Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 11v ja 8v lasten kanssa vielä jotain

Vierailija
18.03.2017 |

hommaa? Ovatko pieniä vielä?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuanlaittoa, pyykinpesua, läksyjen tarkastusta, siivoamista, kotitöihin opetusta, harrastuksiin kuskausta, vanhempianiltoja, mokkapalan leivontaa eikä tuon ikäisiä kauhean pitkäksi aikaa voi yksin, kaksinkaan jättää esim yön yli.

Vierailija
2/31 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on ehkä pieni suvantovaihe ennen kuin teini-ikä tärähtää päälle. Lisäksi koulussa asiat alkavat vaikeutua ihan urakalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ovat isoja jo. Luulisi arjen helpottavan.

Vierailija
4/31 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä poika 10v ja lähes joka ilta ja vkonloppu menee futisharrastuksen perässä. Treenejä 3-4 kertaa viikossa ja matsit siihen päälle. Tänäänkin ollaan menossa turnaukseen ja siellä menee vähintään kuusi tuntia.

Vierailija
5/31 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no se vaipan vaihto, syöttäminen, pukeminen ja muu selkeästi vauva/taaperoikään liittyvä huolto jää pois, mutta ei tuon ikäiset lapset vielä itsenäisesti asu ja aika harva vielä olennaisesti osallistuu kotitöihin. Mutta onhan se tietty helpompaa kuin pienempien kanssa, voivat olla joskus jopa keskenään.

Vierailija
6/31 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 jatkaa...

Ennenkuin joku takertuu tuohon kotityöosioon ("kyllä meillä on jo 6-vuotiaasta sitä ja tätä...") Tarkoitan, että _usein_ tuossa iässä se lasten kotitöihin osallistuminen vaatii vanhemmalta yllättävän paljon. Pitää näyttää kädestä pitäen ja osata rakentavasti neuvoja ja ohjata.

Vierailija
7/31 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 8v on vasta ekalla, ei ole mitenkää iso vielä.

Vierailija
8/31 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 11v on pieni myös.

Vierailija
9/31 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meillä poika 10v ja lähes joka ilta ja vkonloppu menee futisharrastuksen perässä. Treenejä 3-4 kertaa viikossa ja matsit siihen päälle. Tänäänkin ollaan menossa turnaukseen ja siellä menee vähintään kuusi tuntia.

Saako lapsi lopettaa harrastuksen, jos haluaa?

Vierailija
10/31 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On heidän kanssa kaikenlaista.

Vierailija
11/31 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oioi. Lapsessa on kova homma sen 20 vuotta että heistä kasvattaa itsenäisiä, pärjääviä ja onnellisia yhteiskunnan osasia.

Vierailija
12/31 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hommaa? Ovatko pieniä vielä?

Ovat. Pieniä ovat.

Vierailija
13/31 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastukset, koulujen ja läksyjen ohjaus, kaverisuhteet. Tuon ikäisille suositellaan vielä iltasatuja.

Vierailija
14/31 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, mitä. Esim. Leireillä ovat jo isojen ryhmässä ja ihan normi puhekielessäkin puhutaan isoista ja esi-teineistä.

Vierailija
15/31 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin apteekissa ja sielläkin oli puhe isosta lapsesta kun 10v lääkettä hain.

Vierailija
16/31 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kotona ei saa olla 10v kanssa jos se on kipeä, pitää olla yksin päivän.

Vierailija
17/31 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-vuotias ei tod ole esiteini ja ihan lasten ryhmiin kuuluu. 11-vuotias on esiteini, mutta lasten ryhmissä monissa leirikouluissa vielä.

Vierailija
18/31 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruuanlaittoa, pyykinpesua, läksyjen tarkastusta, siivoamista, kotitöihin opetusta, harrastuksiin kuskausta, vanhempianiltoja, mokkapalan leivontaa eikä tuon ikäisiä kauhean pitkäksi aikaa voi yksin, kaksinkaan jättää esim yön yli.

Tärkeimmät unohtui: läsnäolo, ajan ja huomion antaminen lapsille, itsetunnon vahvistaminen, elämysten ja kokemusten jakaminen, sosiaalisten taitojen jatkuva vahvistaminen. 

Vierailija
19/31 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin apteekissa ja sielläkin oli puhe isosta lapsesta kun 10v lääkettä hain.

Voidaan puhua joo isosta lapsesta, mutta pidetään nyt kuitenkin se paino sanalla lapsi. Ton ikäiset on todellakin vielä lapsia ja tarvitsee vanhempien tukea ja opastusta monessa asiassa.

Vierailija
20/31 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse yllätyin että ei ne huolet/vahtaaminen/hoitaminen katoa mihinkään, ne vain muuttaa muotoa. Akuutti hoitaminen (vaipanvaihto, pahimmat lastentaudit, jne) on tietenkin poissa, tilalla on jatkuva säätäminen joka asiasta. Lapset myös tappelee enemmän keskenään, joten jotain aktiviteettia on keksittävä. Se taas meinaa harrastuksiin kuskaamista.  Joten omaa aikaa ei edelleen ole! Itse olen aikalailla väsynyt ja rikki tähän vaiheeseen, omat lapset 5 ja 7. En usko että tilanne ainakaan helpottuu parin vuoden päästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän