Hyiiii, ette usko mitä vierustoveri kertoi
Äitilapsivuodeosastolla ollaan. Mutta kuitenkin, hänen miehensä aikoo tuoda hälle yhden siiderin salaa tänne jonka aikoo juoda salaa. Minun pitäisi vaihtia milloin lääkäri/hoitsu tulee. Olin vaan sillee ,että mitä hittoa, eihän tänne saa mitään siidereitä tuoda? Ei yksi ketään tapa, eikä ne edes haista sitä?
Olen vähän toista mieltä, huolestuttavaa käytöstä , miksi tuore äiti haluaisi siideriä osastolle? Missä kuitenkin imetetään? Eikö kotiin asti pysty odottaa?
Kommentit (62)
70-luvun alussa kehoitettiin äitejä juomaan muutama pilsneri päivässä lisäämään maidon tuotantoa.
ei se siideri sen kummoisempaa ole, juokoot vaikka konjakkia, jota muuten aikaisemmin naukkailtiin ennen synnytystä estämään ennenaikaisia supistuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet huolisaan mistä??
Öö vaikkapa sen vastasynnyttäneen äidin ja ehkä myös hänen puolisonsa mahdollisesta päihdeongelmasta?? Onko jonkun mielestä muka ihan normaalia käytöstä että lapsivuodeosastolla on saatava alkoholia? Huh huh.
T. eri kuin kommentoimasi
Minä mummona vein pienen shampanjan äidille ja pienen konjakin vävylle tuliaisiksi perhehuoneeseen. Ystävällinen henkilökunta laittoi shamppanjan kylmään.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei nyt yhtään voi tietää, onko kyse "pakko saada siideriä" tapauksesta negatiivisessä mielessä, vai tekeekö tuoreen äidin mieli pientä palkinto siideriä :D
Vahtia tuskin tarvitsee, jos yhden siiderin äkkiä juo :D mulle tuotiin vaikean synnytyksen jälkeen heti alkuun konjakkiryyppy! Ihan hyvän kokoinenkin. Ihmettelen, miten sain sen edes alas, mutta varmaan oli vielä niin pöllyissä. Ja se on ihan tavallista haluta skumpat tai muut heti synnärille. Jos joku tilaa sinne hampparit, niin ajatteletko että "ei pystynyt odottaa mäkkäriin asti", vai että nyt tais tehdä hampparia mieli?
On eri asia ottaa henkilökunnan valvonnassa pieni määrä kuin juoda enemmän ja salaa. Kyselisin siiderinhimoitsijalta vähän tarkemmin, mikä on homman nimi.
Vierailija kirjoitti:
kyllä siellä osastolla on kaapissa ihan kaljaakin, auttaa maitoa nousemaan tarvittaessa. Lisäksi on ihan yleistä kilistellä skumppaa lapsen synnyttyä. Ei se alkoholi mitenkään erityisen pannassa siellä ole tai kiellettyä.
Kaljaahan on jokaisessa työpaikkaruokalassakin ruokajuomaksi tarjolla, big deal.
Pakko nyt sanoa kyllä minä vähän yllätyin näistä vastauksista. Siis tämä oli provo minkä väsäsin. Tarkoituksena saada tietää miten ihmiset suhtautuu ja vastaa. Olin veikannut valmiiksi et moni äiti miettisi vauvaa eikä alkoholijuomia. No yllätys oli suuri, alkoholi se mikä meni kaiken edelle. Kellään ei tullut edes pieneen mielee ,että entäs jos äiti olisikin alkkis? Salaa juo? lapsivuodeosastolla? Ei malta kotiin asti odottaa? Mutta ei, kukaan ei tajua jutun pointtia , kaikki vaan höpöttää kuinka äidin pitää saada synnärillä siideri!
Mietin vain yöllä, että mitä hemmettiä. Oikeesti. Mikä tähän maailmaan on menny että synnärilläkin pitää saada olut,siideri,konjakki? Olenko mä itse liian tiukkis? Vai mikä mussa mättää? Itse mielummin ihailisin omaa vauvelia kun koskisin yhteenkään olut tai siideri pulloon.
Vierailija kirjoitti:
Äitilapsivuodeosastolla ollaan. Mutta kuitenkin, hänen miehensä aikoo tuoda hälle yhden siiderin salaa tänne jonka aikoo juoda salaa. Minun pitäisi vaihtia milloin lääkäri/hoitsu tulee. Olin vaan sillee ,että mitä hittoa, eihän tänne saa mitään siidereitä tuoda? Ei yksi ketään tapa, eikä ne edes haista sitä?
Olen vähän toista mieltä, huolestuttavaa käytöstä , miksi tuore äiti haluaisi siideriä osastolle? Missä kuitenkin imetetään? Eikö kotiin asti pysty odottaa?
Naiset tykkää sidukasta, toiset enemmän ja toiset vähemmän. Jenkkakahvat sen kun hyllyy.
