Luetellaan havaitsemaanne ihmisten arkipäivän itsekkyyttä / toisen huomioon ottamattomuutta
Aloitan: Bussissa kaksi henkilöä istuvat ikkunapaikoille käytävän eripuolille ja keskustelevat tauotta monen tunnin matka. Koska henkilöt ovat aika kaukana toisistaan, keskustelun voimakkuus on sillä tasolla, että koko bussi taatusti kuulee. Luepa siinä sitten kirjaa tms.
Kommentit (446)
Vierailija kirjoitti:
Pankkiautomaatilla jäädään ihastelemaan paperikuittia, asettelemaan rahoja lompakkoon ja lompakkoa kassiin sivutaskuun vetoketjun taakse, sitten vielä kerran varmistetaan paperikuitin saldo.
Takana kymmenen ihmisitä...
Milloin on kymmenen ihmistä takana pankkiautomaatilla?
Vierailija kirjoitti:
Muutama päivä sitten Subwayssa eräs rouva alkoi kaivamaan lompakkoaan juuri siinä maksun hetkellä reppunsa pohjalta jostakin sivutaskusta ja sitten tietenkin vielä lompakko on täynnä kortteja, ja pitää yksitellen käydä läpi että mikäs tässä oli se pankkikortti... Takana varmaan 15 ihmistä ja se lompakko olisi ollut aikaa etsiä koko sen leivän valmistumisen ajan. Tähän törmää myös kassalla paljon.
Yleensä Subwayssa ei ole noin paljoa asiakkaita. Missä ravintolassa asioit, joka oli tuo missä lähemmäs 15 ihmistä jonossa?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kuuden hengen työtiimi. Yksi on tehnyt taukotilojen jääkaapista oman henkilökohtaisen ruokamausoleuminsa, enkä voi käsittää, miten hän kehtaa, kun jokainen tietää kenen ne homeiset banaanit ja käymistilassa olevat hernekeitot ovat.
Ja te ette saa aikaiseksi huomauttaa asiasta tai tyhjennettyä noita hometavaroita?
mies33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama päivä sitten Subwayssa eräs rouva alkoi kaivamaan lompakkoaan juuri siinä maksun hetkellä reppunsa pohjalta jostakin sivutaskusta ja sitten tietenkin vielä lompakko on täynnä kortteja, ja pitää yksitellen käydä läpi että mikäs tässä oli se pankkikortti... Takana varmaan 15 ihmistä ja se lompakko olisi ollut aikaa etsiä koko sen leivän valmistumisen ajan. Tähän törmää myös kassalla paljon.
Yleensä Subwayssa ei ole noin paljoa asiakkaita. Missä ravintolassa asioit, joka oli tuo missä lähemmäs 15 ihmistä jonossa?
Ainakin Ideaparkin subissa olen moneen kertaan nähnyt piiiitkät jonot.
-Eri
Esim. aseman portaissa kävely samalla selaten kännykkää. Juna-aseman portaat "yllättäen" ovat usein melko kiireiset joten on melko itsekästä näpytellä kännykkää siinä ja madella hitaasti eteenpäin. Tottakai on sallittua kulkea hitaasti jos ei vaan jaksa kulkea nopeasti, mutta toi kännykän näppäily ärsyttää...
Ja sitten tietysti puhelimessa puhuminen julkisissa, jos se on sellaista kovaäänistä lörpöttelyä.
Lisäksi vielä
- haisevien/rouskuvien eväiden nauttiminen julkisissa (energiajuomien haju erityisesti aiheuttaa pahaa oloa)
- musiikin kuuntelu niin kovalla että kanssamatkustajatkin sen kuulee
- jos istut bussissa ikkunapaikalla ja pitää päästä pois, niin onko vaikea sanoa että: "Anteeksi, jäisin seuraavalla", sen sijaan että nouset vaan ylös ja mulkaiset äkäisesti?
- ihmiset jotka eivät anna ihmisten tulla ensin junasta ulos ennen kuin alkavat änkeä sisään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa Seinäjoen Torikeskuksen Subiin lounasaikaan. 10 ylittyy usein, 15 joinakin päivinä.
Lisäksi, kokeile samaa paikkaa Provinssin aikaan puolesta päivästä noin kahteen. 15 ei riitä, tuona aikana jonossa on yleensä se parikymmentä koko ajan...
hyvin moni ihminen luulee että hoitajan työ on olla Minun Henkilökohtainen Palvelijani.
