Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

9-luokkalaisella usein "kuumetta" ja huonoa oloa ja ei mene kouluun

Vierailija
14.03.2017 |

ilmoittaa sit mulle (töihin) että on lämpöä ja huonoa oloa ja jää kotiin.

Ollaan keskusteltu aiheesta, että mitä siellä koulussa tapahtuu, kun tuntuu ettei halua sinne. Mutta sanoo ettei kiusata. Kavereita on. Nyt ahistaa yhteishaku ja vähän lonkalta heitti sinne pari koulua, johon haki.

Kerran olin täs itse kotona arkena kun sama toistui. Mittasin sen kuumeen siltä eikä sit ollu, sanoin et menee nyt kouluun kuitenkin. Vähän korotin ääntäni koska turhauttaa tää "lintsailu"(?) tai mikä lie, laps meni ihan lukkoon eikä vastannu enää mitään, makasi vaan sängyssään.

Nyt sitten taas tuli tää ilmotus, et huonoo oloo jen jne. Viimeks VIIME VIIKOLLA oli kaks päivää poissa. On aika kädetön olo.

Laitoin viestii, että varaan lääkärille ajan nyt kun aina tuot huonoo oloo. Vai kannattaisiko ensin kouluterkkarille. Lapsi vastas "en todellakaan mene minnekään semmoseen!!!"

:/

Mitähä hittoa tekisi.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatko-opinnoille sitten bye bye vaan...

Vierailija
2/33 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatko-opinnoille sitten bye bye vaan...

Ai jaa, miksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko masentunut? Itse olin samalainen yläasteikäisenä, kun halunnut/uskaltanut kertoa vanhemmilleni oikeaa syytä minkä takia en jaksa mennä kouluun.

Vierailija
4/33 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko masentunut? Itse olin samalainen yläasteikäisenä, kun halunnut/uskaltanut kertoa vanhemmilleni oikeaa syytä minkä takia en jaksa mennä kouluun.

Tätäkin mietin.

Miten kannattaisi lähteä asiaa selvittämään? Nuori menee ihan lukkoon kun yrittää keskustella, en saa siitä mitään irti.

Tämä siis silloin kun yrittää keskustella ns. vakavia. Joskus onnistuu, yleensä ei.

Ap

Vierailija
5/33 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluterkkarille, koulupsykologille tai kuraattorille. Ja sinne vaan on mentävä. Jos ei muuten suostu niin sumplit asian niin, että haetaan tunnilta suoraan sinne.

Kuulostaa masennukselta tai ahdistukselta, jos ei kyse kiusaamisesta tai kavereiden puutteesta.

Vierailija
6/33 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyppä, että kiusataanko tms. Nuo koulut ovat tietyillä alueilla liki hullujenhuoneita. 

Vierailija
7/33 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytiin eilen myös aika rankkaa keskustelua nuoren kanssa. On ysillä samoin kuin ap:n lapsi. Jotenkin tuli sellainen vaikutelma, että ihan valtavat paineet päällä tällä hetkellä. Koulupäivät pitkiä, pitkät koulumatkat, murrosikä. Vaikutti jotenkin niin väsyneeltä ja stressaantuneelta, että itse aloin miettimään, että pitäisikö vain kylmästi sanoa, että huomenna jäät kotiin lepäämään. No tänään sitten kuitenkin lähti kouluun, kun on todella tunnollinen. Ei kai tässä muuta kuin ymmärrystä näille nuorille - monta asiaa päällekäin tällä hetkellä.

Vierailija
8/33 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtään lohduttaa, niin lintsasin luokilla 7-9 paljon kun välillä vain aamuisin väsytti eikä mua huvittanut lähteä kouluun. Ei mua silti kiusattu sen enempää kuin muitakaan keskivertotyyppejä. Vanhemmille tossa iässä ollessani en kyllä olisi kertonut mitään.

Minua olisi auttanut motivoitumaan kouluun ehkä jokin palkinto tyyliin, jos käyt nyt koulussa kaksi kuukautta, niin saat 100 e rahaa. Laittaisin jonkun lahjuksen ja sopivan tavoitteen. Tavoitteen on oltava aluksi tarpeeksi pieni ja aikavälin lyhyt.

Jos lapsesi hakee jatko koulutukseen ja arvosanat eivät nyt lintsauksen vuoksi putoa kauheasti ja tiedät keiden seurassa hän liikkuu vapaa-ajalla, niin asiat on suht. hyvin vielä. Tiedätkö polttaako hän pilveä?

Vierailija
9/33 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäkin mietin.

Miten kannattaisi lähteä asiaa selvittämään? Nuori menee ihan lukkoon kun yrittää keskustella, en saa siitä mitään irti.

Tämä siis silloin kun yrittää keskustella ns. vakavia. Joskus onnistuu, yleensä ei.

Ap

En tiedä mikä on paras vaihtoehto, kun äitini vain kerran tuli kesken päivän kotiin ja vei lääkäriin, ei siis kertonut etukäteen mihin ollaan menossa. Jokatapauksessa sieltä pääsin eteenpäin ja sain tarvittavan avun vaikka ensin hirveästi äidilleni loukkaannuinkin tästä.

Vierailija
10/33 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsella on samaa, vaikka on vasta 6. luokalla. Käytin lääkärissä ja löytyi paha b-vitamiini vaje. Nyt ollaan menossa jatkotutkimuksiin miksi vitaminit ei imeydy. On tosi rasittavaa kytätä puhelinta ja miettiä meneekö lapsi kouluun. Mut lähtökohtaisesti kouluun mennään tai sit vaihtoehtona on lääkäriin meno.

