Helsinki vs Tampere vs Turku vs Jyväskylä
Psykologiaa haen opiskelemaan ja mietin hakujärjestystä. Mitä mieltä olette noista kaupungeista? Liikun kävellen, pyörällä ja toisinaan julkisilla. Tykkään, että ympärillä tapahtuu jatkuvasti jotain, mutta toisaalta tykkään, että matkat eivät ole mahdottoman pitkät ja asunto on vähintään kohtalainen. Opiskelen toimeentulotuella, joten saan vähän paremman kämpän kuin opintotuella.
Kommentit (28)
Ei opiskelija saa toimeentulotukea. Saat opintotukea+ kaikki opiskelijan edut sekä myös opintolainan (lähes korotonta lainaa) halutessasi. Vaikka nyt saisit toimeentulotukea, et sitä enää kouluun päästyäsi saa, tietenkään.
Helsingin opiskelija-asunnot on täynnä luteita.
Helsinki on parhain, mutta sinne varmaan kaikista vaikeinta päästä ja kallista. Asun itse Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sulla oo oikeutta toimeentulotukeen jos sulla on syy saada opintotukea. Eli vaikka et haluaisi opintotukea, niin et saa toimeentulotukea koska voisit saada opintotukea.
Minulla ei ole oikeutta saada opintotukea, joten saan toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Ei opiskelija saa toimeentulotukea. Saat opintotukea+ kaikki opiskelijan edut sekä myös opintolainan (lähes korotonta lainaa) halutessasi. Vaikka nyt saisit toimeentulotukea, et sitä enää kouluun päästyäsi saa, tietenkään.
Saan, koska olen käyttänyt kaikki opintotukikuukauteni, joten en voi saada enää opintotukea, mikä tarkoittaa sitä, että en voi myöskään saada opintolainaa taikka opintotuen asumislisää. Tämä tarkoittaa sitä, että saan toimeentulotukea ellen hae työmarkkinatukea opiskeluun. En kuitenkaan näe mitään syytä miksi hakisin, kun saan saman rahan toimeentulotukena.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on parhain, mutta sinne varmaan kaikista vaikeinta päästä ja kallista. Asun itse Helsingissä.
Jyväskylään on helpoin päästä, mutta muuten yhtä vaikea päästä noihin muuhun kolmeen. Haen kuitenkin kaikkiin, joten sillä ei varsinaisesti ole väliä mihin on vaikein päästä, mutta pitäisi tietää hakujärjestys, koska ensimmäiseen valintaan on käsittääkseni mentävä jos sinne pääsee.
Lähtökohtaisesti ei ikinä kannata muuttaa Helsinkiin opiskelemaan, jos ei ole ihan pakko (esim jos ainoa kaupunki missä ko. pääaine).
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti ei ikinä kannata muuttaa Helsinkiin opiskelemaan, jos ei ole ihan pakko (esim jos ainoa kaupunki missä ko. pääaine).
Miksi niin? Helsingissä on eniten työllistäviä yrityksiä ja opiskeluaikana parhaat kontaktit tulee yleensä opiskelukaupunkiin. Helsingissä on ylipäänsä parhaat työpaikat ja parhaat palkat, joten nimenomaan Helsingistä saa helpoiten sen ensimmäisen hyvän työpaikan.
Jyväskylässä on ehkäpä paras psykologian laitos, halvimmat vuokrat ja todella lyhyet välimatkat. Opiskelijoitakin on yliopistossa saman verran kuin Tampereella, eli ei ole mikään kuollut kylä. Kaupunkimaisuus tietysti puuttuu, jos sitä kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä on ehkäpä paras psykologian laitos, halvimmat vuokrat ja todella lyhyet välimatkat. Opiskelijoitakin on yliopistossa saman verran kuin Tampereella, eli ei ole mikään kuollut kylä. Kaupunkimaisuus tietysti puuttuu, jos sitä kaipaa.
No ainakin Wikipedian mukaan Jyväskylän yliopistossa on 15 000 ja Tampereen yliopistossa 23 000.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella paras? Jyväskylässä hyvää on ehdottomasti uusi asuntokanta. Löytyy varmasti siisti kämppä järkevään hintaan. Helsingissä joutuu varmaan asumaan jossain vanhassa ja pienessä kopissa, joka maksaa silti pari sataa enemmän kuukaudessa.
