Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyviä uutisia: Raju insinööripula ohjelmistoalalla! Vai huonojako nämä ovat?

Talouskasvu on alkanut
14.03.2017 |

Insinööripula rajoittaa Suomen talouskasvua ohjelmistoalalla mikä on erittäin vakava juttu. Hidas valtiovalta lisäksi vasta leikkasi insinööriopintojen aloituspaikkojen määrää, kun nousukausi oli jo vauhdissa. Insinöörikoulutuksen lisääminen ei tuo apua kuin vasta puolen vuosikymmenen päästä mikä on pitkä aika.

Mitään vippaskonsteja ei ole, koska rivikoodari ei osaa tehdä tarvittavia fyysisiä ja matemaattisia malleja eikä tutkia järjestelmien vasteita, stabiiliutta ja värähtelyjä puhumattakaan kohinamalleista.

Osaajia haalitaan maailmalta, mutta korkean verotuksen (ja matalan lämpötilan) Suomi ei ole kovin kiehtova paikka kovapalkkaisille insinööreille, vaikka palkkataso on täälläkin hyvässä nosteessa.

Myös teknologiateollisuudessa on paikoittain rajua osaajapulaa mm. Lounais-Suomessa ja Pirkanmaalla. Insinöörejä revitään firmasta toiseen rahan voimalla.

Käykö tässä niin, että alan yritykset laajentavat ulkomaille, kun Suomi sortuu omaan jäykkyyteensä?

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi firmat ei kouluta itse työntekijöitä?

Vierailija
2/64 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh. Eipä ole ihan halpaa kouluttaa insinööritason osaajia. Tarvitaan ensinnäkin päteviä kouluttajia kymmeniltä eri aloilta vuosikausien ajan. Ja sitä ennen hakijoista pitää hylätä n. 90%. Tää ei kuule mene millään parin viikon kurssilla firman neukkarissa. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh! Eikö niitä tullut v.2015 tuhansia suomeen, senkun käyvät vokeista poimimassa :D

Vierailija
4/64 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facepalm, "pula" on täysin itseaiheutettu ja korjautuisi aika äkkiä jos ohjelmistoalalle kelpaisivat yli 40v. Tarkoitus on ilmeisesti tuoda ulkomaista työvoimaa koska kotimainen korkeakoulutettu osaaminen on tälläkin alalla niin paskaa että joku javascriptin alkeiskurssin käynyt ulkomainen menee haluttavuudessa heittämällä ohi suomalaisten korkeakoulutettujen ohjelmistoinsinöörien.

Vierailija
5/64 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpön höpön. Pula on lähinnä puoli-ilmaiseksi tekevistä, junioritason tai vastavalmistuneista tyypeistä, jotka kuitenkin osaisivat kaikki tekniikat mitä työnantaja käyttää. 

Tämä pula tuntuu lähes ivalta kun katselee miten omia entisiä työkavereita joille on  tullut talosta lähtö yt:issä, on joutunut jopa vaihtamaan alaa kun ei vaan it-alalta löydy duunia. Niin, näillä on se ongelma että ikää 40 tai enemmän. Sellaiset ei kelpaa mihinkään.

Vierailija
6/64 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpön höpön. Pula on lähinnä puoli-ilmaiseksi tekevistä, junioritason tai vastavalmistuneista tyypeistä, jotka kuitenkin osaisivat kaikki tekniikat mitä työnantaja käyttää. 

Nimenomaan. Pulan luulisi hoituvan rahalla, mutta kun pitäisi olla juuri sen tietyn tekniikan spesialisti nappipalkalla. Osaajat toki ymmärtävät tämän ja hakeutuvat töihin sinne missä maksetaan.

Vierailija
7/64 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään vippaskonsteja ei ole, koska rivikoodari ei osaa tehdä tarvittavia fyysisiä ja matemaattisia malleja eikä tutkia järjestelmien vasteita, stabiiliutta ja värähtelyjä puhumattakaan kohinamalleista.

Kyllä ne fyysiset ja matemaattiset mallit tekee näiden alojen ammattilaiset, ja koodarit vaan koodaa speksin perusteella. Olen itse ollut tekemässä lentokentillä käytettäviin mittalaitteisiin softaa, ja kyllä meteorologit ja fyysikot tekivät ne itse mallit, ja minä vaan paukutin tietojenkäpistelijänä koodia. 

Samoin olen ollut tekemässä softaa jolla tunnistettiin lääketieteellisistä kuvannuskuvista automaattisesti tiettyjä ongelmia. En toki tiennyt, tai muut projektin koodarit, lääketieteestä ollenkaan tarpeeksi että olisimme pystyneet muodostamaan mallin jolla huolestuttava muutos erotetaan ei-huolestuttavasta, muttat sitä varten konsultoitiin lääkäreitä ja heiltä saatiin speksi.

