Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuolranantajat, kummalle vuokraisitte asuntonne?

Vierailija
18.03.2017 |

Henkilö A: On hieman uupuneen ja suttuisen oloinen. Hänellä on vakituinen työ, luottotiedot kunnossa ja kaksi lasta. Vaikuttaa hiljaiselta, ei juuri puhu eikä puhise. Katsoo asunnon ja toteaa sen olevan ihan kiva ja olisi valmis muuttamaan kuukauden päästä.

Henkilö B: Siisti, energinen ja ilmaisee avoimesti kiinnostuksensa asuntoa kohtaa. Puhuu paljon, kertoilee myös itsestään. Hän on työtön, luottotiedot kunnossa ja kaksi lasta. Kertoo olevansa työkokeilussa josta saa 9€ korvauksen ja toivoo löytävänsä pian palkkatyön. Olisi valmis muuttamaan kuukauden päästä, mutta olisi halukas ottamaan avaimet vastaan viikkoa ennen virallista muuttoa.(Maksaisi tästä parin päivän vuokran)

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluiten yksinäinen, vanhempi ihminen jolla ei elukoita, vakityö ja luotot kunnossa. Nämä aiheuttavat vähiten harmia ja asunnon kulumista ja viihtyvät pitkään. En suosittele sijoitusasunnoksi kaksiota suurempaa muutenkaan, perheet ovat hankalimpia vuokralaisia.

Mulla toinen sijoituasunto on rivarikolmio. Oikein mukava ja asiansa hoitava perhe asuu siinä. Toki varmasti poikkeuksiakin löytyy. Lemmikit sallin, koska itsekin olen koiranomistaja ja mein eläinihmisten pitää kai siinä vähän pitää yhtä. 

Vierailija
22/59 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mulle suuri vuokranantaja antoi avaimet etukäteen kun vaihdoin asuntoa. Yksikön päällikkö haukkui puhelun taustalla minua idiootiksi jne. mutta pitkän veivauksen ja lukuisten puheluiden jälkeen sain muuttaa minulle sopivampaan asuntoon. En siis koskaan muuttanut edelliseen. Vuokrataso on niin törkeä että asuntoja nytkin useita tyhjillään joten eivät vahinkoa kärsineet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sille, kumpi ottaa asunnon. Nykyään on vuokralaisten markkinat. Harvoilla sijainneilla, harvoihin asuntoihin saa kipailuttaa tulijan. Asuntoja on hyvin tarjolla ihmisille, joilla luottarit ok.

Mulla on ihan päinvastaisia kokemuksia. Tosi paljon hyviä hakijoita molempiin ollut :) 

Vierailija
24/59 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaa parin päivän vuokran ylinmääräistä.(kolmea päivää vastaavan ja toive oli saada avaimet 5-7pv aikaisemmin)

Miksi ei riitä, että saa avaimet kolme päivää aiemmin, jos kolmesta maksaa? Tähän jos saisi kunnollisen vastauksen.

Vierailija
25/59 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaa parin päivän vuokran ylinmääräistä.(kolmea päivää vastaavan ja toive oli saada avaimet 5-7pv aikaisemmin)

Miksi ei riitä, että saa avaimet kolme päivää aiemmin, jos kolmesta maksaa? Tähän jos saisi kunnollisen vastauksen.

Samaa mietin. Siis jos ehdottaa itse että maksaa 3:sta mut on 5-7 aiemmin ni outoo. Itse voisin kyllä sanoa, että ei tarvitse maksaa kuin kolmesta mutta että itte ehdottaa. Yhden ainoan kerran olen antanut avaimet käteen ja vielä 3 viikkoa ennen muuttoa (asunto oli tyhjillään), että vie sinne mitä tykkäät, mutta silloin mun vuokralaiseksi muutti paras ystäväni :) Vieraiden kanssa tuntuis oudolta, jos sanoo hakija että 5-7pvä, joista maksan kolmesta. 

Tulee hassu ajatus, että seuraavaksi ilmoittaa vuokrasta joka on 800, että maksan 500 ja heti käteen ni ollaako sujut :D 

Vierailija
26/59 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluiten yksinäinen, vanhempi ihminen jolla ei elukoita, vakityö ja luotot kunnossa. Nämä aiheuttavat vähiten harmia ja asunnon kulumista ja viihtyvät pitkään. En suosittele sijoitusasunnoksi kaksiota suurempaa muutenkaan, perheet ovat hankalimpia vuokralaisia.

