuvaamasi käytös on neuropsykiatrista oireilua? Onko mielestäsi todella niin että on ok kiusata muista poikkeavaa lasta, oma vikansa kun häiritsee muita sillä poikkeavuudellaan. Oletko mielestäsi sopiva työhösi?
Kasvattakaa ne lapsenne. Adhd my ass.
Vierailija kirjoitti:
No minun lapseni ei häiritse opetusta, kun opettaja terapeutin ehdotuksesta järjestänyt niin, että lapsi voi esim. makoilla patjallaan/nojatuolissaan luokan perällä, lukea muita kirjoja, rakennella legoilla tms. Ongelma tulee, kun lapsi hermostuu jatkuvasta haukkumisesta ja kiusaamisesta (heitellään hänen reppuaan, hattuaan tms., piilotellaan tavaroita jne.)
ap
Makoilee patjallaan, rakentelee legoja? Kesken oppitunnin? Eikös tollanen kuuluis sairaalakouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä vammaiseksi tai idiootiksi haukkuvia ei poisteta luokasta?
Minne ne voitaisiin poistaa?
Ei helvetti miten paska baitti. mene pois trolli.
Vituttaa tämä, että se on varmasti kiusatun syy kun kiusataan. Erityislapsi tai ei niin suurimman osan ajasta kiusataan ihan vain huvin vuoksi. Kun on niin hauskaa mollata toista esim. ulkonäöllisestä syystä tai vaikeuksista oppia yhtä nopeasti kuin muut. Päät pois sieltä perseistä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minun lapseni ei häiritse opetusta, kun opettaja terapeutin ehdotuksesta järjestänyt niin, että lapsi voi esim. makoilla patjallaan/nojatuolissaan luokan perällä, lukea muita kirjoja, rakennella legoilla tms. Ongelma tulee, kun lapsi hermostuu jatkuvasta haukkumisesta ja kiusaamisesta (heitellään hänen reppuaan, hattuaan tms., piilotellaan tavaroita jne.)
ap
Makoilee patjallaan, rakentelee legoja? Kesken oppitunnin? Eikös tollanen kuuluis sairaalakouluun.
Ja lisäksi lapsella on tapana menettää hermonsa ja käydä toisten oppilaiden kimppuun. Ei todellakaan kuulu normaaliluokkaan.
Kiittämätön luuska "ETTE TIEDÄ NORMAALILASTEN VANHEMMAT YHTÄÄN MITÄÄN, EI LOHDUTA KUN SANOTTE ETTÄ YRITÄ JAKSAA".
Jälkiabortti.
Koulu on lapsen työpaikka, jota ei edes ole päässyt valitsemaan.
Miltä teistä tuntuisi, kun työpaikallanne joku leikkisi sohvalla palikoilla mölisten omiaan ja itse yritätte keskittyä omiin hommiinne?
Kumman paljon sympatiaa tälle EritysLapsen äidille. Mistä tiedätte, mitä on vetänyt raskausaikana, että näin on päässyt käymään?
Ja oli miten oli, ei muiden siitä pidä kärsiä.
Niin minkä ikäisestä on kyse? Jo vuosia ollut koulussa, mutta leikkii legoilla ja lepäilee kesken tunnin? Saavatko kaikki lapset leikkiä ja maata sohvalla tunnilla? Jos eivät saa, en ihmettele, että heitä harmittaa. Ja harmi, että elämässä ne sosiaaliset taidot ovat kuitenkin paljon tärkeämpiä kuin akateemiset taidot.
T: ope
Mulla ei ole erityislapsia mitään vastaan. Uskon että se on raskasta.
Vierailija kirjoitti:
ap
Tuollaistako nykypäivän kouluissa on? Että jos ei jaksa kiinnostua opetuksesta, voi vaikka pötkötellä kirjojen ja legojen kanssa? Kas kun ei pleikkaria ole hankittu viihdykkeeksi.
Jos lapsi ei pysty seuraamaan opetusta, hänen paikkansa ei ole ns. tavallisessa luokassa. Jos paikkaa ei löydy erityisluokalta tai pienryhmästä, niin kotiopetukseen sitten.
