Palkanlaskijan arkea. Välillä tekis mieli itkeä
Tänään eräs sisäinen asiakkaani (melkein valmis kauppatieteiden maisteri) kysyi että onko lisäprosentilla menneet verot menetetty vai otetaanko ne huomioon kun lasketaan palautuksia. Luojan kiitos tuo kysymys tuli sähköpostilla.
Ja kyllä, mua harmittaa että se tienaa enemmän kuin minä, koska on mies, hyvännäköinen ja alle 30.
Onko ihmisten elämäntaidot nykyään tuommoisia vai onko tuo poikkeuksellisen hölmö?
-lähes nelikymppinen yo-merkonomi, nainen
Kommentit (38)
Toki se toinenkin osaa jotain mitä sinä et, ei kannata itseään nostaa haukkumalla muita
Vierailija kirjoitti:
Niin no et säkään välttistä ymmärrä mulle yksinkertaisen ja tyhmänkin tuntusia juttuja mun ammatista. Vaikka musta tuntuu että ne on ihan jokaisen ihmisen perustietoa. Antaa susta tyhmän vaikutelman kun naurat toisten sanomisista. Sitä voi vaikka olla ihan omat duunit mielessä ja päästellä aivopieruja samalla palkanlaskijalle. Että oikein noin paljon hiertää tollaset jutut et piti oikeen mammapalstalle avautua. Voi sinua poloista. Jaksuhalit.
Ei omat verot ole vain jonkun palkanlaskijan ammattiin liittyviä asioita, vaan kyllä tuollaiset perusasiat on ihan yleissivistystä. Kun tässä ei edes ollut kyse mistään erikoisista ja yksityiskohtaisista jutuista, vaan ihan yleistietoa.
Vierailija kirjoitti:
Ap miten toi vaitiolovelvollisuus asiakkaista? Idiootti.
Mites toi sun ymmärrys vaitiolovelvollisuuden tarkoituksesta ja sisällöstä? Idiootti.
Jokaisessa ammatissa on varjopuolensa, eikö niin? Jos kertoisin omista asiakkaistani lastensuojelussa, olisi heidän tarinoissaan oikeasti itkemisen aihetta. Tsemppiä sulle, nuo murheet ovat onneksi melko pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Niin no et säkään välttistä ymmärrä mulle yksinkertaisen ja tyhmänkin tuntusia juttuja mun ammatista. Vaikka musta tuntuu että ne on ihan jokaisen ihmisen perustietoa. Antaa susta tyhmän vaikutelman kun naurat toisten sanomisista. Sitä voi vaikka olla ihan omat duunit mielessä ja päästellä aivopieruja samalla palkanlaskijalle. Että oikein noin paljon hiertää tollaset jutut et piti oikeen mammapalstalle avautua. Voi sinua poloista. Jaksuhalit.
Hyvä puoli on siinä, että mamma-ammatit kuten palkanlaskija tulevat katoamaan 10 vuoden kuluessa täysin.
Todella naurettavaa kyllä tulla pätemään nettipalstalle tuossa positiossa jossa pärjääminen vaatii pulssin ja ala-asteella opetettavat taidot. Mutta toisaalta, mammathan pätevät täällä vaikka pesukoneen käyttötaidoilla tai ostoksillakäyntitaidoilla jos tarvitsee omaa heikkoa itsetuntoa pönkittää ja miehiä mollata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä puoli on siinä, että mamma-ammatit kuten palkanlaskija tulevat katoamaan 10 vuoden kuluessa täysin.
Todella naurettavaa kyllä tulla pätemään nettipalstalle tuossa positiossa jossa pärjääminen vaatii pulssin ja ala-asteella opetettavat taidot. Mutta toisaalta, mammathan pätevät täällä vaikka pesukoneen käyttötaidoilla tai ostoksillakäyntitaidoilla jos tarvitsee omaa heikkoa itsetuntoa pönkittää ja miehiä mollata.
Nämä väitteet, että jokin asia tulee katoamaan kymmenessä vuodessa, ovat aina yhtä hupaisia.
Oma yläasteen opettajani oli vakuuttunut, että yksityisautoilu tullaan kieltämään kymmenessä vuodessa. Kävin yläasteen vuosina 86-89.
Olen itse palkanlaskija ja tiedän, että mikään automatisointi ei tule poistamaan palkanlaskijatarvetta. Jonkun pitää tuntea tessit ja kyetä tarkistamaan, toimiko automatiikka oikein ja ellei toiminut, hoksata missä meni pieleen.
Kokonaan toinen tarina olisikin se, miten huonosti automaattinen palkka-aineiston imurointi palkkaohjelmaan ylipäätään toimii.
Jos tällaiset verotietämykset ovat yleistietoa, miksei niitä opeteta kaikille koulussa? Ihan itse joutuu netistä selvää ottamaan, jos haluaa noista jotain tajuta.
Voinko oikeasti olla vain niin täydellisesti unohtanut, että tällaiset olisi koulussa kerrottu? Pikavippien korkoja siellä kyllä laskettiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos jaksuhaleista, niitä tarvitaan. Tuo vaan ei ole millään tavalla mun ammattitietoa vaan YLEISTIETOA joka pitäisi kyllä jokaisella työtä tekevällä olla hanskassa.
-ap
No pitäisi ja pitäisi, nyt ei tiennyt joten joltain piti kysyä ja ammattisi takia se olit sinä. Luuletko, ettei muiden ammattien edustajilta ikinä kysytä typeriä kysymyksiä? Lähes kaikki on joskus, jossain asiassa tyhmiä, eivät tiedä jotain mikä kaikkien muiden mielestä kuuluu yleissivistykseen. Ei se oikeastaan kerro ihmisestä muuta kuin sen, että elämässään ei ole tiennyt yhtä (!) asiaa joka "pitäisi" tietää.
