Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa kokemuksia avoimen yliopiston luennoista

Vierailija
16.03.2017 |

Ja mitä kaikkea kannattaa ottaa mukaan parin tunnin luennolle? Kirjoitusvälineet ja kirjoituslehtiö?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota mieluummin kannettava, mutta riippuu tietysti aineesta ja luennoitsijasta.

Ainakin oikeustieteellisissä aineissa Hesassa luentomatsku löytyy Moodlesta ja muistiinpanot kannattaa tehdä suoraan joko aineistoon tai word-pohjaiselle. Kannettavasta on myös hyötyä, jos tulee joku käsite, niin pääsee suoraan googlettamaan vaikka lakia.

Ei siitä kynästä mitään haittaakaan tosin ole, mutta kannettavalla pysyin paremmin perässä.

Vierailija
2/28 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ajoissa paikalle ja mukaan läppäri tai tabletti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samanlaisia luentoja kuin muutenkin yliopistossa, eli osa vaikeita, osa helppoja. Olen maisteriksi asti opiskellut enkä ole mitään tietokoneita jaksanut koskaan luennoille roudata :D Kynä ja lehtiö riittää.

Vierailija
4/28 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos läppärivinkistä! Olen ensimmäistä kertaa menossa avoimeen nyt ensi viikolla, jotta saa vähän tuntumaa opiskeluun ja hain korkeakouluhaussa yliopistoon.

Ap

Vierailija
5/28 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet tottunut tekemään muistiinpanot kynällä paperille, ne riittävät aivan hyvin. Ainakin minä muistan asiat paremmin, kun olen ihan itse omin käsin kirjoittanut ne, vaikka kirjoituksesta ei ottaisikaan selvää.

En usko, että läppäristä tai tabletista on oppimisen kannalta suurtakaan hyötyä, jos siitä katsoo luennon aikana jotain elokuvaa tai jääkiekko-ottelua, niin kuin olen nähnyt joidenkin tekevät.

Vierailija
6/28 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylemmälle, kyllä minä olen menossa ihan opiskelemaan, en katsomaan mitään aiheesta poikkeavia videoita.

Ap

Vierailija
7/28 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet tottunut tekemään muistiinpanot kynällä paperille, ne riittävät aivan hyvin. Ainakin minä muistan asiat paremmin, kun olen ihan itse omin käsin kirjoittanut ne, vaikka kirjoituksesta ei ottaisikaan selvää.

En usko, että läppäristä tai tabletista on oppimisen kannalta suurtakaan hyötyä, jos siitä katsoo luennon aikana jotain elokuvaa tai jääkiekko-ottelua, niin kuin olen nähnyt joidenkin tekevät.

Niin mikä kenellekin on luontevaa. Yleensä opetusmateriaali tulee jonnekin oppimisympäristöön ja sitä voi samalla omalta koneelta seurata, kun opettaja höpöttää. Samalla voi tehdä slaideihin vaikka lisähuomioita opettajan puheesta. Toki ne voi tehdä paperillekin mutta joillekin on helpompaa, että materiaalit ovat samassa paikassa. En tajua miten voi vielä 2010- luvulla olla ajatusmaailma, että läppärinkäytöstä ei ole suurtakaan hyötyä.

Vierailija
8/28 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mikä kenellekin on luontevaa. Yleensä opetusmateriaali tulee jonnekin oppimisympäristöön ja sitä voi samalla omalta koneelta seurata, kun opettaja höpöttää. Samalla voi tehdä slaideihin vaikka lisähuomioita opettajan puheesta. Toki ne voi tehdä paperillekin mutta joillekin on helpompaa, että materiaalit ovat samassa paikassa. En tajua miten voi vielä 2010- luvulla olla ajatusmaailma, että läppärinkäytöstä ei ole suurtakaan hyötyä.

Varmasti suurimmalle osalle läppärin käytöstä on 2010 -luvulla hyötyä. - Itse olen läppärillä paljon hitaampi kirjoittamaan kuin kynällä ja paperille. - Toki etua minulle olisi läppärin käytössä siinä, että jos joku muu haluaisi lukea muistiinpanoni, niin hänen ei tarvitsisi siihen avuksi grafologia.  

Vierailija
9/28 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos läppärivinkistä! Olen ensimmäistä kertaa menossa avoimeen nyt ensi viikolla, jotta saa vähän tuntumaa opiskeluun ja hain korkeakouluhaussa yliopistoon.

Ap

Osa luennoista voi olla yhtä aikaa sekä avoimen että varsinaisen yliopiston luentoja, siis niin että niissä on molempien opiskelijoita yhtä aikaa. Riippuu tietenkin alasta ja opiskelijamääristä, luennoitsijan aikataulusta ja sen sellaisesta. Itse opetan sekä avoimessa että yliopiston puolella - ainoa ero on, että pohjustan avoimen opiskelijoita hiukan paremmin, koska heillä ei ole välttämättä tietoa yliopiston opiskelu- ja tenttikäytänteistä ja heillä on vaihtelevampi koulutustausta ja koulunpenkillä istumisesta voi olla jo aikaa.

Luennolle mukaan tabletti tai läppäri sekä muistiinpanovälineet: luentolehtiö/vihko, kynä, kumi, ehkä viivain ja muutama korostuskynä tai värikynä ja ehdottomasti kalenteri. Kalenteri on tärkeä, koska ensimmäisellä kerralla saatetaan sopia poikkeavista luento-ajoista, muutoksista ja ryhmätyö-/ demoryhmistä, ja silloin sinun pitää tietää mitkä päivät ja ajat käyvät sinulle. Kannattaa käydä katsomassa onko luennoitsija laittanut materiaalia jo etukäteen verkkoon, ne kannattaa ladata koneelle tai tulostaa, jotta niihin voi tehdä luennon kuluessa merkintöjä.

Vierailija
10/28 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos varsinkin sinulle PostDocTutkija.

Ap

Vierailija
11/28 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vielä.

Ap

Vierailija
12/28 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysäistä että pitääkö tuolla esitellä itsensä?

Ap

Vierailija
13/28 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kysäistä että pitääkö tuolla esitellä itsensä?

Ap

Kiertää ehkä se lappu, mihin panna läsnäolo.

Vierailija
14/28 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan.

Vierailija
15/28 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan.

?

Vierailija
16/28 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän piti esitellä ja kertoa miksi olemme siellä, opiskelin siis suomen kieltä. Ryhmä ei ollut kovin iso, olikohan meitä ehkä joku 15?

Vierailija
17/28 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän piti esitellä ja kertoa miksi olemme siellä, opiskelin siis suomen kieltä. Ryhmä ei ollut kovin iso, olikohan meitä ehkä joku 15?

Minusta on typerää jos pitää esitellä itsensä.

Vierailija
18/28 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin. En ole maksanut esittelyjen kuuntelemisesta vaan oppiakseni luennon aiheesta.

Vierailija
19/28 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin. En ole maksanut esittelyjen kuuntelemisesta vaan oppiakseni luennon aiheesta.

Niinpä. Miksi pitäisi kiinnostua kanssaopiskelijoista.

Vierailija
20/28 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä opiskeluun! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi