Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihava Merja ei pääse ulos kun asuu hissittömässä talossa

Kommentit (153)

Vierailija
121/153 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on pakko syödä järjetön määrä ruokaa jo heti aamiaiseksi.  P*kat se mitään nälkää pidä; lounaalla mätetään taas.  Ranskassa lähdetään maitokahvilla ja croissantilla ja vasta illalla syödään lämmin ateria.  Ei ehdi lihoa tuolla ruokamäärällä.

Vierailija
122/153 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On Ranskassakin ylipainoisia ja 4-kymppisten naisten keskuudessa on maksaongelmia koska juovat liikaa viiniä. Toivotan Merjalle voimia ja että hän löytää lohtua jostain muualta kuin syömisestä. Vertaistukiryhmiä on jopa sairaaloissa jossa on fysioterapeutin ohjaamia tunteja, esim. vesijumppaa joka sopii nivelrikkoisellekin. Kaikilla meillä on surua ja vastoinkäymisiä ja taplataan eteenpäin niinkuin parhaiten voidaan. Itse asun 4 kerroksessa hissittömässä asunnossa ja lähes kaikki jotka on täällä käyneet kuntotasosta riippumatta ovat huohottaneet hengästyksestä kun ovat ovelleni päässeet. Muuttaisin satavarmasti jos en pärjäisi portaissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/153 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullinen tilanne, mutta kuka tämän loppupeleissä mahdollistaa? Kuka on se joka tuo mätöt kotiin? 

Kaupat toimittavat ruokaa kotiinkuljetuksella. Pitsaa voi tilata kotiin, ja muutakin ravintolaruokaa.

Vierailija
124/153 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt näitä kotihoidossa. Hieman huvittaa tämän keskustelun sävy, mikä jotenkin kielii ihan täydellisestä tietämättömyydestä ja vieraantuneisuudesta sairaiden ja ikääntyvien realiteeteista. Avuksi tarjotaan jotain TLC-kanavan tai Jutta laihduttaa ohjelmien tai personal traineireiden apua. Vähän sellaiseen tyyliin, että kun tämä sopii minulle 30v perusterveelle keski-ikäiselle, sen pitää päteä myös yli 50v monisairaan tapauksessa.

Ohjelmat  on suunnattu kulutuskeskeisille pinnallisille nuorille ikäluokille. Vaikea kuvitella, että joku minimikansaneläkkeellä oleva mummeli jossain vetäisi Jutan kanssa trikoot päälle ja menoksi.

30-vuotias ei muuten ole vielä keski-ikäinen. Se "50-vuotias monisairas" on.

Ohis

on muutes. Oisko sullakin aika ottaa realiteetit haltuun. Huvittavia nämä 27-vuotiaat "nuorina" itseään pitävät. Nuoruus loppuu 18 ikään, no max 19 ikään, ja sitten ollaan aikuisia. 30 on jo ihan keski-ikäinen.

Jos keskimääräinen eliniänodote olisi 60v. Niin silloin olisi keski-ikäinen jo 30 vuotiaana. Mutta nyt ei eletä enää 40-luvulla joten tällähetkellä naisten keskimääräinen eliniänodote on n. 84v. Eli keski-ikäinen on reilu 4kymppisenä.

Ei. Sinä 30 v kultapieni olet ihan keski-ikäinen. Keski-ikä alkaa juuri siinä iässä. Minua ei kiinnosta jonkun omat määritelmät. On se rankkaa! HUIII! Onko nuoruus nyt jo jäänyt ja pitäis olla ihan oikea aikuinen? hhahha.

