Kannattaako valtiotieteelliseen nyt hakea?
Jonnekin pitäisi päästä opiskelemaan koska kaksi välivuotta takana ja sosiaalista elämää saada. Olen siis ollut lukion jälkeen yksinäinen. Pelkään vaan, että en tule työllistymään ja sitten olisi 5 vuotta mennyt hukkaan jne. Lisäksi olen monesti lukenut siitä, että jos ei pyri ammattipolitiikoksi niin on turha hakea opiskelemaan valtiotiedettä.
Tämä on oikeasti ainoa aine mitä kiinnostaa ja vapaa-ajalla seraan politiikkaa ja yhteikuntaa aktiivisesti. En tiedä mitä muuta jäisi sitten vaihtoehdoksi.
Kellään kokemuksia/näkemyksiä?
Kommentit (26)
Jos olet yhteiskunnalliselta katsomukseltasi vasemmistolainen (huom. varmista tämä) ja lisäksi kova verkostoituja, niin työllisyysnäkymät ovat hyviä. Muutoin ei, vaikka olisit miten kiinnostunut ja lahjakas.
T. Työtön sosiologi
Valtiotieteellinen nyt on vaan hienompi nimitys syrjäytymiselle.
T.valtiotieteen drop-out vm 94
Nythän sieltä pääsee läpi ihan pelkällä sukunimellä. Eikö se kympintytölle riitä.
Tässä olisi hyvä sitaatti aiheeseen liittyen.
En nyt halua kuulostaa säälimättömän oikeistolaiselta, mutta tässä yhteydessä näen pientä syy-seuraus suhdetta suomalaisesta halusta pyrkiä "luokattomaan yhteiskuntaan". On äärettömän hienoa, että suomalainen yhteiskunta mahdollistaa korkean koulutuksen vähemmän varakkaille ja köyhille, mutta toisinaan se saattaa heikommista lähtökohdista tulevat tilanteeseen, jossa "parempien piirien" täysin toisenlainen arki sammuttaa viimeisenkin valon tunnelin päästä.
En missään nimessä kannata yhteiskunnan kahtiajakoa köyhiin ja varakkaisiin, mutta on päivänselvää, että varakkaiden lapsille suomalainen koulutusjärjestelmä antaa tietynlaisen etulyöntiaseman. Lopputulos voisi köyhistä (ja vähemmän akateemisista) lähtökohdista ponnistavalle olla erilainen mikäli yritystä luokkahyppyyn ei pyrittäisi tekemään yliopisto-opinnoilla, vaan esimerkiksi ammatillisella koulutuksella ja vaikkapa lopulta yksityisyrittäjäksi ryhtymällä. Ammattitaito ja kivenkova tahto menestyä on helpompi saavuttaa kuin luokkahyppy tiettyyn kouluun menemällä. Yrittäjyyttä on tosin ajettu Suomessa alas jo pitkään ja osittain syyttävä sormi osoittaa ylimitoitettua yliopistojärjestelmää.
Monille köyhien lapsille tulee lukion jälkeen usein kaksi huonoa valintaa peräjälkeen: yliopisto ja sen kesken jättäminen. Useimmiten syy ei kuitenkaan ole heidän vaan harhaanjohtavan koulutusjärjestelmän joka kannustaa nuoria turhaan riskiin. Ammattilinen koulutus pitäisi saada jo ylä-asteella paljon houkuttelevammaksi, eikä sen pitäisi toimia pelkästään kakkosvaihtoehtona mikäli lukioon ei keski-arvo riitä.
Ongelmahan ei ole yliopistokoulutuksessa sinänsä, vaan siinä, että vain matemaattis-luonnontieteellinen, tekninen tai kaupallinen koulutus mahdollistaa säätykierron köyhistäkin oloista tuleville, ja varsinkin muualla kuin pääkaupunkiseudun yliopistoissa ja korkeakouluissa opiskeltuna.
Humanistinen, valtiotieteellinen, taiteellinen tai teologinen koulutus ei näin tee, koska niillä aloilla normaalin toimeentulon tuottavan työpaikan löytyminen edellyttää verkostoa ja sosiaalista pääomaa, jota köyhistä oloista tulevalla ei ole.
