miksi hoitajat eivät auta?
Olen sairaalassa töissä. Kauheaa kuunnella kun potilas pyytää apua "miksi kukaan ei auta?"
Miksi?
Kommentit (56)
Eikö kotihoidossa hoitajat pidä osastopalavereita tms. jossa käsitellään asiakkaiden asioita ja mm. sitä kuntoutusta.
Yhteisesti sovittuihin pelisääntöihin on sopeuduttava, jos mummo kykenee tekemään itse aamupalan niin sen hän tekee, ja kaikki hoitajat siihen mukaan niin ettei kukaan sitä tee hänen puolestaan. Kyllä nää jotkut vanhukset osaa, jaottelee hyvät ja huonot hoitajat. Hyvät
on tietenkin niitä jotka tekee kaiken puolesta eivätkä koskaan kyseenalaista ja huonot haukutaan näille hyville.
Yhteisesti sovitut kuntoutusasiat olisi tarpeen niin moneen paikkaan!
Mutta vaikka olisi yhteisesti sovittu niin silti näitä "paapojia" löytyy. Pelätään vanhusten kaatumisiakin niin että siirretään suoraan sängystä pyörätuoliin vaikka kykenisi rollan avulla kävelemään ainakin 5 metriä.
Meidän osastolla katetaan pöydät ja voidellaan leivät ja annetaan valmis ruoka naaman eteen vanhuksille, joista 80% kykenisi tekemään ton kaiken itse.
Olen asiaa kritisoinut ja omassa vuorossa, keittiötyöntekijän puuttuessa, pyytänyt heitä jotla pystyy niin hakemaan ruoan itse ja voitelemaan itse omat leipänsä.
Mutta suurin osa hoitajista ei niin tee, ja vrsinkin keittiötyöntekijän ollessa töissä ei puhettakaan, että hänen rutiinejaan muutettaisiin.
Tämä on mielestäni käsittämätöntä. Aikuisia ihmisiä paapotaan ja passataan kuin olisivat jossain viiden tähden luksushotellissa sen sijaan että ajateltaisiin heidän olevan KOTONAAN!
Kyllä vaatisi suuren asennemuutoksen ihan johtajatasolta lähtien. Esimerkiksi nimi PALVELUtalo saisi poistaa kokonaan, antaa ihan väärän kuvan. Joku kuntoutuskoti tms. olisi parempi.
Vierailija kirjoitti:
Sinä 1,5h ambulanssia odotellut; Ärsyttävää näin hoitajana kuulla että joku ei käytä kuntouttavaa työotetta, eikös tämän pitäisi olla jo itsestäänselvyys? Eli jos asiakas pystyy tekemään aamupalan itse, hän sen myös tekee, kyseessä ei ole aikakriittinen paikka siis. Paapotaankos teidän alueella paljonkin asiakkaita toimintakyvyttömäksi? Yleisesti; Asiakkaan valitus ei välttämättä korreloi hädän kanssa, joskus tervaskanto isäntä kärsii hiljaa kun syöpä syö elimistöä ja vanhapiika mummeli huutaa kun hyeena kun joutuu odottamaan minuutin vessaan pääsyä ja on flunssa päällä. Onnettomuus paikalla ambulanssin henkilökunta huomioi ensimmäiseksi ne jotka ovat hiljaa. Turva-auttajat vastaavat nopeiten äänettömiin hälytyksiin. Miksiköhän? Tätä voi jokainen miettiä. Valtava kipu muuten saattaa tehdä jopa kuiskaamisen mahdottomaksi.
Meillä on 2-3 työntekijää, jotka ovat muumimammoja, jotka passaavat kaikkia. Valitettavasti kotihoito on niin rankkaa työtä, ettei ala houkuttele niitä kaikista loistavimpia opiskelijoita ja työntekijöitä. Silloin voimavaralähtöinen ja kuntouttava työote unohtuu.
Moni epävarma hoitaja myös alistuu asiakkaan haukkuessa huonoksi ja laiskaksi, koska "se Tarja eilenkin teki voileivät ja sinä et vaan viitsi".
Se on harmillista ja minä olen ottanut sen asenteen, että olen sitten paska ja huono hoitaja asiakkaan ja omaisten mielestä, mutta itse tiedän tekeväni työni hyvin.
Meillä esimies on tosi arka, eikä puutu tilanteeseen, joten näillä mennään.
Valitettavasti näitä kusimummoja riittää joka niemenkolkkaan lisääntyvästi. Vinkuvat apua 24/7, eivät muista mitään, eivätkä hahmota todellisuutta. Vierihoitoon ei ole mahdollisuutta eikä käyttää ketään vessassa 5 min välein.
