Miten peruskoulun voi läpäistä oppimatta lukemaan tai laskemaan
Siis selittäkää miten tuo on mahdollista. Opetuttuni sanovat että esim ammattikouluun tulee oppilaita jotka ei osaa lukea eikä esim kertotauluja.
Miten heilöä voi olla päästötodistus?
Kommentit (37)
Tyhmyys ei lopu koskaan. Kouluissa vaaditaan. ykyään itseohjautuvuutta, luovuutta, kansainvälisyyttä, tasa-arvoisuutta jne., joista ei ole merkkejä tällä palstalla kovinkaan usein. Vanhemmat antavat siis mallin lapsille arvoista ja jos nämä arvot eivät ole vanhemmilla korkealla, ei lapsetkaan niitä opi arvostamaan. Lukutaito tulee olemaan jatkossa pienen eliitin etuoikeus. Muut kaivavat persettä ja haistelevat kynsiään, kuten siinä hyvässä amerikkalaiskomediassa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ihmisen, joka teki ajokorttin kirjallisen kokeen suullisesti. Sai ajokorttinsa ja eikä osaa lukea vielä tänä päivänäkään. Supisuomalainen.
Tämä on aika erikoista sikäli, että liikennemerkkien lisäkilvissä on tekstiä. Niitä ei sitten tarvitse ymmärtää?
Toisaalta, saavathan suomea osaamattomat ulkomaalaisetkin ajaa täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis selittäkää miten tuo on mahdollista. Opetuttuni sanovat että esim ammattikouluun tulee oppilaita jotka ei osaa lukea eikä esim kertotauluja.
Esimerkiksi maahanmuuttajat on pakko päästää peruskoulusta läpi vaikka ei osaisi suomea. Laskutaito on jo korkeampaa sivistystä kulttuurissa jossa asiat ratkeavat asetta heiluttamalla.
Arabiassa on lakettu korkeampaa matematiikkaa jo kauan ennen Suomeen tulleita mamuja. Eri asia on se, että kunnissa ei ole rahaa ja halua satsata pienryhmiin, joihin käytöshäiriöiset voisi dumpata sabotoimasta muun opetusryhmän toimintaa. Tietämäni ulkomaalaiset ovat pääsääntöisesti rauhallisia mutta uhoavat kusipäät on kotoperäisiä lökäpöksyjä, joita ei voi heittää niskaperseotteella ulos, koska peruskoulu kuuluu kaikille.
Korkeampaa matematiikkaa? Kauan ennen Suomen mamuja?
Varmaan aika kauan sitten. Miksi muuten vedotaan tuohon että Persiassa on ollut vaikka mitä ennen kuin Suomessa?
Afrikasta lähtenyt porukka sopeutui lähi-idän maihin ja tekivät keksintöjä, kuten myös kiinalaiset, inkat ja mayat. Ei kukaan tänne heti tullut.
Nyt kun miettii, inkat ja mayat ovat poissa, aasialaiset teknologiassa huippuja ja lähi-idässä lähinnä tapetaan ja raiskataan. Ihan hyvin kai meni?
kuinka moni rasisti tuntee henkilökohtaisesti yhtäkään islaminuskoista? Hulluja raiskaajia ja jihadisteja on mutta en usko tavallisen ihmisen haluavan sotaa ja tuhoa Syyriaan ja Irakiin. Venäjä ei halua lopettaa sotaa Syyriassa ja diktaattori tappaa vaikka jokaisen kansalaisensa sen tuella. Kyse on siis isommista kuvioista.