Vierailija
8/64 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitn hätää Afrikasta tulee porukkaa paikkaamaan karjuvaa insinööripulaa.

Vierailija
9/64 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Facepalm, "pula" on täysin itseaiheutettu ja korjautuisi aika äkkiä jos ohjelmistoalalle kelpaisivat yli 40v. Tarkoitus on ilmeisesti tuoda ulkomaista työvoimaa koska kotimainen korkeakoulutettu osaaminen on tälläkin alalla niin paskaa että joku javascriptin alkeiskurssin käynyt ulkomainen menee haluttavuudessa heittämällä ohi suomalaisten korkeakoulutettujen ohjelmistoinsinöörien.

Osaavatko ne yli 40v näitä uusia kieliä ja menetelmiä? Jos on 20v tehnyt samaa hommaa eikä ole päivittänyt osaamistaan, voi tippua kelkasta.

Vierailija
10/64 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kadunmiehestä ohjelmistoalan ammattilaiseksi olisi aivan liian työläs kouluttaa.

Mutta se on totta, että on kummallista, että vaikka me jotka olemme jo it-alalla, joudumme ilman mitään koulutusta jatkuvalla syötöllä itseopiskelemaan uusia tekniikoita, niin rekrytilanteessa ei kelpaakaan kukaan joka ei valmiiksi jo osaa kaikkea mitä firma sattuu käyttämään silloisissa projekteissaan. Luulisi niiden älyävän, että jos työssäolevat koodaritkin oppivat kaiken lennosta, ilman kursseja tai koulutuksia, normaalin projektityön ohessa, niin kyllä ne uudetkin...

Vierailija
11/64 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaavatko ne yli 40v näitä uusia kieliä ja menetelmiä? Jos on 20v tehnyt samaa hommaa eikä ole päivittänyt osaamistaan, voi tippua kelkasta.

En oikein tiedä missä tällä alalla voisi olla töissä niin ettei osaisi, ja ettei joutuisi koko ajan oppimaan uutta. Minä en ainakaan sellaista työpaikkaa ole nähnyt.

Itse olen 42-vuotias softa-alan ammattilainen. Ainakin näissä töissä jota itse teen, osaamisen päivittäminen ei ole ollenkaan vapaaehtoista. Projektit vaihtuu, ja asiakkaat vaihtuu, ja jokaiseen tulee erilaisia teknologia-stackeja. Kaikki ne on opeteltava lennosta, ilman kursseja, ilman erityistä aikaa opiskeluun, siinä vaan työtä tehdessä.

Onhan se stressaavaa alkuun kun sinut on myyty asiantuntijana projektiin jonka tekniikoista et ole ehkä käyttänyt mitään ennen, mutta se on tämän alan arkea. Kaikkien on selvittävä siitä ja kitisemättä ainakaan asiakkaalle, tai muuten kyllä joutuu vaihtamaan alaa viimeistään yt:issä. 

Itselläni esimerkiksi viimeisen vuoden aikana vastaan tulleita tekniikoita joita on ollut pakko vaan kylmiltään alkaa ammattilaisena tehdä ja siinähän ne on oppinut: React.js, Node.js, Atmosphere sse, Wildfly sovelluspalvelin (ennen meillä käytettiin Weblogicia), ansible-skriptit, Jenkins-asennusautomaatio, Docker. 

Vierailija
12/64 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä minulle yksikin koodari joka on koodannut viimeiset 20v samalla tekniikalla opettelematta tällä välillä yhtään mitään uutta. Et tajua alasta tai koodareista yhtään mitään joten mitä jos menisit "faktoinesi" johonkin muualle.

Vierailija
13/64 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av mamman tajunta riittää hiinä ja hiinä hakemaan kelan sossumunkit kaupasta, ei sitä että jostain ne munkit kustannetaan.

Vierailija
14/64 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä minulle yksikin koodari joka on koodannut viimeiset 20v samalla tekniikalla opettelematta tällä välillä yhtään mitään uutta. Et tajua alasta tai koodareista yhtään mitään joten mitä jos menisit "faktoinesi" johonkin muualle.

Faktoinesi? Etkö osaa lukea? Juurihan minä kysyin että osaavatko he. En väittänytkään ymmärtäväni asiasta mitään. Ei ihme, että on työvoimapula jos IT-alan työntekijöillä luetun ymmärtämisessä on näin paljon puutteita

Vierailija
15/64 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpommin sanottu kuin tehty kirjoitti:

Heh. Eipä ole ihan halpaa kouluttaa insinööritason osaajia.

Insinööritaso ei kyllä kerro osaamisesta yhtään mitään.

