Ryhmätyöt yliopistossa - kamalin opiskelumuoto ikinä
Joo, toki niistä on hyötyäkin - yhteistyötaitoja on tärkeää harjoittaa opiskelivaiheessa, jotta ne sujuisivat sitten työelämässä. Mutta kyllä ne aiheuttavat myös paljon hankaluuksia, varsinkin kun niitä toteutetaan joka helvetin kurssilla.
Avaudun aiheesta: ryhmiä ei koskaan arvota, vaan kaikki hakeutuvat samoihin ryhmiin parhaiden kavereiden kanssa. Sitten kun töitä joutuukin yllättäen tekemään jonkun muun kanssa, heittäydytään hankaliksi ja osoitetaan mieltä. Itsehän jouduin samaan ryhmään hyvin epämotivoituneen tyttöporukan kanssa joka samantien ilmoitti, että paskaakaan ei kiinnosta, ja koko homma tullaan tekemään vasemmalla kädellä.
Lopputulos on se, että yhteinen esitys on aivan järkyttävää epätieteellistä kuraa - ei vastaa tehtävänantoa, ja on yläaste-esitelmien tasoa - jopa huonompi. Sisältää kielioppivirheitä ja yksinkertaisesti huonoa suomen kieltä. Mua hävettää mennä esittämään tuollainen yliopiston opettajalle ja muulle ryhmälle. Muu porukka jyräsi ylitseni, ja jouduin antamaan periksi, koska en halunnut alkaa tapella. Ärsyttää myös saada huono arvosana toisten hölmöilyjen takia.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu ihan resursseista. Ei yksinkertaisesti ehdi tarkistaa monia satoja töitä. Olen amk-ope, jossain periodissa on 200-300 opiskelijaa. Jos jokainen tekisi tentin ja yksilötehtävän tai kaksikin, niin....
En tiedä, miten amk:ssa on määritelty opettajien työaika, mutta esittämäsi arvioitavien töiden määrä ei ole mitenkään poikkeuksellinen lukio-opettajalle ainakaan kielissä. Lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opettajalla on tyypillisesti kolme opetusryhmää jaksoa kohden, yhteensä näillä kursseilla on opiskelijoita isossa lukiossa noin sata. Kullakin kurssilla tehdään 3-5 arvioitavaa työtä. Yhteensä siis kuuden viikon jakson aikana opettaja tarkistaa ja arvioi noin 400 työtä. Tähän päälle tulevat tietysti ylioppilaskokeet, mikä omassa oppilaitoksessani tarkoittaa 150-200 tekstiä vuodessa kullekin opettajalle (neljä tekstiä kokelasta kohden). Ylioppilaskokeet osuvat kuusijaksojärjestelmässä ensimmäiseen ja neljänteen jaksoon ja yleensä vielä koeviikkojen kanssa päällekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on päinvastoin ollut todella helppoa muodostaa vaihtelevat parit, en ole huomannut, että kukaan koskaan jäisi yksin ja hommat on tehty yllättävän hyvin. Ryhmätöistä en minäkään pidä, aikataulujen sopiminen on turhauttavaa, mutta näköjään meillä on kyllä huomattavasti parempi tilanne noin muuten!
t. Käpistelijä
Niin ette te ikinä huomaa yksin jääviä. Pariohjelmointitehtävien osalta piti lyödä hanskat tiskiin, kun paikalle tuli vain pariutuneita opiskelijoita
t. ex-käpistelijä
Opettajat käyttävät ryhmätöitä siksi, että päästävät itsensä helpolla. Ei tarvitse valmistella pitkiä luentoja ja asettaa itseään alttiiksi osoittamalla, mitä tietää ja mitä ei.
Mitä opiskelet? Onko tuollaiset ryhmätyöt toisilla aloilla yleisempiä kuin toisilla?
Itse kammoan ryhmätöitä voimakkaasti ja haluan tietää mitä opiskelualoja mun ei kannata edes harkita, vai onkohan tällaiselta nössöltä jokainen vaihtoehto ehdottomasti pois suljettu.
Kannattaa vaihtaa AMK:hon. Siellä tehdään eikä meinata.
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä vähemmän ryhmätöitä?
Itse inhoan ryhmätöitä ja myös inhoan liian käytäntöpainoitteista oppimista. Tykkään teoriasta, passiivisesta kuuntelemisesta ja asiaa itsekseni esim. kirjasta opettelemisesta. Inhoan asiasta keskustelua, muille selittämistä ja kysymysten esittämistä. Missä tällainen onnistuu?
Vapaamatkustajat pitää potkia heti pihalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä vähemmän ryhmätöitä?
Itse inhoan ryhmätöitä ja myös inhoan liian käytäntöpainoitteista oppimista. Tykkään teoriasta, passiivisesta kuuntelemisesta ja asiaa itsekseni esim. kirjasta opettelemisesta. Inhoan asiasta keskustelua, muille selittämistä ja kysymysten esittämistä. Missä tällainen onnistuu?
Ei ole enää nykyaikaista opiskelua tuo tuollainen. Nyt pitää reflektoida. Kaikki oppimansa.
Itse en tehnyt yliopistossa ainuttakaan ryhmätyötä.