Voi sua raukkaa.. Ihmisen aivot kehittyvät vielä 25-30 -vuotiaaksi saakka. Usein nuori aikuinen määritellään 18-29 -vuotiaaksi, ja mielestäni nuoren aikuisen jälkeen kasvetaan "aikuiseksi" ja vasta sitten keski-ikäiseksi. Hyvin moni yli 30v on olemukseltaan kovin hehkeä, nuoren eikä minkään keski-ikäisen näköinen. En kylläkään tässä hauku keski-ikäisiä vanhaksi, vaan tarkoitan että keski-ikäinen on jo hieman varttuneempi. Pari vuotta sitten luin artikkelin jostain kaupungista, jossa järjestettiin synttärit kaikille sinä vuonna 30 täyttäville, koska 30 ikävuotta pidettiin aikuusuuden alkamisen merkkinä.

Tänä päivänä on myös normaalia lopettaa opiskelut kolmenkympin hujakoilla. Joskus 200 vuotta sitten 30-vuotias oli jo "pitkällä aikuisuudessa", koska silloin osa lopetti koulun 10-vuotiaana (niin teki minun mummoni 40-luvulla) ja lapset saatiin paljon aikaisemmin kuin nykyään. Ihmiset eivät myöskään kuole viimeistään 6-kymppisenä. Ehkä sä elät jossain fossiilien ikäkaudella kun kaikki on niin vanhoja sun mielestä.

keski-ikäinen täti luulee olevansa tietty "Nuorekas", nuori, tai jopa lapsi. Sinä olet keski-ikäinen tantta, nuoruutes oli ja meni, koitappa aikuistua.

Vierailija
125/153 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin voi tilata kotiinkin, itse olen tehnyt siten ( olen normipainoinen, ihan muista syistä lääkäri kotiin), usealla lääkäriasemalla kyseinen palvelu.

Toki po.henkilön tulee laihduttaa.

Mutta kun Merja ei halua itse maksaa tuosta palvelusta, vaan MErjan mielesä jonkun muun pitäisi se lääkäri sinne maksaa......

Vierailija
126/153 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisiköhän perustaa liikalihaville katkaisuklinikka, jos kerran ongelma leviää Suomeenkin. Siinä on mentaalistikin niin monta asiaa pielessä, että ei se laihduttaminen onnistu tuosta vaan. Se roskaruoka ja rasvakerroksen hormonit ovat sotkeneet aivokopan toiminnankin täysin, ei tuo horiseva Merja ole se "oikea" Merja. 

Tuo katkaisuklinikka on ihan hyvä idea. Muutkin erilaisista riippuvuuksista kärsivät saavat hoitoa esim. A -klinikan kautta (eivät vain juopot). 

Mutta Merjan tarinasta tuli kotisairaala mieleen. Ei nyt edes siihen painonhallintaan tai -pudotukseen liittyen, vaan jos on pakko ottaa verikokeita ja muuta. Ystävällä kävi kotisairaalan hoitaja laittamassa pari kertaa päivässä antibioottitipan kun ystävä oli sairas, mutta ei vaatinut ympärivuorokautista sairaalahoitoa. Fiksu systeemi, ajattelin silloin. 

Päättelen jutusta, että Merjan toinen, ehkä vakavampi ongelma on masennus, johon vastuuntuntoisen terkkarihenkilökunnan pitäisi järjestää hänelle apua. Merja on ilmeisesti aivan yksin (ei omaisia tai ystäviä). Sen takia me maksamme veroja että ne, jotka ovat meitä heikompia, saavat apua. 

Syntyi vaikutelma, että kukaan ei välitä hoitaa Merjaa, joka ei kykene hoitamaan itseään. Jos hän kuolee asuntoonsa, eikä kukaan sitä viikkoihin huomaa, niin sitten itketään ympäri ip -lehtiä ja nettiä, että kyllä on julma yhteiskunta. 

Elämä on julmaa ihan kaikille! Kyllä minäkin mielummin vetäisin munkkeja ja pitsaa päivät pitkät ja toivoisin, että joku muu maksaa. En kuitenkaan tee tätä, koska yhteiskunta ei ole minulle mitään velkaa. Olen tasan itse vastuussa omista valinnoistani eikä ylpeyteni antaisi periksi ryhtyä elätiksi. Minullakin on ahmimishäiriö, jonka kanssa joudun taistelemaan päivittäin eikä se ole helppoa. Tuntuu, että nykyään yksilöt eivät ota mitään vastuuta omista teoistaan, ihme ulinaa vaan joka puolelta. Ei kiinnosta auttaa ihmisiä, jotka eivät halua auttaa itseään.

