Miten itse toimisit tällaisessa huonon ilmapiirin työpaikassa?
Saapuisit uutena työpaikkaan, jossa on lisäksesi 4 muuta kanssasi samaa työtä tekevää ihmistä. Huomaat heti, että ilmapiiri ei ole ihan kohdillaan...
- Maija hakeutuu seuraasi, mutta pian huomaat, että hän yrittää sysätä ikävimmät työt sinulle ja haluaa sinusta ihmisen, johon voi purkaa paineitaan tekemällä pientä kiusaa, tiuskimalla, alistamalla ja sulkemalla seurasta kun paikalla on muitakin... ja puhumalla sinulle jatkuvasti huolistaan, yrittämällä että sinä ratkaiset ne.
- Sari pitää koko työporukan varpaisillaan olemalla jatkuvasti pahantuulinen, äyskivä, valittaa kaikesta ja huutaa muille työntekijöille. Etsii muista virheitä. On itse kovaäänisesti äänessä, muttei siedä samaa muilta. Sari pistää myös sinut välittömästi aisoihin huutamalla ja puuttumalla kaikkiin sanomisiisi. Jos olet samaa mieltä hänen kanssaan, hän antaa hiljaisen hyväksyntänsä.
- Kaisa näyttää päällisin puolin olevan hiljainen, tunnollinen ja juttelevan normaalisti silloin tällöin muille. Jonkin ajan kuluttua sinulle selviää, että Kaisa käy jatkuvasti pomon luona valittamassa muista ja muiden tekemisistä ja kaveeraamassa pomon kanssa. Mikään mitä sanotaan, ei jää pomolta kuulematta, kiitos Kaisan.
- Tiina on oikeasti kiltti ja tunnollinen, mutta selvästi alistuva tai alistettu. Hän on ollut pitkällä sairaslomalla työuupumuksen takia ja koska "hänellä on ollut ongelmia työpaikan ihmissuhdekemioissa, ongelmia tulla toimeen muiden kanssa työpaikalla". Tiina suhtautuu sinuun varovasti, ei avaudu asioistaan tai ajatuksistaan, on kaikesta "samaa mieltä" Sarin kanssa.
- Paikan esimies vaikuttaa olevan hymistelevä tossukka, joka on selkeästi Sarin ja Kaisan kannalla asioissa,
kertoo heille kaikki uudistukset ja muut asiat ensin kysyen heidän mielipidettä. Esimies ei arvosta Tiinaa tai Maijaa kovinkaan paljoa.
Huomaat tilanteen. Mikä on sun taktiikkasi selviytyä ko. työpaikassa?
Kommentit (38)
Asialinjalla päivä kerrallaan ja koko ajan hakemukset vetämässä muualle.
Melkein kuin mun työpaikka!! Teet vaan työt hyvin ja piste. Jotain sekin varmasti haittaa, mutta jätä omaan arvoon.. mitäpä muuta osaisi sanoa. Stemppiä!!! Varsinkin Sarin kanssa...
Oikeastiko aikuiset ihmiset huutavat toisilleen töissä?
Olen ollut useassa kymmenessä työpaikassa 35v pitkän työurani aikana, eikä koskaan missään kukaan ole huutanut. Ja ihan paskaduunejakin olen tehnyt.
Hmm...
Maijalle olisin ystävällinen, mutta etäinen. Juttelisin takaisin, kun hän juttelisi minulle. Mutta sillain neutraalisti ja välttäen kertomasta paljoa omista asioistani. Jättäisin joko huomiotta selkeät väärinkohtelut tai sitten puuttuisin niihin kysymällä tarkennusta ja perusteluja.
Sarin kanssa olisin mahdollisimman vähän tekemisissä. Olisin hiljaa ja keskittyisin töihini ja en vääntäisi ja vänkäisi mistään Sarin kanssa.
Kaisan kohdalla normaalit moikkailut, työasioiden hoitamiset. Hänen kanssa kanssakäyminen voisi olla ihan ok, kunhan varoo sanomasta mitään pomon korville sopimatonta.
Tiinalle olisin ystävällinen ja hän voisi olla ihminen, jolta helpoiten esim. pyytäisin neuvoa sitä tarvitessani. En kuitenkaan liittoutuisi yksiin Tiinankaan kanssa, kuten en muidenkaan.
Kaikille normaalit heipat ja moikat ja silloin tällöin sana tai pari.
Hyvä esimerkki naisvaltaisesta työpaikasta koska tuotahan se on ihan joka paikassa.
Mikä kumma meitä naisia oikein vaivaa kun noin käyttäydytään?
Teen omat työni ( jos on ongelmaa siitä, mitkä on omia töitä, pyydän työnjaon kirjallisena) ja käyttäydyn asiallisen kohteliaasti kaikkia kohtaan. Pidän henkilökohtaiset asiat itselläni ja jutteken vain töistä ja säästä. Hankin työpaikan ulkopuolisen harrastuksen.
Tunteet ei kuulu työpaikalle. Töissä tehdään töitä ja käyttäydytään asiallisesti. Kenenkään ei tarvitse sietää toisen huonoa käytöstä. Jos joudut raivokohtauksen tai muun etäasiallisen käytöksen todistajaksi tai kohteeksi niin poistu tilanteesta välittömästi. Voit todeta ystävällisesti mutta tiukkaan äänensävyyn että käytöksesi on asiatonta keskustellaan kun olet rauhoittunut. Tällä tyylillä selviät missä tahansa työyhteisössä.