Ja mitä tuo hänen palkkansa tuohon liittyy? Tuskin sitä liksaa hänelle yleissivistyksestä maksetaan, vaan jostain suppean alan asiantuntemuksesta ja osaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mua taas vituttaa että myyntihemmot ei tee korttitilityksiään ajoissa. Vittu seuraavaksi periäuutan niitten kortit
Et muuten peruuta, ihan turhaan uhoat. "Myyntihemmojen" ansiosta sulle voidaan maksaa palkkaa.
Mikä tarve on uhota täällä anonyyminä, onko itsetunto noin heikko oikeasti?
Ja olet aina ollut lähes nelikymppinen yo-merkonomi, nainen joka on osannut aina tehdä kaiken tismalleen oikein? Vekkaisin, että sinullekin on lähes nelikymppinen yo-merkonomi, nainen nauranut seläntakanasi hölmöyttäsi.
Minua taas ihmetyttää nämä tienaan vähemmän kuin tuo mies sepitykset.
Mitkähän tämä nuori jamppa teille oli palkattu tekemään? Iän, ulkonäön ja sukupuolen mukaanko se palkka maksetaan? Ehkä näin, jos olette miesmalleja välittävä toimisto.
On totta, että monilla kauppatieteilijöillä on todella huonot tiedot verotuksesta yms. perusjutuista. Ja turha näistä on maakuntia syyttää, kyllä Aallossakin pääaineena on johtaminen ja markkinointi. Jos on raapinut kasaan vain pakolliset laskennan ja juridiikan kurssit, niin hyvä jos tuntee tämän pohjalta osakeyhtiön verotuksen perusteet (muista muodoista puhumattakaan).
Se vaan ap:n asenteessa on pielessä, että jos ei tiedetä, pitää kysyä. Oppiminen ei lopu siihen, kun koulu tulostaa todistuksen vaan jatkuu koko elämän. Kysymällä ja ottamalla selvää asiat kirkastuu.
Vierailija kirjoitti:
Jos tällaiset verotietämykset ovat yleistietoa, miksei niitä opeteta kaikille koulussa? Ihan itse joutuu netistä selvää ottamaan, jos haluaa noista jotain tajuta.
Voinko oikeasti olla vain niin täydellisesti unohtanut, että tällaiset olisi koulussa kerrottu? Pikavippien korkoja siellä kyllä laskettiin...
Kyllä meille ainakin opetettiin ysiluokalla aikoinaan, 90-luvun puolivälissä. Joku kansalaistaidon oppiaine se oli, samoilla tunneilla kerrottiin myös mm avioliiton merkityksestä, asunnon vuokraamisesta yms taidoista joita aikuisena tarvitsee.
Onko ihmisten elämäntaidot nykyään tuommoisia vai onko tuo poikkeuksellisen hölmö...Kyllä me yhden lähes valmistuneen alle 30 v miehen käytöksen perusteella voidaan luokitella koko ihmiskunta kelvottomaksi, jossa sinä poikkeuksellisesti osoitat hämmästyvän kypsää aikuismaista älykästä käytöstä, aplodeja siitä.
Vierailija kirjoitti:
-lähes nelikymppinen yo-merkonomi, nainen
Jossain on jotain pahasti vialla jos lähes nelikymppinen yrittää ratkaista ongelmia itkemällä.
No en minäkään aina hahmota lisäprosentin takia otettuja veroja. Äskettäin juuri soitin uuden verokortin, koska tein viime vuonna tappiota 6000e ja saan vähennettyä sen vuokratuloistani. Viime vuoden lopulla veroprosentti oli hetken nolla kotitalousvähennyksen takia eikä ihan riittänytkään, vaan palautuksia tiedossa tälle vuodelle. Voisin halutessani leipoa nekin veroprosenttiini, jos haluaisin.
Säälittävää, että ap:n pitää päteä, että ymmärtää ammattinsa. Aivan sama kuin mä farmaseuttina taivastelisin sitä, että jengi kuvittelee maitohappobakteerien suojaavan tulehduskipulääkkeiden aiheuttamilta vaaroilta tai että ihmiset luulevat syövänsä "vatsansuojalääkettä" (Somac etc) "siksi koska mulla on niin paljon lääkkeitä, ettei maha kestä".
Vitsi, että olet pelle ap.
N44
Ikava kylla nykyaan ihmisilta puuttuu tieto-taito esim. juuri tallaisessa asiassa. Minullakin on tuttuja jotka ovat ollet ns. yrittajia, ja tyrineet asiansa siina kohtaa, ja nyt vaan puhuvat kuinka verottaja vei kaiken ja etta he ovat maksaneet niin v....sti veroja. Todellisuudessa ne verot on maksettu u-oton kautta korkoineen, koska ne rahat jotka olisi kuuluneet verottajalle, menivat pubeihin ja muuhun hauskaan. t. ex-kirjanpitaja
Vierailija kirjoitti:
Multa palkanlaskija pienensi palkkaa kun sain alaisia ja palkan piti nousta. Että näinkin
Mut sehän onkin palkanLASKIJA, pitäis olla palkannostaja tuollaisia varten. Onneks on kirjanpitäjiä, mut kirjastoissa niitä harvemmin näkee.
Mistä sinä tiedät mihin ne rahat on menneet?