Mä olin aika huono koulussa ja matikassa ja kemiassa ja sellasissa ihan surkee vaikka mä yritn. Mun tyttö pääsi matikasta niin läpi että sille tehtiin aina sama koe uudestaan ja sitten lopulta se pääs läpi. Sama oli jossain muissakin aineissa. Se kirjottaa sellasta että siitä on tosi vaikee ymmärtää mut se on tosi hauska persoona ja koko ajan jotain säätämässä ja se ei oikein pysty keskittymään ja ainoostaan leffat jossa ei oo juonta se pystyy kattomaan. Nissä ei saa olla mitään juonta ja se on vähän vaikeeta muille kun se leffa pitää aina valita sen mukaan. Mun nuorin on lukiossa mut sillä on vaikeeta kanssa siellä mut ite meni ja ei me pystytä auttamaan. Mä oon aika hyvä kielissä ja tykkään jutella eri maalasten kanssa. Mut mun koulu meni huonosti sen takia koska piti mennä huonosti ja mun mieletä muut halus kanssa niin.
Vierailija kirjoitti:
Mun erityislapsi, jolla on paha lukihäiriö ja muutakin vaikeaa oppimishäiriötä, pääsi peruskoulun läpi mukautettuna. Eli hänellä oli äänikirjat käytössä sitä varten, että oppii asiat lukematta. Muistiinpanot sai monisteena. Osaa kirjoittaa ja lukea, mutta todella huonosti. Matematiikkakin on vähän niin ja näin. Mutta ihmettele toki, äläkä vaan vahingossakaan ymmärrä sitä, että ihmisiä on erilaisia ja kaikki ei vaan opi tukitoimista huolimatta. Näistä erityislapsista kasvaa erityisaikuisia. Ei ne ongelmat häviä mihinkään kun ihmisestä tulee täysi-ikäinen. Koulu on katsonut, että lapsi osaa asiat sen verran ok, että pääsee peruskoulusta pois, vaikka se olis sitten niin, että kaikista aineista on huonoin mahdollinen numero millä läpi pääsee.
Nyt lapsi on ammattikoulussa ja hyvin menee. Oppii ammattiin liittyviä asioita todella hyvin, mutta kirjallinen osuus tökkii pahasti, koska edelleenkin on se lukihäiriö.
Ei tässä ollut kyse erityislapsista, vaan opiskelukaverini, joka opettaa ammattikoulussa sanoo, että ihan "normioppilaina" tulee nuoria, jotka ei selviä lukemisesta ja joille esim lääkelaskut on täysin hepreaa.
Kun nykylapsilta ei saa vaatia mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos nelonen on uhkaamassa ysin keväällä, rehtori painottaa, että jokainen on saatava ulos koulusta ha nehän lähtee! Tehdään vaikka naurettava pieni suullinen koe jostain, jolla kuitataan kuukausien lintsaaminen, laiskottelu ja koulun laiminlyönti ja tämä tarina on tosi! Vaatimustaso on jo nyt niin matala, että kun sitä vielä lasketaan palataan esim.matikassa ja äikässä ekaluokan tasolle. Minulla ei ole viisastenkiveä tähän tosiaankaan, vaikka opetusmetodeja vaihtelen ja otan uusia kikkoja käyttöön ja kouluttaudun. t. yläkoulun ope
No ei kai ne siellä yläkoulussa voi kolmekymppiseksi asti istua.
Sukulaispojallani on adhd-diagnoosi (en ole ihan varma että onko hänellä ADHD...) Hän tuplasi ekan luokan, kävi kakkosen normaaliluokassa, sitten siirtyi erityisluokalle. Yritti käydä ammattikoulua, mutta jätti kesken. Armeijasta lähti kahden päivän jälkeen. Siviilipalvelukseen meni ja hänestä pidettiin kovin ja vakituisen paikankin sai. Suorittavaa työtä.
En usko että hän kykenee lukemaan kuin jotain helpotettua tekstiä, mutta toisaalta hänen kanssaan on aina ymmärretty se rajallisuus ja iloittu siitä, mitä hän saavuttaa.
