"kotihoidontukeen ei ole varaa, kotihoidontukeen ei ole varaa, kotihoidontukeen..."
Voisiko joku oikeasti esittää jotain lukuja siitä, millä tavalla "kotihoidontukeen ei ole varaa" ja miten "naiset tarvitaan töihin"...
Ei aukea minulle. Mihin töihin, kun maassa satoja tuhansia työttömiä?
Ja miten ei ole varaa, kun kotihoidontuki on alle kolmannes hoitopaikan kustannuksista?
Ja huomioidaanko tuossa hokemassa se, että tosi moni nostaa sitä kotihoidontukea, vaikka olisi töissä/tekisi töitä. Sehän on vaan tapa järjestää päivähoito. Meilläkin molemmista lapsista nostettiin kotihoidontuki tappiin asti, mutta ei meistä kumpikaan ollut koko aikana kotiäiti/koti-isä, vaan ihan hyvätuloisia veronmaksajia. Me vain sumplittiin lastenhoito niin, että toinen lapsi ei mennyt ikinä päivähoitoon ja toinen nelivuotiaana puolipäiväiseksi.
Kommentit (73)
Kotihoidon tuki on niin mitättömän pieni vitsiraha, ettei se nyt ketään houkuta kotiin. Lapsen parastahan siinä ajatellaan, kotiin jääminen on arvovalinta. Jos kaikki tuet lakkautetaan, niin kotiäitiys on yhä harvemmalle mahdollista.
Oman lapsen hoitaminen kotona laitostavan, tasapäistävän päiväkodin sijaan on tulevaisuuteen satsaava sijoitus. Näin minä sen näen miestäni enemmän tienaavana ja kotihoidontuella 1/10 nettotuloihin tyytyvänä äitinä. Yhteiskunta säästää hoitomaksun, menettää verotulot. Mutta kun tässä elämässä kaikkea ei mitata rahassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kenellekään pitäisi maksaa kotihoidontukea?
No se tuli siksi että vanhemmille haluttiin tarjota vaihtoehtoja päivähoidon järjestämiseen ja tämä kotihoidontuki on myös kaikkein halvin vaihtoehto. Kunnallinen päivähoito maksaa 3-5 kertaa enemmän.
Halvempaa on kun ei makseta lainkaan. Harvalle se lapsi tulee niin yllätyksenä etteikö olisi aikaa säästää ja järjestää puolison kanssa asia kuntoon.
Jos systeemi romutetaan niin sittenhän ne lapset tulee kunnalliseen päivähoitoon ja jokaisesta kilahtaa joka kuukausi 1000-1500 euron lasku veronmaksajille. Plus äiti menee työttömyyskortistoon ja maksaa minimissään kolme kertaa enemmän kuin kotona.
Juuri tämän takia se kotihoito on taloudellisesti veronmaksajille kaikkein kannattavinta...
Ei tietenkään olisi kunnallista päivähoitoakaan. Mitä oikein kuvittelit? Jokainen maksakoon omansa itse.
Oikeasti, ei edes jaksa lukea tämmösiä aivopieruja. Mites koulutus? Terveydenhuolto? Tienkäyttö? Otettaisko nekin kaikki jokaisen omasta pussista sitten?
Mites sinä ja kaikki muut jotka ollaan jo saatu puoli-ilmaiset päivähoidot, neuvolat, koulutukset, hammashuollot sun muut? Kuulostaisi kohtuulliselta että ne peritään takaisin- korkojen kera.
Sopisko vieläkin? Mut ainiin, tämmösiä valtioitahan on jo olemassa pilvin pimein! Mikset muuta??? Muuta ihmeessä! Varmasti ottavat kiljuen vastaan sunlaisen huipputienaajan joka ei koskaan ropoakaan ota muilta!
Itseasiassa, suomen kansa voisi mun puolesta kustantaa teille vaikka ilmaset menoliput sinne!