Se aika mitä käytetään hoitajan passuuttamiseen, on pois kaikilta muilta, mutta kun Minä haluan nyt tuon käsilaukkuni viereiseltä tuolilta mutta en viitsi liikuttaa kättäni kymmentä senttimetriä ja on Hoitajan Työ antaa se minulle ja sen jälkeen kammata hiukseni vaikka olenkin täysin toimintakykyinen ihminen ja asiakkaana vain siksi että varpaankynteni oli sisäänkasvanut ja se kavennettiin. Lopuksi teen Valituksen koska asiakaspalvelu on huonoa.
sillä aikaa kun passuuttajat täystyöllistävät hoitajat, ne asiallisesti käyttäytyvät, sairaat ja avuntarpeessa olevat ihmiset odottaa jalat ristissä koska eivät pääse yksin vessaan....
Vierailija kirjoitti:
hyvin moni ihminen luulee että hoitajan työ on olla Minun Henkilökohtainen Palvelijani.
Se aika mitä käytetään hoitajan passuuttamiseen, on pois kaikilta muilta, mutta kun Minä haluan nyt tuon käsilaukkuni viereiseltä tuolilta mutta en viitsi liikuttaa kättäni kymmentä senttimetriä ja on Hoitajan Työ antaa se minulle ja sen jälkeen kammata hiukseni vaikka olenkin täysin toimintakykyinen ihminen ja asiakkaana vain siksi että varpaankynteni oli sisäänkasvanut ja se kavennettiin. Lopuksi teen Valituksen koska asiakaspalvelu on huonoa.
sillä aikaa kun passuuttajat täystyöllistävät hoitajat, ne asiallisesti käyttäytyvät, sairaat ja avuntarpeessa olevat ihmiset odottaa jalat ristissä koska eivät pääse yksin vessaan....
Niin totta. Mutta kuuluu myös hoitajan ammattitaitoon ohjata ystävällisesti tointakykyisen potilaan tekemään itse eikä mennä mukaan passuuttamiseen. Hoitaja valitsee määrätietoisesti itse, miten käyttää aikaansa, ja auttaa ensin eniten avuntarpeessa olevaa. Jos joku potilas sitten valittaa ettei hoitaja auttanut (eli passannut), se on voi voi. Hoitaja itse kuitenkin tietää miksi toimi niinkuin toimi, kunhan vain ystävällisyys on säilynyt myös sitä passuuttajaa kohtaan.
Opiskelin 90 -luvulla Turun yliopistossa ja käytin YTHS - hammaslääkäripalveluita. Melkein joka kerta kun odotin vuoroa käytävällä hammaslääkäreitä / hoitajia tuli huutamaan seuraavaa potilasta joka ei ollut paikalla ( eikä koskaan tullut ). Epäilin jo silloin , että osa opiskelijoista jättää härskisti perumatta aikansa.
No , olin oikeassa. Noin 5 vuoden päästä sinne tuli lappuja seinille jossa luki kuinka paljon joutuu maksamaan sakkoa jos ei peru aikaansa.
Kyllä, hyvinvointiyhteiskunnan kriisi johtuu osittain sen omista kansalaisista
Muutaman kerran olen ihmetellyt niitä, jotka tunkee kassajonossa kärryjä minun takamukseen. Ymmärrän, jos se on vahinko, mutta jos se jatkuu niin pakko huomauttaa. Usein kyllä oletan sellaisella olevan jotain mielenterveysongelmia.
Kuntosalilla laitteiden turha varaaminen. Istutaan kaikessa rauhassa kaverin kanssa vierekkäisissä laitteissa ja keskitytään vain jutteluun, tehdään silloin tällöin ehkä pari toistoa. Tätä harrastavat yleensä +40v naiset jotka tulevat kaverin kanssa kuntosalille, ja yleensä se on sitä että vaan istutaan laitteissa ja höpistään.
Se että ollaan iso reppu selässä esimerkiksi kaupassa ja tukitaan kaikki väylät sen kanssa ja työnnetään sitä toisen syliin.
Tässä taitaa kuitenkin olla kyse tahattomasta töykeydestä, sillä ihminen on tottunut mitoittamaan itsensä tietyn kokoiseksi. Silloin ei tule ajatelleeksi, että onkin yhtäkkiä paljon enemmän tilaa vievä ja se johtaa tällaisiin tilanteisiin. Mutta siitä voi oppia irti kun tajuaa asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka tankkaavat autonsa ja jättävät sen mittarille käydessään sisällä maksamassa. En tajua mikä logiikka siinä on takana että annetaan parinkin auton odotella siinä takana sillä välin kun laahustetaan sisälle maksamaan.
