Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hannu tienaa elantonsa trollaamalla – "Varaa on matkusteluun ja muuhun kivaan!"

Vierailija
16.03.2017 |

Pohjoispohjanmaalainen Hannu Mäkiaho nimittää itseään ammattitrolliksi. Ammattitrollin työnkuvaan kuuluu ihmisten provosoiminen internetissä. Monet tekevät tätä ihan ilmaiseksi, mutta Mäkiaho saa toiminnastaan rahaa. Miten ammattitrollaus eroaa tavallisesta trollaamisesta?

– Ammattimaisella trollauksella on selkeä päämäärä. Yleensä ihmiset trollaa netissä viihdyttääkseen itseään ja kuluttaakseen aikaa. Minä olen saanut tehtävän ylemmältä taholta enkä tee sitä vain omaksi ilokseni, Mäkiaho kertoo.

Keneltä Mäkiaho sitten saa tilauksia?

– Monet yritykset hyötyvät trollaamisesta. Lähes aina trollaamisen tarkoitus on mainostaa. Aloitan provon ja mainitsen yrityksen nimen tai tietyn tuotteen jossain sivulauseessa. Näin firma saa itselleen mainosta. Mitä useampi avaa provon ja kommentoi siihen, sitä enemmän yritys hyötyy. Ja sitä enemmän mulle maksetaan, Mäkiaho paljastaa.

Ammattitrollaus ei ole paljastunut suuren yleisön tietoisuuteen, vaikka trollaaminen yleisesti on lähes kaikille internetiä säännöllisesti käyttäville tuttua kauraa.

Lähes jokainen on joskus törmännyt provoon, mutta miten voi tietää milloin provo on yksittäisen ihmisen omaksi ilokseen tekemä ja milloin se on ammattilaiselta tilattu, maksettu keskustelunaloitus?

– Tarkoitus on tietysti sulautua muiden provojen joukkoon. En jätä mitään vihjeitä. Suurin osa netin provoista ei menesty, joten en voi olla keskiverto, vaan minun pitää olla muita parempi, sillä siitä mulle maksetaan. Jos olisin kuin kaikki muut, olisin huono työssäni, Mäkiaho summaa.

Mäkiaho kutsuu itseään taitavaksi trolliksi. Ennen ammattilaiseksi ryhtymistään hän käytti ison osan vapaa-ajastaan provojen kirjoitteluun. Hän kehittyi vuosien kuluessa niin taitavaksi ihmisten provosoimisessa, että sai lopulta yhteydenoton eräältä aloittelevalta yritykseltä.

Mäkiahoon yhteyttä ottanut yritys pyysi häntä kirjoittamaan uuden menestyvän provon ja mainitsevan siinä yrityksen nimen. Provon aiheen Mäkiaho sai itse päättää. Tärkeintä oli saada yrityksen nimi mahdollisimman monen ihmisen tietoisuuteen, eli provon täytyi saada paljon klikkejä. Yritys lupasi maksaa Mäkiaholle keskustelun avauskertojen mukaan.

– Pidin ehdotusta huvittavana. Luulin sitä jopa ensin vitsiksi, mutta ajattelin, etten voi hävitä mitään, joten suostuin. Yllätyin miten paljon rahaa provoni tuotti, joten halusin jatkaa samoja hommia ja aloin ottaa omatoimisesti yhteyttä yrityksiin, Mäkiaho muistelee.

Mäkiaholla on jatkuvasti asiakkaita, ja hän kirjoittelee provoja monta tuntia päivässä. Välillä tulee jopa kiire.

– Saan pitää lomaa milloin haluan, mutta rakastan työtäni niin paljon, että välillä unohdan pitää taukoa edes viikonloppuna, Mäkiaho naurahtaa.

(Jatkuu...)

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

3/5

Vierailija
22/29 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

5/5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavia on paljonkin, etenkin somen puolella. Yritykset maksavat, että keskustelua pidetään yllä heidän tuotteiden ja palveluiden ympärillä. En tiedä kuinka moni ihan elantonsa tästä saa, mutta pienimuotoisesti tekee monet.

Vierailija
24/29 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoluepropagandaahan täällä spämmitään jatkuvasti, enemmänkin "niitä muita" vastaan kuin omia kehuskellen. Tuskin noille siitä maksetaan paitsi sille porukalle joka on muutenkin puolueessaan töissä. Suuri osa on ilmaisia harrastelijoita. 

Hyvin mahdollista, että tuollaista ns. käänteistä mainostamistakin harjoitetaan. Joskus parasta mainosta itselle on huono mainos jollekin toiselle.

Vierailija
25/29 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tollasia töitä saa helposti. Laitoin yritykselle viestin, niin vastaus oli:

"Hei, kiitos mielenkiinnostasi liittyä tiimiimme! Valitettavasti emme ole kuulleet tästä mainostuskeinosta, eikä se vaikuta tavalta, jolla haluaisimme yritystämme mainostaa. Kiitos kuitenkin yhteydenotostasi. Hyvää kevättä!"

Vierailija
26/29 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin ihan lankaan :)

Vierailija
27/29 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Vierailija
28/29 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää tulee vähän myöhässä, mutta tämähän oli siis tietenkin "provo" eli itse kirjoittamani läppäuutinen.

Eli täysin päästä keksittyä. Ei perustu tositapahtumiin.

Ap.

Vierailija
29/29 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää  HK makkaraa. Milloin rahat tulee tilille? Täyttyykö aktiivimallin ehdot?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan