Voiko 15- ja 13-vuotiaat lapset olla yötä yksinään yhden yön?
En muista, minkä ikäinen olen itse ollut, kun vanhempani ovat olleet yön yli jossain muualla. Teinityttäret eivät haluaisi lähteä meidän kanssa viikonloppulomalle ja toivoivat, että voisivat jäädä kotiin yöksi. Tytöt ovat sellaisia kilttejä kotihiiriä, eli ei olisi pelkoa mistään älyttömyyksistä. Katsoisivat lähinnä leffoja ja olisivat pädeillään. Meillä asuu lähisukulaisia lähettyvillä, mutta tytöt eivät mahtuisi niille nukkumaan eikä ketään lähisukulaista oikein voi pyytää meillekään yöksi, kun heillä on itsellään pieniä lapsia/vauvoja jne. Eli apua olisi lähellä tarvittaessa.
Mitä mieltä? Itse ajattelen, että olisivat liian pieniä vielä olemaan yötä yksinään. Tai keskenään.
Kommentit (35)
Ei pitäisi olla mitään ongelmaa, jos kyseessä on normaalit, fiksut nuoret eikä mitkään villejä bileitä järjestävät kauhukakarat.
Vierailija kirjoitti:
Öö minä muutin heti 16-vuotiaana pois kotoa eli olin käytännössä siitä lähtien joka yö yksin :D että varmaan se yksi yö menee ilman että kukaan kuolee. Kotona asuessani olin ekoja öitä yksin (kun äiti oli töissä) siitä 10-vuotiaasta lähtien. Kyllä varsinkin kiltit ja rauhalliset lapset selvii ihan hyvin.
Sama täällä eli 16 v muutin äitini omistamaan yksiöön muutaman kilometrin päähän lapsuuden kodistani ja parikymppisenä sitten Helsinkiin valtion virkamieheksi :D
Hyvin voi tuon ikäiset olla keskenään yön yli, jos aikana ennen kännyköitäkin pärjättiin ilman murheita.
Itse olin tuon ikäisenä yksin yötä kotona ja olin just kanssa sellanen kiltti joka ei järjestä mitään bileitä ja hyvin meni joka kerta. :)
Kaveri taas joka oli vuoden vanhempi ei vielä 20-vuotiaanakaan uskaltanut olla yksin kokonaista yötä kotona ja soitteli jo 1 aikaan yöllä paniikissa vanhemmilleen. :D Kerran se oli myös meillä yötä kun vanhempani olivat poissa ja meni paniikkiin heti kun nukahdin niin soitti sen vanhemmat hakemaan itsensä kotiin.
En tiedä sitten millaisia lapsia on jos ei yhtä yötä pysty yksin olemaan :D
Ei missään tapauksessa saa jättää tuon ikäisiä heitteille yksin kotiin!
Olen 47-vuotias kunnollinen ja luotettava setä. Voisin tulla kaitsemaan lapsukaisianne.
Mikä ettei. Antaahan toisen keskustelun mukaan 9 av-äitiä 10:stä tukensa 14-vuotiaan tytön seksille.
iän puolesta uskaltaa kyllä.
Enemmänkin miettisin, uskaltaisko jättää, jos varsinkin se vanhempi järjestäisi jotkut bileet..se on tosi yleistä tuon ikäisillä, koska mihinkään baareihin ei pääse. Valitettavasti monet lapset on hyviä huijaamaan.
Kyllä voi. Kännykät aikuisille auki ja teineille myös tietysti. Lupa soittaa keskelläkin yötä.
Vierailija kirjoitti:
Voi koska ovat kahdestaan ja lähisukulaisia on lähistöllä
No niin tämäkin vielä. Itse olimme pienempinäkin - ensin asui mummo pihapiirissä, ja sitten myöhemmin turvana oli isän veli perheineen 200 m päässä. Ei me montaa kertaa oltu; tuo isän veli perheineen (rouva kotirouva) oli lähinnä se turva, että kun tulin koulusta eka-tokaluokalla ja jos kotona ei ollut ketään (ei tämäkään usein). Täti oli ihana ihminen ja serkut leikkikavereita.
Nauraisin kunnon räkänaurua, jos kuulisin jonkun sanovan 15-vuotiaan olevan "liian pieni" johonkin asiaan. Moneen juttuun voi hyvin olla liian nuori, mutta mikään pieni ei tuon ikäinen enää ole.
Vastauksena kysymykseen: voi.