Vierailija
127/153 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei helvetti! 

Tällaisten ihmisten takia lihavat eivät ole mun suosikkilistalla. 

Jaa että jos yksi lihava on tuollainen, niin kaikki ovat? 

Eiköhän joka ikisestä ihmisryhmästä löydy joku vastuuton tai muilta palvelua vaativa tapaus, joten voitkin saman tien poistaa suosikkilistaltasi koko ihmiskunnan.

Minua jäi artikkelissa ihmetyttämään, millaista apua Merjan sitten olisi pitänyt ajoissa kotiinsa saada. Miten terveydenhuollon ammattilainen olisi voinut tukea laihdutusta? Ja eikö se onnistu muuten kuin nokikkain? Eikö Merja voi nyt pyytää laihdutuksensa tukijaksi sitä henkilöä, joka hänelle toimittaa ruokaa, kuka hän sitten onkin?

Sitä mieltä olen kyllä, että yhteiskunnassa vallitseva vihamielinen asenne lihavia kohtaan ainakaan ei auta painonhallinnassa yhtään mitään, päinvastoin.

Vierailija
128/153 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointivaltiossa pitäs laittaa 150kg painoraja hoitoon ja tukiin. Lääkäriltä erityislupa tai rasvaprosentti(vatsan kohdalta mittaus)jos sattuu olemaan bodari.

Vierailija
129/153 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin uskomaton tarina: kuka tälle henkilölle kantaa kotiin ruokaa, ja miksi? Vaikuttaa ihan samantapaiselta suhteelta kuin alkoholistien läheisillä voi olla. Miten kyseinen henkilö saa syyllistettyä ruokkijansa sillä tavalla, että tälle kannetaan valtavia määriä ruokaa?

Henkilö tarvitsisi apua syömishäiriöönsä, mutta enemmän psykiatrian kuin ravitsemusterapian puolelta. Ei se ravitsemusterapeutti voi auttaa, jos ei ole mitään kontrollia omaan syömiseen.

Vierailija
130/153 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä on kiva hoitaa sitten tällasen kuuskytkilosen ei niin voimakkaan hoitajan kun hän astuu ns palveluiden piiriin

Vielä mukavampi roudata niitä teidän hoidettavaksi.

Jostain kumman syystä noita liikuntarajoitteisia ylipainoisia asuu hissittömissä kerrostalossa useampia ja monesti vielä ylimmässä kerroksessa. Voitte kuvitella minkälainen homma on porrasvetona roudata pyörätuolissa istuva ihminen ylös ja varsinkin minkälainen homma on tuoda alas. Eikä pyörätuolissa istuvan tarvitse olla edes ylipainoinen. Porras kerrallaan on edettävä ja vain välitasanteilla voi huilia. Jos ote lipeää uupumuksesta tai horjahtamisen johdosta, niin se voi olla hyvinkin kohtalokasta.

Vierailija
131/153 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin uskomaton tarina: kuka tälle henkilölle kantaa kotiin ruokaa, ja miksi? Vaikuttaa ihan samantapaiselta suhteelta kuin alkoholistien läheisillä voi olla. Miten kyseinen henkilö saa syyllistettyä ruokkijansa sillä tavalla, että tälle kannetaan valtavia määriä ruokaa?

Ei kai siinä ketää syyllistää tarvita. Kaupallisia toimijoita on pilvinpimein, jotka roudaa sinulle lähes mitä vaan maksua vastaan. Pitsalähettejä nyt ainakin löytyy lähes joka kylästä.

Vierailija
132/153 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oma vika.

