Miten peruskoulun voi läpäistä oppimatta lukemaan tai laskemaan
Siis selittäkää miten tuo on mahdollista. Opetuttuni sanovat että esim ammattikouluun tulee oppilaita jotka ei osaa lukea eikä esim kertotauluja.
Miten heilöä voi olla päästötodistus?
Kommentit (37)
Miehelläni oli nuoruudessa tuttava, joka käsittääkseni selvisi koko peruskoulun oppimatta lukemaan. Hän meni ammattikouluun ja ongelma paljastui siellä. Käsitin, että pojan kaverit suojelivat ja auttoivat poikaa sen verran, että tämä selvisi koulutehtävistä jollain tavalla. Opettajat eivät myöskään kiinnittäneet pojan oppimistuloksiin mitään huomiota, vaan antoivat tämän olla ja päästivät luokalta toiselle.
Ei ole enää taloudellisesti varaa antaa ehtoja ja jättää luokalle, joten jokainen saa vähintää 5 ja tadaa peruskoulu on suoritettu.
Lapsia ei saa jättää luokalle, ehtojakaan ei saa antaa.
Sama jatkuu yläasteella, ja sitten vielä ammatillisessa opetuksessa.
Suomessa on oppivelvollisuus ja KAIKKI tasosta tai vammaisuudesta huolimatta käy peruskoulun. Oma lapseni on vaikeasti kehitysvammainen ja tuskin oppii lukemaan. Peruskoulu tulee silti käytyä.
Vierailija kirjoitti:
Siis selittäkää miten tuo on mahdollista. Opetuttuni sanovat että esim ammattikouluun tulee oppilaita jotka ei osaa lukea eikä esim kertotauluja.
Miten heilöä voi olla päästötodistus?
Ulkomailta tuotua rikkautta?
Vierailija kirjoitti:
Opetuttuni sanovat että esim ammattikouluun tulee oppilaita jotka ei osaa lukea eikä esim kertotauluja.
Kas taas ystävämme akateeminen trollaamassa.
Jos nelonen on uhkaamassa ysin keväällä, rehtori painottaa, että jokainen on saatava ulos koulusta ha nehän lähtee! Tehdään vaikka naurettava pieni suullinen koe jostain, jolla kuitataan kuukausien lintsaaminen, laiskottelu ja koulun laiminlyönti ja tämä tarina on tosi! Vaatimustaso on jo nyt niin matala, että kun sitä vielä lasketaan palataan esim.matikassa ja äikässä ekaluokan tasolle. Minulla ei ole viisastenkiveä tähän tosiaankaan, vaikka opetusmetodeja vaihtelen ja otan uusia kikkoja käyttöön ja kouluttaudun. t. yläkoulun ope
Mun erityislapsi, jolla on paha lukihäiriö ja muutakin vaikeaa oppimishäiriötä, pääsi peruskoulun läpi mukautettuna. Eli hänellä oli äänikirjat käytössä sitä varten, että oppii asiat lukematta. Muistiinpanot sai monisteena. Osaa kirjoittaa ja lukea, mutta todella huonosti. Matematiikkakin on vähän niin ja näin. Mutta ihmettele toki, äläkä vaan vahingossakaan ymmärrä sitä, että ihmisiä on erilaisia ja kaikki ei vaan opi tukitoimista huolimatta. Näistä erityislapsista kasvaa erityisaikuisia. Ei ne ongelmat häviä mihinkään kun ihmisestä tulee täysi-ikäinen. Koulu on katsonut, että lapsi osaa asiat sen verran ok, että pääsee peruskoulusta pois, vaikka se olis sitten niin, että kaikista aineista on huonoin mahdollinen numero millä läpi pääsee.
Nyt lapsi on ammattikoulussa ja hyvin menee. Oppii ammattiin liittyviä asioita todella hyvin, mutta kirjallinen osuus tökkii pahasti, koska edelleenkin on se lukihäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Siis selittäkää miten tuo on mahdollista. Opetuttuni sanovat että esim ammattikouluun tulee oppilaita jotka ei osaa lukea eikä esim kertotauluja.
Miten heilöä voi olla päästötodistus?
Esimerkiksi maahanmuuttajat on pakko päästää peruskoulusta läpi vaikka ei osaisi suomea. Laskutaito on jo korkeampaa sivistystä kulttuurissa jossa asiat ratkeavat asetta heiluttamalla.
Jotkut istuisivat siellä koulunpenkillä eläkkeelle asti, jos ei kiinnosta tai ei ole kykyjä niin ei opi.
En tarkoita nyt tässä vammaisia tai lukihäiriöisiä, koske heillähän on monesti kova halua oppia.
Nykyään valmistuu myös lähihoitajia, joiden kielitaito ei riitä lääkkeiden jakamiseen, vaikka oikeudet siihen on annettu.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään valmistuu myös lähihoitajia, joiden kielitaito ei riitä lääkkeiden jakamiseen, vaikka oikeudet siihen on annettu.