Mikä kiukuttaa, vaikka muut maksaa koko ajan Neuvosto-Suomessa toisten elämiset? Miten muualla maailmassa tullaan toimeen, kun ei eletäkään käsi toisten taskussa? Miksi ollaan hyvää hyvyyttään säästävinään yhteiskunnan rahoja olemalla kotihoidontuella, mutta kun ehdotetaan, että säästetäänpä vielä enemmän ja maksetaan itse, niin se ei enää käykään. Missä logiikka? Valitetaan, että pitää maksaa edellisten sukupolvien eläkkeet, mutta kun pitäisikin maksaa omat itse, se ei tällä paslstalla käykään. Suu säkkiä myöten.
OT, ei siellä muualla maailmalla kaikki tulekaan toimeen. Nämä ovat arvokysymyksiä. Suomessa (ja muissa pohjoismaissa) maksetaan siitä että kaikilla olisi samat mahdollisuudet perhetaustoista huolimatta. Tämän ajatellaan hyödyttävän kaikkia tuottamalla mm yhteiskuntarauhaa (hox en sano että jakaisin tämän mielipiteen). Jossain toiseessa maassa rahat menevät (sekä verot että valtionlaina) puolistusvoimiin, ja "uhrataan" tasavertaiset mahdollisuudet siinä mielessä että jokaisen lapsen tulevaisuus on vanhemmasta kiinni, ja jokaisella vanhemmalla ajatellaan olevan yhtäläinen mahdollisuus kouluttautua ja mennä töihin, mikä on vähän kieltämättä kehää kulkeva asia, jos hänenkään vanhemmilla ei ole ollut koulutusta ja mahdollisuutta maksaa opetusta jne.
Mutta tapojahan on niin monia kuin on valtioita, mutta on turhaa väittää että muualla pärjättäisiin vaikka kaikki olisi maksullista, koska eihän ne pärjää joilla ei ole rahaa, ja tämä voi johtua monenlaisista seikoista.
Ikinä ei tulisi unohtaa, että politiikka ja veronjako on aina viime kädessä arvokysymys joka kulminoituu siihen, voidaanko toisten elämät uhrata jotta toiset saavat enemmän. Nämä ovat mutkittaita kysymyksiä siihenkim nähden, että suurinta osaa pääomasta ja työpaikoista ei ole ilman "kuluttavaa" puolta ja halvalla tekevää puolta, niin kuin maailmanlaajuisella tasolla.
Päivähoidossa oleva lapsi maksaa ainakin tonnin kuussa. Lisäksi moni kuormittaa julkista terveydenhuoltoa, koska päivähoitolapset saorastaa paljon ja aina tarvitaan lisäksi todistus työnantajalle.
Lakataan kaikki tekemästä lapsia tähän maahan. Sillä siitä päästään. Tehdään samalla joukkoitsemurha koko Suomen kansa. Ei tarvitse kenenkään vahingossakaan maksaa toisten kuluja..
Suurimmalle osalle se raha on sivuseikka. Pointti on se että saa pitää työpaikkansa. Ja että saa yhteiskunnalta sen arvostuksen mikä arvokkaasta työstä kuuluu.
Jos aletaan tällaiseen ajojahtiin kuon nyt niin kyllä minäkin vaadin sitten niiltä päivähoidon käyttäjiltä tarkat laskelmat mihin minun rahojani hassattu.
Kotihointuesta tulee myös säästöjä, hoidan itse lapseni, päivähoitopaikka olisi suurempi kulu. Lisäksi henkilö joka on palkattu tilanneni, saa palkkaa, josta maksaa tietenkin verot. Muuten hän voisi olla työtön.
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä laittaa ahkerat, työtä tekevät ihmiset maksamaan toisille rahaa kotona makaamisesta. Mies/vaimo maksakoon sille, jonka haluaa kotona loisivan.
Nyt eletään 2000-lukua eikä mitään agraariaikaa. Elintasoa pitää jokaisen omalta osaltaan ylläpitää.
