Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huomaan, että suututtaa kun ihmiset keräävät lapsenlapsilleen rahaa, jonka HE päättävät olevan käytettävissä kun

Vierailija
17.03.2017 |

lapsi on täysi-ikäinen. Eihän lapsi välttämättä enää edes elä silloin. Täysi-ikäisenä lapsi on myös kykenevä tienaamaan työllä rahaa, tai elämään opintotuella. Elämisen aika on NYT. Antakaa pyyteettömästi rahaa lapsen tämän hetken tarpeisiin. Köyhä lapsuus ei korvaudu sillä, että mummu saa glorian kruunun päähänsä sillä että MUMMUN SÄÄSTÖILLÄ ostettiin sitten ajokortti. Narsismia taas koko juttu.

Kommentit (152)

Vierailija
1/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se on hienoa. Etenkin, jos vanhemmat ovat vähävaraisia eli heillä tuskin on varaa kustantaa lapsilleen ajokorttia tai opiskelua.

Vierailija
2/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeämpää on tukea elämää tässä ja nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kustantaa opiskelua? Mitä sä puhut?

Minä opiskelin opintotuen ja kesätyön turvin, en saanut markan markkaa vanhemmiltani ja olen ylpeä siitä. Emme elä Amerikassa.

Vierailija
4/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos lapsi perii rahaa vaikka isältään, ei äiti saa käyttää sitä perheen elämiseen.Rahan käytöstä päättää uskottu mies. Eikö lapsen raha ole lapsen rahaa? Varsinkin kun raha ei tule lapsen omilta vanhemmilta.

Vierailija
5/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka voi väittää, ettei taustalla olisi isovanhemman narsismi, kun pääsee sitten sanomaan että kas nyt voit sitten käyttää näitä minun sinulle säästämiäni rahoja! Eihän siitä mitään kiitosta saisi, jos antais lapsuudessa vitosen silloin ja kympin tällöin, mutta tilille pistämällä saa sitten kauheasti ihailua vuosien kuluttua. Ja pääseehän sitä retostelemaan bingossa  että minäpä säästelen koko ajan rahaa lapsenlapselleni, niin hyvä mummo minä olen.

Vierailija
6/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nämä tilille säästävät isovanhemmat ole niitä, jotka eivät luota lastensa/miniöidensä ja vävyjensä kykyyn arvioida vanhempina, mihin rahat menisivät, jos ne annettaisiin vanhemmille lasten ollessa vielä pieniä ja vain sanottaisiin, että tehkää rahalla mitä parhaaksi näette.

Vierailija
7/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lapsi on täysi-ikäinen. Eihän lapsi välttämättä enää edes elä silloin. Täysi-ikäisenä lapsi on myös kykenevä tienaamaan työllä rahaa, tai elämään opintotuella. Elämisen aika on NYT. Antakaa pyyteettömästi rahaa lapsen tämän hetken tarpeisiin. Köyhä lapsuus ei korvaudu sillä, että mummu saa glorian kruunun päähänsä sillä että MUMMUN SÄÄSTÖILLÄ ostettiin sitten ajokortti. Narsismia taas koko juttu.

Nyt sitten vähän valoja päälle. Jos mummu säästää kaksikymppiä lapsen tilille 18 vuotta tai vaihtoehtoisesti antaa sen kaksikymppisen lapselle tai vanhemmille käteen kuukausittain, niin muuttaako se köyhää lapsuutta millään tavalla? Siitä ajokortista on oikeasti hyötyä.

Ja minkä helvetin glorian kruunun? Oletko jotenkin vajaa?

Vierailija
8/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo aivan! Kulutetaan kaikki HETI. Syörähän pois! Kohta kuollaan kumminkin. 

Vierailija
9/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästötilille kakskymppinen on yhtä tyhjän kanssa, inflaatio sen syö. Edelleen, parempi kun se raha menisi sen hetken tarpeisiin. 

Vierailija
10/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä on kyllä ihan vissi pointti, että jos rahaa antaa, ei mummolla/paavilla/naapurin Pentillä ole enää sananvaltaa sen käyttöön. Maksaa sitten sen autokoululaskun, jos juuri tahtoo avustaa.

Vierailija
11/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos pääseekin sanomaan?

Aivan varmasti täysi-ikäinen lapsenlapsi osaa arvostaa ajokorttia.

Onhan siinä iso ero, että saako ajokortin vaiko viisivuotiaana hilavitkuttimen tai kurahaalarit.

Se, että mamma vituttaa, on toissijaista. Antaa mammaa vituttaa.

Vierailija
12/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sen rahan antaa kerralla täysi-ikäiselle, siitä menee lahjavero, siksi on parempi lahjoittaa vähän kerrallaan usean vuoden aikana.

Isovanhempi tietysti toivoo ettei oma lapsensa päädy sossupummiksi, vaan että lapsen talouskasvatus olisi onnistunut paremmin.

Vierailija
13/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt sitten vähän valoja päälle. Jos mummu säästää kaksikymppiä lapsen tilille 18 vuotta tai vaihtoehtoisesti antaa sen kaksikymppisen lapselle tai vanhemmille käteen kuukausittain, niin muuttaako se köyhää lapsuutta millään tavalla? Siitä ajokortista on oikeasti hyötyä.