Olen työtön (ollut nyt 8kk), olen työkokeilussa toista kertaa (työkokeilua takana tämän kuluneen 8kk aikana siis 6kk), olen perheellinen, luottotiedot kunnossa, ei mitään vuokran maksu ongelmia, asunnot olen muuttaessa kuurannut lattiasta kattoon, kohtelen aina vuokra-asuntoa kuin kohtelisin omaani. Kotieläimiä ei ole eikä tule (akvaario oli kyllä yhdessä vaiheessa, mutta luovuin siitä kun muutimme asuntoon jossa laminaatti, ettei vahingossakaan tule tärveltyä sitä). Emme ole niitä hiljaisimpia naapureita tietenkään(lapsista tulee ääntä), mutta varmaan ihan ok vuokralaisia vuokranantajalle :) Mutta, ymmärrän pointtisi.

Vierailija
27/59 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on perheasunto annettuna vuokralle, ja täytyy sanoa, että mielellämme vuokrasimme tutun tutulle hieman edullisemmin kuin laitoimme julkisesti ilmoitusta. Sen verran kummallista porukkaa maailmassa on.

Vierailija
28/59 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin. Siis jos ehdottaa itse että maksaa 3:sta mut on 5-7 aiemmin ni outoo. Itse voisin kyllä sanoa, että ei tarvitse maksaa kuin kolmesta mutta että itte ehdottaa. Yhden ainoan kerran olen antanut avaimet käteen ja vielä 3 viikkoa ennen muuttoa (asunto oli tyhjillään), että vie sinne mitä tykkäät, mutta silloin mun vuokralaiseksi muutti paras ystäväni :) Vieraiden kanssa tuntuis oudolta, jos sanoo hakija että 5-7pvä, joista maksan kolmesta. 

Tulee hassu ajatus, että seuraavaksi ilmoittaa vuokrasta joka on 800, että maksan 500 ja heti käteen ni ollaako sujut :D 

Koska ei saa tukia päällekkäisille päiville ja koska on työtön, ei ole paljoa säästöjä. Mutta pystyisi sen 3pv maksamaan ylinmääräistä. Sanoi summan joka siis vastaisi kolmen päivän vuokraa.

Vierailija
29/59 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun esittelen tyhjää asuntoa, niin yllättävän moni vuokralainen on valmis vuokraamaan asunnon seuraavan kuukauden alusta alkaen, mutta avaimet pitäisi mielellään saada samantien, siis jo ennen vakuuden antamista. Kun olisi kiva käydä mittaamassa ikkunat tai lattiat tai kaapit. Tai kun oikeastaan on jo pakattu ja saadaan auto seuraavana viikonloppuna (suunnilleen 14. päivä), niin tuotaisiin tavaroita. Tai halutaan esitellä asuntoa veljelle/siskolle/anopille etukäteen. Kun ehdotan, että tehdään sopimus jo 14. päivä alkaen ja laitetaan maksuun ½ kuukauden vuokra, niin alkaa selittely, että ei haluta olla kahden asunnon loukussa tms.

Vierailija
30/59 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi työttömyys on kauhistus vuokralaista ajatellen. Työtön saa työmarkkinatukea ja asumistukea ja lisäksi vielä toimeentulotukea. Hänellä on varmasti rahaa maksaa vuokra, kun kaikki terveysmenot ja muut yllättävät ja välttämättömät menot saa maksattaa sossulla. 

Etkö ymmärrä, että voi olla pelko siitä, ettei henkilö pidä hyvää huolta asunnosta, kun ei tarvitse itse siitä maksaa? Tietenkin sossun asiakkaissa on ihan kunnollisia ja siistejä ihmisiä, mutta se nyt vaan on totuus, että ihmisillä on ennakkoluuloja.

Vierailija
31/59 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ei saa tukia päällekkäisille päiville ja koska on työtön, ei ole paljoa säästöjä. Mutta pystyisi sen 3pv maksamaan ylinmääräistä. Sanoi summan joka siis vastaisi kolmen päivän vuokraa.

Jahas. No sit hänen pitäis ostaa se mihin on varaa eli ostaa se 3 päivää. problem solved.

Joku tuolla sanoikin osuvasti, ettei ole hyväntekeväisyysjärjestö. Niin mäkin olen sijoittaja enkä hyväntekeväisyysjärjestö ja mun hälytyskellot valitettavasti soi, jos multa pyydetään hyväntekeväisyyttä jo ennen vuokrasopimuksen alkua. 

Vierailija
32/59 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi työttömyys on kauhistus vuokralaista ajatellen. Työtön saa työmarkkinatukea ja asumistukea ja lisäksi vielä toimeentulotukea. Hänellä on varmasti rahaa maksaa vuokra, kun kaikki terveysmenot ja muut yllättävät ja välttämättömät menot saa maksattaa sossulla. 

Etkö ymmärrä, että voi olla pelko siitä, ettei henkilö pidä hyvää huolta asunnosta, kun ei tarvitse itse siitä maksaa? Tietenkin sossun asiakkaissa on ihan kunnollisia ja siistejä ihmisiä, mutta se nyt vaan on totuus, että ihmisillä on ennakkoluuloja.

