Mikä on luksusta / yläluokkalaisista sinusta?
Viittaan tuohon toiseen keskusteluun, jossa oli tarina rikkaasta Eiralaisen äidin rennosta päiväohjelmasta. Kommenteissa kritisoitiin tuotemerkkejä, kahvilaa ym. Mitkä asiat / merkit / tavat sinusta kuuluvat yläluokkaiseen, sivistyneeseen ja varakkaaseen elämään? Luettele mitä mieleen pälkähtää.
Kommentit (75)
Se ettei tarvitse todistella kenellekään mitään:)
Luksus ja yläluokkaisuus eivät ole sama asia.
Luksusta on , kuten yllä on jo todettu, esim. viikkosiivooja, mutta ei tarvitse olla yläluokkaan kuuluva, voidakseen palkata siivoojan. Yläluokkaisuutta voisi olla vaikkapa runsaasti perittyä varallisuutta osakkeissa ja muissa arvopapereissa. Suuri maakartano ja / tai saaristohuvila, jossa riittävästi palveluskuntaa.
Minusta olisi luksusta lentää lomamatkolle yksityiskoneella ja henkilökohtainen, huippuluokan sihteeri, hoitaisi kaikki juoksevat asiat (myös ongelmatilanteissa). Itse saisin huoletta keskittyä olennaiseen, eli omaan hyvinvointiin ja viihtyvyyteen.
Ihmiset joita tapaan. Itse olen arkinen.
Pidän yläluokkaisuutena sitä, että ei ole mitään ilmeisiä täyttymättömiä tarpeita, vaan henkilö voi olla tasapainoinen ja tyyni nimenomaan etuoikeutetun sosiaalisen ja kulttuurisen taustan puolesta.
Esimerkiksi ei mitään yletöntä törsäystä luksustuotteisiin - ne eivät ole koskaan olleet täysin ulottumattomissa, joten niihin ei ole muodostunut suuria intohimoja. Lomille ei mennä yksityiskoneella, vaikka siihen jollain järjestelyllä voisi ollakin varaa - samalla tavalla, kuin keskituloinen ei osta karkkikaupan hyllyä tyhjäksi vaikka siihen olisikin varaa. Omaan hyvinvointiinkaan ei satsata ylettömästi - etuoikeuteutetusta taustasta tulevalla on aina ollut elämä perusosaset niin hyvin paikallaan, että ylimääräiselle lohdun hakemiselle hyvinvointielämäntavasta ei ole tarvista.
Parhaiten sitä kuvaa mielestäni tietty vapaa henkinen tila. Runsaalla sosioekonomisella ja kulttuurisella pääomalla varustettu on vapaa tekemään sellaisia valintoja, joihin muilla ei ole varaa. Tällaisten valintojen aihealueita ovat muun muassa parisuhde, asuinpaikka, työpaikka ja terveys. Heillä on varaa jättää käyttämättä sellaisia vaihtoehtoja, joita muilla lähtökohdilla varustettu joutuu seuraamaan.
Pelkkä runsas varallisuus ei tuo kaikkea tuota, ja yksittäiset luksustuotteet vielä vähemmän.
En keksi yhtään asiaa joka olisi sekä luksusta että yläluokkaista.
Olen varttunut varakkaissa piireissä, enkä osaa ajatella materiaa tms. varsinaisena luksuksena. Itse pidän luksuksena sellaisten palveluiden käyttämistä henkilökohtaisella tasolla, joita normaali-ihmiset käyttävät "massatasolla" esim. oma kokki vrt. ravintolassa käyminen, yksityiskoneella lentäminen vrt. turistiluokassa istuminen, henkilökohtainen pankkivirkailija private bankissa vrt. tavisten joukossa vuoronumerolla jonottaminen. Lisäksi vippikortteja ja erinomaisia etuja sisältävät luottokortit ova myös arkipäivää naamavipin lisäksi. Halutessaan pääsee mihin vain kontaktien tai puhtaan rahan kautta - mutta itse ei tarvitse tarjota rahaa, vaan joku tekee likaisen työn puolestasi.
Kyllä minusta on luksusta jo bisneksessä lentäminen, shampanjan juominen, vip-lippujen saanti jonojen ohi jollain kortilla. Kaikki se on luksusta, jossa ei joudu jonottamaan, vaan asiat tapahtuvat silloin kun itse haluaa.
koti, kesämökit, vanhemmat, työ. Hellantuutelisilla ei niihin oel asiaa. Salkkarin voi täyttää.
Mieleen tulee:
auton omistaminen tai taksin käyttäminen usein
ravintolassa syöminen useamman kerran kuussa
isossa omakotitalossa asuminen
jostain syystä tulee vielä mieleen tunnelmallisesti palavat kynttilät ja viinin lipittäminen
Stressittömyys ja onnellisuus ovat suurinta luksusta mitä voin kuvitella.
Määrittelen yläluokkaisuuden äärimmäisenä rikkautena, johon kuuluu myös hyvä yleisivitys, korkeakoulutus ja hyvät käytöstavat.
Yläluokkaista on minusta:
- Se, että voi lähteä lomalle minnepäin maailmaa tahansa luksushotelliin, lomalle lähtö ei ole rahasta kiinni
- Miljoonakämppä, joka voi olla esim. arvoasunto Helsingin ydinkeskustassa tai kivitalo merenrannalla
- Palvelusväki, esim. lastenhoitaja, siivooja, kokki yms.
- Tietyt harrastukset, kuten veneily, metsästys (kaikki tuntemani rikkaat metsästävät)
- Luksusmerkit, jotka ehkä huomaamattomia, esim. Barbourin takit, Guccin vaatteet yms.
- Kalliit satojen tuhansien arvoiset autot
- Kalliit tuhansien-satojentuhansien eurojen arvoiset kellot, esim. hublot
- Yli 20 000 euroa maksava Hästensin sänky
- Kodin sisustuksessa mm. marmoria, kalanruotoparkettia, massiivipuuta
- Kodin automaatiojärjestelmä
- Mittatilauspuvut Savile roadin vaattureilta tilattuna
- Arvokorut
- Hyvä tyylitaju
- Oma ökyvene
- Vesijetit
-Puutarha/rapujuhlat
Vierailija kirjoitti:
Se kun sinulla on viikoittain palkattuina siivooja ja hieroja.
Meillä käy opiskelijasolussa palkattu siivooja ja itse käyn säännöllisesti yliopistoliikunnan urheiluhierojalla. En käy töissä ja tulot on reilusti alle köyhyysrajan. Kadehtikaa yläluokkaista luksuselämääni, mammat!
Se kun sinulla on viikoittain palkattuina siivooja ja hieroja.