Vierailija

Siis todella tuntuu, ei varmaan ole oikeasti loppumassa. :) Raskausviikko 26 on parhaillaan meneillään. Muutaman viikon ajan on tuntunut, ettei saa kunnolla hengitettyä, pienikin liike aiheuttaa raskasta hengittämistä, suorastaan huohottamista, ja päässä huippaa varmaankin tästä syystä.
Normaalia? Mikä tähän auttaisi?

• ylös 4
  • alas 0

Kommentit (17)

Vierailija

Kävisin mittauttamassa verenpaineen neuvolassa. Oireet voi johtua verenpaineen heittelystä tai korkeasta verenpaineesta, se voi olla vakavaakin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kävisin mittauttamassa verenpaineen neuvolassa. Oireet voi johtua verenpaineen heittelystä tai korkeasta verenpaineesta, se voi olla vakavaakin.

Kiitos vastauksestasi! :) Tähän asti verenpaineeni on ollut joka kerta viitearvojen alapuolella, mutta onkohan mahdollista, että se yhtäkkiä olisi kohonnut niin paljon, että oireita aiheutuisi?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Voi olla keuhkoembolia. Tai raskauteen liittyvää normaalia hengästymistä. Käy päivystyksessä kuitenkin jo tänään.

• ylös 11
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voi olla keuhkoembolia. Tai raskauteen liittyvää normaalia hengästymistä. Käy päivystyksessä kuitenkin jo tänään.

Menisin tavalliseen yhteispäivystykseen jo tänään. Katsovat labraa, ekg, sydänmarkkereita ym. Tietty myös happeutuimisarvot ja verenpaineet. Tarvittaessa lisätutkimuksia kuten keuhkoverenkierron tietokonekuvauksen.  Voidaan helposti todeta hoidettavat mutta vakavat  sairaudet, ja saat mielenrauhan jos mitään ei löydy.

Vierailija

Vauva siellä keuhkoja painaa.. Helpottaa kun laskeutuu. Koita mennä maate ja raihoitu. Älä syö paljoa kerralla, tai juo..

Vierailija

Vauva painaa verisuonia ja kroppa ei saa niin hyvin verta ja happea. Tai siten kohtu/vauva on niin ylhäällä että painaa keuhkoja. Mulla harjoitussupistukset aiheuttaa hengityksen tiheentymistä ja huohottamista. Ja koko raskauden ajan hengästyn todella helposti. Oon siis rv 25 ja ihan tuttua et tuntuu välillä ettei saa kunnolla happea.

Vierailija

Sattuu kylkiin ja rintalastaan? Oletko juuri syönyt? Vauva tuuppaa sisuskaluja ylöspäin, ei sen ihmeempää. Kestää joitakin viikkoja, ennenkuin lähtee laskeutumaan ja helpottaa. On vaan melko lamaannutavaa kipua ja olo.

Vierailija

Kohtu alkaa varmasti jo painaa keuhkoja ja suuria verisuonia. Lisäksi monet raskauteen liittyvät muutokset verenkierrossa aiheuttavat hengenahdistuksen tunnetta.

On kuitenkin ehdottoman tärkeää, että käyt tutkimuksissa jos oireet ovat noin merkittävät kuin aloituksessa kerrot; jo vähäisessä liikkeessä alkaa ahdistaa ja lisäksi huimaa. Lyhyen kuvauksesi perusteella ilman fyysistä tutkimista on  täällä kenenkään mahdotonta arvioida, onko oire hyvänlaatuinen vai johtuuko sairaudesta. T raskaana oleva lääkäri

Vierailija

Raudanpuute hengästyttää, kun hemoglobiini ei kuljeta riittävästi happea kehoon. Saat varmasti kehotuksen aloittaa rautalisän syönnin, itsekin aloitin samoihin aikoihin.

t. raskausviikko 35

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Raudanpuute hengästyttää, kun hemoglobiini ei kuljeta riittävästi happea kehoon. Saat varmasti kehotuksen aloittaa rautalisän syönnin, itsekin aloitin samoihin aikoihin.

t. raskausviikko 35

Eikö yleensä n rv 24 tarkasteta Hb neuvolassa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

t. raskausviikko 35

Mulla kaikissa raskauksissa hemoglobiini ei ole pysynyt kärryillä rv24-26 tapahtuvan verivolyymin kasvun kanssa. Vaikka alkuraskauden olen syönyt 50mg rautaa päivässä, keskiraskaudessa tarvitsen 100mg. Oireilin samalla tavalla kuin ap. Ihmettelen että vasta 9:ssä kommentissa arvellaan hemoglobiinia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

t. raskausviikko 35

Mulla kaikissa raskauksissa hemoglobiini ei ole pysynyt kärryillä rv24-26 tapahtuvan verivolyymin kasvun kanssa. Vaikka alkuraskauden olen syönyt 50mg rautaa päivässä, keskiraskaudessa tarvitsen 100mg. Oireilin samalla tavalla kuin ap. Ihmettelen että vasta 9:ssä kommentissa arvellaan hemoglobiinia.

Hei, viime neuvolakäynnillä, ns. Kela-käynnillä, hemoglobiinini oli muistaakseni 124 eli ilmeisen hyvä. En tiedä tosin, voisiko se romahtaa tässä ajassa. Väsymystä on ainakin siihen malliin, mutta toisaalta se voi yhtälailla olla huonosti nukutuista öistä.

Ap

Aiti7

Hb voi noilla viikoilla romahtaa ihan päivissä paljonkin alaspäin. 7 raskautta itselläni takana ja juurikin noilla viikoilla alkoi aina tuntumaan että happi loppuu ja pyörtyy vähintäänkin. Hb olikin aina laskenut todella paljon. 😊

Vierailija

Mulla oli tuota hapensaantiongelmaa kaikissa kolmessa raskaudessa, eli ilmeisesti mulle tyypillistä raskausaikana, enkä varmasti ole ainut. Vaaratonta mutta perin ärsyttävää. Helpottaa kun saa penskat pihalle (kirjaimellisesti penskat, viimeisessä raskaudessa tuplasaalis :) ). 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

t. raskausviikko 35

Hei, viime neuvolakäynnillä, ns. Kela-käynnillä, hemoglobiinini oli muistaakseni 124 eli ilmeisen hyvä. En tiedä tosin, voisiko se romahtaa tässä ajassa. Väsymystä on ainakin siihen malliin, mutta toisaalta se voi yhtälailla olla huonosti nukutuista öistä.

Ap

Mikä on sun hemoglobiini normaalisti?

Mulla normaalilukema on 155-165, ja 124 aiheuttaa oireita vaikka neuvolassa väittävät sen olevan todella hyvä raskauden aikana.

Vierailija

Kaksi kertaa pyörryin raskauden aikana kotona, kerran tuli punasalaatti keittiön ovelle kun ehtinyt vessaan. Raskausajan diabetes ja ikää enemmän mitä av mammat sallii, sektio ja kaikki meni hyvin. 

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.