Vaarallista mun mielestä on se, että näillä taidoilla pääsee jotenkin livahtamaan esim hoitotehtäviin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nelonen on uhkaamassa ysin keväällä, rehtori painottaa, että jokainen on saatava ulos koulusta ha nehän lähtee! Tehdään vaikka naurettava pieni suullinen koe jostain, jolla kuitataan kuukausien lintsaaminen, laiskottelu ja koulun laiminlyönti ja tämä tarina on tosi! Vaatimustaso on jo nyt niin matala, että kun sitä vielä lasketaan palataan esim.matikassa ja äikässä ekaluokan tasolle. Minulla ei ole viisastenkiveä tähän tosiaankaan, vaikka opetusmetodeja vaihtelen ja otan uusia kikkoja käyttöön ja kouluttaudun. t. yläkoulun ope
Mutta eihän niitä voi myöskään päästää "peruskoulun suorittaneina" ulos sieltä ja keksiä numeroita! Joku lähihoitaja joka ei osaa yhtään laskea on hengenvaarallinen!
Itse asiassa oppivelvollisuus loppuu 18 - vuotiaana. Mulla on yksi tuttu joka ei koskaan läpäissyt peruskoulua. On silti mahdollista päästä eri reittejä ammattikouluun vaikka ei olisi edes peruskoulutodistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi maahanmuuttajat on pakko päästää peruskoulusta läpi vaikka ei osaisi suomea. Laskutaito on jo korkeampaa sivistystä kulttuurissa jossa asiat ratkeavat asetta heiluttamalla.
Arabiassa on lakettu korkeampaa matematiikkaa jo kauan ennen Suomeen tulleita mamuja. Eri asia on se, että kunnissa ei ole rahaa ja halua satsata pienryhmiin, joihin käytöshäiriöiset voisi dumpata sabotoimasta muun opetusryhmän toimintaa. Tietämäni ulkomaalaiset ovat pääsääntöisesti rauhallisia mutta uhoavat kusipäät on kotoperäisiä lökäpöksyjä, joita ei voi heittää niskaperseotteella ulos, koska peruskoulu kuuluu kaikille.
Korkeampaa matematiikkaa? Kauan ennen Suomen mamuja?
Varmaan aika kauan sitten. Miksi muuten vedotaan tuohon että Persiassa on ollut vaikka mitä ennen kuin Suomessa?
Afrikasta lähtenyt porukka sopeutui lähi-idän maihin ja tekivät keksintöjä, kuten myös kiinalaiset, inkat ja mayat. Ei kukaan tänne heti tullut.
Nyt kun miettii, inkat ja mayat ovat poissa, aasialaiset teknologiassa huippuja ja lähi-idässä lähinnä tapetaan ja raiskataan. Ihan hyvin kai meni?kuinka moni rasisti tuntee henkilökohtaisesti yhtäkään islaminuskoista? Hulluja raiskaajia ja jihadisteja on mutta en usko tavallisen ihmisen haluavan sotaa ja tuhoa Syyriaan ja Irakiin. Venäjä ei halua lopettaa sotaa Syyriassa ja diktaattori tappaa vaikka jokaisen kansalaisensa sen tuella. Kyse on siis isommista kuvioista.
Tämä "rasisti" on oppinut nuo asiat ihan peruskoulun historian tunnilla. Koululaitos on siis rasistinen mielestäsi? Ei ihmekään jos kukaan ei opi mitään koulussa jos heti huudetaan rasismia kun faktat ei miellytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Jos ei kolmekymppiseksi mennessä ole oppinut lukemaan tai laskemaan -siis edes toista taitoa- ja kaikkina vuosina olsi käynyt koulua, niin taitaa olla aika harvinaislaatuinen tapaus. Ja kyllä. - Kyllä sitä on myös "aikuisten peruskouluja" , joten ei sitä teinien keskelle tarvitse mennä ja unohtaa tai jättää työteko kokonaan.
Ei ole mitenkään tavatonta, että joku suorittaa esimerkiksi lukion vasta keski-iässä. Aikuslukiossa käyminen on monelle mielekäs ja paljoa antava harrastus. Jos kouluvuosista on jo aikaa tai jos koulu on aikanaan mennyt vähän niin ja näin saattaa olla oikeasti perusteltua, että aloittaa kertaamalla vaikka sitte peruskoulun viimeisen luokan tiedota ja taidot.