Miettikää vastaavaa tilannetta työpaikalla: mitä sanoisitte, jos työkaveri menisi taukohuoneeseen vaikka pelailemaan kännykällä, kun nyt just ei oikein jaksa tota työtä?
Onko ap:lla tullut mieleen, että kaikista järjestelyistä ja terapioista huolimatta lapsi ei välttämättä pysty koskaan elämään itsenäisen aikuisen elämää?
Olen ollut lapseni omaishoitaja siitä saakka kun hän oli ihan pieni ja lapsellani on kyllä kolme virallista diagnoosia. Mistähän joku kirjoittaja keksi, ettei lapsellani olisi virallisia diagnooseja...
ap
Numero 114! Oletko lukenut tekstejä, lapsi saa kaikista aineista kympin, on todettu erityisälykkääksi, oppii ja muistaa kaiken välittömästi. Ehkä ne tavislapsetkin voisivat rakennella legoilla tms. etteivät pitkästy, jos osaisivat kaiken välittömästi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tuollaistako nykypäivän kouluissa on? Että jos ei jaksa kiinnostua opetuksesta, voi vaikka pötkötellä kirjojen ja legojen kanssa? Kas kun ei pleikkaria ole hankittu viihdykkeeksi.
Jos lapsi ei pysty seuraamaan opetusta, hänen paikkansa ei ole ns. tavallisessa luokassa. Jos paikkaa ei löydy erityisluokalta tai pienryhmästä, niin kotiopetukseen sitten.
Miettikää vastaavaa tilannetta työpaikalla: mitä sanoisitte, jos työkaveri menisi taukohuoneeseen vaikka pelailemaan kännykällä, kun nyt just ei oikein jaksa tota työtä?
Onko ap:lla tullut mieleen, että kaikista järjestelyistä ja terapioista huolimatta lapsi ei välttämättä pysty koskaan elämään itsenäisen aikuisen elämää?
Mitäpä, jos sinä opettelisit lukemaan, ennen kuin kommentoit. Ap kertoi tuolla, että hänen lapsensa on luokan paras, ja ongelma ei ole oppiminen, vaan ehkä pikemminkin se, että hän saa tehtävät tehtyä ja oppii asiat paljon nopeammin kuin muu luokka.
ohis
Se on kovaa olla kuningataräidin nero prinssi tavisrahvaan seassa...
Vierailija kirjoitti:
Numero 114! Oletko lukenut tekstejä, lapsi saa kaikista aineista kympin, on todettu erityisälykkääksi, oppii ja muistaa kaiken välittömästi. Ehkä ne tavislapsetkin voisivat rakennella legoilla tms. etteivät pitkästy, jos osaisivat kaiken välittömästi.
ap
mutku mutku aona erityislapset on niitä hitaita ja oppimisongelmaisia... tämä ennakkoluulo kuulta monien ketjun kommentoijien kirjoituksista.
Meidän normaalilasten normaaliluokalla oli alakoulussa käytössä pulpettikirjat. Niitä sai lukea, kun sai tehtävät tehtyä. Tai sai piirtää.
Joten ei se nyt OIKEASTI ole mitenkään poikkeavaa, että nopeasti tehtävät selvittävälle annetaan lupa tehdä hiljaa ja muita häiritsemättä asioita.
ohis
Jos tämä lapsi on niin huippuälykäs ja nopea oppimaan, niin eikös hänet pitäisi siirtää jonnekin ylemmälle luokalle, varmaan tylsistyy siellä tyhmien tavisten seurassa.
Jos etenee nopeammin kuin muut, voi opsikella ylöspäin. Ja ainahan voi hypätä luokan yli.
Meillä kuopuksella on omat vaikeammat tehtävät neljässä aineessa. Ja esikoinen teki jo eskarissa kakkosen matikan. Nyt tekee yläkoulussa lukion enkun. Naapurin tyttö hyppäsi suoraan ekalta kolmoselle.
Ei siihen legoja tarvita.
Trollihan tuo ap on ja mammat innolla mukana :D
Uskotteko oikeesti, että terapeutin suosituksesta luokkaan saisi tuoda legot ja makoilla leikkimässä niillä? Eiköhän oikeasti huippuälykkäälle nerolle keksittäisi kehittävämpää puuhaa.
Provon viihdearvosta 3/5.