Tämä on valitettavan totta. Isoäidilläni käy ns. taustainen hoitaja, joka ehdottomasti haluaa jakaa lääkkeet ja joka kerta ne on dosettiin jaettu ihan miten sattuu. Jos ei erota Digoxinia ja Kefexiniä toisistaan, niin potilaalle voi tulla pikainen lähtö.
Mikä tässä nyt mättää? Jotkut ihmiset ovat yksinkertaisesti tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis selittäkää miten tuo on mahdollista. Opetuttuni sanovat että esim ammattikouluun tulee oppilaita jotka ei osaa lukea eikä esim kertotauluja.
Miten heilöä voi olla päästötodistus?
Esimerkiksi maahanmuuttajat on pakko päästää peruskoulusta läpi vaikka ei osaisi suomea. Laskutaito on jo korkeampaa sivistystä kulttuurissa jossa asiat ratkeavat asetta heiluttamalla.
Arabiassa on lakettu korkeampaa matematiikkaa jo kauan ennen Suomeen tulleita mamuja. Eri asia on se, että kunnissa ei ole rahaa ja halua satsata pienryhmiin, joihin käytöshäiriöiset voisi dumpata sabotoimasta muun opetusryhmän toimintaa. Tietämäni ulkomaalaiset ovat pääsääntöisesti rauhallisia mutta uhoavat kusipäät on kotoperäisiä lökäpöksyjä, joita ei voi heittää niskaperseotteella ulos, koska peruskoulu kuuluu kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään valmistuu myös lähihoitajia, joiden kielitaito ei riitä lääkkeiden jakamiseen, vaikka oikeudet siihen on annettu.
Tämä on valitettavan totta. Isoäidilläni käy ns. taustainen hoitaja, joka ehdottomasti haluaa jakaa lääkkeet ja joka kerta ne on dosettiin jaettu ihan miten sattuu. Jos ei erota Digoxinia ja Kefexiniä toisistaan, niin potilaalle voi tulla pikainen lähtö.
Ettei vaan dementikko mene sitten itse sotkemaan lääkkeet "oikein" sinne dosettiin? Aika lailla todenmukaisempi selitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis selittäkää miten tuo on mahdollista. Opetuttuni sanovat että esim ammattikouluun tulee oppilaita jotka ei osaa lukea eikä esim kertotauluja.
Miten heilöä voi olla päästötodistus?
Esimerkiksi maahanmuuttajat on pakko päästää peruskoulusta läpi vaikka ei osaisi suomea. Laskutaito on jo korkeampaa sivistystä kulttuurissa jossa asiat ratkeavat asetta heiluttamalla.
Arabiassa on lakettu korkeampaa matematiikkaa jo kauan ennen Suomeen tulleita mamuja. Eri asia on se, että kunnissa ei ole rahaa ja halua satsata pienryhmiin, joihin käytöshäiriöiset voisi dumpata sabotoimasta muun opetusryhmän toimintaa. Tietämäni ulkomaalaiset ovat pääsääntöisesti rauhallisia mutta uhoavat kusipäät on kotoperäisiä lökäpöksyjä, joita ei voi heittää niskaperseotteella ulos, koska peruskoulu kuuluu kaikille.
Korkeampaa matematiikkaa? Kauan ennen Suomen mamuja?
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt mättää? Jotkut ihmiset ovat yksinkertaisesti tyhmiä.
Niin, sen huomaa tästäkin ketjusta.
Tiedän ihmisen, joka teki ajokorttin kirjallisen kokeen suullisesti. Sai ajokorttinsa ja eikä osaa lukea vielä tänä päivänäkään. Supisuomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt mättää? Jotkut ihmiset ovat yksinkertaisesti tyhmiä.
Mikäkö mättää? Itseasiassa aika monikin asia. Ei siinä mitään, jos tai kun ollaan avoimia ja rehellisiäkuten tiedetään, että A ei osaa tai hallitse sitä tai tuota, mutta ongelmia on edessä taatusti ennemmn tai myöhemmin, jos ongelma lakaistaan maton alle.
Itse olen niitä, jotka esimerkksi uskovat vakaasti siihen, että nuoren koululaisen saattaa olla mahdollisesti, vaikka siirtää vuosi kouluun menoa ja "tuplata" esikoulu tai jokin alakoulun luokka kuin yrittää pysyä väen väkisin muun luokan mukana "armo vitosilla", jos tai kun yleisten opiskelutaitojen (esimerkkinä vaikka lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen) ja sitä myöten "tavallisten arvosanojen" saaminen tai ylipäätään sanoisinko ikätason mukainen elämän hallinta poikkeaa hyvin paljon muihin ikäluokan lapsiin verrattuna.
Tunnustan nyt sen verran että minulla on ikää melkein 30 enkä vieläkään muista kertotaulua. Laskin auttoi tässäkin asiassa ja matikkapää on vain kertakaikkisen huono. Läpi meni kuitenkin peruskoulu matikankin osalta, vaikka nippa nappa.