Itse muistin kasi luokalla olleeni masentunut ja käyttäydyn noin. Meni sit itsekseen ohi.

Vierailija
11/33 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita saada nuori puhumaan, jos ei kotoa löydy henkilöä jolle avautua niin sitten niitä ammattilaisia löytyy esim. kouluterveydenhoitajan luota aloittamalla.  Meillä ei juttelu aina onnistu kotona, usein nuoremme käyttää mielellään tekstiviestintää kanssamme vaikeista asioista jutellessa. Käy myös psykologilla.

Vierailija
12/33 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samanlaista 8 ja 9-luokan aikana, paheni sitten kun aloitti jatkokoulutuksen. Nyt on sairaslomalla ja lääkityksellä ja terapiassa. Hänellä meni muutama vuosi että suostui hakemaan apua vaikka kuinka yritimme saada menemään lääkärille tai psykologille, mutta sitten itsekin ymmärsi ettei olo parane. Hän on aikomassa palata kouluun vielä tänä keväänä. Peruskoulussa ei ollut mitään kiusaamista, tosin koulun ilmapiiri oli huono.

Toivottavasti nuoresi ymmärtää hakea apua, vaikea tilanne koska muut eivät voi hänen puolestaan sitä tehdä.

Vierailija
13/33 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se koulussa käyminen ei ole vapaaehtoista ysiluokalla. Jos on kipeä, niin sitten mennään lääkäriin. Ei töistäkään voi joka viikko paria päivää olla poissa. Et enää hyväksy lapsen poissaoloja, ohjaat lääkäriin jos meinaa jäädä pois koulusta päiväksikin.

Tietysti siellä on takana jotain mielialaan liittyvää tai sosiaalisessa elämässä ongelmia. Voisitko itse olla yhteydessä kuraattoriin ja kysyä miten toimitaan?

Vierailija
14/33 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä koulupsykologiin tai -terveydenhoitajaan ja pyydä niiden ottamaan yhteyttä nuoreen suoraan siellä koulussa. Nuoren on vaikea puhua omille vanhemmille ja tee se heti, voi olla kysymys masennuksesta ja mitä nopeammin sitä päästään hoitamaan, sen parempi. Googlaa myös kalaöljytablettien vaikutus lievään masennukseen, alkuvaiheessa ainakin ne antavat energiaa, annostukset ovat melko korkeita, mutta meillä ainakin lääkäri suositteli niitä

Vierailija
15/33 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie se lääkäriin, tuo ei ole välttämättä kiusaamista tai "vain" psyykkistä oireilua. Lintsasin ihan älyttömästi tuossa iässä, koska olin aina väsynyt ja päähän ei jäänyt mitään. En muistanut tuntien päätteeksi edes millä tunnilla olin ollut. Taustalta löytyi oppimishäiriö ja todella paha kilpirauhasen vajaatoiminta.

Vierailija
16/33 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsella on samaa, vaikka on vasta 6. luokalla. Käytin lääkärissä ja löytyi paha b-vitamiini vaje. Nyt ollaan menossa jatkotutkimuksiin miksi vitaminit ei imeydy. On tosi rasittavaa kytätä puhelinta ja miettiä meneekö lapsi kouluun. Mut lähtökohtaisesti kouluun mennään tai sit vaihtoehtona on lääkäriin meno.

Itse muistin kasi luokalla olleeni masentunut ja käyttäydyn noin. Meni sit itsekseen ohi.

Lapsesi on sairas ja tämän kouluun meno on se osa joka rasittaa sinua? Just.

Vierailija
17/33 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuo johtui aikanaan masennuksesta. Apua en saanut vaikka koulussa sitä yritin pyytää. Äidille en kehdannut sanoa mitään.

Vierailija
18/33 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskahan se on, työkaverin tyttö teki tuota samaa. Nyt sai peruskoulun käytyä ja makaa päivät kotona, ei päässyt niillä papereilla mihinkään kouluun. Tuskin edes hakikaan. Ikinä ei ole ollut töissä, ulkona käy varmaan kerran pariin viikkoon. Siinä meille tulossa hyvä eläkkeiden maksaja. 

Vierailija
19/33 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi on sairas ja tämän kouluun meno on se osa joka rasittaa sinua? Just.

Vain ihminen, joka ei ole itse väsynyt tai jolla ei ole huolia tms. kuormitusta voi sanoa näin. Todellinen henkinen kermaperseilijä, siis. Kaikki hyvin henkisesti, mutta silti jaksetaan nillittää niille, joilla ei ole.

Vierailija
20/33 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäkin mietin.

Ap

Varatkaa aika kuraattorille tai koulupsykologille. Voit soittaa heille suoraan.

Tai varatkaa aika koulun ulkopuoliselle psykologille.

joka tapauksessa älä jätä auttamatta. Kampeaa lapsesi vastaan, mutta kun pääsee sen kynnyksen yli, niin toivottavasti apu kelpaa. Ole sinä se apu. Juttelu ulkopuolisen kanssa....voithan mennä ensin yhdessä ja sitten hän yksin.

Jotain siellä on. Ei muuten jää pois. Voihan olla, että on joukosta pois jättämistä. Se on niin näkymätöntä ja se tuntuu tosi pahalta.