Minulle ei tähän päivään mennessä ole kukaan huutanut työssä, eikä huuda! Ja niitä työpäiviä ja -paikkoja on ollut aika paljon.
Itsestä ja omasta asenteesta se riippuu, miten antaa itseään kohdella. Olen ollut työpaikassa, jossa esimies oli kuulemma huutanut alaisilleen. Jo etukäteen olin päättänyt, että jos mulle huutaa, soitan 112 että hakekaa pois, tuo on vaarallinen.
Käytännössä (juuri edellä mainitussa paikassa) olin "Tiinan" tukena piittaamatta niistä muista, ja jonkun verran "Maijankin". Mutta minä olenkin niin monessa liemessä keitetty, että pystyn olemaan piittaamatta siitä, että joku "Sari" tekee kaikkien elämän vaikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä esimerkki naisvaltaisesta työpaikasta koska tuotahan se on ihan joka paikassa.
Mikä kumma meitä naisia oikein vaivaa kun noin käyttäydytään?
Tule mun töihin, pohditaan usein miksi meillä on hyvä ilmapiiri, miksi meille aina löytyy sijaisia, miksi meiltä lähdetään vain opiskelemaan tai äitiyslomalle. Kaikki naisia ja vanhainkoti.
Hyvä esimies, asiat puhutaan suoraan, mutta kauniisti, syyllisiä ei etsitä, jokainen saa mäkättää epäkohdista, mutta jokainen joustaa, ymmärretään että asiat voi tehdä toisin, ikä niinkuin 30v on tehty.
Ihan perussettiä työpaikoilla aina ollut ja tulee olemaan, etenkin jos useampi henkilö tekee samaa työtä.
Näitä on nähty kyllä miesvaltaisissakin työpaikoissa. Miehet liittoutuvat yleensä yhteen, naiset enemmän harrastavat tätä hajoita ja hallitse-tekniikkaa. Tuollainen paikka vaatisi vahvan esimiehen. Itse tekisin myös vain ja ainoastaan työni, ja lähtisin heti kun mahdollista muualle töihin.
Alkaisin parantamaan työpaikan ilmapiiriä sanomalla hyvää huomenta jokaiselle ja hei, ja kiitos päivästä päivän jälkeen, huolimatta siitä tuleeko mitään vastakaikua keneltäkään. Näin minä kohtelen työkavereita ja näin minua kohdellaan. jos ei ota sujuakseen, pärjäilköön ilman minua, saan parempaakin. Työt tehdään kunnolla kahvilla kerätään voimia, ja pidetään roti yllä. Jos joku alkaa veemäillä, sanon hei mua ei kiinnosta sun aggressio, ole asiallinen mua kohtaan niin mäkin olen sua kohtaan. Kyllä se siitä ajan kanssa ehkä paranee meno, tai sitten ei. voin vain tehdä osani. kuten jokainen.
Olen itse tosi herkkä kaikelle tuollaiselle. Varmaan taktiikkani olisi irtisanoutuminen, koska ihmiset eivät muutu.
Jos tilannetta ei olisi mahdollista korjata, irtisanoutuisin. Työpaikka ei ole omanarvontunnon menettämisen arvoinen.
Lähtisin vittuun tai sitten rupeaisin riehumaan kahvihuoneessa joku iloinen päivä ja joku ämmä sais turpiinsa.
Ihan oikeasti naiset. Vähän yritystä parantaa työilmapiiriä! Se ei ole kenenkään etu jos töissä on paska tunnelma. Varsinkin kaikki Sarit ja Kaisat, ryhdistäytykää!
Vierailija kirjoitti:
Jos tilannetta ei olisi mahdollista korjata, irtisanoutuisin. Työpaikka ei ole omanarvontunnon menettämisen arvoinen.
Itse sanoisin myös noin. Pahimmassa tapauksessa toivut pitkään työpaikan aiheuttamista traumoista. Ihmiset eivät muutu ja valitettavasti nämä Sarit jatkavat tyyliään, mutta herkemmät uupuvat.
Puhuisin esimiehelle, miten koen ilmapiirin tiimissä ja ehdottaisin, että tilanteeseen lähdetään etsimään yhdessä ratkaisuja. Tarvittaessa sen jälkeen olisin yhteydessä esimiehen esimieheen, HR:ään tai työterveyteen jos esimies ei lähde edistämään asiaa.
Jokaisen työntekijän on tosin panostettava ja kannettava vastuu että jotain muuttuu.
No työpaikan pelisäännöt puuttuu. Huutaminen ei muuten ole hyväksyttävää käytöstä missään työpaikassa ja siitä saa yleensä vähintään varoituksen. Olen 40 alaisen lähiesimies, ja yhdessäkään yksikössä ei esiinny huutamista.
Vetäytyisin omiin oloihini ja hoitaisin työni. En suoranaisesti tietenkään välttelisi kontaktia muihin, mutta en ottaisi kantaa mihinkään, en toisi mitään yksityisasioitani töihin ja varsinkin en liittoutuisi kenenkään kanssa.
Tuo on sen verran epäkonkreettista touhua, ettei siinä ole mitään "kissaa" oikein nostettavaksi pöydälle.