Itse osaan melko hyvin lukea ja kirjoittaa. Mutta esimerkiksi jos minulle annettaisiin samanlainen matematiikan koe kuin kuluvana keväänä oppivelvollisuuttaan päättäville -keskimäärin 15-16 kesäsille- nuorille, niin en uskaltaisi lyödä vetoa, että saisin kokeesta (lähes) täydet pisteet. Äidinkielen kokeesta en taatusti saisi,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään valmistuu myös lähihoitajia, joiden kielitaito ei riitä lääkkeiden jakamiseen, vaikka oikeudet siihen on annettu.
Tämä on valitettavan totta. Isoäidilläni käy ns. taustainen hoitaja, joka ehdottomasti haluaa jakaa lääkkeet ja joka kerta ne on dosettiin jaettu ihan miten sattuu. Jos ei erota Digoxinia ja Kefexiniä toisistaan, niin potilaalle voi tulla pikainen lähtö.
Ettei vaan dementikko mene sitten itse sotkemaan lääkkeet "oikein" sinne dosettiin? Aika lailla todenmukaisempi selitys.
Isoäitini ei ole dementikko, hän ei sotke lääkkeitään. Toiseksi dementikkojen lääkkeet eivät koskaan ole niin, että dementikko pääsee niihin itse käsiksi. Kolmanneksi äitini (sairaanhoitaja) on ollut paikalla, kun kyseinen henkilö on tullut sovitusti käynnille ja jakanut lääkkeet väärin. Kun asiaan puututtiin, vastaus oli iloinen hymy ja "ei väliä".
Oaj:n sivuilla samasta asiasta:
Laatu takaa ihmiselämät
Tosielämässä ei enää olla kovin kaukana Putouksen sketsistä. Päivi Koppanen saa esimerkiksi sähköalalta palautetta siitä, että nuoria opiskelijoita ei uskaltaisi päästää asennustöihin työssäoppimisen jaksoilla.
– Voi olla hengenvaarallista, jos oppilas ei ole saanut riittävästi opetusta.
Terveysalalla on kyse elämästä ja kuolemasta esimerkiksi silloin, jos perushoitaja ei osaa annostella lääkkeitä oikein.
Koppanen itse on ruokapalvelualan opettaja. Jos suurkeittiössä, kuten koulun ruokalassa, ei osaa laskea, reseptien muokkaaminen oikeassa suhteessa ei myöskään onnistu.
– Ruokamyrkytysten levittämiseltäkin vältytään vain, jos hygieniaa opetetaan oppilaille riittävästi. Erityisruokavalioita pitää osata toteuttaa, jotteivat allergikot ole vaarassa
Tilanne ei kuitenkaan ole oppilaiden tai opettajien vika, vaan rahoituksen.
– Opettajille tämä on kauhean ristiriitaista. Ei saa opettaa enempää, mutta huoli painaa siitä, miten opiskelija pärjää, Koppanen muistuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arabiassa leikattiin päitä jo ammoin ja leikataan edelleen. Eli onko kehitystä tapahtunut, esimerkiksi sikäläisessä tai täkäläisessä koulutusjärjestelmässä. Ai niin mutta eihän esimerkiksi Somaliassa ole kouluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän niitä voi myöskään päästää "peruskoulun suorittaneina" ulos sieltä ja keksiä numeroita! Joku lähihoitaja joka ei osaa yhtään laskea on hengenvaarallinen!
Ei ole vaaraa, että sellainen pääsisi lähihoitajaksi opiskelemaan. Niihin on pääsytestit ja haastattelut. Eikö lähäri enimmäkseen saunota ja auta pukemisessa ja vessatuksessa? Sairaanhoitaja jakaa lääkkeet.
Nyt kun miettii, inkat ja mayat ovat poissa, aasialaiset teknologiassa huippuja ja lähi-idässä lähinnä tapetaan ja raiskataan. Ihan hyvin kai meni?