On todella loukkaavaa kuunnella jatkuvasti, ja aina vain useammin, näitä kotona makoilu huuteluja. Itselläni ei töissä ollessa olisi mitään mahdollisuutta neppailla omiani kesken työpäivän, joten menisit sinäkin sieltä loisimasta johonkin hyödyllisempää työhön!
Olen kotiäiti ja tänäkin aamuna noussut 6.30 laittamaan ekaluokkalaisen kahdeksaksi kouluun. Tämän jälkeen olen hoitanut taaperon ja eskarilainen aamutoimet, saattanut oman lapseni ja kaksi lasta naapurustosta yhdeksäksi eskariin. 1,5-vuotias mukanani menin seuraavaksi auttamaan mieheni 79-vuotiasta tätiä pankkiasioissa. Samalla piristettiin yksin asuvan päivää pitämällä seuraa ja vaihdettiin verhot keittiöön. Sovittiin myös ensi viikolle, että lähden hänen mukaansa optikolle.
Kotiin tullessa lämmitin lapselle ruuan, syötiin, luettiin ja laitoin lapsen päiväunille. Ekaluokkalainen tuli kotiin 12.45. Hänen luokkakaverinsa on meillä joka päivä koulun jälkeen aina siihen saakka että hänen isosiruksensa tulevat kolmen jälkeen kotiin. Mulla oli täällä välipala valmiiksi laitettuna, juteltiin eräästä tänään koulussa sattuneesta asiasta, josta lapset olivat aika järkyttyneitä. Valvoin läksyjen teon ja 13.30 otin vastaan eskarilaisen naapurin isän tuomana. Annoin eskarilaiselle välipalan, kuuntelin hänen tärkeät asiansa ja nyt tässä hetken (ensimmäisen kerran tänään, noin 15min) istun jouten, taapero herää hetkellä millä hyvänsä. Tähän päivään on mahtunut myös pyykinpesua, viikkausta, tiskejä, sotkujen siivoilua, ja kello on vasta kaksi! Tätä jatkuu vielä noin ilta yhdeksään.
Mutta huudelkaa vain! Tuo kotihoidontuki 338,34€/kk MIINUS VEROT 25%, on täysi vitsi vaikka toki edes pieni apu. Tämä on silti meidän perheen valinta ja meidän arvojen mukaista. Mieheni maksaa joka kuukausi veroja n.1000€, itse tein töitä 6v ennen lasten syntymää ja pari vuotta tässä välissä, joten eiköhän tämä makoilu ole jotenkin kuitattu.
Ja vielä tuohon agraariaikaan, eikö nimenomaan silloin jokainen pitänyt huolta omasta elintasostaan ilman tukia?
Kotiäidit töihin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku oikeasti esittää jotain lukuja siitä, millä tavalla "kotihoidontukeen ei ole varaa" ja miten "naiset tarvitaan töihin"...
Ei aukea minulle. Mihin töihin, kun maassa satoja tuhansia työttömiä?
Ja miten ei ole varaa, kun kotihoidontuki on alle kolmannes hoitopaikan kustannuksista?
Ja huomioidaanko tuossa hokemassa se, että tosi moni nostaa sitä kotihoidontukea, vaikka olisi töissä/tekisi töitä. Sehän on vaan tapa järjestää päivähoito. Meilläkin molemmista lapsista nostettiin kotihoidontuki tappiin asti, mutta ei meistä kumpikaan ollut koko aikana kotiäiti/koti-isä, vaan ihan hyvätuloisia veronmaksajia. Me vain sumplittiin lastenhoito niin, että toinen lapsi ei mennyt ikinä päivähoitoon ja toinen nelivuotiaana puolipäiväiseksi.
Onhan sitä vielä varaa antaa kotiäitien lepäillä kotona mutta ei ehkä tulevaisuudessa. Ongelma on siinä että vuosikausia kotona viettävät vieraantuvat työnteosta ja eivät enää työllisty ikinä kun ei ole osaamista ja koulutusta.
