Voiko pariterapeutti sanoa
Että mies saa jatkaa ystävyyttä avioliiton ulkopuolisen ihastuksen kanssa? Pariterapia alkamassa. Kaikki "emotional infidelity" ja "henkinen pettäminen" -hakuni korostavat, että suhde on lopetettava kokonaan. Ja että henkinen pettäminen voi olla uhkaavampaa suhteelle kuin seksi. Mies ei tätä ymmärrä ja väittää pystyvänsä olemaan vain kaveri. Epäilen, en luota mieheen enää kuukausien valehtelun jälkeen. Mutta entä jos pariterapeutti onkin minua vastaan?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Tuskin voi sanoa juuta tai jaata.
Usein sanovat vain "Hmmmmm".
Luuletko, että terapeutin kielto vaikuttaa mieheesi mitenkään? Valehtelee vain lisää.
Lienee selviö, että jos parisuhteen toinen osapuoli on ollut ihastunut suhteen ulkopuoliseen, eli on myöntänyt sen eikä kyse ole vain puolison luulosta, että hänen täytyy lopettaa yhteydenpito tähän ihmiseen. Lojaalius ja luottamuksen palauttaminen parisuhteessa on tärkeämpää kuin kaverisuhteet. Jos pariterapeutti ottaa toisenlaisen kannan, hän on väärässä.
Toisaalta terapeutithan eivät kai sano tällaisia asioita suoraan, vaan pyrkivät kysymyksiä esittämällä saamaan asiakkaan itse tajuamaan asioita.
Sitä en tiedä, mitä terapeutti tekee, jos asiakas päätyy kysymysten kautta tuhoisalta kuulostavaan suhtautumismalliin. "Riitauttaako" terapeutti sen?
Vierailija kirjoitti:
Että mies saa jatkaa ystävyyttä avioliiton ulkopuolisen ihastuksen kanssa? Pariterapia alkamassa. Kaikki "emotional infidelity" ja "henkinen pettäminen" -hakuni korostavat, että suhde on lopetettava kokonaan. Ja että henkinen pettäminen voi olla uhkaavampaa suhteelle kuin seksi. Mies ei tätä ymmärrä ja väittää pystyvänsä olemaan vain kaveri. Epäilen, en luota mieheen enää kuukausien valehtelun jälkeen. Mutta entä jos pariterapeutti onkin minua vastaan?
Terapeutti tuskin asettuu sinua vastaan, mutta tuskin myöskään miestäsi vastaan. Terapeutin rooli ei ole toimia erotuomarina, vaan edesauttaa sitä että asiakkaiden omassa mielessä ymmärrys lisääntyisi. Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista ja yksi mahdollinen lopputulos on sekin, että miehesi valitsee ystävänsä, sinä valitset elämän ilman moista miestä, ja päädytte sitten eroon. Pariterapiassa ei ole mitään tiettyä ennalta määriteltyä lopputulosta, joka sillä pyritään saamaan aikaan, muuta kuin se että kumpikin osapuoli voisi jatkaa elämäänsä sen jälkeen mahdollisimman onnellisina. Joidenkin parien kohdalla se voi tarkoittaa eroa.
Olen ollut ehdoton, että mikään muu on turhaa jos luottamusta ei ole. On myös selkeä merkki miehen tärkeysjärjestyksestä, jos jatkaa "ystävyyttä".
Et ota eroa heti, vaan kidutat miestä terapialla oikein kunnolla.
On kertonut tuolle naiselle avioliiton ongelmista. Oikein kiva..
Vierailija kirjoitti:
Sieltä saa lohtua... Ja säpiä.
Voi sanoa. Mutta ulkopuolinen ei voi määrittää sinun standardejasi suhteelle. Joten sinulla on dilti oikeus mielipiteeseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä saa lohtua... Ja säpiä.
Säpiä?
Kuten edellä on jo kerrottu, terapeutin tehtävä ei ole ottaa kantaa. Toivottavasti et ole menossa terapiaan siinä toivossa, että siellä ulkopuolinen ihminen kertoo, mitä miehen on sopivaa tehdä tai ei, koska työn parisuhteenne pelastamiseksi joudutte tekemään ihan itse.
Ei ole motivaatiota mihinkään muuhun, jos mied jatkaa toisen iskemistä samaan aikaan.
Mene sinne ja kuuntele, mitä se voi sanoa.
En ole kuullut mutta en ole kuullut muutakaan aiheesta, kun omat ongelmat olivat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut mutta en ole kuullut muutakaan aiheesta, kun omat ongelmat olivat erilaisia.
Ok.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, tämäpä auttoi.
Olisin jo pakannut kamat ja lähtenyt.
Tuskin voi sanoa juuta tai jaata.