Vierailija
133/153 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu niin pahalta Merjan puolesta! Itse olen masentunut , laiha ja hyvässä kunnossa. Rakastan kuntosalia, mutta voisin olla Merja. Syöminen lohduttaa!! Voimia Merjalle.!!

Vierailija
134/153 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on aina uhri.

135/153 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme, ettei Suomeen ole kehitetty vielä (vai onko?) huomattavan ja/tai sairaalloisen ylipainoisille tarkoitettua matalan kynnyksen elämäntaparemontti- ja laihdutustoimintaa, jos kyseessä on kerran isoa kansanosaa koskeva ongelma kuten artikkelissakin mainitaan. Voisi kuvitella, että ammattilaisen ja vertaistukeen perustuva laihdutusohjelma tulisi yhteiskunnallekin halvemmaksi kuin ”Merjan” kaltaisen tilanteen hoitaminen.

En ole nähnyt yksityisiltäkään yrittäjiltä huomattavan lihaville kohdennettua liikunta ja laihdutus-ohjelmaa. Paitsi Fitfarmin erikoisräätälöidyn Superdieetin huomattavan ylipainoisille henkilöille, mutta en tiedä onko sitä enää olemassa ja siinäkin kyseessä nettivalmennus. Vaikka parempi kai nettivalmennuskin kuin ei mitään.

Todella surullista, pahimpiin painajaisiini kuuluu skenaario, jossa syystä tai toisesta joutuisin elämään eristettynä muista ihmisistä ja elämästä kodissani.

Nämä laihdutusohjelmat mitä suomessa on painottuvat aina syömisiin ja liikuntaan mutta kun se vika on korvien välissä. Mulla ainakin on vika päässä, miksi syön liikaa.

Suomessa osataan hyvin parantaa fyysisesti rikki oleva ihminen. Henkisesti rikki oleva ihminen on hankalampi hoitaa, kun on paljon ihmisiä, joiden mielestä esim. masennus on "vain" laiskuutta. Tästä nurkkakuntaisesta asenteesta on päästävä eroon.

Vierailija
136/153 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Merja hoitaa kauppareissut?

Ilmeisesti se saa kotihoitajalta pesutarvikkeet ja muuten vain tilailee pizzaa kotikuljetuksella.Kukahan roskat vie kun ruokapakkauksia täytyy tulla valtava määrä?

Vierailija
137/153 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä. Tiedän erään bloggaajan, joka painaa varmaan saman verran, mutta on esim. pyöräilyssä SM-tasoa. Eli paino ei pelkästään estä "Merjan" liikkumista.

Vierailija
138/153 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä yhteyttä ihottumaan ja tekoniveliin (tulehdusriski?), mutta ylipainon ymmärrän. Se muutos pitää lähteä omasta halusta. Ruokavalio kuntoon, saa laskettua painoansa jonka myötä pystyy todennäköisesti hieman paremmin liikkumaan ja pudottamaan lisää painoa. Ihokin voisi parantua terveellisten elämäntapojen myötä, pääsisi leikkaukseen ja ongelmat hoidettu. Jos itse ei muutosta halua, vaan haluaa jatkaa samaa rataa ja palveluiden pitäisi tulla hänen luokseen sen sijaan, että hän menisi niiden luokse niin todennäköisesti Merja ei parin vuoden päästä enää valita, koska sydän pettää. Surullista, mutta totta.

Vierailija
139/153 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä miten tukevassa kunnossa oleva ihminen pääsee autoon, jos joku on esim. parkkeerannut toisen auton ihan viereen. Joskus olen miettinyt tämmöistäkin, kun tuntuu että joskus itse mahtuu juuri ja juuri menemään auton oven raosta sisään toisen auton ollessa parkkeerattuna ihan vieressä.

Vierailija
140/153 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ruokakaupasta voi tilata ruoat kotiinkuljetuksella. Eli mikään ei estä kyseistä ihmistä mättämästä juuri niin paljon safkaa naamaan kuin häntä huvittaa. Paitsi ehkä raha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme