Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun mielenterveyspotilasta ei auteta?

Vierailija
19.03.2017 |

Kiitos sinulle jos jaksat lukea tämän ja vielä enemmän, jos annat konkreettisia neuvoja tilanteeseemme...

Tilanne on se, että avopuolisoni on kipeästi hoidon tarpeessa. Masennus ja paniikkihäiriö on todettu jo nuorella iällä, mutta sairauksien hoitaminen jäi silloin puolitiehen. Nyt opiskelee ja on työelämässä, ja mainitut sairaudet ovat puskeneet taas pintaan... hän on selvästi alakuloinen, huutaa enemmän, ei muista tai jaksa mitään ja töissäkäynti koettelee sietorajoja.

Avopuoliso hakeutui hoitoon viime vuonna minun pyytäessäni (aluksi ei itse edes uskonut että apua saa, koska ei teininäkään saanut. Kynnys hoitoon hakeutumiseen uudelleen oli suuri), kun meno alkoi käymään mahdottomaksi kotonaan ja näin miten suru ja alakulo oikein hyötyivät hänestä... no, hakeutui lääkäriin, ja jo alku oli kivinen.

Peruslääkäri vetosi koko ajan puolison kilpirauhasen vajaatoimintaan, että se aiheuttaa masennusta. Ei meinannut kuunnella. Lopulta, avopuolison vängättyä, antoi lääkkeet ja sanoi että soita itse mt-toimistoon.

Hän soitti mt-toimistoon, sai ajan. Tähän päivään asti hoitaja ei ole muuta tehnyt kuin myötäillyt ja sanonut asioita jotka eivät varmasti masentuneen korviin kuulosta muilta kuin valeilta. Esimerkiksi puoliso sanoo: "Tuntuu etten osaa mitään, olen surkea". Hoitaja vastaa: "kyllä sinä osaat vaikka mitä". Tiedän että mt-hoitajan tehtävä ei ole sen kummempaa kuin jutella potilaille, mutta avopuoliso ei halua turhaa lätinää joka ei "tunnu" miltään.

Lääkkeet, jotka avopuoliso sai, eivät sopineet hänelle. Mieliala ei 3 kuukauden aikana lähtenyt kohenemaan, hänelle tuli vain "tunteeton olo". Hän sai puhelinajan lääkärille (psykiatrian erikoislääkäri jota on koko hoidon aikana konsultoitu), ja kertoi että lääke ei auta. Ehdotti lääkkeen vaihtamista itse. LÄÄKÄRI EI EDES HARKINNUT. Kuulin keskustelun, olin samassa huoneessa. Lääkäri sanoi vain " ulkoile joka päivä 20 minuuttia, jatka lääkkeen syöntiä". Avopuoliso käy ulkona 3 kertaa päivässä 2 puolen tunnin lenkkiä ja yhden tunnin lenkin koiran kanssa, ja kertoikin sen että käy jo ulkona... "Käy lisäksi vielä 20 minuuttia", sanoi lääkäri.

Olen itse tällä hetkellä psykoterapiassa, ja puolisonikin haluaisi, mutta hän sanoi itse että ei ole nyt voimia tapella saadakseen lähete Kelan tukemana terapiaan... kun kerran lääkkeen vaihtoehdotuskin oli ajanhukkaa. Oman terapiani kanssa oli hirveä tappelu, lääkäri ei halunnut myöntää päätöstä, ja päätöksen sainkin vasta kun vaihdoin lääkäriä...

Ongelma on että miten tukea avopuolison jaksamista? Miten saada hänelle oikeanlaista hoitoa kun tuntuu että kunnallinen mt-huolto ei ole hänestä kiinnostunut?

Anteeksi sekava teksti, tämä asia on vain hyvin vaikea ja akuutti...

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/6 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa yksityiselle lääkärille, niin saa ainakin lääkkeet vaihtoon ja tilanne voi jo paremmilla lääkkeillä lähtee paranemaan. Ja älä vastaa pliis "yksityiseen ei oo varaa".  Yksi käynti noin 60-100 euroa ja nyt vaikka säästämään, niin ensi kuussa on jo tuo raha koossa. Tai vaikka lainaat joltain tai myyt tori.fi sivustolla jotain tavaroitasi/vaatteita, että saat rahat kokoon. Terveys on aina tärkein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli etten osaa auttaa sillä olen itsekin mt-potilas ja ns. hoitopudokas. Kun ei ole terveitä läheisiä ihmisiä niin useimmat sairaat eivät jaksa tapella hoidosta. Ne saavat hoitoa, jolla on joku toinen taistelemassa vieressä tai ovat röyhkeitä ja käyttävät kyynärpää taktiikkaa. Tälläkin palstalla muuten on hankala saada apua oikeisiin ongelmiin. Sen myös sanon. Kyseessä on enemmänkin iltalehtien kommentti/mielipide-palstan jatke.

Vierailija
4/6 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää paikalliseen helluntaikirkkoon, pyydätte sielunhoitoapua, yksityistä keskustelu ja rukoisapua. Kyllä asopua löytyy. Tulkaa uskoon.

Nämä lääkärit ei teistä oikeasti piittaa, tiedetäänhän se, he ovat siellä vain omaa egoaan korottamassa , että saavat paljon palkkaa, ja ylvästellä muiden edessä. Oikea apu tulee uskosta. 

Vierailija
5/6 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on juuri sitä seurausta kun mielenterveyspalveluista leikattiin, et pääse helposti hoitoon.

Vierailija
6/6 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä, että missä kunnassa noin huono hoito?!

Mt-toimiston/psyk pkl:n hoitajakäynnit eivät valitettavasti tuon kummempia ole, niitä kutsutaankin tukikeskusteluiksi.

Ensimmäisenä lähtisin vaatimaan hoitosuunnitelmaa, se on kuitenkin lakisääteinen (pahoittelen, en osaa enempää tästä sanoa) Mene mukaan käynneille ja asiallisen jämäkästi kerro, että mies tarvitsee hoitoa, perustele oireilla. Riippuen hoitavan yksikön resursseista ja käytännöistä, tarjolla voi olla palveluita, joilla tehostaa hoitoa. Hoidolliset ryhmät esim.

Toinen hyvä vaihtoehto on tavata yksityistä psykiatria muutaman kerran, jolloin hän voi kirjoittaa psykoterapialähetteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi