TE-toimisto tarjosi Jarmolle, 59, paikkaa sorvaamosta, vaikkei mies ole ikinä sorvannut työkseen – tässä selitys
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005125816.html
Onko tämä nyt ihmekään, että työkkäri tarjoaa sellaista työtä, mihin hakijalla ei ole ollenkaan alan koulutusta tai kokemusta? Työkkärihän tunnetusti tarjoaa töitä täysin mielivaltaisesti.
Tiedänpä itsekin pari tuollaista tapausta. Ensimmäisessä tapauksessa työkkäri tarjosi työtä, jossa työttömän piti tarttua sellaisten isojen koneiden puikkoihin, joita ei ollut koskaan nähnytkään, saati sitten käsitellyt. Siitä seurasi sitten satojen tuhansien vahingot. Toisessa tapauksessa työkkäri laittoi työttömän hommiin maatilalle ja siellä oli erittäin lähellä, ettei koko navetta kymmenine lehmineen tuhoutunut, kun tämä työnhakija ei osannut asioita hoitaa, koska ei ollut koskaan ennen niitä hommia tehnyt.
"jos työnhakijalle tarjotaan sellaista työtä, mihin hänen ammattitaitonsa tai osaamisensa ei riitä, kannattaa ottaa yhteys TE-toimistoon."
Ne mitään korjaan, vaan ainoastaan katsovat tuon työstä kieltäytymiseksi ja lätkäisevät karenssin.
On todellakin hienoa olla työkkärin asiakkaana.
Tiedättekö te palstalaiset mitään vastaavia tapauksia?
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun piti hakea avointa papin virkaa. Olen insinööri...
Toisaalta mikä tässä hakemisessa itsessään on ongelma? Työnantaja se hölmö on jos palkkaa insinöörin papiksi.
Papin homma olisi muuten näin itsekin insinöörin koulutuksella aika mielenkiintoista. Mutta luulen kyllä, että jollain tavalla klaaraisin homman.
Laulelisi pari virttä ja sitten netistä kaivaisi jonkun saarnan tai antaisi tekoälyn kirjoittaa.
Eikö palvelun kumminkin pitäisi auttaa työllistymään? Sehän on aivan järjetöntä että tarjotaan jotain työtä. Kunhan nyt on jotain tehty.
Tähän sitten verorahoja kuluu.
Ei. Nykyään sen tarkoitus on vahtia ja kyykyttää jotta rikkaat ja keskituloiset voi saada kiksinsä. Kannat
Varsinkin kun heidän etuihinsa ei kosketa. Miksei ylipaisuneelta virkamieskoneistolta leikata palkkoja. Muutama virkamies irtisanotaan.
Ja vientiyrityksessä hitsaajana olevan Penan työehtoja kurjistetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun piti hakea avointa papin virkaa. Olen insinööri...
Toisaalta mikä tässä hakemisessa itsessään on ongelma? Työnantaja se hölmö on jos palkkaa insinöörin papiksi.
Papin homma olisi muuten näin itsekin insinöörin koulutuksella aika mielenkiintoista. Mutta luulen kyllä, että jollain tavalla klaaraisin homman.
Laulelisi pari virttä ja sitten netistä kaivaisi jonkun saarnan tai antaisi tekoälyn kirjoittaa.
Eikö palvelun kumminkin pitäisi auttaa työllistymään? Sehän on aivan järjetöntä että tarjotaan jotain työtä. Kunhan nyt on jotain tehty.
Tähän sitten verorahoja kuluu.
Puhumattakaan työajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on itsae aktiivinen työnhaussa, ei yleensä näitä herättelykirjeitä edes tule. Jos et vaikuta tekevän juuri mitään, virkailijan pitää jollain sinua havahduttaa aktiivisuuteen. Ei niillä ole aikaa siellä pohtia, että missäs se Jarmo voisi viihtyä, vaan tietokone etsii sopivalta alueelta muutaman sinnepäin-paikan, jotka lähetetään työttömälle että katso vaikka noita. Sitten niihin haetaan normaalisti - ja niihin paikkoihin tulee kyllä kymmeniä muitakin hakemuksia, ei sinne kukaan taidoton joudu.
Tarkempi sopivan työpaikan etsiskely on helnkilön itsensä vastuulla. Jos ei osaa, siihen kyllä saa apua.
Terveisin itsekin työtön, nolla paimennuskirjettä vuoden aikana
Eikös tämä Omavalmentaja ole juuri se apu? Haen itse aktiivisesti töitä ja olen tehnyt asiantuntijan tehtäviä yli 25 vuotta. Ja muita suorittavia töitä olen tehny
Voisiko taustalla olla se ajatus, että työtön tekisi hanttihommia niin kauan kun työllistyy oman alansa töihin? Nollatuntisipimuksesta voi irtautua samoin tein, toisin kuin esim. määräaikaisesta sopimuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Jarmo nimessä ja sorvaamo sanassa on samoja kirjaimia kuten a, r, m, o. Ja mo pääte. Valtseeko virkailija alitajuisesti jotain ja näppäilee konetta.
Arvaamo?
T: Urpo
No mutta palkollinenhan ei ole korvausvastuussa, vaan häntä varten on työnantajalla vakuutus. Eikö? Ei työnhakijan kannata tuollaisesta stressata, antaa sohlaajien sohlata ja tuhota suomen yrityskanta sohlauksillaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on itsae aktiivinen työnhaussa, ei yleensä näitä herättelykirjeitä edes tule. Jos et vaikuta tekevän juuri mitään, virkailijan pitää jollain sinua havahduttaa aktiivisuuteen. Ei niillä ole aikaa siellä pohtia, että missäs se Jarmo voisi viihtyä, vaan tietokone etsii sopivalta alueelta muutaman sinnepäin-paikan, jotka lähetetään työttömälle että katso vaikka noita. Sitten niihin haetaan normaalisti - ja niihin paikkoihin tulee kyllä kymmeniä muitakin hakemuksia, ei sinne kukaan taidoton joudu.
Tarkempi sopivan työpaikan etsiskely on helnkilön itsensä vastuulla. Jos ei osaa, siihen kyllä saa apua.
Eikös tämä Omavalmentaja ole juuri se apu? Haen itse aktiivisesti töitä ja olen tehnyt asiantuntijan tehtäviä yl
Enpä tiedä. 7v koulutusta alalle, josta paljastui, että työllistyy n. 10% valmistuvista. Kyllä tässä on työnhakijana ennemminkin vähän huijattu olo, kuin hanttihommiin motivoitunut. Eräs te-virkailija ehdotti jopa uudelleenkouluttautumista - siis velaksi! - jollekin toiselle alalle. Kyseessä oli vieläpä ammattikorkea, eli sen pitäisi valmistaa suoraan työelämän tarpeisiin. Noh, minkäs teet jos kone on rikki - mutta sitä kannattaa harkita, kuinka paljon itse kannattaa nähdä vaivaa räpiköidäkseen rikkinäisessä koneessa. Vai löytyisikö joku muu tapa olla ja elää
Ollessani työttömänä vuosia sitten, tuli minulle työkkärista kirje, jossa ilmoitettiin työpaikka, jonne pyysivät lähettämään hakemuksen. Kyseessä oli lähihoitajan koulutusta vaativa vammaisten hoitokoti, jossa tarjolla 3-vuorotyö.
Minulla ei ollut eikä ole lähihoitajan koulutusta, enkä ole ollenkaan hoitoalalle sopiva. (Koulutukseni on akateeminen, ja olin tilapäisesti työtön omalta alaltani.) En kyllä pienten lasten äitinä 3-vuorotyöhön olisi sopinut, edes.
En hakenut ko. paikkaan ja työkkäri sai siitä tietää. Sanoivat, että se työpaikka päättää, ketä kutsuu haastatteluun ja ketä ottaa töihin, minä en olisi saanut tehdä päätöstä olla hakematta. Virkailija onneksi oli mukava ja ymmärsi, etten ollut täysin käsittänyt, että minun todellakin pitäisi hakeutua alalle, jolle minulla ei ollut koulutusta.
Varoituksen kuitenkin sain, että aina pitää hakea. Kun sanoin, ettei 3-vuorotyö olisi sekään sopinut, sitä ei saanut käyttää myöskään syynä, vaikka siitä olisi tullut ihan mahdoton yhtälö perheessäni.
Ketä tällainen palvelee?
Höpö höpö! Työkkäri tarjoaa työtä, ei se ketään palkkaa johonkin työhön. Se on työnantaja, joka tekee työsopimuksen, eikä te-toimisto. Yksikään työnantaja ei palkkaa töihin tekijää, jolla ei ole mitään hajua tarjotusta työstä.
Oletko harkinnut työllistyä satukirjailijana?
Työkkäri pakottaa hakemaan karenssin uhalla aloille, joille työttömällä ei ole koulutusta eikä muutenkaan edellytyksiä. Näin se ainakin oli vielä 2000-luvun alkupuolella. Ihan omakohtainen kokemus tästä on.
Mikäs siinä, huonoa hakemusta kehiin, ei ne kirjastonhoitajaa voi sairaanhoitajaksi laittaa, mutta hakemus oli tehtävä.
Minua yrittivät laittaa lomittajaksi vaikka minulla ei ole ajokorttia. Työkkärin täti ei edes tajunnut että tässä saattais olla piiiiiienen pieni ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karenssin uhalla pitänee tietty hakea työtarjous paikkaan johon vaaditaan ajokortti vaikkei olisi ajokorttia?
Ei vaan silloin laitetaan työkkäriin viesti asiasta.
Ei ne siitä välitä. Byrokratia on tärkeämpää kuin terve järki.
Joku sossuryhmä siellä voi ehdottaa kropasta kipeälle lehdenjakoa. Kylmä sää, painavaa tavaraa ja portaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tämä Omavalmentaja ole juuri se apu? Haen itse aktiivisesti töitä ja olen tehnyt asiantuntijan tehtäviä yl
Voi toimia nuorelle mutta ei lähes 60-vuotiaalla.
Vierailija kirjoitti:
Joku sossuryhmä siellä voi ehdottaa kropasta kipeälle lehdenjakoa. Kylmä sää, painavaa tavaraa ja portaat.
Ei ota yli 60-vuotiaita. Kokeiltu on.
Mun on kehuttava omaa työkkärin tätiäni. Ei tuputa mitään pskakursseja, mutta kertoo erilaisista vaihtoehdoista täyttää vaadittavat 4 paikkaa ja keskustelee aidosti siitä minun näkökulmastani, mikä olisi juuri minulle se oikea tapa edetä ja ehkä työllistyä. Ja samalla myös kertoo, että töitä ei oikeasti ole.
Mä oon Pera ja mä poraan ja sorvaan,ja mul on y.tunnus,eli saat poraukset kotitalousvähennykseen.
Työkäri ei ketään laita töihin vaan työnantaja. Kuullostaa fake news hommalta.
Kieltäydyn kunnioittavasti työstä ja jatkan pallien kaivamista soffalla
Vierailija kirjoitti:
Työkäri ei ketään laita töihin vaan työnantaja. Kuullostaa fake news hommalta.
Ei ketään LAITETA töihin ellei ole nukke, robotti tai pelinappula. Kun ihmisestä on kyse niin ihminen itse menee sinne töihin eikä ihmistä LAITETA mihinkään.
Näyttää ettei tilanne ole parantunut 7 vuodessa.
Esim tekoäly voisi seuloa vapaat työpaikat ja kohdentaa ne paremmin.