Pahoittelen kielenkäyttöäni, mutta olen väsynyt jatkuviin vaatimuksiin ja päivystyksien/vuodeosastojen yksi iso ongelma ovat nämä nk. kusimummot, jotka vaativat kaikkea tauotta ja niitä akuutisti hoidettaviakin olisi. Akuuttiin tauottoman pissahätään ei resurssit eikä hermot riitä.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Mä olen todistanut tuon saman maatessani valvontaosastolla piuhoissa. Siellä joku toinen potilas pyytää ja anelee kivuissaan apua ja mitä tekevät hoitajat? - Keskittyvät vaihtamaan lomakuulumisia toistensa kanssa.
Jotta joo, kiirettä on pidellyt tosissaan kun eivät itse työtänsä ehdi tekemään osastolla, joka on tehohoitoa astetta kevyempi paikka. Vitaaleita mittaavat masiinat huutavat hoosiannaa ja kukaan ei auta.
No ihan todistetusti ne valittajat ja määkijät ei mene prioriteeteissa edelle, niillä ei ole mitään hätää jos jaksavat valittaa.
Enemmän huolestuttaa jos tulee hiljaista ..
Kipu on syy hoitaa potilasta oli mikä oli. Lomakuulemiset on toissijaisia. Vain teholla tai kiireessä ensihoidossa väitteelläsi on merkitystä. Osastolla hoidettavissa oleva hoitamaton kipu on hoitovirhe.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti näitä kusimummoja riittää joka niemenkolkkaan lisääntyvästi. Vinkuvat apua 24/7, eivät muista mitään, eivätkä hahmota todellisuutta. Vierihoitoon ei ole mahdollisuutta eikä käyttää ketään vessassa 5 min välein.
Pahoittelen kielenkäyttöäni, mutta olen väsynyt jatkuviin vaatimuksiin ja päivystyksien/vuodeosastojen yksi iso ongelma ovat nämä nk. kusimummot, jotka vaativat kaikkea tauotta ja niitä akuutisti hoidettaviakin olisi. Akuuttiin tauottoman pissahätään ei resurssit eikä hermot riitä.
Osuit asian ytimeen!
Vierailija kirjoitti:
Toiset ei auta vaikka aikaa olisikin.
En saanut itse apua sektioon jälkeen mutta äiti hoivakodissa niin seurannut tilannetta.Toiset hoitajat auttaa ja toiset ei.
Eilen syötin vieraan vanhuksen, kun hoitaja ei auttanut.
Seurasin pitkään tilannetta ja sanoin asiasta.
Puutun joka kerta jos näen laiminlyöntiä ja aikaa kyllä oli mutta haluja ei.Vanhuksen pähyilevät silmät pyysi apua mutta puhua ei osannut enää.
Navetan taakse kaikki paskat hoitajat.Toinen hoitaja syötti kahta vanhusta samaan aikaan. Tätä yhtä vaan ei kiinnostanut.
Aion asiasta laittaa viestiä johtajalle että jatkossa rouva x ruokitaan.
Moni vanhus pystyy syömään itse, mutta passoittaa ja heittäytyy avuttomaksi jos huomaa jonkun höynäytettävän. Esittää ettei pysty mutta kun jää yksin alkaa ruokaa mennä suuhun. Ja tämä on todella yleistä
Riippuu missä asiassa. On niitä, jotka kaipaisivat jatkuvaa hoitajan huomiota ja pyytelevät paljon pieniä asioita 24/7. Silloin ei joka pyyntöön vaan ehdi reagoida, kun on muitakin potilaita hoidettavana.
Kävisivät omaiset katsomassa edes kerran viikossa.
Hyvä hoitaja vai huono hoitaja:
Asiakkaan voimavarat otetaan käyttöön, eli tässä tapauksessa liikuntakyvyn heikkenemisestä huolimatta kannustetaan toimimaan itse. P.tuoliin ja portatiiville siirtyy itse, laskee ja nostaa housut, pukee itse kengät, housut paidat jne.
Asiakas heittäytyy osaamattomaksi heti hoitajan läsnäollessa: ei onnistu juuri mikään ja suuttuu jos ei passata valmiiksi. Juuri kiireisimpinä aikoina (aamu- ja iltatoimet, ruokailu, lääkärikäynti, vuoronvaihto) soittaa hälyrannekkeella hoitajaa suoristamaan peittoa, viikkaamaan vaatteita jne. Kehotetaan tekemään itse tai vaaterumba hoitamaan esim omaisen kanssa (tytär käy päivittäin). Uhkailee tekevänsä valituksen ylemmälle taholle huonosta hoidosta ja hoitajista. Kehuu kokematonta hoitoapulaista parhaimmaksi hoitajaksi, syy: tekee kaiken hänen puolestaan, ei sisäistä kuntouttavan työotteen periaatteita.