Ei autoa saa siirtää ennen kuin on maksanut, muuten tulee syyte juoksubensasta. Tulee kutsu poliisilaitokselle ja valvontakameran kuvasta näytetään miten lähdet menemmän maksamatta. Jälkeenpäin on mahdoton todistaa että kyllä kävin maksamassa, siirsin vain ensin auton pois.
On mahdotonta ottaa sitä kuittia talteen?
Sen saa kun maksaa bensansa. Juoksubensoissa ei makseta bensoja, eikä saada kuittia.
Ymmärthän eron?
Äitienpäivälounaalla 1-vuotiaan lapsen imettäminen ruokapäivässä niin että koko tissi on suoraan kaikkien nähtävänä. Tämä tapahtui isossa äitienpäiväkattauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hoitaja ja meillä on töissä ihan käytäntö, että se joka pystyy tekemään, tekee. Kuntouttava työote. Jos joku kävelemään pystyvä haluaa että hsen hänelle aamupalan, sanon että "toki, mutta ensin autan kaikkia jotka apua tarvitsevat. Että rouvalla on aikaisemmin aamupala jos itse käy hakemassa." Tai jos haluaa, että autan suihkussa, niin autan vain selän pesussa js hiusten pesussa, mutta jos on kykenevä tekemään muut itse, niin tekee tai on paskaisena :)
Jos olet heikkotehoisella autolla liikenteessä ja edessä on ohotuskaistahidastelija niin jättäydy hyvissä ajoin ennen ohituskaistaa taakse jotta saat sitten kelattua autosi vauhdin sinne 200 km/h paikkeille siihen ohituskaistan kohdalle
Vierailija kirjoitti:
Olen keskustellut kaverien kanssa oven avaamisesta lastenvaunujen työntäjälle. Jokainen meistä oli lopettanut sen, sillä koko porukasta yksikään ei ollut yhtään kertaa saanut kiitosta oven avaamisesta.
Avusta on tapana kiittää.
Tämä... Itsekin vauvan vaunujen kanssa liikun ja kerran kun pidin ovea auki takanani tulevalle naiselle joka oli myös vaunujen kanssa, tämä vaan käveli ovesta ulos todella nyrpeä ilme naamalla ja nokka pystyssä, eikä sanonut kiitos tai mitään muutakaan. Hieman jäin monttu auki kun itse myös niiden vaunujen kanssa vaivalla päässyt ovesta ulos ja asetin vaunut nii että rouva pääsee esteettä ulos niin mitä hittoo?!
Toinen tällainen oli raskausaikana kun olimme menossa neuvolaan mieheni kanssa, ja edellämme oli menossa rouva vaunujen ja pikkulapsen kanssa. Mies kiiruhti avaamaan tälle rouvalle ovea kun rouva vaivalloisesti koitti päästä ovista sisään. Vihaisesti tämäkin äityli rynni sisään eikä minkään näköistä kiitosta tai reaktiota miehelleni.
Että selittääkääs mammat jotka teette näin, missä käytöstavat?
Vierailija kirjoitti:
No ihan ehdottomasti ja ykkösenä roskien heittäminen maahan. En voi käsittää, miten niin moni ei ole kotona oppinut, että luonnon roskaaminen on väärin. Mun mielestä toi juontuu sellaisesta helvetin itsekkäästä ajattelumallista, minkä takia ihmiskunta tuleekin tuhoutumaan varmaan sadan vuoden sisällä. Tää on tavallaan pieni aihe mutta saa mut kuitenki ihan hiton raivokkaaksi. Miten joku voi olla niin idiootti, ettei tajua ettei tää maapallo ole mitään kertakäyttökamaa ja että ne roskat oikeesti jää sinne luontoon, joutuu jonkun eläimen mahaan tms.
No ei ne roskat maagisesti katoa maan päältä, vaikka roskikseen ne laittaisitkin.
Olin liikkeellä vanhuksen kanssa ja lähistöllä penkki jonka luona äitejä vaunuineen. Kun näkivät meidän lähestyvän, kiirehtivät istumaan penkille...Ehkä vanhuksen olis pitänyt saada enemmän jalkojaan lepuuttaa.
Minulle on opetettu, että vanhukset ja raskaana olevat päästetään edellä bussiin. Näin näyttävät tekevän nykyisin lähinnä vain ulkomaalaiset miehet.