TE-toimisto tarjosi Jarmolle, 59, paikkaa sorvaamosta, vaikkei mies ole ikinä sorvannut työkseen – tässä selitys
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005125816.html
KOMMENTIT (343)
Googlasin just sorvin kuvia. Niitä on varsin monenlaisia. Ajattelin laitaa tuon CV:n jatkoksi.
Olen nyt valmis sorvaaja kenties.
Kommentit (4)
Pakko kirjoittaa vähän selvennystä TE-toimiston toimintatapaan. Ensinnäkin 1. TE-toimisto ei luo työpaikkoja. 2. Työnantajat haluavat vain saada sopivia työntekijöitä tarpeisiinsa. Mitä siitä seuraa? Työnantajat joko laittavat paikkailmoituksen avoimeen hakuun MOL.fi:lle, tai haluavat TE-toimiston etsivän tietokannasta mahdollisimman sopivia hakijoita heidän käyttöönsä.
Soppa syntyy kun TE-toimistojen asiantuntijat tekevät työtarjouksia työnhakijoille hakuammattien mukaan. Joskus onnistuu, useimmiten ei. Vastuu pitää oleellisesti antaa työnhakijoille, joiden pitää ilmoittaa kunnolla osaamisestaan eri työtehtäviin. Ikävä kyllä usein, liian usein, tämä jää tekemättä.
Se mitä oikeasti työntajat haluavat, on se, että TE-toimiston ammattilaiset pohdinnan jälkeen antavat työnantajan käyttöön järkevät hakijaesittelyt, joiden perusteella työnantajat ottavat yhteyttä esittelyjen perusteella haluamiinsa hakijoihin. Usein, siis huomattavan usein, tällä tavalla työpaikat saadaan täytettyä.
Toisaalta. Jos on työnhakijana TE-toimistossa ja saa työtarjouksen "väärään" paikkatarjoukseen, mitä sitten? Asia hoituu kun on yhteydessä tarjouksen antajaan TE-toimistossa ja sopii asiasta. Niin yksinkertaista.
Timo Muurinen, Satakunnan TE-toimisto, Yrityspalvelut
PS. Useiden vuosien ajan on ollut käytössä hakijoiden avoin CV-netti, jolla hakija pystyy omilla sanoillaan esittelemään osaamistaan. Suurin osa "vääristä työtarjouksista voitaisiin eliminoida. Sen käyttö on ikävä kyllä lapsenkengissään.
Kyllä koneistajan tulisi ainakin sorvaamisen perusteet hallita!
Tämä sama aloitus käsiteltiin täällä jo eilen.
Jarmo ei lukenut siitä työkkärin kirjeestä muuta kuin otsikon "työtarjous", jos tosissaan luuli että juuri hänelle sitä työpaikkaa tarjottiin. Jarmo-rukka ei hoksannut, että ei se ollut kuin kopio MOL:n sivulla olevasta ilmoituksesta, ja hänen käskettiin vain HAKEA sitä paikka, ehkä noin 300 muun joukossa.
Kamalaa. Minä olen ollut työtön 15 vuotta. Odottelen edelleen työtarjouksia työvoimatoimikstosta. Eivät ole ottaneet yhteyttä edes 6 vuoteen.