Ihan yhtälaillahan hänen pitää maksaa kuin muidenkin. Kyllä nuo elämäntapatyöttömät alkkikset erottaa aika helposti tavallisista. 

Vierailija
33/59 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun esittelen tyhjää asuntoa, niin yllättävän moni vuokralainen on valmis vuokraamaan asunnon seuraavan kuukauden alusta alkaen, mutta avaimet pitäisi mielellään saada samantien, siis jo ennen vakuuden antamista. Kun olisi kiva käydä mittaamassa ikkunat tai lattiat tai kaapit. Tai kun oikeastaan on jo pakattu ja saadaan auto seuraavana viikonloppuna (suunnilleen 14. päivä), niin tuotaisiin tavaroita. Tai halutaan esitellä asuntoa veljelle/siskolle/anopille etukäteen. Kun ehdotan, että tehdään sopimus jo 14. päivä alkaen ja laitetaan maksuun ½ kuukauden vuokra, niin alkaa selittely, että ei haluta olla kahden asunnon loukussa tms.

Usein on irtisanomisaika.. pitää kuun loppuun mennessä ilmoittaa ja seuraava kuu vielä maksaa. Asumistukea ei saa molempiin ja sitten pitää olla rahaa maksaa se puolikas omasta taskusta kokonaisena. Itse pyydän aina avaimet 3-5pv aikaisemmin, totta kai maksan takuun sekä ne päivät ensin, mutta jo esittelyssä haluan tietää onnistuuko sellainen järjestely. Haluan aina tuoda itse kaikki särkyvät ennen kuin muuttomiehet tulevat paikalle, siivota asunnon kunnolla, laittaa verhot ikkunoihin ja usein tuon myös jo vaatteet yms liinakamat ja laitan ne jo kaappeihin, niitä on ärsyttävä etsiä 20 jätesäkin seasta kun kaikki on mullin mallin ja on muutosta jo väsynyt :D

Vierailija
34/59 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn voi tällaisina aikoina menettää ihan kuka tahansa lyhyellä varoitusajalla. Ja se että henkilö käy töissä, ei ole 100% takuu vuokran maksulle.

Vierailija
35/59 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein on irtisanomisaika.. pitää kuun loppuun mennessä ilmoittaa ja seuraava kuu vielä maksaa. Asumistukea ei saa molempiin ja sitten pitää olla rahaa maksaa se puolikas omasta taskusta kokonaisena. Itse pyydän aina avaimet 3-5pv aikaisemmin, totta kai maksan takuun sekä ne päivät ensin, mutta jo esittelyssä haluan tietää onnistuuko sellainen järjestely. Haluan aina tuoda itse kaikki särkyvät ennen kuin muuttomiehet tulevat paikalle, siivota asunnon kunnolla, laittaa verhot ikkunoihin ja usein tuon myös jo vaatteet yms liinakamat ja laitan ne jo kaappeihin, niitä on ärsyttävä etsiä 20 jätesäkin seasta kun kaikki on mullin mallin ja on muutosta jo väsynyt :D

No tää on ihan ok, jos maksat ensin vakuuden ja myös ne päivät mitkä asunto on jo hallussasi. Tässä ketjussa on ihmetelty sitä, että joku aikoo maksaa kolmesta ja pitää hallussaan kuitenkin 5-7 ylimääräistä päivää.

Vierailija
36/59 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamala ajatella, että joutuisi itse maksamaan vuokransa tai edes puolen kuukauden vuokran omasta taskusta. Hienoa, että meillä on asumistukijärjestelmä, jonka ansiosta työtön voi vaatia parketin, astianpesukoneen, juuri remontoidun keittiön ja kylpyhuoneeseen lattialämmityksen sekä tietty lasitetun parvekkeen. Kun itse maksaa muutaman euron ja loput kustantaa yhteiskunta, niin on oikeus kauhistella sitäkin, että vuokranantaja ei annakaan asuntoon avaimia ennen vuokrasuhteen alkamista.

Vierailija
37/59 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tää on ihan ok, jos maksat ensin vakuuden ja myös ne päivät mitkä asunto on jo hallussasi. Tässä ketjussa on ihmetelty sitä, että joku aikoo maksaa kolmesta ja pitää hallussaan kuitenkin 5-7 ylimääräistä päivää.

Mutta en silti ymmärrä muuten, miksi ei vuokrasopimusta voi aloittaa noina päivinä kun menet sinne, jos kuitenkin maksat niistä? Mun pitää maksaa niistäkin vero kuitenkin ja turvallisempaa mullekin, että sinä päivänä kun menet sinne, mulla on vuokrasopimusvahvistus siitä, että asunto on sinun hallinnassasi.