Toinen asia on eläkeläisten määrän huima kasvu joka vaatii että saadaan lisää väkeä työmarkkinoille koska muuten verot ja eläkemaksut nousevat entisestään. Kun työvoiman määrä ei kasva niin ainoa keino on nostaa työllisyysastetta muutamalla prosentilla. Onko reilua että parhaassa työiässä olevat ovat kotona ja elävät yhteiskunnan tuella maksamatta veroja yhteiskunnan hyväksi?
Kaksi vuotta saisi olla maksimiaika mitä saa tukea yhteikunnalta tukea lapsen kasvattamiseen kotona. Sen jälkeen jokainen saisi maksaa lomailunsa itse.
On reilua, nimenomaan todella reilua. Parhaassa synnytysiässä olevien naisten kuuluukin olla kotona ja synnyttämässä lisää. Saadaan sitä seuraavaa sukupolvea joka maksaa eläkkeitä.
Minkä lomailun?
Ihminen joka itse ei ole hoitanut lapsia kotona ei tiedä yhtään mitään siitä mitä kotiäidit kotona tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä laittaa ahkerat, työtä tekevät ihmiset maksamaan toisille rahaa kotona makaamisesta. Mies/vaimo maksakoon sille, jonka haluaa kotona loisivan.
Nyt eletään 2000-lukua eikä mitään agraariaikaa. Elintasoa pitää jokaisen omalta osaltaan ylläpitää.
Aika pitkälle loistaa katkeruus. Kaikki työttömien tuet pitäisi myös katkaista, pahuksen lusmut siellä meidän rahoilla vaan makaavat kotona.
Sen verran voi sossusta antaa, että hengissä selviää, jos yksin asuu. Jos perheessä on elättäjä, niin elättäkööt.
Koulutus maksulliseksi, peruskoulusta alkaen, ne koulutetaan joiden vanhemmilla varaa. Ajetaan julkinen terveydenhoito ja sairaalat alas (tämä voi kohta olla totta), ne menee yksityiselle hakemaan hoitoa, joilla on varaa. Yksityistetään koko tieverkosto, sen jälkeen vain ne liikkuu, joilla on varaa. JNE JNE. Oisko kiva? Olisiko sulla varaa? Olisi sitten ainakin reilua, kun jokainen huolehtisi vain itsestään.
Jos sinä sairastut tai kärsit elintapasairauksista, miksi hitossa minun pitäisi hyväksyä että minun verovaroin maksetaan sinun hoitoasi? Kun minä itse en tarvitse jotain palvelua, onko oikein että kuitenkin minun työlläni sitä ylläpidetään, että sinä voisit sitä käyttää? Esimerkiksi.
Hei katos, se on tämä yhteiskunta missä yhdessä eletään. Sinä jelpit nyt vähän minua, ettei mun tarvitse laittaa vuoden ikäistä vieraalle hoitoon. Minä jelpin sitten, kun olen lapseni hoitanut ja on aika palata veronmaksajaksi.
Mulla on täysi oikeus haluta lapsia ja oikeus myös hoitaa heitä itse. Sulla on sama oikeus. Jos jätät sen käyttämättä, niin sehän on vain sinun tappiosi.
Minä en halua maksaa tonnia jonkun toisen lapsen päivähoidosta joka kuukausi. Miksi ei hoida itse?
Kotihoidontuki ei todellakaan ole se mihin Suomella ei ole varaa. Syntyvyys on nyt jo muutenkin niin alhaista, että oikeasti pitäis miettiä miten se saadaan nousemaan.
Ei makseta. Kotihoidontukea saa jos ei vie lasta päivähoitoon.
Se on aikoinaan, ei aikanaan. Aikanaan viittaa tulevaan.
Ja ennen oli perheverotus eli jos haikaillaan niitä entisiä aikoja niin pitää palauttaa myös se.