Vierailija kirjoitti:
Pakko nyt sanoa kyllä minä vähän yllätyin näistä vastauksista. Siis tämä oli provo minkä väsäsin. Tarkoituksena saada tietää miten ihmiset suhtautuu ja vastaa. Olin veikannut valmiiksi et moni äiti miettisi vauvaa eikä alkoholijuomia. No yllätys oli suuri, alkoholi se mikä meni kaiken edelle. Kellään ei tullut edes pieneen mielee ,että entäs jos äiti olisikin alkkis? Salaa juo? lapsivuodeosastolla? Ei malta kotiin asti odottaa? Mutta ei, kukaan ei tajua jutun pointtia , kaikki vaan höpöttää kuinka äidin pitää saada synnärillä siideri!
Mietin vain yöllä, että mitä hemmettiä. Oikeesti. Mikä tähän maailmaan on menny että synnärilläkin pitää saada olut,siideri,konjakki? Olenko mä itse liian tiukkis? Vai mikä mussa mättää? Itse mielummin ihailisin omaa vauvelia kun koskisin yhteenkään olut tai siideri pulloon.
Kuulostat itserakkaalta ihmiseltä.
Täällä av:lla on aivan pohjatonta sakkia. Tyhmyydestä ei kyllä pihistellä. Jokainen varmasti ymmärtää, että kotona jos yhden siiderin ottaa vaikka vauva vieressä, niin se on ihan ok. Mutta miksi ottaa jossakin alkoholia, missä se nimenomaan on kiellettyä? Kyllä normaali aikuinen ihminen pystyy odottamaan kotiin asti sitä, että voi sen yhden sidukkansa ottaa. Jos ei pysty odottaa, silloin kyse on päihdeongelmasta tai alkavasta päihdeongelmasta.
Ja paljon ihmiset vakuuttaa, ettei se yksi sidukka mitään vaikuta tai ei tunnu missään. Kyllä kai se jossakin tuntuu, ja hyvin tuntuukin jos sellainen täytyy salakuljettaa lapsivuodeosastolle - paikkaan, jossa alkoa ei kuulu tai edes saa nauttia. Jos se siideri ei oikeesti missään tuntuisi, niin samahan se olisi limpparia juoda.
Vierailija kirjoitti:
Täällä av:lla on aivan pohjatonta sakkia. Tyhmyydestä ei kyllä pihistellä. Jokainen varmasti ymmärtää, että kotona jos yhden siiderin ottaa vaikka vauva vieressä, niin se on ihan ok. Mutta miksi ottaa jossakin alkoholia, missä se nimenomaan on kiellettyä? Kyllä normaali aikuinen ihminen pystyy odottamaan kotiin asti sitä, että voi sen yhden sidukkansa ottaa. Jos ei pysty odottaa, silloin kyse on päihdeongelmasta tai alkavasta päihdeongelmasta.
Ja paljon ihmiset vakuuttaa, ettei se yksi sidukka mitään vaikuta tai ei tunnu missään. Kyllä kai se jossakin tuntuu, ja hyvin tuntuukin jos sellainen täytyy salakuljettaa lapsivuodeosastolle - paikkaan, jossa alkoa ei kuulu tai edes saa nauttia. Jos se siideri ei oikeesti missään tuntuisi, niin samahan se olisi limpparia juoda.
Olen täysin samaa mieltä! T.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat itserakkaalta ihmiseltä.
Sanopa sinä fiksuna ihmisenä siellä sitten miten ihmeessä se tekee minusta itserakkaan jos ajattelen ensimmäisenä vauvaa enkä omia halujani? Eikö äidin kuulukin ajatella ensimmäisenä vauvaa kuin niitä alkoholeja?? Minusta taas se on todella HUOLESTUTTAVAA jos äiti ensimmäisenä miettii lapsen synnyttyään mistä saisi siideriä!
Täytyy kyllä todeta ,etten yhtään ihmettele sitä, että miksi sossuilla on kädet täynnä töitä jos asenne kaikilla on tuollainen asenne!!!
Omituisia kommentteja täällä todellakin. Jos olet ollut 9kk juomatta, ihan hyvin voit olla vielä pari päivää. Paitsi tietenkin sellaiselle ihmiselle, jolle se juominen on ongelma ja sitä on pakko saada.
Raskausaikana ei tullut mieleenikään harmitella sitä etten saa juoda alkoholia tai syödä graavilohta tai salmiakkia. Sehän on vauvan parhaaksi, miksi kokisin että jään jostain paitsi? Jos vauvan synnyttyä ensimmäisenä haluaa vain sitä alkoholia/gravilohta/salmiakkia, niin alkaisin kyllä miettiä että minulla on jokin ongelma tämän asian suhteen. Niitä ehtii syödä ja juoda sitten vaikka koko loppuelämän. Maailmassa on miljoona asiaa mitä saat syödä raskaana, muutama asia mitä et saa syödä ja juuri ne kielletyt himottavat. Mitä merkitystä sillä on että olet nyt muutaman kuukauden ilman sushia?
Ennen kuin tulin raskaaksi, olin ostanut hieman harvinaisempaa siideriä ja raskauduttuani löysin sen kaapista. Mieheni kanssa vitsailimme, että synnärillä heti kun saan työnnettyä penskan maailmaan, huudan että "Tänne se siideri!" ja vetäsen sen saman tien naamaan. Tämä oli hauska juttu kunnes tajusimme että sairaalassa tuskin ottaisivat asiaa kovin huumorilla, koska oikeasti voi olla alkoholisteja jotka tekevät noin. Tämä oli siis oikeasti pelkkä vitsi, synnytettyäni taisi mennä muutama viikko ennen kuin edes muistin kyseisen siiderin, mutta minulle ei tuotakaan ongelmia olla ilman alkoholia. Jos sillä yhdellä siiderillä ei ole niin hirveästi merkitystä kuten monet väittävät, niin sittenhän se on ihan sama jättää juomatta.
Missä vaiheessa äidin on sallittua ajatella jotakin muuta kuin sitä lasta? 24 tuntia synnytyksestä? 2 päivää? 3 päivää? Viikko? Kun täällä kirjoittajien mielestä äidin pitäisi vain ja ainoastaan ajatella sitä lasta 24/7. Saako äiti miettiä tokana aamuna synnärillä että haluanpas kahvia aamupalalla? Miksi siiderin haluaminen poikkeaa tästä? Se tekee ihmisestä näköjään tämän ketjun perusteella alkoholistin.
Täällä taas suurin osa näkee pelkkää mustaa ja valkoista. Toiset juo laatusiidereitä/oluita maun takia, ei todellakaan ole sama asia vetää limpparia. Itselläkin kävi mielessä korkata siideri vauvan syntymän vuoksi mutta muistaakseni synnärillä se oli kai kielletty tms. tai jostain sain sellaisen käsityksen niin ei sitten tullut korkattua.
Mikä on muuten se raja alkoholia juomassa että siitä pitää huolestua? 4 %? 2 %? 0,1%? Vietettiin kyllä vappuaatto synnärillä niin mies toi vappusimaa ja tippaleipiä. Sima olikin 0,7 % (hui apua alkoholia!). Kukaan hoitajista ei sanonut mitään, kehuivat vain että "voi tänne on tuotu oikein vappuiset eväät :)". Ja jostain syystä maitokin nousi heti tuon jälkeen. Lisämaidolla ollut vauva sai vihdoin rintamaitoa.
Toki itsekin ihmettelisin tuollaista käytöstä että pitää piilotella alkoholia ja tuoda sitä salaa synnärille. Näihin ketjuihin kyllä kokoontuu aina alkoholistiperheiden lapset kauhistelemaan kaikkea muuta kuin 0-linjaa ja osa onkin sitten niitä, jotka ajattelevat että jos joku tekee asiat eri tavalla kuin he, niin he ovat alkkiksia tai muuten ongelmallisia. Ei ole muuta tapaa kuin se heidän oma tapa, joka on tietysti ainoa ja oikea.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma tuossa nyt on?
Kyllä minäkin synnytyksestä haluaisin palkkioksi vaikka vodkapaukun.
Meille tuotiin synnytyksen jälkeen kuohuviinilasilliset perhehuoneeseen -- siis alkoholipitoiset sairaalan puolesta.
Maitoon ei yksi siideri vaikuta sitä sun tätä. Mutta voihan tuota sitten moralisti pitää muuten arveluttavana.
En nyt lähtisi heti tuomitsemaan äitiä päihdeongelmaiseksi, mutta sairaalaan ei saa alkoholia tuoda joten ihmettelen kyllä miksi ei voi odottaa kotiin asti, kyse ei kuitenkaan ole viikoista jos kaikki on äidillä muuten ok synnytyksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Jos vauvan synnyttyä ensimmäisenä haluaa vain sitä alkoholia/gravilohta/salmiakkia, niin alkaisin kyllä miettiä että minulla on jokin ongelma tämän asian suhteen. Niitä ehtii syödä ja juoda sitten vaikka koko loppuelämän. Maailmassa on miljoona asiaa mitä saat syödä raskaana, muutama asia mitä et saa syödä ja juuri ne kielletyt himottavat. Mitä merkitystä sillä on että olet nyt muutaman kuukauden ilman sushia?
Juu mä oon ainakin graavilohisti ja suhsisti, mulla on siis raa'an kalan kanssa ongelmia, koska odotan vesi kielellä, että synnytyksen jälkeen mies tuo mulle osastolle suhsiannoksen, jonka olen hänet vannottanut tuomaan aikoja sitten. Mutta nyt kyllä sait mut harkitsemaan, että pitääkin varmaan ottaa yhteyttä anonyymeihin kalansyöjiin, kun mulla on ihan selkeästi ongelma johon tarvitsen apua.
Vierailija kirjoitti:
Minun siskoni sai lasin kuoharia synnytettyään. Ja oikein henkilökunnalta ja tällä vuosituhannella. Eikö olekin kauheaa?
Teittehän lasun henkilökunnasta? Ei tuommoiset voi auttaa muita lasten kanssa saatikka että menisivät kotiin omien lasten biologiseen kotiin.
Miksi täällä ei kukaan mieti sitä vauvaa? Kaikki vaan kelaa sitä siideriä?