Tätä ei ymmärretä lainkaan esimerkiksi oppilaanohjauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko kertoa lisää?
Valtsikassa oli kyllä aika oikeistolaista menoa kun itse olin siellä. Nämä oikean laidan opiskelukaverit on myös työllistyneet hyvin. Yksikään ei ole ammattipoliitikko.
Vierailija kirjoitti:
Jonnekin pitäisi päästä opiskelemaan koska kaksi välivuotta takana ja sosiaalista elämää saada. Olen siis ollut lukion jälkeen yksinäinen. Pelkään vaan, että en tule työllistymään ja sitten olisi 5 vuotta mennyt hukkaan jne. Lisäksi olen monesti lukenut siitä, että jos ei pyri ammattipolitiikoksi niin on turha hakea opiskelemaan valtiotiedettä.
Tämä on oikeasti ainoa aine mitä kiinnostaa ja vapaa-ajalla seraan politiikkaa ja yhteikuntaa aktiivisesti. En tiedä mitä muuta jäisi sitten vaihtoehdoksi.
Kellään kokemuksia/näkemyksiä?
Siellä ei opiskella erityisesti valtiotiedettä, vaan yhteiskunnallisia aineita yleisesti. Voit opintojesi suuntautumisesta riippuen työskennellä esimerkiksi toimittajana, taloustieteilijänä, sosiaalityöntekijänä tai tutkijana.
No, sinähän et syrjäytynyt, jos kerran olet drop-out. Minä jatkan katkeraan loppuun saakka :D
T. Se työtön sosiologi
Jos sua kiinnostaa yhteiskunta yms. ni miksi et hae yhteiskuntatieteelliseeen?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on se drop out joka liittyy syrjäytymiseen. Valtiotieteellisestä valmistuneet sen sijaan usein työskentelevät syrjäytyneisyydeen torjumiseksi, esimerkiksi tutkijoina, suunnittelijoina tai asiakastyössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko kertoa lisää?
En.
Olen kyllästynyt representoimaan toiseutta.
Kuulun jo jalka tukevasti hegemonian piiriin eri viiteryhmässä.
T.drop-out vm 94
Valtio- ja yhteiskuntatieteellinen on sama asia, eri yliopistoissa eri nimet. Mikähän pääaine ap:ta kiinnostaa? Jos varmaa työllistymistä tavoittelee, sosiaalityö on tietysti varma valinta, tosin nykyään erittäin suosittu hakukohde.
Vierailija kirjoitti:
Jos sua kiinnostaa yhteiskunta yms. ni miksi et hae yhteiskuntatieteelliseeen?
Mitä mä just luin :D
Toinen vaihtehto on sitten tradenomi. Haluaisin vaan päästä opiskelemaan ja löytää kavereita ja ystäviä, sillä yksinäisyys alkaa tuntumaan kurjalta, enkä haluaisi syrjäytyä..
ap
Samantien oikikseen niin ei tarvi kahta kertaa opiskella! Vtm:iä harmittaa vaan tutkinnon saatua kun viereisestä rakennuksesta kuoriutuu yhteiskunnan tuntevia juristeja, joiden ei tarvi syrjäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Entäs oikis?
En usko. En todennäköisesti pystyisi siihen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Samantien oikikseen niin ei tarvi kahta kertaa opiskella! Vtm:iä harmittaa vaan tutkinnon saatua kun viereisestä rakennuksesta kuoriutuu yhteiskunnan tuntevia juristeja, joiden ei tarvi syrjäytyä.
Sanoisin , että keskinkertaisia virkamiehiä.
"Pelkään vaan, että en tule työllistymään ja sitten olisi 5 vuotta mennyt hukkaan jne. Lisäksi olen monesti lukenut siitä, että jos ei pyri ammattipolitiikoksi niin on turha hakea opiskelemaan valtiotiedettä."
Hohhoijaa! Ei varmasti mene hukkaan ja varmasti työllistyt johonkin. Valtsikasta työllistytään mitä erilaisimpiin ammatteihin ja vain pienen pieni marginaali ammattipoliitikoiksi. Tsemppiä pääsykokeisiin valmistautumiseen!