Jyväskylässä tosiaan taitaa olla nuorempi keski-ikä kuin noissa muissa kaupungeissa. Tosin kertooko tämä vain siitä, että Jyväskylässä käydään opiskelemassa ja lähdetään sen jälkeen muualle? Kaupunkimaisuutta tosiaan puuttuu, mutta toisaalta maastot ovat hyvät. Pidän Jyväskylää aika urheilullisena kaupunkina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella paras? Jyväskylässä hyvää on ehdottomasti uusi asuntokanta. Löytyy varmasti siisti kämppä järkevään hintaan. Helsingissä joutuu varmaan asumaan jossain vanhassa ja pienessä kopissa, joka maksaa silti pari sataa enemmän kuukaudessa.
Jyväskylässä tosiaan taitaa olla nuorempi keski-ikä kuin noissa muissa kaupungeissa. Tosin kertooko tämä vain siitä, että Jyväskylässä käydään opiskelemassa ja lähdetään sen jälkeen muualle? Kaupunkimaisuutta tosiaan puuttuu, mutta toisaalta maastot ovat hyvät. Pidän Jyväskylää aika urheilullisena kaupunkina.
Tällainen juttu oli joskus. http://yle.fi/uutiset/3-5386825
Nyt tosin kun tuolta sivustolta hakee psykologian mukaan, niin Helsingin yliopisto on rankattu Jyväskylää korkeammalle. Helsinki on sijalla 101-150, Jyväskylä 251-300.
Opiskelupaikoista ei tietoa mutta olen asunut kaikissa mainituissa kaupungeissa. Tampereelle voisin muuttaa takaisin helposti, muihin en vaikka olisi pakko. Tampere on kodikas ja kaunis pieni-suuri kaupunki jossa viihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelupaikoista ei tietoa mutta olen asunut kaikissa mainituissa kaupungeissa. Tampereelle voisin muuttaa takaisin helposti, muihin en vaikka olisi pakko. Tampere on kodikas ja kaunis pieni-suuri kaupunki jossa viihtyy.
Mikä muissa on vikana? Helsingissä on mukavan vilkkaat puistot kesäisin. Turussa Aurajoen ranta on viihtyisää aluetta. Jyväskylässä taas uusi asuntokanta.
Mikä uusi asuntokanta??? Niiku pitää opiskella kaikilla herkuilla että voi rutista siideritölkki kourassa että on niin köyhää. Vittu mitä loisia. Kohta meette jo subujälkihuolto sakkien ohi tolla vaatimisella ja vinkumisella.
Ja miksi on lopetettu opintukikuukaudet? On "opiskeltu" kakskytvuotta?
Mä olen opiskellut sekä Helsingissä että Tampereella, ja Tampere on Helsingin ihanuudesta huolimatta edullisempi ja kaikin puolin helpompi paikka asua. Ikinä ei enää hermo pitäisi, jos pitäisi vielä reissata muutaman kilometrin matkaa puolet kauemmin ja viisi kertaa pahemmissa ruuhkissa... Mä sain myös tuttavia ja kavereita hepommin Tampereelta :)
Helsingin yliopisto on arvostetuin. Lisäksi Helsingissä on kaikki työpaikat ja pk-seudulla ylipäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä uusi asuntokanta??? Niiku pitää opiskella kaikilla herkuilla että voi rutista siideritölkki kourassa että on niin köyhää. Vittu mitä loisia. Kohta meette jo subujälkihuolto sakkien ohi tolla vaatimisella ja vinkumisella.
Mä ehkä rakastuin suhun just <3 <3 <3
Vierailija kirjoitti:
Mitähän höpötät. Tottakai jokainen ottaa parhaan mahdollisen asunnon, jonka tiettyyn hintaan saa. Jyväskylästä saa opiskelijabudjetilla paremman asunnon. Tukikuukaudet on käytetty edellisiin opintoihin, jotka eivät työllistäneet. Mitä tässä vaaditaan? Saan tietyn rahan asun sitten murjussa tai paremmassa kämpässä. Voin mieluusti käyttää vähän enemmän rahaa, että saan asua paremmin. Tärkeää asunnon kunnon lisäksi on tietenkin myös asunnon sijainti ja paikkakunnan viihtyvyys.
Ei sulla oo oikeutta toimeentulotukeen jos sulla on syy saada opintotukea. Eli vaikka et haluaisi opintotukea, niin et saa toimeentulotukea koska voisit saada opintotukea.