Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näillä ohjeilla saat kirjoitettua gradun valmiiksi :)

Vierailija
17.03.2017 |

Tee aarrekartta:
Etsi vaikka netistä kuvia asioista ja tilanteista, jotka tavoitat gradun valmistumisen myötä. Onko se joku tietynlainen työpaikka, johon sulla on mahdollisuudet valmistumisen jälkeen? Onko se se todistus ja paperit, jotka sua eniten kiinnostaa? Vai joku palkinto, jonka olet luvannut itsellesi gradun valmistumisen jälkeen? Kuvittele miltä näytät sen jälkeen kun olet valmistunut. Etsi kuvia ihmisistä, jotka näyttävät siltä millainen haluaisit olla ja millaiseksi tulisit jos valmistut.
Leikkaa liimaa ne vaikka A4:selle tai word tiedostoksi.

Sitten katsele noita kuvia aina joka päivä. Aina kun istut alas ja alat kirjoittaa gradua, katso ensin hetken noita kuvia.
Osta karkkia ja kahvia kaveriksi.
Istu, istu ja istu. Päätä, että gradun teko on nyt sinun työ. klo. 8-16.

Ja muista! Miten elefantti syödään? Pala kerrallaan!

:) Ole hyvä!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee aarrekartta:

Etsi vaikka netistä kuvia asioista ja tilanteista, jotka tavoitat gradun valmistumisen myötä. Onko se joku tietynlainen työpaikka, johon sulla on mahdollisuudet valmistumisen jälkeen? Onko se se todistus ja paperit, jotka sua eniten kiinnostaa? Vai joku palkinto, jonka olet luvannut itsellesi gradun valmistumisen jälkeen? Kuvittele miltä näytät sen jälkeen kun olet valmistunut. Etsi kuvia ihmisistä, jotka näyttävät siltä millainen haluaisit olla ja millaiseksi tulisit jos valmistut.

Sitten katsele noita kuvia aina joka päivä. Aina kun istut alas ja alat kirjoittaa gradua, katso ensin hetken noita kuvia.

Ainiin! Jäi sanomatta, että kirjoita kuvien joukkoon isolla teksti:

STUDY HARD

WORK HARD!

Vierailija
2/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee aarrekartta:

Ainiin! Jäi sanomatta, että kirjoita kuvien joukkoon isolla teksti:

STUDY HARD

WORK HARD!

Nii ja muista että  viikossa on 5 työpäivää ja kaksi vapaata!

Vierailija
4/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Entä jos on töissä sen 8-16 ja sen gradun teko on mahdollista vasta sen jälkeen. Entä jos lapset ovat kotona ja käytännössä pystyt tekemään gradua max tunnin kerrallaan ilman keskeytyksiä? Miten niihin paloihin pääsee kiinni joka kerta uudestaan ja uudestaan?

Vierailija
5/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekevätkö kaikki muut siis gradua oikeasti täysipäiväisesti?

Vierailija
6/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Entä jos on töissä sen 8-16 ja sen gradun teko on mahdollista vasta sen jälkeen. Entä jos lapset ovat kotona ja käytännössä pystyt tekemään gradua max tunnin kerrallaan ilman keskeytyksiä? Miten niihin paloihin pääsee kiinni joka kerta uudestaan ja uudestaan?

Heh, mulla sama tilanne.

Vierailija
7/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun gradu on valmis niin vyötärölle on kertynyt mukava vararengas :)

Vierailija
8/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli se tilanne, että pystyin jäämään kuukaudeksi lomalle ja lapset oli sillä aikaa koulussa ja päiväkodissa. Mutta joo muutoin olen opiskellut pääosin vapaa-ajalla viikonloppuisin ja iltoisin, ollen samaan aikaan töissä ja pienten lasten äiti. Gradun kirjoittamisen ajaksi kyllä otin tuo kuukauden loman, koska ajattelin, että pakko saada tehtyä pois alta nopeesti.

Vierailija
9/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi etsiä kuvia, koska tunnen huonoa omatuntoa siitä, etten käytä sitäkin aikaa gradun tekoon.

AV on tietysti eri asia.

Vierailija
10/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gradun teossa keskeistä on ensinnäkin aiheen rajaus tarpeeksi suppeaksi. Eli rönsyily pois. Toisekseen ohjauksen hyödyntäminen. Eli ohjaajalle annetaan luettavaksi niitä keskeneräisiä tekstejä eikä viilata liian pitkälle yksin.

Tavoitteet realistisiksi, kyseessä on opinnäytetyö. Ei tarvitse olla uutta luovaa tutkimusta.

Vierailija
11/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun gradu on valmis niin vyötärölle on kertynyt mukava vararengas :)

Totta, mutta sen jälkeen ku ei oo enää gradua vaivana voi käyttää aikansa liikuntaan. Sitten voi tehdä uuden aarrekart<n, mutta sellaisen joka ei sisällä opiskelua vaan täydellisen vartalon :)

Vierailija
12/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuo olisi huono neuvo, sillä gradulla ei ole tähän päivään mennessä ollut minulle välinearvoa. Itse asiassa gradun palauttamisen jälkeen (ja saatuani siitä hyvän arvosanan), en koskaan vaivautunut suorittamaan tutkinnosta puuttuvaa viimeistä pikkukurssia, jonka olisin kuitannut vaikka esseellä.

Gradun tekoon motivoi tutkimusprosessi itsessään, halua oppia. Tehdä aivan oikea pieni tutkimus. En olisi saanut gradua ikinä valmiiksi, jos motivaattorina olisi ollut jokin mahdollinen työpaikka tai palkka, jota gradun valmistumisen jälkeen mahdollisesti saisin.

Aivan eri alalle sitten gradun jälkeen hain kuin mitä opiskelin, ikään kuin varmemmaksi vakuudeksi vältelläkseni sitä, että opinnoistani olisi mitään välineellistä hyötyä. Opinnot olivat puhdasta iloa, eivät lainkaan hyödyllisiä (ainakaan toistaiseksi) tälle yhteiskunnalle. Ainakaan rahassa mitattuna.

Vierailija
13/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt muuten ymmärrän näitä, jotka sanovat, että gradun saa valmiiksi muutamassa viikossa. Joo, ilmeisesti, jos ei muuta elämää ole. Ei töitä eikä muita opintoja. Eikä ainakaan lapsia.

Vierailija
14/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi etsiä kuvia, koska tunnen huonoa omatuntoa siitä, etten käytä sitäkin aikaa gradun tekoon.

AV on tietysti eri asia.

;D kuulostaa tekosyyltä :D :D

Vierailija
15/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt muuten ymmärrän näitä, jotka sanovat, että gradun saa valmiiksi muutamassa viikossa. Joo, ilmeisesti, jos ei muuta elämää ole. Ei töitä eikä muita opintoja. Eikä ainakaan lapsia.

Ai? Mulla kyllä oli muutaki elämää. Oli minunki kursseilla niitä, jotka aina lässytti kaikenlaisia tekosyitä. Pitäs tehdä niin hyvä, on niin itsekriittinen, et ei voi...

Laiskuutta se on sanon minä.

Muutako talikko käteen ja töihin. 

Vierailija
16/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuo olisi huono neuvo, sillä gradulla ei ole tähän päivään mennessä ollut minulle välinearvoa. Itse asiassa gradun palauttamisen jälkeen (ja saatuani siitä hyvän arvosanan), en koskaan vaivautunut suorittamaan tutkinnosta puuttuvaa viimeistä pikkukurssia, jonka olisin kuitannut vaikka esseellä.

Gradun tekoon motivoi tutkimusprosessi itsessään, halua oppia. Tehdä aivan oikea pieni tutkimus. En olisi saanut gradua ikinä valmiiksi, jos motivaattorina olisi ollut jokin mahdollinen työpaikka tai palkka, jota gradun valmistumisen jälkeen mahdollisesti saisin.

Aivan eri alalle sitten gradun jälkeen hain kuin mitä opiskelin, ikään kuin varmemmaksi vakuudeksi vältelläkseni sitä, että opinnoistani olisi mitään välineellistä hyötyä. Opinnot olivat puhdasta iloa, eivät lainkaan hyödyllisiä (ainakaan toistaiseksi) tälle yhteiskunnalle. Ainakaan rahassa mitattuna.

no turhaa olit sinäki yliopistossa

Vierailija
17/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no turhaa olit sinäki yliopistossa

Sivistys on nykyään ihanan turhaa!

Vierailija
18/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella huonot neuvot ainakin minulle. 

Minua ei motivoi yhtään mikään mielikuvaharjoittelu kaukaisella tulevaisuudella. Päinvastoin, minun täytyy keskittyä tiukasti yhteen asiaan kerrallaan ja haaveilu hienoista työpaikoista, lihavista palkkapusseista ja makeasta elämästä on varmin tapa saada ajatukset harhailemaan pois varsinaisesta tutkimusaiheesta. 

Minullakin oli melko ylellinen mahdollisuus tehdä gradu täyspäiväisesti kolmen kuukauden ajan. Minulle sopi tiukka tavoiteajattelu: Kirjoitin joka päivä ensin kaksi sivua. Mitä vain. Edes kahville en saanut poistua, ennenkuin ainakin kokonainen sivu oli täynnä tekstiä. Kaikenlainen itsekritiikki piti kirjottaessa sammuttaa. Loppupäivän luin, tein ja järjestelin muistiinpanoja ja suunnittelin seuraavan päivän kirjoituspätkää.

Kun minulla oli kasassa 50-70 sivua raakatekstiä, suorituspaineet hellittivät. Sen jälkeen käytin 6-7 viikkoa lisätutkimusaineiston lukemiseen, tekstin hiomiseen ja uudelleenjärjestelyyn ja oivallusten syventämiseen. Luetutin prujut proffalla vasta kun ensimmäinen versio suunnilleen valmis; sitä ennen en halunnut yhtäkään ulkopuolista kommenttia (viittasin kintaalla tutkimussuunnitelmille, dispositioille yms. enkä koskaan palauttanut niitä). Sitten vielä kommenttien perusteella parantelin.

Minulla siis suurin pelko oli tyhjän paperin ahdistus, liika itsekritiikki ja täydellisyyden tavoittelu. Siitä pääsin tällä "kirjoittamis-oksentamis-pakolla".

Minulle 8-16 istuminen olisi ollut aivan hyödytöntä. Työskentelin todella intensiivisesti ja uppoutuneesti, ja sitä jaksoi päivässä 4-6 tuntia. Mielestäni oli täysin hyödytöntä mitata tuotoksia niihin käytetyllä ajalla, tärkeintä oli mitä sai paperille. Pidin kyllä mukanani muistikirjaa, johon kirjoitin aina heti ylös, jos mieleen pälkähti jotain vaikka keskellä yötä.

Gradunteko jäi mieleen todella antoisana aikana. Oli mahtavaa, kun sai työskennellä vain itselle, kiehtovan aiheen parissa ja viimein ylitin "writer's blockini".  Erinomaisen arvosanankin sain.