Ja minkä helvetin glorian kruunun? Oletko jotenkin vajaa?

Itse olet vajaa, laita omat valot päälle. Miten 20 euroa aikuisena on inflaation nakerruksen jälkeen ENEMMÄN kuin 20 euroa vuosia aiemmin? Se, että sitä säästää, ei tee rahasta arvokkaampaa. Se on sinun ajatuksesi, että ajokortti on arvokkaampi, kuin vaikka harrastus, johon uppoaa 20 euroa kuussa.

Vierailija
14/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästötilille kakskymppinen on yhtä tyhjän kanssa, inflaatio sen syö. Edelleen, parempi kun se raha menisi sen hetken tarpeisiin. 

Vanhemnat ostavat sillä parikymppisellä itselleen kaljaa, viiniä ja väkeviä.

Vierailija
15/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sen rahan antaa kerralla täysi-ikäiselle, siitä menee lahjavero, siksi on parempi lahjoittaa vähän kerrallaan usean vuoden aikana.

Isovanhempi tietysti toivoo ettei oma lapsensa päädy sossupummiksi, vaan että lapsen talouskasvatus olisi onnistunut paremmin.

Mutta esim autokoulun laskun voi maksaa nuorelle vaikka isovanhemmat.

Vierailija
16/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämä aina kumpuaa että lahjarahalla ostetaan sitten ajokortti? Kenen ajatus on että juuri se on tälle lapselle tärkeää? Mistä tulee ajatus, että perheellä ei olisi sitä rahaa ostaa itse, tai lapsi ei voisi siihen säästää itse esim 16 v alkaen?

Vierailija
17/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos säästää vaikka parikymppiä kuussa lapsen tilille ajokorttia varten, ei pidä sitten suuttua jos lapsi päättääkin sillä rahalla mennä ryyppylomalle etelään.

Vierailija
18/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kustantaa opiskelua? Mitä sä puhut?

Minä opiskelin opintotuen ja kesätyön turvin, en saanut markan markkaa vanhemmiltani ja olen ylpeä siitä. Emme elä Amerikassa.

Jos perheesi oli vähävarainen, niin tuo on hieno asia. Jos ei, niin tuo ei ole mikään ylpeyden aihe sinulle, ja vanhemmillesi se on suorastaan häpeäksi (ei siis se, että olet työskennellyt opintojen ohella, vaan se, jos et ole saanut markan markkaa). On vain luonnollista, jos vanhempi haluaa tarjota jälkeläiselleen suunnilleen samankaltaisen elintason, kuin itsellään on, omien varojensa mukaan. Minkälainen vanhempi ei haluaisi lapsensa parasta ja auttaa tätä esim. valmistumaan ajallaan, jos on mahdollisuus? Sairaimpia ovat ne vanhemmat, joiden mielestä ALAIKÄISEN tulee elättää itsensä. Tulee vain mieleen, että miksi ihmeessä lapsia on hankittu, jos niitä ei viitsitä edes täysi-ikäiseksi elättää (joo, kesätyökokemus on arvokasta, mutta joku tolkku pitäisi olla). Yksi tuttavani oikein ylpeilee sillä, miten hänen lapsensa ovat 15-vuotiaasta asti maksaneet kaikki menonsa työskennellessään jatkuvasti koulun ohella, ja miten nämä ovat joutuneet ostamaan jopa huonekaluja omaan huoneeseensa omilla rahoillaan, että olisi sänky missä nukkua tai pöytä jonka ääressä tehdä läksyjä. Mielestäni tuollainen on vain todella häpeällistä vanhemmille, kun kyse ei ole siitä, että rahaa ei olisi, ja lasten olisi pakko kituuttaa. Sen kyllä tiedän, että on oikeasti köyhiä perheitä, joissa lasten työskentelyllä on suuri merkitys. Normaalille vanhemmalle on kuitenkin kunnia-asia tarjota lapselle suunnilleen sama elintaso, josta itse nauttii, ja varallisuuden salliessa avustaa sen saavuttamisessa vielä lapsen itsenäistymisen alkutaipaleellakin.

Vierailija
19/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos säästää vaikka parikymppiä kuussa lapsen tilille ajokorttia varten, ei pidä sitten suuttua jos lapsi päättääkin sillä rahalla mennä ryyppylomalle etelään.

Juuri näin. Tiedän omasta tuttavapiiristäni perheen, jossa säästettiin lapsilisät perheen lapsille ja iso summa meni alle vuodessa huumeisiin ja hulvattomaan elämään. Siitä tuli vaan lisää riitaa ja lisää kaunaa lasten ja vanhempien välille. Vaikka tässä taidettiin kyllä puhua isovanhemmista, mutta yhtä kaikki, aloituksessakin viitataan siihen, että turha niitä rahoja on korvamerkitä johonkin ajokorttiin tai opintoihin, lapsi itse niistä silloin päättää.

Vierailija
20/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ymmärrä rahan säästämistä tilille. Nuoret yleensä ryyppäävät ja rälläävät 18-vuotiaina rahat saman tien. Ennemmin tukisin lasten elämää kun he ovat pieniä: ostaisin urheiluvälineitä, veisin huvipuistoon, uimaan, tukisin harrastuskuluissa. Rahan arvo muuttuu niin, että pikku rahojen säästäminen on täysin turhaa,