Vierailija
16/64 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktoinesi? Etkö osaa lukea? Juurihan minä kysyin että osaavatko he. En väittänytkään ymmärtäväni asiasta mitään. Ei ihme, että on työvoimapula jos IT-alan työntekijöillä luetun ymmärtämisessä on näin paljon puutteita

Nämä yli 40v insinöörit ovat jo dementoituneet viinasta, eivätkä ymmärrä enää lukemaansa. Tämän vuoksi tarvitsemme nuoria insinöörejä tilalle.

Vierailija
17/64 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pelkästään iästä kiinni. Kaverini on 30-vuotias ja työllistänyt vähän itseään, mutta ei saa siitä säännöllistä tuloa, vaan todella satunnaisia keikkoja ehkä pari vuodessa ja tekee puoli-ilmaiseksi. Mihinkään hakemaansa paikkaan ei pääse. 

Ei firmoilla ole kiinnostusta lähteä opettamaan työhön, vaan kaikki pitäisi osata valmiiksi ja palkkaa ei saa juurikaan pyytää. 

Vierailija
18/64 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä missä tällä alalla voisi olla töissä niin ettei osaisi, ja ettei joutuisi koko ajan oppimaan uutta. Minä en ainakaan sellaista työpaikkaa ole nähnyt.

Itse olen 42-vuotias softa-alan ammattilainen. Ainakin näissä töissä jota itse teen, osaamisen päivittäminen ei ole ollenkaan vapaaehtoista. Projektit vaihtuu, ja asiakkaat vaihtuu, ja jokaiseen tulee erilaisia teknologia-stackeja. Kaikki ne on opeteltava lennosta, ilman kursseja, ilman erityistä aikaa opiskeluun, siinä vaan työtä tehdessä.

Onhan se stressaavaa alkuun kun sinut on myyty asiantuntijana projektiin jonka tekniikoista et ole ehkä käyttänyt mitään ennen, mutta se on tämän alan arkea. Kaikkien on selvittävä siitä ja kitisemättä ainakaan asiakkaalle, tai muuten kyllä joutuu vaihtamaan alaa viimeistään yt:issä. 

Itselläni esimerkiksi viimeisen vuoden aikana vastaan tulleita tekniikoita joita on ollut pakko vaan kylmiltään alkaa ammattilaisena tehdä ja siinähän ne on oppinut: React.js, Node.js, Atmosphere sse, Wildfly sovelluspalvelin (ennen meillä käytettiin Weblogicia), ansible-skriptit, Jenkins-asennusautomaatio, Docker. 

Näin, ja juuri tämä on eräs isoimmista syistä miksi ala on henkisesti todella stressaava. Ihmisten jotka pärjäävät alalla ei niinkään tarvi olla esim. huippuälykkäitä, mutta täytyy olla valmis sietävään jatkuvaa sisäistä epävarmuutta ja riittämättömyyden tunnetta siitä että jatkuvasti olet projekteissa joissa et vielä osaa käytettävää teknologiaa ja silti joudut toimimaan kuin asiantuntija, koska asiakas maksaa esim. 120 euroa per tunti palveluistasi. Ei siinä käy itkeminen, että olen vähän hidas kun vielä  opettelen. Se täytyy tehdä vaikka kotona ilmaisina ylitöitä jos ei muu auta, ja toivoa että sen opettelurupeaman jälkeen sama projekti ja tekniikat säilyisi edes hetken että saisi huoahtaa ennen seuraavaa rutistusta. 

Kaukana takana on ne ehkä tavallaan onnelliset ajat, jolloin joskus harvoin tuli joku uusi ohjelmointikieli tai kirjasto, ja ennen sen käyttöönottoa kaikki kurssitettiin siihen ja hitaasti ja rauhallisesti aloiteltiin sen kanssa. Kilpailu ja projektien ja tekniikoiden vaihtuvuus on nykyään niin kovaa että pakko oppia ihan itsekseen.

Vierailija
19/64 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä yli 40v insinöörit ovat jo dementoituneet viinasta, eivätkä ymmärrä enää lukemaansa. Tämän vuoksi tarvitsemme nuoria insinöörejä tilalle.

Eiköhän me kaikki vanhemmat insinöörit toivota samaa, nuoremmat tilalle ja kapula kiertämään. 

Vierailija
20/64 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän me kaikki vanhemmat insinöörit toivota samaa, nuoremmat tilalle ja kapula kiertämään. 

En minä ainakaan. Tykkään kovasti työstäni kaikella tapaa: etätyömahdollisuudet, sopiva sekoitus asiakaskontaktia ja yksinään nysväämistä koneella, vaihtelevuus kun teen kaikkia ohjelmiston tasoja ja hyvin erilaisia projekteja konsulttina... Kyllä se aika shokki olisi joutua alaa vaihtamaan, ei mitenkään toivottava asia.

- aiemmin kirjoittanut 42 v full-stack devaaja