Vierailija
38/59 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralaisbisnes sucks. Anopilla oli iso kasa vuokra-asuntoja, ihan isoissa kaupungeissa, hyvällä paikalla. Kyllästyi niin täysin ja myi kaikki. Nyt nauttii osingoista, eikä tarvi eväänsä liikauttaa, kun rahaa tulee tilille kerran vuodessa iso kasa. Vuokralaisissa on niin paljon ongelmatapauksia ja sitten vuokralaisen oikeudet on aivan liian hyvät. Jotkut luuserit tietää oikeutensa liiankin hyvin ja pystyvät tekemään kiusaa uskomattomia aikoja. Lopetetaan vaan vuokramaksu, sitten luvataan muuttaa pois, jo antaa anteeksi esimerkiksi 3kk:n vuokrat ja ei tule luottotieto merkintää. Ellei suostu, aletaan tapella oikeudessa. Luuseri saa ilmaisen asianajajan, ei saada kiinni tiedoksiantoa varten, uhkaa tuhota asunnon jne. Kun päätös tulee häädöstä, niin ei sitä häätöäkään ihan just saa, kun ei vaan muuta. Ja aina voi vielä valittaa, vedota olosuhteisiin ja pitkittää sitä viimeistäkin tilannetta. Eräs vuokranvälittäjä sanoi, että hankala vuokralainen voi pelata vuodenkin aikaa tuon pelinsä kanssa, joten suositti hyväksymään 3kk:n maksamattomat vuokrat ja sopuratkaisun. Tuhoista ei pidätetty takuuvuokrasta. Ja tämä oli vaan viimeinen pisara. Vastaavia lievempiä sankareita tuli useita vuosien saatossa vastaan...

Vierailija
39/59 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraisin henkilölle B. On kuitenkin työkokeilussa eli ei ole tyypillinen kattoon räkijä. Olen kiinnostunut siitä, millaiselle ihmiselle omaisuuteni käyttöön annan ja henkilöstä A ei mitään irti saa kun henkilö B on rehellisemmän oloinen. Avaimet suostuisin antamaan 3 päivää aikaisemmin, maksua vastaan. En tekisi toistaiseksi voimassa olevaa sopimusta, koska ei ole vakituista työtä vaan aloittaisin 6kk määräaikaisella ja jatkoa katsoisimme sen mukaan onko työllistynyt ja hoitanut maksut ajallaan.

Jos oisin työtön ni en lähtis vuokraamaan noin lyhyttä määräaikaista, jos ehtona olisi mun työllistyminen uudestaan sinä aikana, koska jos en työllisty, pitäisi lasten kanssa etsiä uusia koti suurin piirtein heti kun on asetuttu.

Vastaus kysymykseen. Vuokraisin A:lle, joka on vakitöissä ja rauhallisen oloinen. Kuten edellä ei toistakaan vuokranantajaa niin ei muakaan kiinnosta sillä tavalla, tai ole oikeuttakaan kuulla, vuokralaisen sielunelämästä, jos on asiallinen työssäkäyvä äiti, joka hoitaa asiansa. En etsi myöskään juttukaveria pimeisiin iltoihin vaan asiansa hoitavaa vuokralaista. Me ei aiota kumminkaan lähteä patikoimaan yhdessä, vaan vuokraan hänelle asuntoni. 

Ei työpaikka ole ehto sille, että jatketaanko vaan se miten on vuokransa maksanut. Säännölliset palkkatulot ovat vain ehto toistaiseksi voimassa olevalle sopimukselle, totta kai sopimusta jatkettaisiin määräaikaisena, vaikka vuosi jatkossa kerrallaan jos töitä ei ole saanut!

Vierailija
40/59 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamala ajatella, että joutuisi itse maksamaan vuokransa tai edes puolen kuukauden vuokran omasta taskusta. Hienoa, että meillä on asumistukijärjestelmä, jonka ansiosta työtön voi vaatia parketin, astianpesukoneen, juuri remontoidun keittiön ja kylpyhuoneeseen lattialämmityksen sekä tietty lasitetun parvekkeen. Kun itse maksaa muutaman euron ja loput kustantaa yhteiskunta, niin on oikeus kauhistella sitäkin, että vuokranantaja ei annakaan asuntoon avaimia ennen vuokrasuhteen alkamista.

Anteeksi mutta työssäkäyvänä, pieni paikkaisena saan hieman asumistukea ja kyllä se on kamalaa jos pitäisi esim. 400€ repiä tyhjästä. Ja 800€ vielä seuraavasta kuusta josta saa hieman takaisin sitten n. 4vko päästä kun Kela on asumistuen käsitellyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme