Ikuisuuskysymys: Kouluhiihto. Selittäkää minulle tämä, millä perusteilla?
Huomenna liikuntapäivä ja koko alakoulu hiihtää retkelle n. 5km päässä olevalle leirille.
Meidän lapset eivät ole milloinkaan tykänneet hiihtämisestä varmaankin, koska me vanhemmatkaan ei olla. Sukset meillä on ja monot, muttei mitään niitä voiteluaineita tai muitakaan kun ei niistä tiedetä mitään.
Opettaja oli sanonut tänään, että pakolliset tarvikkeet on sukset, sauvat, monot ja aurinkolasit. AURINKOLASIT!
Kyllä meillä aurinkolaseja on, mutta viimekesäiset Hello Kitty- lasit jossain kesäsäästössä. Ja edelleenkään suksien voiteluaineita en edes osaisi ostaa.
Eli tässä kysymys. Kertokaa minulle, miksi suomalaisten lasten on PAKKO osata hiihtää, tykätä hiihtää, omata hiihtotarvikkeet ja niiden huoltoon käytettävät tarvikkeet?
Miksei retkiä tehdä vaikkapa uiden samoilla ohjeistuksilla: Retki läheiseen saareen uiden ja pakolliset varusteet uimapuku, uimalasit, vedenpitävä reppu missä pyyhe ja lämpimät vaatteet.
Omat lapseni pärjäisivät tuossa uimisretkessä vallan mainiosti. Ovat uineet avovesillä varusteiden kanssa pikkuisesta lähtien ja viime kesänä taitettiin 3,5km uimareissu järven selällä.
Ihan yhtä paljon kuin Suomessa on lunta, on täällä myös järviä ja uimataito vähintäänkin yhtä tärkeä kuin tuo hiihto, mitä ei edes mihinkään oikeasti nykyään tarvitse. Muuta kuin harrastuspohjalta.
Poltan noi sukset vielä pilaamasta lasten iloa liikuntaan.
Kommentit (71)
Suksien voitelu ei ole rakettitiedettä eikä kallista. Kun ap osaa ja ehtii täällä valittaa, samalla ajalla olisi etsinyt monta ohjevideota YouTubesta ja voidevalmistajien sivuilta.
Ne uimahallikäynnit tulee todennäköisesti aika kalliiksi koululle, jonka vuoksi niitä ei ole sen useampaa. Hiihto yms. on _koululle_ ilmaista.
Mä tykkäsin hiihtämisestä pienenä. Kouluhiihdon takia aloin vihaamaan. Mua ei saa suksille enää edes maksusta.
Tykkäsin myös lasketella, mutta siitäkään en enää tykkää yhtään.
Yleisurheilua vihasin jo pienenä ja vihaa lisäsi erityisesti se, kun opettajat pakottivat koulujen välisiin yleisurheilukisoihin.
Telinevoimistelu oli saatanasta, varsinkin kun piti harjoitella eritasonojapuilla ja koska meillä ei ollut kunnon eritasonojapuita, vaan nojapuut säädettiin eri korkeudelle ja vajaa 180cm pitkänä 61cm välillä olevilla eritasonojapuilla temppuilu oli mahdotonta.
Mä tykkäsin hiihtämisestä pienenä. Kouluhiihdon takia aloin vihaamaan. Mua ei saa suksille enää edes maksusta.
Tykkäsin myös lasketella, mutta siitäkään en enää tykkää yhtään.
Yleisurheilua vihasin jo pienenä ja vihaa lisäsi erityisesti se, kun opettajat pakottivat koulujen välisiin yleisurheilukisoihin.
Telinevoimistelu oli saatanasta, varsinkin kun piti harjoitella eritasonojapuilla ja koska meillä ei ollut kunnon eritasonojapuita, vaan nojapuut säädettiin eri korkeudelle ja vajaa 180cm pitkänä 61cm välillä olevilla eritasonojapuilla temppuilu oli mahdotonta.
Samat ajatukset ap:n kanssa. olen AINA vihannut hiihtoa, äitini mukaan jo ihan siitä hetkestä lähtien kun olin 3v ja sain ensimmäiset sukset joulupukilta! 8 v tytär tullut ihan äitiinsä.. Eikö tuo pakkopulla-hiihto voitaisi lopettaa jo tai pistää ainakin vapaaehtoiseksi?!
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiseksi haluan sanoa, että pidän hiihtämisestä. Luistelustakin pidän. Se, että pidän liikunnasta on sen ansiota, että lapsena minulla on mukavia muistoja liikkumisesta koulun ulkopuolella. Jos liikunnasta jäävä mielikuva olisi koluliikunnasta inhoisin liikuntaa.
Monet ei liikkuvat aikuiset eivät voi sietää liikuntaa juuri koululiikunnan takia.
Varmasti siellä huhkivat eivätkä päässeet helpolla. Eivät siis paenneet vaikeita asioita. Liikunta on kuitenkin eriasia kuin lukeminen, matematiikka ja kirjoittaminen. Kaikki eivät tarvi aikuisina huippu hyviä taitoja urheilusta. Jokainen kuitenkin tarvitsee jotain liikuntaa.
Minusta koulussa opitaan tulevaisuutta varten ei koulua varten. Kilpaurheilijat saavat harrastuksissa kilpailla kovaa, mutta koululiikunnan tulisi antaa myönteinen kokemus liikunnasta jotta aikuisena jotain liikuntaa harrastettaisiin.
Lahjakkaita urheilijoita voisi ohjata seuroihin toteuttamaan itseään.
Tuo on totta. Itse inhosin koulussa ja inhoan edelleen hiihtoa, luistella ( en vieläkään osaa ), koripallo, jääkiekko, sähly oli kamalaa ( kukaan ei minua halunnut ryhmään tai antaa tehdä maalia tai kopitella ). En pitänyt uinnista en mistään missä piti olla parinkanssa. Ainoa urheilu mistä pidin oli telinevoimistelu ja polttopallo joita oli vain muutaman hassun kertaa kun ne suositummat sai päättää mitä liikunnassa tehtiin.
Vasta koulunjälkeen monen vuoden päästä tajusin, että saan itse valita aikusena mitä harrastan ja löysin ihan muista sen liikunnan ilon kuin mitä koululiikunnasta. Tajusin ettei kaikissa lajeissa tarvitse kilpailla, voittaa tai olla parinkanssa vaan pystyy keskittymään omaan kehitykseen ilman ryhmäpainetta ja omaan tahtiin.
Onpa kauheata kaivaa aurinkolasit naftaliinista!? Vittu mikä vinkuja. Aina vaan minä ja minun pennut! Koulussa on paljon muutakin kuin jokin hiihto, jota tehdään kun kuuluu tuntisuunnitelman. Raahaat perseesi ylös ja hommatte vehkeet valmiiksi. tuollainen nysevrö vanhempi siirtää paska asenteensa pentuihinsa ja se kyllä näkyy näissä pullmössöissä ympäri Suomea. Hiihto kuuluu urheiluun talvella saletisti haluatte tai ette. Onneksi vielä voi hiihtää. vinkujille tiedoksi että tulee talvia, jolloin ei enää ole lunta. Silloin vingutaan kun sataa vettä ja kouluun pitää ottaa sateenpitävät varusteet! Tyyli on aggressiivinen mutta vituttaa jokavuotinen valitus juuri hiihdosta. Lapseni hiihti 10 km lenkin toissapäivänä koulussa ja kotoa oli eväät. Oli ollut hauskaa kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiseksi haluan sanoa, että pidän hiihtämisestä. Luistelustakin pidän. Se, että pidän liikunnasta on sen ansiota, että lapsena minulla on mukavia muistoja liikkumisesta koulun ulkopuolella. Jos liikunnasta jäävä mielikuva olisi koluliikunnasta inhoisin liikuntaa.
Monet ei liikkuvat aikuiset eivät voi sietää liikuntaa juuri koululiikunnan takia.
Varmasti siellä huhkivat eivätkä päässeet helpolla. Eivät siis paenneet vaikeita asioita. Liikunta on kuitenkin eriasia kuin lukeminen, matematiikka ja kirjoittaminen. Kaikki eivät tarvi aikuisina huippu hyviä taitoja urheilusta. Jokainen kuitenkin tarvitsee jotain liikuntaa.
Minusta koulussa opitaan tulevaisuutta varten ei koulua varten. Kilpaurheilijat saavat harrastuksissa kilpailla kovaa, mutta koululiikunnan tulisi antaa myönteinen kokemus liikunnasta jotta aikuisena jotain liikuntaa harrastettaisiin.
Lahjakkaita urheilijoita voisi ohjata seuroihin toteuttamaan itseään.Tuo on totta. Itse inhosin koulussa ja inhoan edelleen hiihtoa, luistella ( en vieläkään osaa ), koripallo, jääkiekko, sähly oli kamalaa ( kukaan ei minua halunnut ryhmään tai antaa tehdä maalia tai kopitella ). En pitänyt uinnista en mistään missä piti olla parinkanssa. Ainoa urheilu mistä pidin oli telinevoimistelu ja polttopallo joita oli vain muutaman hassun kertaa kun ne suositummat sai päättää mitä liikunnassa tehtiin.
Vasta koulunjälkeen monen vuoden päästä tajusin, että saan itse valita aikusena mitä harrastan ja löysin ihan muista sen liikunnan ilon kuin mitä koululiikunnasta. Tajusin ettei kaikissa lajeissa tarvitse kilpailla, voittaa tai olla parinkanssa vaan pystyy keskittymään omaan kehitykseen ilman ryhmäpainetta ja omaan tahtiin.
Taas on tehty vääryyttä , kun koulu ei tarjoa puffettia, josta voi valita mieleiset lajit!!! En minäkään pitänyt erityisesti liikunnasta. Kuitenkin tein kaikki, mitä pitikin ja nyt olen läski punkero, joka jaksaa käydä puolen tunnin lenkeillä silloin tällöin. En syytä koululiikuntaa mistään vaan en vaan viitsi liikkua. Ei tullut mieleenkään lintsata aikoinaan miltään tunneilta eikä kukaan valittanut niin paljon kuin nykyään mistään kouluasiasta. Hommat hoidettiin kuten pitikin, ilman vinkumista ja valitusta niin kuin nykyään sekä vanhemmat että oppilaat ovat oikeudekseen ottaneet joka asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Se kouluhiihto on vain kaupungissa niin vaikeaakin. Meillä on nyt kolmena vuotena peräkkäin tullut viestejä kuinka hiihtoa on luvassa ja lopulta kuitenkaan kelit eivät ole antaneet myöten. Ensimmäisenä vuotena hankittiin uudet välineet ajoissa, toisena vuotena lähdettiin viime tingassa ostamaan uudet isommat monot eikä kokojen puutteen vuoksi voitu ostaa terpeeksi kasvun varaa. Tänä vuonna olisi pitänyt hankkia taas uudet monot ja varmaan suksetkin. No eivät edelleenkään päässeet hiihtämään lumen puutteen vuoksi.
Itse pidän hiihtämisestä ja olen hiihtänyt paljon. Lapsikin tykkää hiihtää, mutta viime vuosina ei ole keretty käymään. Tuo kouluhiihto on silti minustakin todella rasittavaa. Ensiksi lasten pitää kävellä kouluun kantaen reppua, monoja, suksia ja sauvoja tai vaihtoehtoisesti osa tulee julkisilla. Sitten koulusta pitää kävellä monot jalassa melkein 2km ladulle edelleen raahaten niitä suksia. Sitten kerkeäisivät hiihtämään pienen matkan ja alkaisivat sen suksien raahauksen takaisin koululle. Meidän lähin latu on vielä ihan onneton keskustan hiihtolatu, jolla ei joka talvi ole edes pientä latua. Tuollainen retkipäivä, jolloin kerkeäisivät hieman hiihtämään kuullostaisi ihan hauskalta. Itse uskon, että opettajakin huokaisi helpotuksesta, kun lumet lähti eivätkä kerenneet hiihtämään. Harmittaa vaan hankkia joka vuosi ne välineet koulun takia, kun jäävät kuitenkin käyttämättä.
Joo siis suksia on lasten aika hankala kantaakin, kun pitää olla painava reppukin mukana. Lisäksi sukset on kalliita. Meillä tuppaa aina vielä käymään sillai, että jos saadaan jotkut serkun vanhat monot perintönä niin meillä sattuu olemaan just erilaiset siteet suksissa eikä ne ole yhteensopivat, huoh. Meillä keskustassa luistelemaan pääsee helposti ja huononakin talvena, hiihtään taas on vaikea mennä eikä se huonoina talvina meinaa edes onnistua.
Pentuja raahataan hinnakkaisiin harrastuksiin, johon raahataan lätkäkassia ja vaikka mitä muuta. Suksiparin ja monijen hankinta on sitten kynnyskysymys ja niitä saa muutamalla kympillä Torista. Joopa joo... pullamössöjä.
Opettajan pitäisi olla kohtuullinen ja tiedustella etukäteen vanhemmilta, kuinka monella on sukset jo valmiina koulussa. Jossain Helsingin keskustassa tuskin on järkevää hiihtää koulussa, kun taas täällä Keski-Suomessa se toimii paremmin. Vanhempia ei tulisi velvoittaa hankkimaan välineitä.
Kuka sanoi, etteivät lapset tykkää hiihtämisestä? Meillä molemmat lapset tykkäävät siitä. Toinen innostui ensimmäisen koulun hiihtotunnin jälkeen hiihdosta niin, että lähti seuraavana päivänä vapaaehtoisesti hiihtämään. Uskon suurimman osan lapsista ihan tykkäävänkin hiihtämisestä. Täällä monet lapset hiihtävät vapaa-ajallaankin.
Oma lapsuuden inho hiihtämistä kohtaan tuli ala-asteella järjestetyistä hiihtokilpailuista. Jos olisin saanut koulussa vain omaan tahtiin rauhassa hiihtää, tuskin olisin edes alkanut sitä inhoamaan. Nykyisin tykkään hiihtää ja käyn monta kertaa talvella vapaa-ehtoisesti lenkin tekemässä.