Asiakkaan lisäksi osastolla muistisairaita ja kahden hoitajan avustettavia (vuoteeseen hoidettavia/ ei kykene osallistumaan siirtoihin).
Olen aivan paska hoitaja kun en palvele.
Mun kokemuksia.
- hoitajat eivät osaa kuunnella. Otaksun, että mielessä on pidettävä monta asiaa keskittyneesti. Sen vuoksi tarkka potilaan kuunteleminen tai potilaan kysymyksiin vastaaminen ei onnistu.
- hoitajat ovat yksinkertaisen sorttisia, yksioikoisia konemaisesti työskenteleviä naisia, jotka "vain noudattavat annettuja ohjeita". En usko, että perusnormisairaanhoitaja yksin ja itsenäisesti uskaltaa, haluaa, osaa, kykenee, yms. muuttamaan hoitokäytänteitä. Ehei, hän tekee jutut ohjeiden mukaan. Ettei hoitovirheitä. Ettei sooloilua sairaalan tiukassa hierarkiassa.
- hoitajat elävät tarkan aikataulun mukaan. He tulevat työpaikalle täsmällisesti, ja yhtä täsmällisesti he istuvat osaston kahvihuoneessa. Paikka, jonka ovessa ei vahingossakaan lue esim. taukotila, kahvittelu, henkilökunta, tms. Vain kahden aikaan leijuileva kahvintuoksu paljastaa huoneen. Kerran könkkäsin kepeillä (toinen jalka ei toiminut) huoneen ohi, kun joku hoitajista LIVAHTI NOPEASTI OVESTA sisään. Ehdin kuulla ja nähdä iloista PUHEENSORINAA, kun hoitajisto oli kokoontunut jutustelemaan.
- kahvitauoille on aina aikaa! AINA.
- käytävillä olen kuullut hoitajien miettivän, että mahtuisiko puutarhaani vielä yksi kärhö...
- ei ole ihme, että hoitajilla miehinään insinöörejä. Eivät he ole henkisesti kovin laaja-alaisia. Asioihin ja potilaisiin, asiakkaisiin, työtehtäviin suhtautuminen on teknistä.
Ei ole kyse hoitajien kiireestä, vaan hoitokulttuurista, joka muistuttaa Romanian lastenkotien hoitokäytäntöä.
Varsinkin terveyskeskusten vuodeosastolla meno on aivan järkyttävää. Ei ole ihmisarvoisesta kohtelusta tietoakaan. Onnekkaita ovat he, joilla puoliso tai lapset osallistumassa perushoitoon. Hoitaja usein jo lähtökohtaisesti olettaa, että omaisen asia on pestä, pukea, syöttää potilas.
Varpaankynsiä ei leikata, ihoa ei voidella, hampaita ei pestä, hiuksia ei pestä, partaa ei ajeta jne. jne.
Vessaan ei auteta niitäkään, joilla olisi vielä jonkinlainen toimintakyky. Potilas on aivan liian hidas liikkeissään, hoitaja harmistuu.
Tuntuu todella naurettavalta ajatukseltakin, että eutanasian korvaisi hyvä saattohoito. Resurssit riittävät korkeintaan nuorten syöpäpotilaiden saattohoitoon.
Paras hoitajan ominaisuus on kyky empatiaan. Jotenkin se ominaisuus vain unohtuu käytännön työssä.
T. Vakavasti sairaan puolison omaishoitaja
Jos mummo pystyy itse ottamaan ruokaa, mummon kuuluu itse ottaa ruokaa, toki hoitajan pitää valvoa ja kannustaa vieressä ja siten varmistaa ruuan saanti. Tarkoitus ei ole passata ketään vaan hoitaa kuntouttavalla työotteella, jotta mummo voi elää mahdollisimman pitkään kotona ja yhteiskunta säästää rahaa. Toimiva kotihoito on kuntouttavaa. Se hoitaja joka tekee paljon asiakkaan puolesta ei ole hyvä hoitaja, päinvastoin, hän on se hoitaja joka hoitaa asiakkaat toimintakyvyttömäksi. Toki meistä kaikista olisi kiva kun kaikki tehtäisiin valmiiksi ja puolesta.